AF447 Kazasında Airbus ve Air France Suçlu mu?

1 Haziran 2009’da AF447 sefer sayısı ile Rio de Janeiro’dan Paris’e uçan Air France Havayolları’na ait Airbus A330 (F-GZCP) Atlantik Okyanusu’na düşmüş ve uçaktaki tüm yolcu ve mürettebat toplam 228 kişi hayatını kaybetmişti.

Kazayı inceleyen Fransız müfettişler, Brezilya’dan kalktıktan üç saat 45 dakika sonra düşen uçağın enstrümantasyonunun, buzlu hava koşullarından etkilenmesi nedeniyle olayın yaşandığına karar vermişti. Buzlanma nedeniyle tıkanan pitot tüplerinden elde edilen verilere bağlı olarak, uçaktaki hız göstergelerinde tutarsızlık oluştuğu ve pilotların hücum açısını çok yüksek tuttukları için uçağın stall denilen anormal duruma girip okyanusa çakıldığı açıklanmıştı.


İlgili Haber | Stall Nedir? Uçaklar Neden Stall’a Girer?


2011 yılından bu yana, çok sayıda soruşturma ile hem Air France hem de Airbus, olayla ilgili çeşitli suçlamalarla karşı karşıya kaldı. Temmuz 2019’da, Fransa’daki hakimler Airbus’a yönelik suçlamaları düşürürken, Air France’ı kasıtsız adam öldürme ve ihmal nedeniyle takip etmeye devam kararı verirken, havayolunun, uçaklarındaki önemli bir hava hızı izleme aracıyla ilgili potansiyel teknik sorunların farkında olmasına rağmen, bu sorunların çözümü için pilotları eğitememiş olması gerekçe gösterildi.

Air France aleyhine devam eden dava, aynı yıl, kovuşturma için yeterli gerekçe bulunamaması nedeniyle düşmüştü. Ancak o günden bu yana Fransız savcılar, Air France’ın mürettebat eğitimindeki başarısızlıkları ve Airbus’ın meteorolojik koşulların uçaklar üzerindeki tehlikelerini hafife alması gibi gerekçelerle iki şirketin de yargılanması için baskı yapmaya devam ediyordu.

Temyiz Mahkemesi Kararı Bozdu!

Hafta içinde Fransız temyiz mahkemesi, 2019’da alınan kovuşturmaya yer yoktur yönündeki kararı geçersiz kıldı. Her iki şirketin de kazanın oluşumuna katkıda bulunan eksiklikleri nedeniyle yeniden yargılanması gerektiğine karar verdi.

Bu karar, bir Fransız savcının, benzer şekilde Airbus ve Air France’nin cinayete teşebbüsten yargılanmasını talep etmesinden dört ay sonra geldi. Parisli savcı, Air France’ın yetersiz mürettebat eğitimi ve Airbus’ın uçağın enstrümanlarında buzlanmanın yarattığı riskleri hafife almasının suç teşkil eden ihlaller olduğunu belirtmişti.

Temyiz mahkemesinin aldığı kararın ardından Airbus ve Air France tarafları, alınan karara şiddetle itiraz ederken, Fransa’nın en yüksek temyiz mahkemesi olan Cour de Cassation’da bu kararı bozdurmaya yönelik çalışmalara başladıklarını duyurdu.

adbanner