Airbus İnovasyon Günleri Notları

Muhammed YILMAZ / Toulouse

Avrupalı imalatçı Airbus’ın her yıl düzenli olarak gerçekleştirdiği, havacılığın bugünü ve geleceğin teknolojilerinin özel paneller ile tartışıldığı Airbus İnovasyon Günleri (Airbus Innovation Days) şirketin ana merkezi Toulouse şehrinde, Airbus Leadership University Kampüsü’nde başladı. 2 gün sürecek etkinliği, 42 farklı ülkeden 135 havacılık medya mensubu ile birlikte ben de takip ediyorum.

Bu yılki etkinliğin formatı daha öncekilere göre biraz farklı. Çünkü Airbus üst yönetiminde kısa süre önce önemli görev değişiklikleri yaşandı. Yeni yönetimle birlikte organizasyonda konuşma yapan kişilerin ve konuların seçiminde yaşanan değişim net olarak göze çarpıyor. Ayrıca konferans aralarında, fuaye alanına kurulan çeşitli mock uplarda, katılımcılara havacılığın geleceğinde bizi bekleyen teknolojileri deneyimleme şansı sunuluyor.

İki gün sürecek etkinlik boyunca yaşanan tüm gelişmeler bu yazıda aktarılmaya devam edecek.

12 BİNİNCİ UÇAK TESLİM EDİLDİ

50’nci yaşını kutlayan Airbus, dün imalat hattından çıkan 12 binici uçağı teslim etmenin gururunu yaşıyor. Airbus’ın 12 bininci uçağı, şirketin Kanada’nın Mirabel şehrindeki tesislerinde üretilen ve Amerikalı Delta Havayolları’na teslim edilecek olan A220-100 oldu. 12 bininci uçak, Delta filosundaki 12’nci A220 olmasıyla farklı bir anlam kazandı. İlk A220 uçağını Ekim 2018’de filosuna katan ve Şubat 2019 itibariyle bu uçaklarla operasyonlara başlayan Delta, A220’nin en büyük müşterisi durumunda. Delta’nın 90 tane A220 siparişi bulunuyor.

20 YILDA 37000 UÇAK İHTİYACI

Airbus’ın resmi rakamlarına göre, önümüzdeki 20 yılda, dünya genelinde 37 binden fazla uçak talebi oluşacak. Bu uçakların toplam liste fiyatının ise 4,6 trilyon Dolar civarında olması bekleniyor. İlk gün ilk konferansta Airbus önümüzdeki 20 yılda 4,6 trilyon dolarlık uçak satışı gerçekleştireceğini duyurdu.  Airbus’ın tepe yöneticileri yaptıkları sunumlarda, şirket olarak teknolojiye yatırımlarının her zaman devam edeceğini ve bu konuda öncü olmak için çalışmalarını sürdüreceklerini açıkladı.

İnovasyon günleri etkinliğinde, çevresel sürdürebilirliğin önemi de hemen hemen tüm sunumlarda vurgulandı. Şirketin amacının, hayata geçirilen tüm projelerde teknolojiyi, geleceği, çevreselliği düşünmek olduğu ve yaşanılabilir bir dünya oluşturmak için adımlar atmak vurgulandı.

İkinci gün ‘Gelecek Ne?’ isimli konferansta ise Airbus’ın gelecekle ilgili planları, medya mensuplarıyla paylaşıldı. İngiliz BAE Systems’in geliştirdiği BAE146 tipi uçak başta olmak üzere, Airbus’ın destek verdiği elektrikli otonom araçlar tanıtıldı. Gökyüzü ile 2021’de tanışması planlanan 4 motorlu uçağın motorlarından biri elektrikli olacak. Yapılan testlerin ardından tamamı elektrikli motorlardan oluşan uçakların 2020’li yılların sonuna doğru gökyüzüyle buluşması hedefleniyor.

Airbus ve Formula Air Race Association desteğiyle düzenlenecek dünyanın ilk elektrikli uçak yarışları da konferanslarda işlenen konulardan biri oldu. İlk yarışın 2020’de düzenlenmesi ve elektrikli uçakların tanıtılmasında önemli bir adım olacağı düşünülüyor.

Kentsel çözümler üreten Airbus, büyüyen ve kalabalıklaşan şehirlerde, sıkışan trafiğe çözüm bulmak için tasarlanan projelere de etkinlik kapsamında yer verildi. 2030 yılında uçan taksilerin, hayatımızın olmazsa olmazları konumuna geleceğinin iddia edildiği oturumda, şirketin elektrikli, insansız hava araçlarını tanıtılarak ve bu hava araçlarının geleceğiyle ilgili bilgiler verildi.

Airbus’ın dikey iniş kalkış yapacak City Airbus isimli hava aracı projesiyle ilgili çalışmaların güncel durumu hakkında bilgiler aktarılırken; otonom hava aracı Vahana’yla ilgili yapılan çalışmalardan da söz edildi.

İki gün süren konferasların kapanışını ise Airbus Kurumsal İletişim Başkanı Julie Kitcher Innovation Days’e katılan medya mensuplarına teşekkür ederek yaptı.

A220’NİN MAKSİMUM KALKIŞ AĞIRLIĞI ARTIRILACAK

Airbus, geçtiğimiz yıl Bombardier C Serisi uçaklarının üretim programlarının çoğunluk hissesini ele geçirip A220 olarak piyasaya sürmüştü. İnovasyon günlerinden çıkan net sonuçlardan biri, Airbus’un A220 konusunda çok heyecanlı olduğu. Zaman bize net bir şekilde gösteriyor ki Airbus, ticari havacılık tarihinin en iyi anlaşmalarından birine imza attı. Airbus, programın kalan hisseleri de aldığında, Bombardier, CSeries uçakları için yaptığı yatırım miktarını büyük oranda geri kazanmış olacak gibi görünüyor.

Airbus, sürekli gelişime açık olan A220 uçaklarının maksimum kalkış ağırlığını da 2,268 kg artırma kararı aldığını duyurdu. Yeni maksimum kalkış ağırlığı MTOW 2020 yılının ikinci yarısından itibaren artırılacak. Airbus tarafından hazırlanan, 2018 tarihli uçağın teknik belgelerinde A220-100 uçağının maksimum kalkış ağırlığı 60.78 ton ve maksimum iniş ağırlığı 52,39 ton olarak görülüyor. Daha büyük olan A220-300 uçakları için ise maksimum kalkış ağırlığı 67,58 ton.

Uçakların yük ve menzil durumu ise A220-300 için 140 yolcu ile menzili 3.100nm (5741.2 km) ve A220-100 için 120 yolcu ile menzili 2.760nm(5111.52 km) civarında.

Uçakların maksimum kalkış ağırlığını artırma projesi kapsamında uçakların menzilleri de artırılacak. Buna göre A220-100’ün menzili 3400 nm (6296 km) ve A220-300’ün maksimum menzili ise 3350 nm (6204 km) olacak.

AIRBUS, BOEING’TE YAŞANANLAR HAKKINDA NE DÜŞÜNÜYOR?

Airbus’ın en büyük rakibi olan ve son günlerde 737 MAX uçaklarının operasyondan çekilmesiyle çok büyük bir kriz yaşayan Boeing’in yaşadıklarının etkisinin Toulouse’ye ulaştığı çok açık. Ancak Airbus rakibinin boğuştuğu soruna karşı oldukça saygılı ve sakin. Uçağın nasıl yeniden uçuşa elverişli sertifikası alarak gökyüzüyle buluşacağı Toulose’de de büyük bir merak konusu ve krizle alakalı Boeing’te birilerinin başının ağrıyacağı görüşü hakim.

Boeing’in en yeni uçak modeli 777X için yapılan yorumlar ise genelde “motoru yenilenmiş Humvee” benzetmesi etrafında birleşiyor.

GELECEĞİN TEKNOLOJİLERİNİ DENEYİMLEMEK!

Airbus Leadership Üniversitesi kampüsünde konferans alanın dışındaki bölümde ise mock-uplarda geleceğin teknolojileri katılımcılarla buluşturuldu. Sanal gerçeklik, hızlı üretim tekniklerine, geleceğin kabin içi sistemlerinden ergonomik tasarımlara, Airbus’ın sosyal sorumluluk adına yapmış olduğu projelerden desteklediği, ön ayak olduğu projeler sergilendi. Konferans aralarında Market Place olarak adlandırılan bu bölümde katılımcılar 11 ayrı standı gezme fırsatı buldu ve Airbus’ın yeniliklerini keşfetti. Bu mock-uplar iki gün boyunca farklı konseptlerde sergilendi.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir