Amsterdam Schiphol’de Pilotun Yanlış Kodu Paniğe Neden Oldu

Amsterdam Schiphol Havalimanı’nda, uçak kaçırma paniği yaşandı. Tüm uçuşlar durduruldu. Olayın, pilotun yanlış kod girmesi nedeniyle yaşandığı ortaya çıktı!

Amsterdam’dan Madrid’e hareket etmek üzere hazırlanan AirEurope Havayolları’na ait Airbus A330’un kokpitinden kaçırılma sinyali alındı. Amsterdam polis ve jandarma birimleri alarma geçti. Schiphol Havalimanı D ve E terminalleri boşaltıldı. Tüm uçuş trafiği durduruldu.

27 yolcusu bulunan uçağın etrafı kısa süre içinde özel timler tarafından kuşatıldı. İki polis helikopteri, havalimanı üzerinde kontrol uçuşlarına başladı.

Güvenlik önlemlerinin tamamen alındığından emin olduktan sonra özel tim uçağa girdi. Yolcu ve mürettebat tahliye edildi. Ancak durum sonradan anlaşıldı. Uçuş ekibinin yanlışlıkla kaçırılma sinyali verdiği ortaya çıktı.

Tahliye işleminden birkaç dakika sonra, Air Europa, resmi twitter hesabı üzerinden, kaçırma alarmının “yanlışlıkla” yaşandığını duyurdu. Yaşanan durum için özür dileyen havayolu, “hiçbir şey olmadı” dedi ve uçuşun “yakında planlandığı gibi başlayacağını” söyledi.

Pilotlar Uçağın Kaçırıldığını Nasıl Haber Veriyor?

Transmitter (verici) ve Responder (yanıtlayıcı) kelimelerinin birleşiminden oluşan “Transponder” telekomünikasyon endüstrisinde, başka bir cihazla haberleşebilen çeşitli cihazlara verilen ortak isim.

Uçakların kokpitlerinde de Transponder cihazı bulunuyor. Radyo frekansı ile sorgulandığında bir yanıt üreten ve yayınlayan bu elektronik cihaz, yerdeki ikincil radarlarla ve diğer uçaklardaki çarpışmayı önleyici sistemlerle çeşitli sinyaller vasıtasıyla haberleşiyor.

Hava aracındaki transponder cihazına kumanda paneli vasıtasıyla çeşitli kodlar giriliyor. Bu kodlar tüm dünyada geçerli. Örneğin pilot, transpondera “7500” kodunu girerse; bu “uçak kaçırıldı” anlamına geliyor.

İlgili Haber | Pilotlar Uçağın Kaçırıldığını Nasıl Haber Veriyor?

YANLIŞ ALARM VERİLİR Mİ?

Geçtiğimiz sene New York JFK Havalimanı’ndan Los Angeles’e gitmek için kalkışa hazırlanan JetBlue Havayolları’na ait Airbus A321 uçağının, piste doğru ilerlerken, radyo ekipmanlarında meydana gelen arıza nedeniyle kule ile bağlantısı kesilmiş ve pilot, bu esnada yanlışlıkla transponder’a 7500 kodunu girmiş ve havalimanında büyük bir paniğin yaşanmasına neden olmuştu. Olayla ilgili o gün, bir Instagram paylaşımı da yapmıştım.

https://www.instagram.com/p/BksAM1wlGcf/

TÜRKİYE’DE DE BENZER BİR OLAY YAŞANDI

2014’te Ukrayna’nın YanAir Havayolları’nın Antalya-Poznan uçuşunu Airbus A320 tipi uçağın pilotu, havada kabin basıncı düşünce, yanlışlıkla “uçak kaçırılma” kodunu girdi. Olay Türk hava sahasında gerçekleştiği için, Atatürk Havalimanı’ndaki görevliler alarma geçti. Durum sonradan pilotun kule ile yaptığı konuşma sonrasında anlaşıldı.

İlgili HaberUçak Kaçırma Eylemlerinin Altın Çağı

TRANSPONDER TEKNOLOJİSİNİN TARİHİ

Havacılık Transponder ‘ı ilk olarak İkinci Dünya savaşında Amerikan ve İngiliz Ordusu tarafından radarda dost ve düşman uçakları birbirinden ayırabilecek bir sistem (Dost veya Düşman Tanımlama Sistemi – IFF) olarak geliştirildi. Konsept, Soğuk Savaş sırasında Kuzey Amerika’nın savunulmasında kullanılan NORAD teknolojisinin temelini oluşturdu.

Aynı konsept sivil hava trafiği kontrolü tarafından 1950’lerde uyarlanarak genel ve ticari havacılık için trafik hizmeti vermek amacıyla ikincil sürveyans radarı (işaret radarı) sistemlerinde kullanılmaya başlandı.

Muhammed YILMAZ

adbanner