12 Gün Süren Uçuş Nasıl 17 Saate Dönüştü? – Boarding Info

Written by 23:08 Güncel-Gündem, HAVACILIK, Videolar

12 Gün Süren Uçuş Nasıl 17 Saate Dönüştü?

Avrupalılar, Avustralya’yı ilk kez 1770 yılında İngiliz kaptan James Cook sayesinde keşfetmişken; iki kıta arasında ilk non-stop uçuşun Perth ile Londra arasında gerçekleşmesi pek şaşırtıcı olmadı.

24 Mart 2018 günü, Avustralya’nın milli havayolu Qantas, QF9 uçuş kodu ile Avustralya’nın Perth şehrinden havalandı ve 17 saatlik uçuşun ardından Londra Heathrow Havalimanı’na teker koydu. 17 saat uzun bir süre gibi görünse de Cook’un “keşif” yolculuğunun üç yıl sürdüğü düşünülürse çok iyi yol alındığını söyleyebiliriz.

Batı Avustralya’yı Londra’ya bağlayan ve yaklaşık 9,000 mil uzunluğundaki hat, tarihsel kökenine baktığımızda ciddi gelişme kat etmiş görünüyor. Zira 1935 yılında 12 gün süren ve 31 ayrı noktada stop yaparak gerçekleştirilebilen ve Kanguru Rota olarak adlandırılan uçuşun ilk kez duraksız gerçekleşmesi önemli bir aşama.


İlgili Haber | Non-Stop ile Direkt Uçuş Aynı Şey mi?


Qantas’ın Avustralya ile İngiltere arasındaki ilk uçuşu, 1935 yılında gerçekleşirken, iki ülke arasında hizmet eden havayolu pozisyonuna gelip tarifeli bir sefer statüsünde “Kanguru Güzergahı” olarak adlandırılan hava yolculuğunu başlatması ise 1947 yılına tekabül ediyor.

Kanguru Güzergahının Tarihsel Gelişimi

1935-12 Gün

De Havilland 86 – 10 yolcu kapasiteli

Brisbane ile Londra arasındaki ilk Qantas uçuşu, 13 Nisan 1935’te yapıldı. 12,753 mil uzunluğundaki yolculuğu tamamlayabilmek için 12 güne ihtiyaç duyuluyordu ve bu süreçte uçak dört ayrı kıtada teker koymak zorunda kaldı. Bugünün şartlarında oldukça zorlu bir seyahat gibi görünse de; o dönemde bu yolu altı haftada kat etmeye alışkın yolcular için bu harika bir teklifti. 12 gün sürecek yolculuğa çıktığınızda Londra’ya ulaşmadan önce pasaportunuza damga vurulan yerler şu şekildeydi: Darwin (Avustralya), Rambang (Endonezya), Singapur, Yangon (Myanmar), Jodhpur (Hindistan), Karachi (Pakistan), Şarjah (BAE), Baghdad (Irak) İskenderiye (Mısır), Brindisi (İtalya) ve Paris (Fransa) Brindisi ve Paris arasında yolcular trenle seyahat ediyorlardı.

Bu zorlu yolculuk için belirlenen başlangıç fiyatı 281 Avustralya Doları idi. Bu da o dönem için yaklaşık 166 İngiliz Sterlini civarında bir bedele karşılık geliyordu. Bugünün koşullarında bu yolculuk o zamanki güzergah rota üzerinden yapılsaydı karşımıza astronomik bir rakam çıkardı. Gerekli hesaplamalar yapıldığında o yolculuğun bugünkü maliyetinin yaklaşık 18 bin Avustralya Doları yani 10 bin 834 İngiliz Sterlini olacağı görülüyor.

DH86 kabininde bir yolcu
Kaynak: AirlineRatings.com

1935’teki bu yolculuğu, henüz 1934 yılında yeni kurulmuş olan Qantas Empire Airways ile şimdiki British Airways’in öncü şirketi olan Imperial Airways arasında yapılmış olan ilkel bir codeshare uçuşu olarak özetlemek mümkün. Bir dizi kısa sıçramadan oluşan bu yolculuğu yapmak için birkaç uçağa ihtiyaç oluyordu. Yolculuğun Singapur’a kadar olan bacaklarını yapan Qantas, sadece 10 yolcu kapasitesine sahip olan bir De Havilland 86’yı kullanıyordu. Üretim süreci sadece 1934 ile 1937 yılları arasında gerçekleşen ve üç ayrı modeli bulunan bu dört motorlu uçaktan sadece 62 adet imal edildi. İkinci Dünya Savaşı’nın gökyüzünü karartmasıyla uçakların sekizi Avustralya Hava Kuvvetleri filosuna katıldı. Rotanın Singapur ile Londra arasındaki bacakları ise  24 yolcu kapasiteli Handley Page 42 ve 38 yolcu kapasiteli Handley Page 45 uçakları ile yapılıyordu.

De Havilland’da zaten yolcu sayısı kısıtlı olduğu için herhangi bir kabin görevlisi bulunmuyordu. Yolculuğun Paris ve Londra arasındaki kısımda uçan Handley Page 45’lerde uçakta kabin memurları görev alıyordu. Bu özellik, yolcular için o dönem oldukça görkemli bir fark anlamına geliyordu.

De Havilland 86 ile 12 Günlük Yolculuk

1947-4 Gün

Avustralya ile İngiltere arasındaki rotanın “Kanguru Güzergahı” olarak adlandırılmasına sebep olan uçuş, Qantas’ın dünyaca ünlü logosuna da atıfta bulunması nedeniyle sembolik bir hale geldi. Bu güzergahtaki ilk uçuş için 1 Aralık 1947’de Sidney’den teker kesen uçak 4 günde toplam 55 saat havada kalarak Londra’ya indi. 1935’e göre ciddi bir iyileşme sağlanmıştı. Bu rotada da yine Darwin, Singapur, Kalküta (Hindistan), Karaçi, Kahire ve Trablus’ta durarak seyahat tamamlanıyordu. Hem Singapur’da hem de Kahire’de yolcular bir gece geçiriyordu.

O dönemde bu seyahati yapmanın bedeli 585 İngiliz Sterlini civarındaydı. O rotayı günümüz şartlarında yeniden uygulasak ve enflasyon değerleri ile yeniden hesaplarsak karşımıza yaklaşık 21 bin İngiliz Sterlini gibi bir rakam çıkıyor. Oldukça ütopik.

O dönemde uçuşlar, De Havlliand 86’nın daha gelişmiş ve güvenilir bir versiyonu olarak kabul edilen Lockheed Constellation uçakları ile yapılıyordu. 29 yolcu kapasitesine sahip olan uçakların üretim programı 1943 ile 1984 yılları arasında devam etti ve tam Kaliforniya Burbank’taki tesislerde tam 856 adet üretildi. Ağırlıklı olarak sivil kullanımının yanı sıra, 1948 ile 1949 yılları arasında, Sovyetler’in Berlin’i kontrol altına almak ve Batı ittifakına gözdağı vermek için şehrin her türlü karayolu ve demiryolu bağlantısını kestiği Berlin Ablukası esnasında Almanların lojistik amacıyla kullanmasıyla ünlü bir uçak modeli olarak tarihteki yerini aldı. Sıra dışı üçlü kuyruk yapısı sayesinde Constellation oldukça bilinir bir uçaktı.

Bu uçuşların gerçekleştirildiği dönemlerde havacılıkta lüks anlayışı yavaş yavaş başlamıştı. Öyle ki Lockheed Constellation ile yapılan bu uçuşlarda tamamı erkeklerden oluşan 11 kabin memuru görev yapıyordu.

Lockheed Constellation ile 4 Günlük Yolculuk

2018-17 Saat

Perth ile Londra arasında gerçekleşen ilk non-stop seferde 42 Business, 28 Premium Ekonomi ve 166 Ekonomi olmak üzere 236 yolcu yer aldı. Uçuş için hazırlanan menülerde, jetlag ile mücadele eden yemekler kullanıldı. Melatonin üretimini teşvik eden bol karbonhidrat ve protein içeren besinlere yer verildi. (Melatonin, vücudun biyolojik saatini düzenleyen beyindeki sorumlu hormon)

Bugün için bu hatta tek yön bilet fiyatı yaklaşık 800 İngiliz Sterlini civarında.

Doğrudan Heathrow-Perth uçuşu için Qantas, 236 koltuk (42 business class, 28 premium ekonomi ve 166 ekonomi) kapasiteli 787-9 Dreamliner’ı kullanıyor. Türünün en gelişmiş uzun mesafeli uçağı olarak nitelendirilen uçakta aynı zamanda türünün diğer uçaklarına oranla daha az sayıda koltuk bulunuyor. Bunun sebebi olarak ise her yolcu için optimum konfor ve alan sağlamak gösteriliyor. Ayrıca uçakta türbülansı azaltmak için özel bir teknoloji kullanılmış. Kabin içi aydınlatma sisteminde gün doğumu ve gün batımı da dahil olmak üzere 9 ayrı senaryo düşünülmüş. Yolcu saat dilimi farklılıklarından bu teknoloji sayesinde çok fazla etkilenmiyor. Uçaktaki pencereler standart ölçülere göre yüzde 65 daha büyük. Bu da yolcuyu, metal bir tüp içinde yolculuk yaptığı hissiyatından uzaklaştırıyor ve daha iyi bir görüş açısı sağlıyor.

Qantas Havayolları’nın kendi standardına göre uçuşlarda 36 yolcu başına 1 kabin görevlisi düşüyor. Bu yüzden havayolu, Perth-Londra uçuşlarında yedi kabin memuru bulunduruyor.

Tarih Boyunca Bu Hatta Hizmet Eden Uçakların Karşılaştırması

Qantas’ın Perth-Londra uçuşu aynı zamanda dünyanın en uzun ikinci ticari seferi ünvanını da ele geçirdi. Hem gidiş hem de dönüş uçuşlarının ilkinde, Sydney Üniversitesi tarafından insan vücudundaki uzun mesafeli uçuşların etkisine yönelik yürütülen bir araştırmanın bir parçası olarak 20 yolcu gözetim altında tutuldu. Qantas’ın bundan sonraki hedefleri, 2020’lerin başında, Sydney-Londra, Melbourne-New York, Brisbane-Paris arasında non-stop seferleri başlatabilmek. Bu sebeple Qantas, Airbus ve Boeing’e önümüzdeki on yıl içinde bu yolculukların hayata geçirilebilmesinin yollarını bulmaları için baskı yapıyor.


Bir Bakışta | En Uzun Ticari Uçuşlar

  1. Doha-Auckland, Qatar Airways, 9,032 mil – 18 saat 5 dakika
  2. Londra-Perth, Qantas, 9,010 mil – 17 saat 20 dakika
  3. Dubai-Auckland, Emirates, 8,824 mil – 17 saat 5 dakika
  4. Los Angeles-Singapur, United, 8,770 mil – 17 saat 50 dakika
  5. Houston-Sidney, United, 8,596 mil, 17 saat 30 dakika
  6. Sidney-Dallas, Qantas, 8,578 mil, 17 saat 15 dakika
  7. San Francisco-Singapur, 8,447 mil, 17 saat 5 dakika (United), 16 saat 40 dakika (Singapore Airlines)
  8. Atlanta-Johannesburg, Delta, 8,436 mil, 16 saat 50 dakika
  9. Abu Dabi-Los Angeles, Etihad, 8,390 mil, 16 saat 30 dakika
  10. Dubai-Los Angeles, Emirates, 8,339 mil, 16 saat

24 Mart 2018’den itibaren dünyanın en uzun 10 uçuşunun yeni sıralamaları bu şekilde. Bu sıralama normalde uçuş süresine göre yapılır. Ancak bu kez uçuş mesafelerine göre yapıldı. Çünkü uçulan mesafe, uçuş süresine göre nispeten daha az değişir.

Hava koşulları, fırtınalardan kaçınmak için yapılan bazı manevralar mesafe üzerinde etkilidir). Oysa, uçuş süreleri aynı rotada bile büyük ölçüde değişim gösterebiliyor. Uçak tipi, havalimanı trafiği, mevsimsel rüzgarlar ve çok daha fazlası gibi faktörler süreyi değiştirebiliyor. Bu tutarsızlıklar ve havayolu programlarının değişme sıklığı nedeniyle, bu sıralamada ana ölçüt olarak mesafe kullanıldı.

Özel durum: Air India’nın San Francisco – Yeni Delhi hattı

Bu uçuşta kat edilen mesafe 7.707 mil. Ancak Air India hava şartlarına bağlı olarak bazen kutup rotasını takip ederken, bazen de güçlü rüzgar akımlarından faydalanmak için Pasifik’ten uçuyor. Yani aynı hatta bazen uçuş mesafesi 9,507 mili bulabiliyor. Bu durumda uçuş süresi de 15 saat 55 dakika ile 16 saat 30 dakika arasında değişiyor.


İlgili Haber | Gidiş ve Dönüş Uçuşlarının Süresi Neden Değişiyor?


Sıralamaların tekrar değişmesi için çok fazla beklememiz gerekmeyecek. Singapur Havayolları, özel olarak yapılandırılmış ultra uzun menzilli Airbus A350-900ULR uçaklarını teslim aldığında Singapur’dan hem Los Angeles hem de New York City’e kesintisiz uçuşlarına başlayacak.

(Visited 420 times, 1 visits today)
Close