Dam Üstünde C-47 Dakota! – Boarding Info

Written by 01:53 Bunları Biliyor Musunuz?, HAVACILIK

Dam Üstünde C-47 Dakota!

Belki de hepimiz, US Airways pilotu Chesley Sullenberger’in, A320’yi Hudson Nehri’ne indirdiği efsanevi olayı biliyoruz. Ancak havacılık tarihinin en ilginç anektodlarından biri de Northolt Havalimanı yakınlarında bir evin çatısına konan BEA Havayolları’na ait C-47’nin öyküsü…

Dakota C-47 uçakları, ne kadar sağlam olduğunu, savaş sırasında birçok havacının hayatını kurtardığı öykülerin kahramanı olmasıyla tüm dünyaya kanıtlamıştı. Ancak 19 Aralık 1946’da meydana gelen şaşırtıcı bir olay, bu gerçeği iyice perçinledi.

1 Ağustos 1946’da kurulan İngiliz havayolu British European Airways (BEA) filosundaki G-AGZA tescilli C-47 Dakota, Londra Heathrow Havalimanı’nın yaklaşık 10 km kuzeyinde bulunan askeri havalimanı Norholt’tan Glasgow’a gitmeye hazırlanıyordu. Kaptan W.J. Johnson komutasındaki uçağın yardımcı pilotu “Bing” Crosby, Radyo Görevlisi Hugh Murdoch ve kabin görevlisi Robina ‘Bobbie’ Christie’ydi.

Kötü hava koşulları nedeniyle uçuş trafiği ciddi şekilde aksamış, insanların çoğu da seyahate çıkmaktan vazgeçmişti. Uçakta sadece Glasgow’a iş amaçlı gitmeye çalışan John Livingstone isimli bir yolcu vardı. Uçuş öncesi kar temizleme ve buz çözme işlemleri gerçekleştirilmiş olmasına rağmen, hava sıcaklığının giderek düşmesi ve kalkışta yaşanan gecikme, kanatlarda buzlanma oluşunu artırdı. Doğu yönünde yapılan kalkışın ardından uçak buzlanma nedeniyle bir türlü irtifa kazanamıyordu. Ancak kalkıştan vazgeçmek için de artık çok geçti. Bu esnada uçağın sol kanadı bir evin çatısına çarptı. Uçak sola doğru ani bir dönüş yaparak 44 ve 46 Numaralı iki evin çatısına kondu!

Uçak tam kapasite yakıt doluydu. Northolt itfaiye teşkilatının acil müdahalesi, herhangi bir yangının başlamasını engelledi. 44 numaralı evin üst katındaki yatak odasında dört aylık bir bebeğin olay esnasında uyuduğu anlaşıldı. 46 Numaralı dairede yaşayan yeni evli çift Bay ve Bayan Levene ise olay esnasında evde değildi.

Mucizevi Kurtuluş Öyküsü

Kaza sonrası, uçağın içindeki kabin görevlisi Christie ile telsiz sorumlusu Murdoch, uçağı terk etmek için, uçağın arka tarafındaki yolcu kapısına doğru yöneldiğinde, denge bozuldu ve uçak sallanmaya başladı. Bu tahliye planından vazgeçen ikili, kanat üstündeki acil çıkış kapısından uçağı terk edip çatıya çıktı. Binanın merdivenlerini kullanarak aşağı inip kendilerini sokağa attı.

Kimsenin yaralanmadığı bu olayda telsiz görevlisi Hugh Murdoch’un kurtuluşu ise içinde bir başka mucizeyi barındırıyor. Murdoch’un kalkış esnasında, asıl oturması gereken koltukta oturmadığı, pilot koltukları arasındaki boşlukta durup ön camdan dışarıya seyrettiği anlaşıldı. Eğer yerinde oturuyor olsaydı, kaza anında kopan uçağın sol motorunun pallerinden biri ona saplanmış olacaktı. Yani Murdoch, kuralları çiğnediği için hayatta kalmayı başardı.

Kaptan Johnson, sonraki yıllarda BEA’da üst düzey bir eğitici konumuna ulaşmasına rağmen, kariyerinin geri kalanında “Rooftops-Dam üstünde” Johnson olarak anıldı.

Uçağın konduğu yerden kaldırılması, kazanın kendisinden daha fazla hasara neden oldu. Evdeki onarım işlemleri altı ayda tamamlanmasına rağmen, sonraki on yıl boyunca tavanlarda yağ lekeleri yeniden belirmeye devam etti.

C-47 Nasıl Bir Uçak?

İlk uçuşunu, 1941’de gerçekleştiren C-47 Skytrain (Göktreni) Amerikan Douglas şirketi tarafından üretilen askeri taşıma uçağı. Dakota (Douglas Aircraft COmpany Transport Aircraft) adıyla da bilinen uçak, Douglas DC-3 üzerinden geliştirildi.

Kolay üretilmesi ve birçok görevde rahatlıkla kullanılabilmesi sayesinde yıllar boyu birçok ülkenin ordusunda kullanıldı. 22 farklı işlevi olan C-47’nin en çok kullanılan işlevleri, ambulans, kargo, hava indirme olarak öne çıkıyor. 2.700 kg yük taşıyabilen C-47 uçakları 28 asker, 14 adet sedye, bir adet jip veya top da taşıyabiliyor.

Her türlü iklim şartında ve her kıtada uçan C-47 uçakları Vietnam ve Kore savaşlarında da aktif görev aldı.

C-47 uçaklarından toplam 10,174 adet üretildi. Savaş sırasında, müttefikler tarafından yaygın olarak kulanılan C-47 Dakota, 2012 yılına kadar, ticari uçuşlar yapmaya devam etti. Türk Hava Yolları’nda da kullanılan C-47, 1948 ile 1993 yılları arasında Hava Kuvvetleri’nde aktif olarak görev yaptı.

(Visited 371 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info