Dünya’nın Yeniden Kullanılabilir En Hızlı Uçağı

Tüm Dünya’da sesten hızlı (süpersonik) uçak projeleri geliştirilmeye devam ediyor. Ancak ses hızının en az beş katı hıza ulaşabilen (hipersonik) uçak kategorisinde yer alan Hermeus Quarterhorse, bir saatten daha kısa süre içinde New York’tan Londra’ya uçabileceği günlerin hayalini kuruyor.

Hermeus Quarterhorse, 5,5 Mach (ses hızının 5,5 katı) veya saatte 4,219 mil yani yaklaşık 6790 km hıza ulaşması öngörülen bir uçak projesi. Bu da onu gezegenimizdeki en hızlı yeniden kullanılabilir uçak yapmak için yeterli.

Dünya’nın dört bir yanında devam eden süpersonik uçak projelerinde, çalışmalar son dönemde iyice hızlandı. Son 1 yıl içinde Boom, XB-1 modelini başarıyla test etti ve halen geliştirilmekte olan 30 koltuklu Overture uçaklarından 15 adet United Havayolları’na satmayı başardı. Virgin Galactic ve Rolls Royce, 19 koltuklu bir hava aracı geliştirmek için yeni bir ortaklık kurdu. Rusya da ticari kullanım için süpersonik bir uçak üretme planlarını açıkladı.

Hermeus Quarterhorse ise bunlar arasında en dikkat çekenlerinden biri. Zira ses hızının 5,5 kat daha üstünde uçması beklenen hipersonik Quarterhorse, ezberleri bozmaya hazırlanıyor.

Atlanta merkezli şirket, geçtiğimiz günlerde, ABD Hava Kuvvetleri’nden uçağın testlerini finanse etmek için 60 milyon Dolar‘lık bir destek aldığını açıkladı. Tıpkı Yunan tanrısı Hermes gibi, Hermeus Quarterhorse da 5.5 Mach olarak öngörülen hıza ulaşarak, gezegenimizdeki herhangi iki arasında sorunsuz bir seyahat deneyimi yaşatmak üzere tasarlandı.

Quarterhorse’ye güç verecek motoru, GE J85 turbo jet motoru temel alarak tasarlandı, ancak hipersonik hızlara ulaşmak için çeşitli modifikasyonlar geçirdi.

Uçağın ulaşacağı bu korkunç hız, benzersiz motor yapısı ile birlikte, türbin tabanlı kombine çevrim (TBCC) tahrik sistemi sayesinde mümkün olabilecek. Bu tür sistemler, kalkış ve iniş için standart bir jet motoru görevi gören; ancak normale göre daha fazla güç üreten, ateşleme için yüksek hızlı hava akışı gerektiren ikinci bir türbine (ramjet veya scramjet olarak biliniyor) hava beslemesi sağlayacak şekilde tasarlanarak, seyir esnasında istenen yüksek hızlara ulaşabilmeyi mümkün kılıyor. Bu sistemde en büyük zorluk, türbinler arasındaki geçişi yönetmek ve gerekli aerodinamik yapıyı elde edebilmek.

Hermeus, proje için iyi bir başlangıç ​​yaptı. Sadece dokuz ayda GE J85 turbo jet tabanlı motor tasarlandı, üretildi ve test edildi. Quarterhorse, otonom olarak uçabileceği için, Ar-Ge ekibi, prototipleri, havada istediği kadar gözlemleyebilir ve bu süreçte pilotların hayatlarını riske atmadan istedikleri bilgiyi alabilir.

Projenin resmi takvimine göre, 2023‘te küçük ölçekli bir versiyon, 2025‘te orta boy kargo taşıyan bir versiyon ile 2029‘da daha büyük ticari yolcu versiyonunun test edilmesi planlanıyor.

Hermeus CEO’su AJ Piplica, projedeki diğer bir avantajın ise devlet kaynaklarını kullanmak olduğu görüşünde. ABD Hava Kuvvetleri ile yapılan ortaklık, bir yandan ABD Savunma Bakanlığı’nın hipersonik uçaklara olan ilgisinin altını çizerken, bu gelişme, Hermeus’un Şubat 2021’de duyurduğu, NASA ile yapılan ortaklık haberiyle birleştirildiğinde, üzerinde çalışılan uçağın hem sivil ticari hem de savunma sanayi uygulamalarına açık olduğunu gösteriyor.

adbanner