En Akıllı Uçak Koltuğu: Kendini Temizleyecek

Size öyle bir uçak koltuğu anlatacağım ki; kendi kendini dezenfekte edebiliyor, yolcunun sırtı veya belinin ne zaman ağrıyacağını tahmin edebiliyor ve doğru zaman geldiğinde otomatik olarak masaja başlıyor. Hayır bilim kurgu filmi değil; çok yakında gerçek olacak!

Uçak koltuklarının binlerce farklı bakteri ve mikroptan, tahta kurularına kadar çok çeşitli canlı ve organizmalara ev sahipliği yaptığını biliyoruz. Öyle ki geliştirilen yeni teknolojiler ile koltukların kendi kendilerini dezenfekte edebilmesinin üzerinde çalışılıyor.

Alaska Havayolları, Cathay Pacific ve Singapur Havayolları gibi küresel taşıyıcılar için koltuk tasarlayan Recaro Aircraft Seating, her uçuşta kendini dezenfekte ederek temiz tutacak bir business class koltuğu üzerinde çalışıyor. Bu dezenfektan, saniyeler içinde koltuğun üzerindeki hemen hemen tüm mikropları ve organizmaları temizleyebilecek.

Projeye göre üretilecek koltuklar anti-bakteriyel bir kaplama içerecek. Bu sayede yolcu koltuğun kendisinde veya etrafındaki plastik yüzeylerde (servis masası gibi) bulunan bakterilerin zararlı etkilerinden korunmuş olacak.

Havayolları için en önemli konu ekonomi. Koltukların ağırlaşması uçağın toplam yükünü artıracağı için tüketilen yakıt miktarına doğrudan etki ediyor. Bu yüzden yeni teknolojiler için ağırlık her zaman en çok gözetilen konu oluyor. Bahsedilen anti-bakteriyle kaplama çok ince olduğu için koltukların ağırlığını etkilemeyecek.

Şirket, üzerinde çalışılan koltuk projesinde, koltuğun kendi kendini temizleme yeteneklerine odaklanmanın yanı sıra, yolcuyu iyi hissettirecek “konfor” özelliklerini de artırmayı amaçlıyor. Buna göre yolcu, koltuğunda çok kolay bir şekilde sıcaklık ayarı yapmak ve masaj özelliğini aktif etmek gibi özelliklere sahip olacak. Bu da yolcunun seyahat deneyimini ciddi şekilde iyileştirecek.

Bu, şirketin CL6710 modeli business sınıfı koltuklarına benzer şekilde çalışabilir.CL6710 için imalatçının sloganı “bulutların üzerindeki otel odanız” sloganını kullanıyor. Recaro mühendisleri, bu koltuklar için, yolcuların doğrudan kendi kişisel cihazlarından tüm ayarları kontrol etmelerine olanak veren bir mobil uygulama (aplikasyon) oluşturdu.

Koltukların kullanıcı profiline göre kişiselleştirilebilecek olan özellikleri, her havayolu şirketinin isteğine bağlı olarak değişkenlik gösterebilecek. Akıllı koltuklar ayrıca kabin ekibinin de işini kolaylaştıracak. Uçuşun kalkış ve iniş aşamalarında, tüm yolcuların koltuklarını dik, servis masalarını kapalı ve güneşliklerini açık duruma getirmeleri gerekiyor. Herhangi bir tehlike durumu için uçağın hızlı bir şekilde tahliye edilebilmesi için bu oldukça önemli bir detay. Bu sebeple kabin ekipleri bu işlemlerin yapıldığının kontrolünü tek tek kendileri yapıyor. Oysa Recaro’nun yeni koltuklarındaki sensörler sayesinde kabin ekibi durumdan haberdar olacak. Direkt olarak isterleri yerine getirmeyen yolcuyu tespit edebilecek.

Şirket, birbirinden özel teknolojilerle donatılmış yeni koltukları önümüzdeki bir iki yıl içinde piyasaya sürmeyi planlıyor. Bu koltukları talep eden havayollarının taleplerinin çok farklı olabileceği ihtimali olsa da yine de bu süre içinde her şeyi bitirebilmenin mümkün olduğu düşünülüyor.

Uçuşlar daha uzun sürmeye devam ettikçe, Recaro gibi diğer üreticiler de gökyüzünde daha teknolojik ve daha temiz koltuklar getirmenin yollarını arıyor. 2016 yılında Boeing, her kullanımdan sonra kendisini dezenfekte eden ve kendi kendini temizleyen uçak tuvaletlerini tanıtmıştı. GermFalcon, bir kaç havayolu ile anlaşmalı olarak şu anda UVC Airplane Sanitizer isimli ürünü bazı iç hat uçuşlarında test ediyor. Ürünü bir batarya ile çalışan, UV-C ışınları kullanılarak 10 dakikadan kısa bir sürede uçağın koridorlarını temizleyen ve mikropların yüzde 99.99’unu öldürebilen bir cihaz olarak özetlemek mümkün.

Şu anda seyahat ettiğiniz uçakların temizliği ile ilgili endişeleriniz varsa. Gidermek istiyorsanız ve maddi durumunuz buna elverişli değilse size küçük bir ipucu: Biletinizi, sabah erken saatlerdeki uçuşlara almak sizi daha az mikropla karşılaştırabilir. Çünkü havayollarının koltukları ve servis masaları genelde gece temizleniyor…

adbanner