Güneş Enerjisiyle Dünya Turu

Tek bir damla fosil yakıt kullanmadan tüm enerjisini sadece güneşten elde eden Solar Impulse 2 (SI2) 9 Mart 2015 günü Birleşik Arap Emirlikleri’nin başkenti Abu Dabi’den başladığı tarihi dünya turunu, 26 Temmuz 2016’da başarıyla tamamladı.

Havacılık tarihine altın harflerle yazılacak olan bu deneysel uçuşun tamamlandığı günün, 1932 yılında Atlantik üzerinde tek başına uçan ilk kadın Amelia Earhart’ın doğum gününden bir gün sonraya denk gelmesi ilginç bir tesadüf oldu. Havacılığın Earhart, Charles Lindbergh ve diğer öncülerinden ayrı olarak Solar Impulse’nin yaratıcıları ve projeye emek verenler, havacılığın enerjisi konusunda yarattıkları farklılık ile tarih boyunca oldukça özel bir yere sahip olacak.

İsviçreli 2 çılgın ve maceraperest pilot Bertrand Piccard ve Andre Borschberg, dünyanın enerji ihtiyacını azaltmak ve giderek ısınan ve kirlenen gezegeni korumak amacı güdüyordu. Aynı zamanda da havacılığa farklı bir boyut kazandırmak isteyen ikili, 15 yıl önce yola çıktı. Hem tasarlayıp hem de dönüşümlü olarak uçurdukları Solar Impulse 2 ile dünya turuna çıkıp, 17 noktaya iniş kalkış yaparak toplam 43 bin kilometre yol kat etti.

Solar Impulse’nin çılgın ikilisi Piccard ve Borschberg’in ilginç hikayeleri de var. Piccard, 1999 yılında 20 gün boyunca balonla hiç yere inmeden non-stop dünya turu gerçekleştirmiş. Borschberg ise İsviçre Hava Kuvetleri’nin eski pilotlarından. Helikopter ve çığ kazalarına karışıp hayatta kalmayı başarmış biri. Piccard, uçağın yaratıcısı, Solar Impulse şirketinin Yönetim Kurulu Başkanı, Andre Borschberg ise şirketin kurucu ortağı, CEO’su ve ikisi de uçağın aynı zamanda pilotu.

Dünya turunun son ayağında Mısır’ın başkenti Kahire’den havalanan Solar Impulse 2, 48 saat 37 dakikalık başarılı bir uçuşun ardından başlangıç noktası olan Abu Dabi’ye teker koydu ve tarihi dünya turunu tamamlamış oldu. 17 etabın sonunda Solar Impulse 2’nin toplam uçuş süresi ise 558 saate ulaştı.

Tarihi turun tamamlanmasının ardından Bertnard Piccard’ın ilk sözleri “Temiz bir geleceğe sahibiz. Gelecek sizsiniz. Gelecek şimdi. Hadi bunu biraz daha ileriye götürelim.” oldu. Tarihi dünya turu pek çok önemli rekoru da beraberinde getirdi. Bunlardan en öne çıkan, 63 yaşındaki Borschberg’in, yaklaşık 118 saat süren 8924 kilometrelik Nagoya-Hawaii rotasında havacılık tarihinin en uzun kesintisiz yolculuğunu gerçekleştirmiş olmasıydı.

Uçuş esnasında pilotlar için günlük özel hazırlanmış 2.4 kg yiyecek, 2.5 litre su ve 1 litre spor içeceği kokpitte bulunduruldu. SI2’nin kokpiti de her türlü ihtiyaca (uyuma, dinlenme ve tuvalet) cevap verecek şekilde özel olarak tasarlandı. -20 derece ile +35 derece arası sıcaklıklara maruz kalan pilotların kıyafetleri ve kokpit içi ekipmanlar da buna uygun donatılmıştı.

Solar Impulse-2, 72 metrelik kanat açıklığı ile Boeing 747 jumbo jete bile fark atıyor. Ağırlık olarak sadece SUV sınıfında bir otomobil kadar ağır olan bu özel uçak, kanatlarına yerleştirilmiş 17 bin 248 adet güneş paneli ile güneş enerjisini soğuruyor. Enerji, lityum polimer pillerde depolanıyor ve özel olarak geliştirilmiş her biri 70 beygir gücündeki 4 adet motora aktarılıyor. Böylelikle güneş varken de yokken de aralıksız bir uçuş deneyimi mümkün olabiliyor. Güneşli havada 8640 metre yükseklikte uçan Solar Impulse, güneşin battığı anlarda irtifasını yaklaşık 1500 metre azaltarak depoladığı enerji ile uçuşunu sürdürdü.

Tarihi dünya turu elbette sorunsuz gerçekleşmedi. 5 ay sürmesi planlanan tur, 17 ayda ve çeşitli sorunlarla karşılaşılarak tamamlanabildi. Uçuşun başlayacağı tarih öncelikle hava muhalefeti nedeniyle ertelendi. Geç de olsa başlayan dünya turu kapsamında, özellikle Çin üzerinde çok fazla yan rüzgara maruz kalan uçağın bataryalarının aşırı ısınma problemi ile karşı karşıya kalması bir bakım süreci gerektirdi ve Solar Impulse-2 kış mevsimini Hawaii’de bir hangarda geçirmek zorunda kaldı. Tur programı sekteye uğradı. Aynı zamanda son dönemlerde mali sıkıntıya da giren projeyi, 20 milyon Euro’luk ek sponsor gelirleri kurtardı. Dünya turunun son etabında da sıcak çöl havası aşırı türbülans yaratıp, inişli çıkışlı ve dolayısıyla zorlu bir uçuşa sebep olsa da Solar Impulse-2 tüm zorluklara rağmen bu önemli uçuşu başarıyla tamamlayabildi.

Yenilenebilir enerjinin önemini tüm dünyaya oldukça iyi bir şekilde anlatan Solar Impulse 2’nin başarılı dünya turu pek çok farklı sektörde enerji konusunda yeni projelere de önayak olacak gibi görünüyor. Aynı zamanda havacılığın geleceği açısından da yeni nesil uçaklar için öncü olacağı kesin.

Rakamlarla Solar Impulse 2’nin Dünya Turu

Dünya Rekoru: 8

Etap: 17

Toplam Uçuş Mesafesi: 43.041 km

Toplam Uçuş Süresi: 558 saat 6 dakika

Üretilen Toplam Enerji: 11.655 kWh

Rakamlarla Solar Impulse-2

Kapasite: 1 pilot

Kanat Açıklığı: 72 m

Ağırlık: 2.3 ton

Toplam Güneş Enerji Hücresi: 17,248

Toplam Batarya: 4

En uzun Uçuş Etabı: 117 saat 52 dakika (André Borschberg)

Maksimum Yükseklik: 8640 m

Ortalama Hız: 75 km/h

Maksimum Hız: 216 km/h

Yakıt Tüketimi: 0 L

 

Uçuş Etapları

  1. Etap Abu Dabi (Birleşik Arap Emirlikleri) – Muskat (Umman)
  2. Etap Muskat – Ahmedabad (Hindistan)
  3. Etap Ahmedabad – Varanasi (Hindistan)
  4. Etap Varanasi – Mandalay (Myanmar)
  5. Etap Mandalay – Chongqing (Çin)
  6. Etap Chongqing – Nanjing (Çin)
  7. Etap Nanjing – Nagoya (Japonya)
  8. Etap Nagoya – Hawaii (ABD)
  9. Etap Hawaii – San Francisco (ABD)
  10. Etap San Francisco – Phoenix (ABD)
  11. Etap Phoenix – Oklahoma (ABD)
  12. Etap Oklahoma – Ohio (ABD)
  13. Etap Ohio- Pensilvanya (ABD)
  14. Etap Pensilvanya-New York (ABD)
  15. Etap New York-Sevilla (İspanya)
  16. Etap Seville-Kahire (Mısır)
  17. Etap Kahire-Abu Dabi.
adbanner