Havacılık Bülteni-10

FARNBOROUGH AIRSHOW 2018’DEN ÖNE ÇIKANLAR!

Dünyanın en önemli havacılık organizasyonlarından biri olan Farnborough Airshow Pazartesi günü kapılarını açtı ve hafta boyunca sektörün tüm paydaşlarını Londra’da bir araya getirdi. 52 ülkeden 1.500’ün üzerinde şirketin katıldığı fuar her zaman olduğu gibi siparişlerle adından söz ettirdi. Fuarın daha ilk gününde imalatçılar 43.6 milyar dolarlık 399 uçak siparişi alırken bir önceki fuarın açılış gününde yakalanan miktar ikiye katlandı. Fuarın üçüncü günü tamamlandığında alınan siparişlerin değeri 110 milyar doları aştı.

Kısa süre önce ismini Türk Havacılık Uzay Sanayii olarak değiştiren ve logosunu yenileyen TAI, fuarda ilk kez yeni kurumsal kimliğiyle Türkiye’yi temsil etti. Eylül ayında ilk uçuşu planlanan T-625 Özgün Helikopter ve İnsansız Hava Aracı ANKA-S’i fuarda sergileyen şirketin; eğitim uçağı Hürkuş’a jet motoru entegre edilmesiyle ortaya çıkan, jet eğitim ve hafif taarruz uçağı HÜRJET’in mock-upı da ilk kez fuarda görücüye çıktı. Hürjet’e dair dikkat çeken detay, son dönemde askeri alanda sıkça karşımıza çıkan dijital kamuflaj ile giydirilmiş olmasıydı. Bu da şirketin kurumsal dönüşümünün bir başka tezahürü olarak yorumlandı.

Ayrıca bugüne kadar Kara Kuvvetleri’ne 36 tanesi teslim edilen T129 ATAK helikopteri de fuar boyunca uçuş gösterisi yaptı. Öte yandan Pakistan’a 30 tane ATAK helikopteri satışı konusunda da anlaşmaya varıldı. Böylece 1.5 milyar dolar ile Türkiye’nin en büyük savunma ihracatı gerçekleştirilmiş oldu. Bu anlaşma ile Türkiye; ABD, Rusya, İtalya ve Fransa’nın ardından taarruz helikopteri ihraç edebilen beşinci ülke oldu. Pakistan’a ilk helikopterin 3-4 ay içinde teslim edilmesi;  tüm projenin ise 2,5 yıl içinde tamamlanması planlanıyor.

Farnborough Airshow’a Türk Hava Yolları ilk kez 120 metrekarelik özel bir şale ile katılırken; Türk Motor Sanayii-TEI ile Roketsan da fuarın Türkiye’den diğer katılımcıları oldu.

Fuarda en fazla siparişi Boeing 737 MAX alırken onu Airbus A320neo izledi. Sipariş konusunda en büyük sürprizi 300 uçak satan Embraer yaptı. Çinli Comac’da 20 sipariş aldı.

Airbus, geçen hafta Tolulose’de benim de lansmanına katıldığım en yeni üyesi A220’yi fuara getirerek tüm sektörün beğenisine sundu.


İlgili Haber | A220 Nasıl Bir Uçak?


Çok sayıda iş jeti, helikopter ve savaş uçağının sergilendiği fuarda; Bombardier CRJ-900 uçağında yeni geliştirdiği Atmosphere isimli kabini tanıttı. Aston Martin’in Volante Vision isimli füturistik kişisel uçak konsepti büyük ilgi gördü. İngiliz şirket, gelecekte büyük şehirlerde insanların kendi kişisel uçan araçlarına sahip olacağını düşündükleri için bu konsept üzerinde çalıştıklarını söylüyor. Fuarda İngiltere Savunma Bakanlığı Sekreteri Gavin Williamson, “Tempest” adı verilen altıncı nesil savaş uçağını kamuoyuna tanıtarak büyük bir sürprize imza attı. Eurofighter Typhoon uçaklarının yerini alması planlanan uçak, pilot komutasında uçabileceği gibi insansız hava aracı olarak da kullanılabilecek. BAE Systems’in ana yüklenici olduğu projenin, aralarında Rolls Royce, Leonardo gibi çok sayıda ortağı var. Uluslararası çapta yepyeni ortaklar da aranıyor. Tempest’in 2035’te hizmete başlaması planlanıyor.

DÜNYANIN EN İYİ HAVAYOLLARI AÇIKLANDI!

İngiliz merkezli Skytrax, 2001 yılından bu yana, havayollarını doğrudan yolcu deneyimlerine dayandırarak değerlendirip dünyanın en iyi havayollarını açıklıyor. 2018 yılı için de 160’dan fazla ülkeden yaklaşık 20 milyon yolcu ile görüşerek, 335 havayolunu çeşitli kategorilerde ödüllendirdi. Havacılık sektörünün Oscar’ları olarak kabul edilen ödüllerin saygınlığı oldukça yüksek.

Singapur Havayolları, en son 10 yıl önce kazandığı “Dünyanın En İyi Havayolu” ödülünü 2018 yılında yeniden kazandı. Bu ödül Asyalı taşıyıcının bu yıl kazandığı 4 ödülden en önemlisiydi. Şirket, 2018’de “en iyi first class”, “Asya’nın en iyi havayolu” ve “en iyi first class koltuk” kategorilerinde de ödüle layık görüldü.


İlgili Haber | Dünyanın En İyi Havayolları


Küçük bir şehir devleti olan Singapur’un dünyaya açılan kapısı Changi Havalimanı da Skytrax’in En İyi Havalimanları listesinde son altı yıldır zirvedeki yerini kimseye kaptırmıyor. Havayolunun da dünyanın en iyisi seçilmesiyle Singapur havacılıktaki başarısını perçinlemiş oldu.

2001’den bu yana dünyanın en iyi havayolu ödülünü 4’er kez Singapur, Qatar, Emirates ve Cathay Pacific alırken; birer kez Asiana ve British Airways bu ödüle layık görüldü.

Geçtiğimiz yıl zirvede yer alan Qatar Airways, bu yıl ikinci sıraya geriledi. Üçüncü sırada Japon ANA, dördüncü sırada Emirates, beşinci sırada ise Tayvanlı EVA Air yer aldı. Altıncı sırada ise Hong Konglu Cathay Pacific var. Lufthansa, yedinci sırada olmasının yanında, Avrupa kıtasından sıralamanın en yüksek basamağında yer almasıyla dikkat çekerken; Çinli Hainan Havayolları sekizinci; Garuda Endonezya dokuzuncu ve Thai Airways onuncu sırada yer aldı. Türk Hava Yolları, Haziran ayında Skytrax değerlendirmesinden çıkma kararı almıştı. THY, 2018’in en iyi 18. havayolu olarak gösterildi.

Skytrax ayrıca AtlasGlobal’i dünyanın en iyi 100. Havayolu olarak gösterirken; SunExpress’i ise Dünyanın En İyi 5’inci ve Türkiye’nin En İyi Tatil Hava Yolu olarak duyurdu.

TÜRK HAVA YOLLARI İLK A321NEO’YU TESLİM ALDI!

Türk Hava Yolları, ilk Airbus A321neo uçağını, filosuna kattı. Uçağın diğer önemli özelliği ise yeni Cabin Flex kabin tasarımına sahip olması. Yeni kabinin en önemli özelliği, çok kısa süre içinde koltuk konfigürasyonun değiştirilebilmesi ve tek sınıflı hale getirilebilmesi. Maksimum 244 yolcu taşıma kapasitesine sahip olan uçak için THY’nin toplam 92 siparişi bulunuyor. Filoya katılan A321neo aynı zamanda havayolunun fabrika çıkışlı olarak kablosuz internet sistemine sahip ilk dar gövdeli uçağı.

Airbus’ın “neo – new engine option” modelleri, standart modellerde, motorlar ve tüm sistemlerin daha verimli hale getirildiği, çeşitli makyajlar sonucu ortaya çıkan uçakları ifade ediyor. Avrupalı imalatçı, neo modellerini, % 15’e varan yakıt tasarrufu, çevrecilik, sessizlik gibi özellikleriyle havayollarının kullanımına sunuyor.

Öte yandan THY’nin 29 Ekim’de hizmete başlayacak İstanbul Yeni Havalimanı’ndan ilk uçuş yapacağı noktalar da belli oldu. Buna göre şirket yeni havalimanından ilk yurt içi uçuşunu Ankara’ya; ilk yurt dışı uçuşunu ise Azerbaycan ve KKTC’ye yapılacak.

KÜBA’DAKİ UÇAK KAZASININ NEDENİ BELLİ OLDU

18 Mayıs’ta Küba’nın başkenti Havana’dan, Holguin şehrine gitmek üzere havalanan Küba Havayolları’na ait Boeing 737-200, Jose Marti Havalimanı’ndan kalkışından kısa süre sonra düşmüştü. Kazanın nedenine dair sis perdesi aralanmaya başladı. Uçağın kara kutu incelemesinden çıkan ilk bilgiler, pilotların kalkış sırasında dik açıyla tırmandığı yönünde. Tırmanış esnasında stall’a giren uçağın sağa dönüş sırasında da kontrolden çıktığı ortaya çıktı.


İlgili Haber | Küba’da Boeing 737-200 Yolcu Uçağı Düştü


104 yolcusu ve 9 mürettebatı bulunan uçağın kiralandığı Global Air’in uçuşları da Meksika sivil havacılık otoritesi tarafından tamamen durduruldu. Şirketin uçuş kayıtlarında çok sayıda eksiklik ve tutarsızlık tespit edildi.

KLM’NİN YENİ HAVALİMANI ROBOTU!

Hollanda Kraliyet Havayolları KLM’in yeni robotu, uçuşlarınızı çok kolaylaştıracak gibi görünüyor. Care-E isimli robota biniş kartınızı okutup kendinizi tanıtacak ve valizinizi yükleyeceksiniz. O da size uçağın kapısına kadar eşlik edecek. Uçuşunuz için kapı değişikliği olup olmadığını takip ederek sizi yönlendirebilecek. Robot, 4K LED ekranı aracılığıyla dünyadaki tüm dilleri konuşan yolcularla iletişim kurabilecek. Güvenlik kontrol noktalarından sonraki alanda konuşlandırılacak robot, üzerindeki kamera sayesinde sizi algılayıp başka yolcuları değil sadece sizi izleyecek. Robot, çarpışmalardan kaçınmak için beşi önde üçü arkada toplam 8 Ultrasonik Telemetre ile güçlendirilmiş.

Temmuz’da San Francisco ve Ağustos’da New York JFK Havalimanı’nda ikişer gün test edilecek olan Care-E isimli robotun ne zaman dünya genelinde yaygınlaşacağı henüz belli değil.

UÇAN TREN PROJESİ GERÇEKLEŞEBİLİR Mİ?

Akka Technologies şirketi tarafından geliştirilen Link & Fly isimli modüler uçak tasarımı; uçağa biniş sürecini hızlandırmakla birlikte yolcu ve yük taşımacılığını farklı bir boyuta taşımaya hazırlanıyor. Kabin ile ana gövdenin ayrılabilir şekilde tasarlandığı konsept; uçak ve tren ile ulaşım şekillerini bir araya getirmeyi amaçladığı için uçan tren olarak da lanse ediliyor. Şirketin CEO’su ve girişimci olan Maurice Ricci, bu parlak fikri başta Boeing olmak üzere imalatçılar ile paylaşmaya hazır.

Airbus A320 ile aynı boyutlarda olması planlanan tasarımda; 162 yolcunun taşınabileceği yolcu kabinleri veya yük kabinleri raylar üzerinde hareket ettirilerek gövdeye kolayca monte edilebilecek. Kokpit, kanatlar ve üzerinde sabitlenmiş motorlar ile tek parça olan gövde tasarımı 49 metre kanat açıklığına, 34 metre uzunluğa ve 8 metre yüksekliğe sahip.

Bu fütüristik uçak projesi, büyük uçak imalatçılarından biri ikna edilemezse finansal sebepler yüzünden muhtemelen hiç bir zaman hayata geçmeyecek. Ricci de bunun bilincinde. Yine de projenin çeşitli kısımlarının ticari uçaklara entegre edilebileceğini düşünüyor. Dolayısıyla uçan tren projesi, muhtemelen şirketin yaptığı diğer işler için bir dikkat çekme çabası. İtiraf etmek gerekirse bunu da başardılar gibi.

 

adbanner