Havacılık Bülteni-110

ANTONOV’DAN TÜRKİYE’YE EN BÜYÜK KARGO UÇAĞINI BİRLİKTE ÜRETME TEKLİFİ!

Kısa süre önce Bayraktar’ın ürettiği SİHA’larının ihraç edildiği ülkelerden biri Ukrayna olmuştu. Türkiye daha önce Akıncı İHA’larının motorlarını Ukrayna’dan almaya başlamış, Ukrayna ise Milli Savunma Bakanı Hulusi Akar’ın Ukrayna ziyaretinde Türkiye’den bir parti daha İHA alma talebinde bulunmuştu.

Türkiye ile Ukrayna arasında son dönemde birçok alanda yaşanan yakınlaşmanın ardından, Ukrayna’nın dünyaca ünlü uçak imalatçısı Antonov’dan ilginç bir teklif geldi. Antonov şirketinin yeni CEO’su Türkiye’ye gelerek, dünyanın en büyük kargo uçağını üretme projesini Türkiye ile beraber yapma teklifini iletti. Şu anda dünya’nın en büyük kargo uçağı olan Antonov An-225’in de üreticisi olan şirketin, daha önceden var olan kargo uçaklarından daha büyük bir uçak yapmayı planladığı, bunun için de Türkiye ile birlikte hareket etmek istediği öğrenildi.

Antonov’un yeni CEO’su Oleksandr Los, göreve başladıktan sonra ilk yurt dışı ziyaretini Türkiye’ye gerçekleştirmesinin de sembolik açıdan oldukça önemli olduğu düşünülürken; görüşmeler sonunda temasların sürdürülmesi konusunda mutabakat sağlandı. Önümüzdeki hafta sadece havacılık değil savunmayı da kapsayan geniş bir alanda yapılabilecek işbirlikleri konusunda detaylı bir takvim ve yol haritası çıkarılması için Ukrayna’dan üst düzey bir heyetin Türkiye’ye gelmesi bekleniyor.

Öte yandan Ukrayna basınında çıkan haberlere göre Ukrayna ve Türkiye arasındaki işbirliği An-178 uçaklarının tedariğini de içeriyor. Şubat 2020’de Ukrayna Ordusunun Türkiye’den yardım alacağı ve An-178 konusunda işbirliği yapılacağı iddia edildi.

Antonov şirketi tarafından tasarlanan ve Antonov AN-158 bölgesel jetini temel alan kısa menzilli bir orta sınıf askeri nakliye uçağı olan An-178, askeri nakliye görevleri dışında yangın söndürme, arama ve kurtarma görevlerinde de kullanılabilecek. Uçak; 99 asker, 80 paraşütçü taşıyabilecek veya 70 hasta ve yaralıyı tahliye edebilecek özelliklere sahip olacak. An-178 askerlerin lojistik desteği, platformlarda kargoların paraşütle atılması veya küçük birliklerin bölünmesi, yaralı personelin taşınması ve hafif araçların taşınması dahil olmak üzere çeşitli görevlerde kullanılabilecek.

PEGASUS UÇAK TESLİMATLARINI ERTELEMEK İÇİN AIRBUS’A BAŞVURDU!

Geçtiğimiz hafta, yılın ikinci çeyreğinde 120 milyon Euro; ilk yarısında ise 168,4 milyon Euro gibi rekor zarar açıkladığı haberiyle gündeme gelen Pegasus Havayolları, küresel salgın sonrası havacılık endüstrisinde oluşan türbülans nedeniyle uçak teslimatlarının ötelenmesi için Airbus ile görüşmelere başladı. Airbus’tan 2025’e kadar teslim alması gereken toplan 55 adet A320neo ailesi uçağı bulunan Pegasus, teslimat takviminde yeni bir düzenlemeye gitmek için Airbus’ın kapısını çaldı.

Teslim alınacak 55 uçağın 18 adedini 2022 için planlayan Pegasus bu sayıyı 11’e indirerek, 2022 teslimat planından kalan 7 uçağın teslimatını ise 2023’e ötelemek istiyor. Böylece Pegasus’un 2023’te teslim alacağı uçak sayısı ise 10’dan 17’ye yükselmiş olacak.

Pegasus bu yılın ikinci çeyreğinde toplam 6 yeni uçak teslim aldı. Bunların 3’ü A320neo, 3’ü ise A321neo uçakları oldu. Yılın son çeyreğinde 7 adet A320neo ve 2 adet A321neo’nun filoya katılması, filodaki 4 adet 737-800’ün ise iade edilmesi planlanırken, böylece havayolunun 2020 yılı sonu için filosundaki uçak sayısının 94 olması hedefleniyor.

Pegasus’un uzun vadeli filo yapılanması projeksiyonunda, 2024 sonunda filodaki uçak sayısının 108’e ulaşması; bu uçakların 54’ünün A320neo, 50’sinin A321neo ve 4’ünün Boeing 737-800 olması planlanıyor.

30 Haziran 2020 itibari ile Pegasus filosunda 89 uçak bulunuyor. Bunların 37’si 737-800, 35’i A320neo, 5’i A321neo ve 12’si A320’nin bir önceki nesline ait.

Pegasus’un, uçakların tamamının yerde yattığı pandemi sürecinde aylık nakit tüketiminin 33 milyon € olduğu tahmin ediliyor.

BOEING 737 MAX 2020’DE İLK SİPARİŞİNİ ALDI!

Polonya’nın en büyük charter havayolu olan Enter Air, 2010 yılında bir adet Boeing 737 ile faaliyetlerine başladı. Bugün filosunda 22 adet 737 NG ve iki adet 737 MAX uçağı bulunduran havayolu, hafta içinde ilginç bir karara imza atarak 2 adet Boeing 737 MAX siparişi daha verdi.

Tüm filosu 737 uçaklarından oluşan havayolu, verdiği iki siparişle, Boeing 737 ailesine olan bağlılığını ortaya koyarken; Amerikalı imalatçı da derin bir nefes aldı. Aylardır sadece 737 MAX siparişlerinin iptal haberleriyle gündeme gelebilen Boeing için Kasım 2019’dan bu yana alınan ilk 737 MAX siparişleri olması açısından da Enter Air’in siparişleri oldukça önemli. 2020’de şimdiye kadar 400’ün üzerinde MAX siparişi iptal edildi; bu yıl 7 aylık süe içinde 737 MAX için toplam iptal ve dönüşüm yapılan sipariş sayısı 864 oldu.

Boeing yönetimi, sipariş haberlerini 737-8 için alınan siparişler şeklinde duyurdu. Yani böylece yeniden gökyüzüne döndüğünde 737 MAX isminin kullanılmayacağı ve sabıkalı uçak için bir isim değişikliği gerçekleştirileceği de anlaşılmış oldu.

İki yeni sipariş de teslim alındığında Enter Air’in filosundaki 737 MAX uçaklarının sayısı 10’a yükselmiş olacak. Ayrıca Enter Air ve Boeing, 737 MAX uçaklarının Mart 2019’dan bu yana yerde olması nedeniyle oluşan ticari zararların tazmin edilmesi konusunda da detayları açıklanmayan bir anlaşma da imzaladı.

Öte yandan Kanada’nın hava taşımacılığı politikaları ve programlarını denetlemekten sorumlu ulusal organı Transport Canada, önümüzdeki hafta Boeing 737 MAX için kendi uçuş testlerini gerçekleştirecek.

Boeing’in Washington eyaletindeki kendi tesislerinde gerçekleştirilecek olan testler, FAA tarafından ana hatları çizilen ve Boeing tarafından uçakta yapılması önerilen değişikliklere ilişkin Kanadalı otoritenin “bağımsız incelemesinin” bir parçasını oluşturacak. Amerikan Federal Havacılık Dairesi FAA daha önce 737 MAX’ın hizmete dönmesi konusunda “her ülkenin kendi kararını kendi vereceğini” açıklamıştı.

Böylece 737 MAX’in yeniden uçuş testlerini gerçekleştirecek ABD dışı ilk otorite Transport Canada olurken, Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı EASA, 737 MAX konusunda kendi uçuş testleri için henüz bir takvim açıklamadı.

AIRBUS A321XLR NE ZAMAN HİZMETE BAŞLAYACAK?

Avrupalı imalatçı Airbus, pandemi sürecinde likidite sorunu yaşamamak için çok sayıda projesine yaptığı harcamaları azaltma yoluna giderken A321XLR projesine harcadığı kaynağı artırarak, piyasaya süreceği en yeni uçağının gelişim sürecini hızlandırıyor.

XLR olarak adlandırılan, ekstra uzun menzilli uçak, Airbus’ın en çok satan A320 serisi dar gövde uçak ailesinin en uzun menzilli versiyonu olacak. Uçak için geçen yıl yapılan lansmandan bu yana 450’den fazla sipariş alan Airbus, A321XLR’ın koronavirüs nedeniyle küresel olarak uçak talebinde yaşanan tarihi çöküşe karşı dirençli olduğunu düşünüyor.

A321XLR, tek koridorlu bir uçakla daha düşük maliyetler ile daha uzağa uçmak isteyen taşıyıcılar için çekici olduğunu kanıtladı ve şu anda American Airlines, JetBlue ve United gibi ABD’li devlerin de aralarında yer aldığı 24 müşteriye sahip. 8700 km ile A321XLR’in menzili, mevcut A321LR uçaklarına göre % 15 artırılmış olacak. Böylece Londra’dan Miami’ye; Roma’dan New York’a non-stop uçuşlar XLR ile mümkün hale gelecek. İrlandalı Aer Lingus’un da aralarında olduğu çok sayıda havayolu, transatlantik rotlarda kullanabilmek üzere XLR siparişi verdi.

Airbus’ın amacı, XLR’nin 2023’te hizmete girmesini sağlamak. Yeni uçağın, 2022’ye kadar devam etmesi beklenen küresel talep düşüşünü atlatmaya yardımcı olabilecek model olması

Pandemi sonrası küresel yolcu talebi üzerine yapılan araştırmalar neticesinde A321XLR’ın beklenenden daha popüler bir uçak olması öngörülüyor. Üretimi sonlandırılan Boeing 757’nin yerini doldurmaya en yakın aday olması ve kısa sürede kendisine pazarda başka rakip üretilemeyecek olması gibi nedenlerle de orta menzilli uçuş pazarında yaşanacak talebi A321XLR’ın karşılaması bekleniyor.

XLR’nin, küresel salgından en fazla etkilenen AirAsiaX dahil olmak üzere çok sayıda düşük maliyetli Asyalı havayolundan önemli sayıda sipariş aldığı düşünüldüğünde uçağa olan talebin devam edip etmeyeceğini zaman gösterecek.

BRITISH AIRWAYS 747’LERİ EMEKLİYE AYIRMAYA BAŞLADI!

Küresel Covid-19 salgınının, havacılık sektörü üzerinde yarattığı yıkıcı etkinin bir sonucu olarak, havayolu şirketleri filolarındaki A380 ve 747 gibi 4 motorlu uçakları verimsizlik ve ekonomik kaygılar nedeniyle hızlı bir şekilde filodan çıkararak emekliye ayırma kararı alıyor.

İngilizlerin milli havayolu British Airways yönetimi de geçtiğimiz ay alınan bir karar doğrultusunda, filodaki 31 adet 747’nin ticari hizmetlerinin durdurularak emekliye ayrılacağını açıklamıştı. Geçtiğimiz hafta içinde bu kararın ilk somut adımı atıldı. 25 yılı aşkın süredir British Airways yolcularını taşıyan Boeing 747-400, son uçuşunu yaparak emekliye ayrıldı. Son uçuş için Londra Heathrow’dan havalanan 747, İspanya’nın Castellon-Costa Azahar Havalimanı’na indi. 1994 yılında hizmete başlayan uçak son yolculu uçuşunu ise Nijerya Lagos şehrinde kalan İngiliz vatandaşlarını ülkeye geri getirmek üzere bir tahliye uçuşunda Nisan 2020’de gerçekleştirmişti. G-CIVD

Gökyüzünün kraliçesi Boeing 747 uçakları, yaklaşık 50 yıldır British Airways filosunda görev yaparken; havayolunun filosunun ikonik bir parçası durumunda. British Airways’e ait bir 747’nin 1971’de New York’a yaptığı ilk uçuşun ardından havayolu 57 adet 747 ile operasyon yaptı. British Airways şu anda dünyanın en büyük 747 operatörü durumunda ancak havayolu artık yolculu bir 747 seferi düzenlemeyecek.

Yakıt tüketiminin fazla olması ve şirketin 2050’ye kadar tüm zararlı gaz emisyonunu sıfıra indirme taahhüdünü karşılamak konusunda bir engel oluşturacağı için, British Ariways, çalışma ömürlerinin sonuna geldiği düşüncesiyle filosundan 747’leri yavaş yavaş çıkarıyordu. Pandemi olmasaydı uçakların 2024’e kadar filodan kademeli olarak çıkarılması planlanıyordu.

British Airways, 747’ye göre yakıt tüketimi konusunda yaklaşık yüzde 25 daha tasarruflu olan altı adet Airbus A350 ve 32 adet Boeing 787 dahil olmak üzere yeni nesil, modern uzun mesafeli uçaklara büyük bir yatırım yapmıştı.

adbanner