Havacılık Bülteni-128

THY’NİN PANDEMİ İHLALLERİ VE CEZALAR!

Türk Hava Yolları, pandemi sürecinde, özellikle EUROCONTROL’ün günlük uçuş verileri ışığında, genelde Avrupa’da en fazla uçuş yapan havayolu ünvanının sahibi oluyor.  Ancak THY bu süreçte yaptığı bazı uçuşlarda, çeşitli kural ihlalleri nedeniyle cezalar ve yaptırımlarla da karşı karşıya kalıyor.

Hafta içinde Çin Sivil Havacılık Otoritesi Türk Hava Yolları’nın son dönemde İstanbul-Guangzhou uçuşlarında çok sayıda Covid-19 pozitif yolcuya rastlanılması üzerine, THY’nin bu şehre yaptığı uçuşları 1 ay süreyle askıya aldı. Askıya alınan bu hattın Çin’deki başka bir rotada sefer artırımı için kullanılamayacağı da açıklandı.

Ayrıca Türk Hava Yolları’na Pakistan ve Bangladeş’ten de negatif test sonucu ibraz etmeyen yolcuların uçurulması nedeniyle para cezaları geldi. Pakistan Sivil Havacılık Otoritesi, THY ile Senegal’in başkenti Dakar’dan İstanbul aktarmalı Pakistan’ın Lahor şehrine uçan bir yolcunun negatif sonuçlu PCR testi ibraz etmeden uçurulması gerekçesiyle, THY’ye 100 bin Pakistan Rupisi yani yaklaşık 620 Dolar ceza kesti. Hatanın tekrarlanması durumunda, Türk Hava Yolları’na verilen uçuş izinlerinin geri alınması da dahil olmak üzere, daha katı bir ceza verileceği açıklandı.

Bangladeş Sivil Havacılık Otoritesi de THY’nin İstanbul-Dakka uçuşunda negatif Covid-19 test sonucu olmayan üç yolcuyu taşıması nedeniyle 300 bin Bangladeş Takası yani yaklaşık 3500 Dolar ceza kesti.

THY’NİN 737’Sİ İSTANBUL HAVALİMANI’NDA NEDEN PİSTTEN ÇIKTI?

Öte yandan 31 Ağustos 2019’da THY’nin İzmir-İstanbul seferini icra eden B737-800 tipi uçağı İstanbul Havalimanı’na yaptığı sorunsuz inişinin ardından taksi sırasında pistten çıkarak toprağa saplanmıştı. 147 yolcu ve 7 mürettebatın yer aldığı ve kimsenin yaralanmadan atlatıldığı olaya dair Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından hazırlanan rapor yayımlandı. Raporda THY uçağının pilotaj faktörüne bağlı olarak toprağa saplandığı kaydedildi.

TK2307 sefer sayılı uçuşta kaptan pilotun iniş aşamasında havacılık kuralları dışında konuşmalar yaptığı, kara kutu analizlerinden olayın meydana geldiği sürat değerlerine bakıldığında her iki pilotun da kullanmış olduğu fren basınçlarının uçağı durdurmak için yeterli seviyede olmadığı SHGM’nin raporunda yer aldı. Bir taksi yolundan diğerine dönmeye çalışırken boylamasına kontrolün kaybedilmesiyle birlikte yetersiz yavaşlama olduğunu anlatan rapora göre, taksi yolu C’ye doğru dönüş sırasında aşırı hızın burun tekerleğinin kaymasına neden olduğu, uçağın kontrolünün kaybedilmesi ve pistten çıkmasıyla sonuçlandığı anlaşıldı.

2020’DE AVRUPA’NIN EN YOĞUN HAVALİMANLARI

Pandemi nedeniyle seyahat talebindeki keskin düşüş ve ülkelerin sınır kapatma kararları sebebiyle, Avrupa’da en çok yolcu ağırlayan havalimanı ünvanı, 2020 yılında el değiştirdi. Londra Heathrow Havalimanı zirveyi, İstanbul Havalimanı’na kaptırdı.

Heathrow Havalimanı’nda 2019’a göre yolcu sayısında yüzde 73 oranında düşüş yaşanırken, yıl boyunca 23,4 milyon yolcuya ev sahipliği yapan İstanbul Havalimanı, Avrupa’nın en yoğun havailmanı oldu. İkinci sıraya ise Paris Charles de Gaulle Havalimanı yükseldi.

Ülkelere girişlerdeki test ve karantina uygulamaları, yolcu sayılarının dramatik şekilde azalmasına neden olurken; İstanbul’un iki havalimanı ve Moskova Sheremetyevo Havalimanı, sıralamalarda üst sıralara tırmandı.

Sabiha Gökçen Havalimanı, 2020’de ağırladığı 17 milyon yolcusu ile Avrupa’nın en yoğun 8’inci meydanı olarak ilk 10’a girmeyi başardı. Londra Heathrow’un üçüncü sırada yer aldığı listenin dördüncü sırasında ise Amsterdam Schiphol kendine yer buldu.

Şehir olarak bakıldığında da İstanbul, toplamda 40 milyonun üzerinde yolcuya hizmet veren iki havalimanıyla, diğer Avrupa şehirlerini geride bırakarak zirvenin sahibi oldu.

ALMANLAR YERLİ VE MİLLİ YOLCU UÇAĞIMIZI KAPTI!

Türk iş insanları Fatih ve Eren Özmen’in sahip olduğu ABD merkezli Sierra Nevada şirketi, 2015 yılında Dornier’in bölgesel uçak projesinin tüm haklarını satın aldı. Savunma Sanayii Müsteşarlığı ile yapılan bir protokol uyarınca, Dornier 328 uçaklarının, Türkiye tarafından yeniden imalatı gündeme geldi. Bu uçağın tasarımı üzerinden geliştirilecek yerli ve milli bölgesel yolcu uçağının TRJet ismiyle hayata geçirileceği duyuruldu. Adı TR 328 olacak uçağın hem jet motorlu hem de turboprop versiyonlarının geliştirilerek üretileceği ve uçakların ilk uçuş tarihinin de 2019 olacağı açıklandı. 70-90 yolcu sınıfında geliştirilecek olan TRJ628 uçağının da yine Türkiye’de üretilmesi hedefleniyordu. Proje için SNC şirketi “TRJet” isimli yeni bir şirket kurarak D328’in haklarını bu şirket üzerine aldı. TRJ328 ve TRJ628’in çizim ve modelleri bu süreçte çeşitli etkinlik ve fuarlarda da SNC ve SSM tarafından sergilendi. Ancak proje sessiz sedasız şekilde rafa kaldırıldı. Uzun süren bir suskunluğun ardından Ağustos 2019’da Sierra Nevada şirketi, Angela Merkel ve çok sayıda Alman bakanın da katıldığı bir etkinlik ile Dornier 328’in turboprop modelinin Almanya’nın Leipzig şehrinde yeniden üretilmesi konusunda düğmeye basıldığını duyurmuştu.

Geçtiğimiz hafta içinde ise Alman uçak ekipmanları üreticisi Deutsche Aircraft, sıfır emisyonlu ezber bozan bir uçak olması hedeflenen D328eco’yu geliştirme planlarını resmi olarak açıkladı.

Dornier 328 uçağının tip sertifikası üzerinden geliştirilip üretilmesi planlanan yeni uçağın, Alman Hükümeti’nin de katılımıyla, daha verimli, uygun maliyetli ve çevre dostu bir uçak olma misyonu ile temiz havacılık çağına öncülük etmesi amaçlanıyor.

D328eco, 2025 yılına kadar 50 koltuk altı bölgesel ve çok amaçlı uçak pazarları içinde verimli bir alternatif sunacak. Uçaktaki yeni nesil aviyonik paket, daha fazla operasyonel verimlilik için, gelecekte hayata geçmesi planlanan tek pilotlu operasyonlara izin verecek şekilde tasarlandı. Pratt & Whitney PW127S motorlarından güç alan ve Sürdürülebilir Havacılık Yakıtı ile uyumlu D328eco’nun yeni kabin tasarımı, yolcu sağlığı, güvenliği ve konforu konularındaki ihtiyaçları tamamen karşılayacak.

D328, modern ve daha sürdürülebilir bir uçak için verimlilik ve performans gereksinimlerini karşılayan bir uçak olmasının yanında, enerji açısından temiz ve verimli teknolojilerle birleştiğinde, önümüzdeki 15 yıl içinde sıfır emisyonlu uçuşlara giden yolu açması hedefleniyor. Böylece D328eco, 2050 için belirlenen uluslararası çevresel hedeflerin çok daha erken hayata geçirilmesine katkıda bulunacak.

Deutsche Aircraft’ın sürdürülebilirlik hedefleri doğrultusunda, Almanya’nın Leipzig şehrindeki son teknoloji sistemlerin yer aldığı, Endüstri 4.0 ilkeleri ile çalışan son montaj hattında üretilecek uçağın, tedarik zinciri sürecinde yerel ekonomileri canlandırması da hedefleniyor.

ENDONEZYA’DAKİ UÇAK KAZASINDA AUTOTHROTTLE ŞÜPHESİ!

9 Ocak’ta Cakarta’dan kalkışından birkaç dakika sonra Java Denizi’ne düşen Sriwijaya Air’e ait Boeing 737-500’deki 62 kişinin tamamı yaşamını yitirdi. Arama kurtarma ekiplerinin şu ana kadar 324 vücut parçası ve uçak parçası topladığı açıklandı. Endonezyalı yetkililer hafta içinde uçaktaki kurbanları arama sürecine son verdi. Şimdi dalgıçlar uçağın kokpit ses kayıt cihazını aramayı sürdürüyor. Kazanın nedeni kara kutudaki bilgilerin çözülmesiyle ortaya çıkacak.

Uçağın konumu, hızı, motor gücü ve kanat konfigürasyonları hakkında 300’den fazla parametreyi içeren uçuş veri kayıt cihazına, kazadan bir gün sonra ulaşıldı. Yetkililer FDR’dan elde edilen 330 parametrenin tamamının iyi durumda olduğunu açıkladı. Kokpit ses kayıt cihazının da bulunmasının ardından tüm bilgiler eşleştirilecek ve ön rapor hazırlanacak.

Dalgıçlar, kokpit ses kayıt cihazı CVR’ın kasasını buldu. Ancak bilgilerin kaydedildiği belleğe henüz ulaşılamadı. Kazadan önceki dakikalarda pilotların yaptıkları konuşmaları ve eylemleri hakkında hayati bilgiler içeren CVR verilerine ulaşılması kazanın aydınlatılması konusunda büyük önem taşıyor.

Endonezyalı araştırmacılar, enkazın durumu ve elde edilen ilk bilgiler ışığında, uçağın suya çarptığında her iki motorunun da hala çalışır durumda olduğunu doğruladı.

Uçak, COVID-19 nedeniyle 2020’de yaklaşık dokuz ay hizmet dışı kaldı ve yerde bekledi. Yetkililer, uçağın Aralık ayında hizmete dönmeden önce, olası motor erozyonu kontrolleri de dahil olmak üzere ciddi bir bakımdan geçtiğini söylüyor. Motor erozyonu, Boeing 737 uçaklarının yedi günden fazla park pozisyonunda kaldığında sıklıkla ortaya çıkan bir sorun.

Uçağın bakım kayıtlarında, motor gücünü otomatik olarak kontrol eden autothrottle sisteminde, uçuştan birkaç gün önce arıza yaşandığı yer alırken; bunun kazanın oluşumuna katkıda bulunup bulunmadığı araştırılıyor. Autothrottle sistemi arızalı bir uçağın uçması kabul edilebilir. Çünkü pilotlar motor gücünü manuel olarak kontrol edebilir. Wall Street Journal’da yer alan bir haber ise FDR verilerinin, kalkış sırasında uçağın motorlarından birinde autothrottle problemi olduğunun keşfedildiğini söylüyor. Haberde pilotların arızalı sistemi devre dışı yerine, çalıştırmak için uğraştıkları bilgisine yer verilirken, bu senaryonun doğru olmasının, motorlar arasında güç dengesi üzerinde önemli farklılıklar oluşturarak uçağın kontrolünün kaybedilmesine neden olmuş olabileceği iddia ediliyor.

AIRBUS ÜRETİMİ ARTIRMA PLANINDA FRENE BASTI!

Avrupalı imalatçı Airbus, yeni uçaklara olan talebin azalmaya devam etmesi nedeniyle A320 ailesi uçaklarının üretimi konusunda planlanan artışın yavaşlatılacağını duyurdu.

Airbus tek koridorlu A320 ailesi için üretimi 2021’in üçüncü çeyreğinde ayda 40’tan 43’e ve yılın son çeyreğinde de 45’e çıkacağını açıkladı. Daha önce 2021 sonu itibariyle aylık 47 üretim yapılacağı ilan edilmişti. Airbus yönetimi, kararın piyasanın durumuna uyum sağlamak için alındığını duyurdu.

Airbus’ın geniş gövdeli uçakların üretim sayılarına ilişkin hedefleri ise değiştirilmedi. A350 üretimi için üzerinde konuşulan potansiyel artış planından ise şimdilik vazgeçildi. Şirket, ayda beş adet A350 ve iki adet A330 üretiminin istikrarlı bir şekilde sürdürüleceğini açıklarken; ayrıca 2021’in ilk çeyreğinin sonunda A220 uçaklarının üretim sayısının ayda dörtten beşe çıkarılacağını açıkladı.

KLM UZUN UÇUŞLARINI TAMAMEN DURDURDU!

Hollanda Hükümeti’nin koronavirüse karşı mücadelede yeni karantina yasası; Birleşik Krallık, Güney Afrika ve Güney Amerika ülkelerine uçuşların geçici olarak yasaklanması da dahil olmak üzere ek önlemleri de kapsayacak şekilde açıklandı. Ülkenin milli havayolu KLM de 22 Ocak itibariyle, bazı Avrupa rotaları da dahil olmak üzere tüm uzun mesafeli uçuşlarını tamamen askıya aldı.

Hükümetin, Hollanda’ya seyahat etmek isteyen herkesin uçuştan önce hızlı antijen testi ve ülkeye varışta da standart PCR testi yaptırmasını zorunlu kıldı. KLM yönetimi bu zorunlu test politikasının ardından kıtalararası uçuşları gerçekleştirmenin artık imkansız olduğu kararına varıldı. Üstelik uçucu personelin de aynı zorunluluklara sahip olması, uçuşların devam etmesini imkansız kıldı. Bu nedenle KLM, tüm kıtalararası uçuşlarını ve mürettebat üyelerinin uçuş sonrası orada geceyi geçirmek zorunda olduğu Avrupa’daki varış noktalarına yapılan tüm uçuşları durdurdu.

KANADA’DA 737 MAX YASAĞI SONA ERDİ!

Kanada Sivil Havacılık Otoritesi 20 Ocak’ta, Boeing 737 MAX uçakları ile ilgili tasarım değişikliklerini onayladı ve pilotlara ekstra eğitim gerektiren bir kural ile uçakların yeniden uçması konusundaki yasağı kaldırdı. Kararın hemen ardından ülkenin en büyük ikinci havayolu WestJet, Calgary – Vancouver rotasında yaklaşık 2 yıl sonra Boeing 737 MAX ile ilk ticari seferini gerçekleştirdi. WestJet, ilk aşamada Boeing 737 MAX uçakları ile Calgary ile Toronto arasında haftada üç sefer gerçekleştirecek. Havayolu, Calgary Toronto rotasında günde altı uçuş gerçekleştiriyor.

WestJet yönetimi, başlangıçta yolcuların uçak ile ilgili güvenini geri kazanmak, bu esnada da şeffaflık ve esnekliği sağlamak konusunda kararlı. Bu yüzden MAX ile uçmak istemeyen yolculara, diğer uçak tipleriyle yapılan seferlere değişikliğimiz hakkı sunulacak. Öte yandan ülkenin milli havayolu Air Canada’nın da 1 Şubat 737 MAX ile ticari operasyonlara aynı politika çerçevesinde döneceği açıklandı. Air Canada 737 MAX’a Toronto’dan Halifax, Montreal, Ottawa, Edmonton ve Winnipeg’e yaptığı uçuşlarda görev verecek.

Öte yandan Avrupa Birliği Havacılık Güvenliği Ajansı EASA’nın da önümüzdeki hafta 737 MAX uçaklarının uçuş yasağının kaldırılması için onay vermesi bekleniyor. Çin Sivil Havacılık Otoritesi’nin ise 737 MAX yasağının kaldırılması için hiçbir girişimi ve adımı bulunmuyor. Çin, yaşanan kazalar öncesi 737 MAX için en popüler pazarlardan biri durumundaydı.

WIZZ AIR ABU DABİ UÇUŞLARA BAŞLADI

BAE merkezli yeni low cost havayolu Wizz Air Abu Dhabi, 16 Ocak’ta ilk kez gökyüzü ile buluştu. Havayoluna ait Airbus A321neo, Abu Dabi Havalimanı’ndan Yunanistan’ın Atina kentine hareket etti ve şirketin resmi tarifeli seferleri başladı. Wizz Air Abu Dhabi’nin uçuş ağında Atina, Selanik, İskenderiye, Kutaisi, Larnaka, Odesa ve Erivan yer alıyor. Önümüzdeki aylarda başka destinasyonların da uçuş ağına ekleneceği açıklandı.

DHC-8-Q400 ÜRETİMİ DURDURULACAK!

Kanadalı imalatçı De Havilland, uçaklara olan talebin azalması nedeniyle, mevcut siparişlerin üretimi tamamlandıktan sonra bölgesel turboprop uçak modeli DHC-8-Q400’ün üretimini bu yıl içinde süresiz olarak durduracağını duyurdu. Bundan sonra da sadece sipariş üzerine üretim yapılacağı açıklandı. İmalatçının şu anda Dash 8-400 modeli için üretilmeyi bekleyen 17 siparişi bulunuyor.

Dash 8 programının üretiminin yapıldığı Toronto’daki tesis kiralık. Şirketin 2023’e kadar taleplerde bir yükseliş olmaz ve yeni siparişler alınamazsa şirket, tesisi boşaltmayı planlıyor.

Analistler, Dash 8’in rakibi ATR’ye karşı gücünü kaybetmesi, COVID-19’un ikinci el bölgesel jetlerin fiyatı ve arzı üzerindeki olumsuz etkisi ile birleştiğine De Havilland için geleceğin çok parlak olmadığı görüşünde.

DİJİTAL SAĞLIK KARNESİNİN İLK KULLANICILARI EMIRATES VE ETIHAD

BAE merkezli iki dev havayolu Emirates ve Etihad, Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin (IATA) hayata geçirdiği dijital seyahat karnesi Travel Pass uygulamasını kullanmaya başlayan ilk havayolları olacak.

Travel Pass, uluslararası sınırların yeniden açılması amacıyla IATA tarafından geliştirildi. Dijital sağlık karnesi, seyahat sırasında ilgili yetkililere gösterilebilen, test sonuçları ve aşı durumu dahil olmak üzere yolcunun COVID ile ilgili tıbbi geçmişi hakkında hayati bilgileri içeriyor.

Uygulama ayrıca yolculara farklı ülkelere giriş konusunda yasal gereklilikleri hakkında yararlı bilgiler sağlarken, o ülkedeki onaylı test tesislerinin konumlarını da gösteriyor. Etihad ve Emirates’in aldığı kararın ardından, Dubai ve Abu Dabi, bu yeni ‘dijital pasaportların’ deneneceği iki merkez olacak.

İki havayolu tüm uçuşlarında Travel Pass hizmetini hayata geçirmeden önce bazı pilot uygulamalar ile yolcuların kalkıştan önce COVID-19 PCR testlerinin doğrulanmasını deneyimleyecek. Uygulama aracılığıyla yolcuların havaalanına ulaşmadan önce bilgilerine erişilerek Check in süreçlerinde işlemler hızlandırılacak. Denemelerin başarılı olması halinde Travel Pass uygulaması iki havayolunun tüm uçuşlarında aktif olarak kullanılmaya başlanacak.

NORVEÇ’İN YENİ HAVAYOLU FLYR UÇUŞA HAZIR!

Yılın ikinci çeyreğinde operasyonlara başlama hazırlığındaki Norveç’in yeni havayolu Flyr yöneticileri, hafta içinde, uçuşları için Boeing 737-800 modelini seçtiklerini, uçaklarının boyamalarını ve yatırım süreçlerini açıkladı

737-800’ün seçilme nedeni, çok fazla deneyime sahip oldukları bir uçak olması ve Norveç’te simülatör kapasitesi, uçakla ilgili deneyim ve yetkinliğe sahip çok sayıda mürettebat ve teknisyen olması gösterildi. Pazarda olumlu bir tepki alan havayolunun 600 milyon NOK’luk özel yatırımlarla finanse edilmesi amaçlanıyor. İlk aşamada, Norveç şehirlerine ve Avrupa’daki popüler destinasyonlara hizmet verecek. Zamanla destinasyonların sayısı kademeli şekilde artacak. Havayolu, uzun vadede 28-30 uçaktan oluşan bir filoya sahip olmayı planlıyor.

AIR EUROPA YARI FİYATINA IAG’NİN OLACAK!

Bünyesinde British Airways, Iberia, Vueling, Aer Lingus ve LEVEL Havayolları’nı barındıran IAG Grubu, İspanyol havayolu Air Europa’yı sadece 500 milyon € karşılığında satın almayı kabul etti. Kasım 2019’da IAG’nin Air Europa satın alması için müzakereler başlamıştı. Ancak o zamanki satış bedeli 1 milyar € olarak belirlenmişti. Böylece pandemi nedeniyle havayolunun fiyatı yarıya düşmüş oldu. Üstelik satış tamamlandıktan sonra 500 milyon Euro tutarındaki ödeme, altı yıl sonra yapılacak.

Pandemi nedeniyle, hükümet yardımı alan Air Europa’nın toplam net borcu yaklaşık 2,1 milyar €. Ancak, analistler Madrid’in merkezinde Iberia ile operasyonları birleştirmenin potansiyel faydaları ve ödeme planındaki altı yıllık erteleme göz önüne alındığında, bu satın almanın IAG için iyi bir anlaşma olduğu düşünülüyor.

Air Europa’nın mevcut sahibi Globalia’dan satın alınması, IAG Grubu’na Güney Amerika Atlantik ötesi pazarında nakit miktarını artırma ve seyahat pazarı düzeldiğinde Madrid’in Avrupa’da yeni bir merkez havalimanı haline gelme şansı sunacak.

2019’un sonunda filosunda 68 uçak bulunan Air Europa, şu anda 52 uçaktan oluşan bir filoya sahip. Air Europa, büyük ölçüde İspanya iç hat uçuşlarının yanı sıra, kısa mesafeli Avrupa rotaları ile ABD, Güney Amerika ve Afrika’daki uzun mesafeli varış noktalarında uçuşlar yapıyor.

UKRAYNA AN 74’Ü YENİDEN ÜRETECEK!

Ukrayna, ülkenin silahlı kuvvetlerine tedarik etmek için yaklaşık 17 yıl sonra Antonov-74 uçağının üretimini yeniden başlatmayı hedefliyor. İlk uçuşunu 1979’da yapan An-74, kısa-orta menzilli hafif nakliye kargo ve yolcu uçağı.

1985 ve 2004 yılları arasında toplam 62 adet üretilen An-74, hala dünyanın dört bir yanındaki birçok sivil ve askeri operatör tarafından kullanılıyor.

Uçak başlangıçta Kuzey Kutbu ve Antarktika bölgelerinde kullanılmak üzere test uçağı olarak inşa edilen An-72’nin yükseltilmiş modeliydi ve An-72A olarak adlandırılmıştı. An-74, yüksek hava hızı sağlayan, kanatların üzerine yerleştirilmiş motorları ile benzersiz bir tasarıma sahip.

Motorların alışılmadık konumu nedeniyle An-74 halk arasında popüler bir Sovyet animasyon faresi Cheburashka lakabını kazandırdı.

An-74 için üretimin yeniden başlatılması, dünyanın en büyük nakliye uçağı olan An-225’i tasarlayan eski Sovyetler Birliği ve şimdi Ukrayna devletine ait Antonov için önemli bir adım olabilir. Bölgede yaşanan ekonomik kriz ve uçakların birçok parçasının üretildiği Rusya ile ilişkilerin kopması nedeniyle Ukrayna’da uzun yıllardır uçak imalatı durmuş vaziyette.

HİNTLİ INDIGO’DAN BÜYÜK ATILIM!

Hindistan’ın düşük maliyetli havayolu IndiGo, Hindistan yurtiçi seyahat pazarının neredeyse Covid öncesi dönemdeki seviyelere ulaşması nedeniyle kapasite olarak dünyanın en büyük havayollarından biri haline geldi. OAG’ye göre, Hintli havayolu şu anda kapasite bakımından dünyanın yedinci en büyük havayolu durumunda. ABD ve Çin pazarları dışındaki havayolları arasında ise en büyüğü.

IndiGo, 2020’de Airbus’tan, 44 uçak daha teslim aldı. Böylece filosunu daha yeni ve verimli hale getirdi. Havayolu, önümüzdeki yıllarda filosunu genişletmeye devam etmeye hazırlanıyor. Şirketin Airbus’tan henüz teslim almadığı toplam 580 uçak siparişi var. Bu uçakların her yıl ortalama 50 adedinin filoya katılması hedefleniyor.

2019’da Hindistan iç hat pazarının yüzde 47’sine hakim olan havayolu, 2020’de pazar payını yüzde 52’ye yükseltti. Önümüzdeki mali yılda kâr etmeyi planlayan şirketin, yakın gelecekte hem yurtiçi hem de uluslararası ağını genişletmesi bekleniyor.

Yeni Delhi-Mumbai gibi daha büyük rotalarda iş seyahatlerindeki düşüşün yerini Ranchi, Patna ve Gorakhpur gibi daha küçük Hint şehirlerine uçuşları artırarak doldurmayı planlayan IndiGo’nun küresel genişlemesi, yalnızca dar gövdeli filosu nedeniyle sınırlanacak olsa da, analistler, güçlü finansal konumunun SpiceJet, AirAsia ve Lion Air gibi yerel ve bölgesel rakiplere karşı rekabet gücünün yüksek olabileceğine inanıyor.

Hindistan’daki üslerini akıllı bir planlama ile belirleyen şirketin hedefi kıta altına doğru genişlemek. Gurugram üssünün yedi saatlik yarıçapı içindeki tüm uçuşlar için Indigo, rakiplerine karşı bir ciddi bir tehdit haline gelebilir.

ÇİNLİ C919 SOĞUK HAVA TESTLERİNİ GEÇTİ!

Çinin tek koridorlu yolcu uçağı C919, düşük sıcaklık koşullarında gerçekleştirilen uçuş testlerini kuzey Çin’deki İç Moğolistan Özerk Bölgesi’nin Hulunbuir kentinde başarıyla tamamladı.

Sistemin ve uçak ekipmanlarının performanslarının çok düşük sıcaklıklarda denenmesi için yürütülen testler, 20 gün süreyle, en düşük sıcaklığın eksi 40 derece olacağı şekilde tamamlandı.

Deneme uçuşları için Hulunbuir’in seçilmesinin nedeni, soğuk havası ile bilinen bu kentin kışın eksi 25 derece olan sıcaklık ortalaması oldu. Çin’in ilk yerli tasarım uzun menzilli uçağı olan C919, 158 ila 174 yolcu kapasitesi ile 4 bin 75 ila 5 bin 555 kilometrelik özerk uçuş menziline sahip. Üretim hattından 2015 yılında çıkan uçak ilk uçuşunu da 2017 yılında yaptı. Uçağın, bu yıl içinde sertifikasyon sürecini tamamlayıp aktif hizmete başlaması bekleniyor.

adbanner