Havacılık Bülteni-162 – Boarding Info

Written by 11:00 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-162

HAVAYOLLARI A380’DEN VAZGEÇEMİYOR!

Qatar Airways yönetimi pandemi sürecinde bir daha asla uçurmamak üzere, uzun süreli park pozisyonuna aldığı Airbus A380 uçaklarını gökyüzüne geri döndürmeye hazırlanıyor. Bu kararın gerekçesi ise şirketin çok sayıda A350’yi teknik aksaklık nedeniyle yere indirmek zorunda kalması ve A380’leri uçurmaktan başka alternatifi kalmaması olarak gösteriliyor.

Doha merkezli havayolunun filosunda en eskisi 2014’te filoya katılan toplam 10 adet A380 bulunuyor. İlk aşamada 5 adet Jumbo jetin uçuşlara döndürülmesi planlanırken; tüm uçakların uçurulmasını zorunlu kılan durumlar yaşanabileceği öngörülüyor.

Qatar Airways, yıllardır Airbus ile kalite kontrol ve teslimat sorunları nedeniyle defalarca karşı karşıya geldi. İlk olarak 2012 yılında Qatar Airways’e teslim edilen A380’lerin kanatlarında küçük çatlaklar olduğunun tespit edilmesiyle ilişkiler gerildi. Şirketin CEO’su Akbar Al Baker, Airbus’tan uçakların değiştirilmesini istedi.

Geçtiğimiz Ağustos ayında, A350 uçaklarının gövdesinin beklenenden daha hızlı deforme olması sonucu doğuran bir kalite kontrol sorunu yaşandığı içinde filodaki 13 adet A350 yere indirilmişti.

Bu esnada şirket, geniş gövde A330 uçakları için de siparişlerini iptal etti. Ancak şimdi pandemi sonrası toparlanma sürecinde oluşan seyahat talebine yanıt verememe riskiyle karşı karşıya.

Havayolu, 2020-21 mali yılı için 4,1 milyar Dolar zarar açıkladı. Pandemi sırasında işine son verilen birçok A380 pilotu şimdi yeniden işe alınıyor. Başka hiçbir havayolunun yapmadığını şekilde, pilotlara işten ayrılmadan sahip oldukları ücretler ödeniyor.

Neredeyse iki yıldır uçmayan A380 pilotlarının tazeleme eğitimleri tamamlandıktan sonra, yaklaşık üç hafta yolcusuz şekilde A380 ile uçarak; tüm eksiklerinin tamamlanmasına karar verildi.

İngilizlerin ulusal havayolu British Airways de Atlantik ötesi seyahatlerin yeniden açılmasıyla birlikte, Kasım ayında Airbus A380’leri gökyüzüne geri döndürmeye hazırlanıyor. Havayolu, Ağustos ayında A380 uçaklarının bakımlarını yaptırdığı şirket ile sözleşmesini 2027’ye kadar yenilemişti.

British Airways, mürettebatın daha yoğun bir programa uyum sağlaması için, başlangıçta A380’leri bazı kısa mesafeli uçuşlarda kullanacak. Aralık ayında Dubai, Miami ve Los Angeles gibi hatlarda A380 uçurulacak. British Airways, bu kış 23 farklı ABD havalimanına haftada 246 uçuş yapmayı planlıyor. Bu rakam, tüm Atlantik ötesi taşıyıcılardan daha fazla sefer anlamına geliyor.

Pandemi sürecinde Lufthansa ve Air France’nin A380’leri emekliye ayırma kararının ardından British Airways, Avrupa’da A380 uçuran tek havayolu olarak kalacak. Şirketin filosunda 12 adet A380 bulunuyor.

BOEING 777X TAKVİMİNDEKİ GECİKMELER TEPKİ ÇEKİYOR!

Emirates’in patronu Tim Clark, Boeing’in 777X uçağının üretim programındaki gecikmelerden ötürü bir kez daha rahatsızlığını dile getirdi ve uzun zamandır beklenen teslimat sürecini hızlandırmak için imalatçıyı ciddi şekilde görüşmeye davet etti.

Havayolu, sipariş ettiği 126 uçağın ilkini Haziran 2020’de filosuna katmayı planlıyordu. Boeing, 777X’in üretim programının iki buçuk yıl gerisinde ilerliyor. Clark, Boeing 777X’lerin ne zaman teslim edileceğini bilmediklerini söylerken, gelecek uçakların, filodaki mevcut 777’lerin yerini alması planlandığı için bu gecikmelerin Emirates adına negatif bir durum olduğunun altını çizdi.

Boeing’in geniş gövdeli, çift motorlu yeni nesil uçağı 777X, ilk olarak 2013’te Dubai Airshow’da duyurulan ve yıllardır üzerinde çalışılan bir model. Uçağın, ilk uçuşunu Ocak 2020’de gerçekleştirmesi ve geçen yılın ortasında hizmete girmesi hedefleniyordu. Ancak uçağın lansman müşterisi Emirates’e herhangi bir uçak teslim edilemedi. Bugüne kadar Boeing, 777X ile ilgili yalnızca müşterilerden değil, otoritelerden de uçak üzerinde çeşitli incelemeler yapılması adına geri bildirimler alıyor. Haziran ayı başlarında, Federal Havacılık İdaresi FAAA, Boeing’e 777X’in veri eksikliği ve ön güvenlik değerlendirmesi nedeniyle 2023’ün sonlarına kadar uçuşa elverişlilik sertifikasını almayacağını duyurmuştu.

FAA’den Boeing’e iletilen bir mektupta, 777X’in uçuş kontrol sorunları ve uçağın burnunun pilot kontrolü olmadan yukarı veya aşağı sallandığı olağandışı durumlar da dahil olmak üzere çeşitli endişelere yer verildi.

Mayıs ayında Clark, Boeing’i, sözleşmeye bağlı performans taahhütlerini yerine getirememeleri durumunda Emirates’in siparişlerini iptal edebileceği konusunda uyardı. 2020’de 777X’in test uçuşları başlamasına rağmen, motorlarının performans ayrıntılarının henüz alınamadığı duyuruldu. Aynı ay, Emirates, yaşanan gecikmeler nedeniyle 777X siparişlerinin bir kısmının 787 Dreamliner ile değiştirilebileceğini ima etti.

Emirates, 140 adet Boeing 777-300 ve 115 adet Airbus A380’den oluşan filosuyla dünyanın en büyük uzun mesafeli havayollarından biri durumunda. Şirket 2019 yılında düzenlenen Dubai Airshow’da Airbus A350 ve Boeing 787 Dreamliner uçakları için de sipariş vermişti.

777X’İN KARGO VERSİYONU DUBAİ’DE DUYURULACAK!

Öte yandan Boeing’in önümüzdeki birkaç hafta içinde 777X’in kargo versiyonunu tanıtmaya hazırlandığı ve Qatar Airways başta olmak üzere diğer potansiyel alıcılarla görüşmelerde çok ciddi yol kat edildiği iddia ediliyor. Boeing’in FedEx, Lufthansa, Singapur Havayolları ve DHL ile flört ettiği söyleniyor. 777X’in kargo versiyonunun önümüzdeki ay Dubai Airshow’da resmi lansman yapılarak duyurulması planlanıyor.

Boeing’in pandemi nedeniyle yolcu uçağı satışlarının düşmesi, kargo uçağına talebin patlamasının yanı sıra, Airbus ile rekabette üstünlük kurma çabasının, kargo modelinin geliştirilmesinin ana nedeni olduğu biliniyor. Avrupalı ​​uçak üreticisi, Boeing’in kargo uçağı pazarında onlarca yıldır devam eden hakimiyetini kırmak için A350-1000 modelinin kargo versiyonu üzerinde çalıştığı biliniyor.

Bir uçak üreticisinin, yolcu versiyonu piyasaya çıkmadan önce bir modelin kargo varyantını satması alışılmadık bir durum. Boeing’in bu adımının arkasında, durgun bir seyahat pazarında 400 koltuklu yolcu uçağı satmanın zorlukları ve Airbus’ın başarılı modelinin, Boeing’in kargo pazarındaki tahtını sallama endişesi yatıyor.

QANTAS EN UZUN NON-STOP TİCARİ UÇUŞUNU YAPTI!

Avustralya’nın ulusal havayolu Qantas, tarihinin en uzun ticari uçuşunu Buenos Aires ile Darwin arasında gerçekleştirdi. Boeing 787-9 Dreamliner ile gerçekleştirilen rekor uçuşta 17 saat 25 dakikada 9.333 mil yol kat edildi.

Uçakta 107 yolcu, 4 pilot ve 17 kabin ekibi ile birlikte, mühendislik ve yer personelinden oluşan bir ekip vardı. Uçak, yaklaşık 126.000 litre maksimum yakıt yükü ile havalandı.

Bu uçuş aynı zamanda Buenos Aires ve Darwin arasındaki ilk non-stop uçuş olarak da kayıtlara geçti. Uçuş Antarktika üzerinden gerçekleştirilirken; saatte 35 kilometre ortalama hızla esen rüzgarlara karşı uçuşdu ve -75 Santigrat derece gibi düşük sıcaklıklar ölçüldü. Uçuşun tamamı gün ışığında gerçekleştirildi. Bu yolculukta tam 3 kıta aşıldı.

Şirketin resmi sosyal medya hesaplarından, Antarktika üzerinden geçerken uçaktan çekilen muhteşem manzaralar paylaşıldı.

Qantas, bu uçuşun, şirketin tarifeli uçuşlar gerçekleştirdiği Perth – Londra hattından 522 kilometre daha uzun olduğunu açıkladı. Ancak Buenos Aires Darwin uçuşu, tahliye amaçlı gerçekleştirilen bir charter uçuştu. Şirketin tarifeli olarak böyle bir uçuşu yok.

HONDA ELEKTRİKLİ HAVA TAKSİ YARIŞINA KATILIYOR!

Honda, mevcut ürünlerini yeni teknolojilerle harmanladı ve resmi olarak, elektrikli, dikey iniş-kalkış yapabilen hava araçları (eVTOL) yarışına girdi.

Japon şirket, 2050 yılına kadar yalnızca elektrikli araçlar vaat eden “gelecek vizyonunun” bir parçası olarak, Nisan 2021’de eVTOL hava aracı geliştirdiğini ilk kez açıklamıştı. Honda’nın geliştirdiği hava aracı, çoğunlukla bölgesel ulaşım için kullanılacak. eVTOL, elektrik motorları ve gaz türbinlerinin bir kombinasyondan güç alacak.

Honda, geçtiğimiz günlerde yeni uçağına dair detayları paylaştı. Geliştirilen hava aracı, şaşırtıcı bir şekilde, tamamen elektrikli olmayacak. Şirketin yaptığı bir araştırma, eVTOL’ler için en güçlü pazarın, yaklaşık 250 mil mesafe gerektiren bölgesel seyahatler olacağı sonucunu ortaya çıkardı.

Şirketten yapılan açıklamada, “Tamamen elektrikli eVTOL uçakları, sınırlı pil kapasitesi nedeniyle bir menzil sorunuyla karşı karşıya. Bu nedenle gerçekçi kullanım alanı şehir içi ulaşımla sınırlı” ifadeleri yer aldı. Bu sorunu çözmek için Honda, elektriği gaz türbini ile birleştiren bir hibrit sistem geliştirecek.

Kamuoyu ile paylaşılan tasarım, taşımayı sağlayacak sekiz orta boy rotorlu kısa gövdeli bir hava aracını ortaya koyuyor. Bu rotorlar, önden arkaya uzanan dikmelere monte edilmiş görünüyor. Uçağın arkasında yer alan ve arkaya bakan kanallı fanlar ise itki gücü üretecek. Kabinde altı yolcunun oturması bekleniyor

Şirket, eVTOL etrafında inşa edilmiş, ulaşım merkezleriyle bütünlük kuran bir “mobil ekosistem” geliştirmeyi planlıyor.

Honda, henüz adı açıklanmayan hava aracını üretip uçurabilmek için bünyesinde barındırdığı teknolojilerden yararlanmayı hedefliyor. Buna göre havacılık kısmından, sertifikalandırma deneyimi ve türbin geliştirme faaliyetleri; Formula1 kısmından yüksek hızlı jeneratörler; hibrit ve elektrikli otomobillerinden pil ve motor teknolojisi; otonom araçlarından sensörler ve kontrol sistemleri.dahil olmak üzere hali hazırda biriktirilen çapraz bilgi ve teknolojilerden yararlanılarak, ortaya somut ve güçlü bir eVTOL çıkarılması hedefleniyor.

Honda, bu yarışa girmek için geç kalmış gibi görünse de büyüklüğü ve kanıtlanmış teknolojileri uyarlama deneyimine sahip bir şirket olması, hızlı bir şekilde, oyunun en önemli aktörlerinden biri haline gelerek, bu yarışta öne geçmesini sağlayabilir. Geliştirilen hava aracı için, çalışan bir prototipin 2023’e kadar faaliyete geçmesi hedeflenirken; Honda sertifikasyon sürecinin 2030’a kadar tamamlanmasını beklemiyor. Bu hedefler, şirketin ne kadar realist bir bakış açısına sahip olduğunun da bir göstergesi olarak yorumlanıyor.

IATA’NIN İLK TÜRK BAŞKANI KİM OLDU?

Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet T. Nane, Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA’nın Yönetim Kurulu Başkanı seçildi. Yeni görevine Haziran 2022’de başlayacak olan Nane, IATA’nın ilk Türk başkanı olacak.

IATA’nın 77. Yıllık Genel Kurul Toplantısı’nda yeni görevine seçilen ve IATA’nın ilk Türk Yönetim Kurulu Başkanı olarak görev yapacak olan Mehmet Nane, görevi mevcut Yönetim Kurulu Başkanı Robin Hayes’in başkanlık döneminin ardından, 19-21 Haziran 2022 tarihleri arasında Şanghay’da gerçekleştirilecek 78. Genel Kurul’da koltuğu devralacak. 2023’te gerçekleştirilecek 79. Genel Kurul sonuçlanana kadar görevini sürdürecek. Mehmet Nane, bu seçimle birlikte IATA’nın İcra Kurulu Üyesi de olacak. Nane’nin İcra Kurulu Üyeliği; seçilmiş, aktif ve önceki Yönetim Kurulu Başkanı olarak 3 dönem sürecek.

Geçtiğimiz dönem IATA Denetim Komitesi Başkanı olarak görev yapan Mehmet T. Nane, 2019 yılından bu yana IATA’nın Yönetim Kurulu Üyeliği görevini de sürdürüyor. Mehmet Nane’yi yeni görevi için tebrik ediyor ve başarılar diliyoruz.

C.N.TRAVELLER OKURLARI İGA VE THY’Yİ ÖDÜLLENDİRDİ!

Dünyaca ünlü seyahat dergisi Condé Nast Traveler’ın her yıl okuyucuları arasında düzenlediği anket sonucuna göre dağıttığı Okuyucuların Seçimi Ödülleri’nin bu yılki sahipleri belli oldu. 800 bini aşkın okuyucunun katıldığı anketin sonuçlarına göre İstanbul Havalimanı, dünyanın en iyi ikinci havalimanı seçildi. Listenin zirvesinde 89.58 puanla Singapur Changi yer alırken; İstanbul Havalimanı çok küçük bir farkla 89.012 puanda kaldı. Listenin devamında sırasıyla Tokyo Narita, Seul Incheon, Doha Hamad, Dubai, Marrakech, Atina, Zürih ve Londra Heathrow yer aldı.

Basılı ve dijital medyada aylık toplam 37 milyon okuyucu ile buluşan Condé Nast Traveler, düzenlediği anketle dünyanın en iyi havayolları da belirledi. Türk Hava Yolları, küresel havayolları arasında 3’üncü sırada yer aldı. Listenin zirvesinde Singapur Havayolları yer alırken onu Emirates takip etti. 3’üncü sıradaki Türk Hava Yolları’nın takipçileri ise sırasıyla Qatar Airways, Qantas, Etihad, Eva Air, Virgin Atlantic, Swiss ve British Airways oldu.

EMIRATES A380 UÇUŞLARI İÇİN TÖREN YAPTI!

Hafta içinde Emirates Havayolları’nın İstanbul’a A380 ile uçmaya başlaması nedeniyle İstanbul Havalimanı’nda bir seramoni düzenlendi. Dubai Hükümeti ve Emirates üst düzey yönetiminden isimlerin de katıldığı törene Emirates Türkiye Genel Müdürü Bahar Birinci ev sahipliği yaptı.

İlk uçuşunu 25 Ekim 1985’te gerçekleştirerek faaliyetlerine başlayan Emirates için İstanbul, sefer düzenlediği ilk şehirler arasında yer aldı. Emirates’in ilk Dubai-İstanbul uçuşu, 31 Temmuz 1987’de gerçekleştirildi. O günden bu yana Emirates, iki şehir arasında 23.000’den fazla uçuşla altı milyondan fazla yolcu taşıdı. Havayolu şu anda Dubai-İstanbul rotasında Boeing 777 ile haftada 10 uçuş gerçekleştirirken; Airbus A380 ile her gün 1 uçuş gerçekleştiriyor. Emirates’in Türkiye’ye ilk kez tarifeli uçuşlarda A380 uçuran havayolu ünvanını da eline geçirmesi de Türk havacılığında unutulmaz bir detay olarak kayıtlara geçti.

DÜNYANIN EN BÜYÜK YOLCU VE KARGO UÇAĞI İSTANBUL’DA AYNI KAREDE!

Aynı gün dünyanın en büyük kargo uçağı Antonov An-225’in de yakıt ikmali nedeniyle İstanbul Havalimanı’na inmesi nedeniyle havacılık tutkunları için oldukça özel bir gün oldu. Böylece dünyanın en büyük yolcu uçağı ve en büyük kargo uçağı, İstanbul Havalimanı pistinde birlikte poz vererek, havacılık meraklılarına unutulmaz bir an yaşattı…

(Visited 22 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info