Havacılık Bülteni-2

ATATÜRK HAVALİMANI’NDA İKİ UÇAK BİRBİRİNE GİRDİ!

13 Mayıs Pazar günü İstanbul Atatürk Havalimanı’nın taksi yolunda iki uçak arkalı önlü seyrediyordu. Önde KKTC-Ercan seferinden dönen Türk Hava Yolları’na ait bir Airbus A321. Arkada ise Seul seferi için pist başına doğru ilerleyen Asiana Havayolları’nın A330’u. Bakın sonra neler oldu…

THY uçağı yolcularını indirmek için sağa dönüp körüğe yaklaşık 30 metre kala henüz bilinmeyen bir nedenle durdu. Hemen arkasındaki Asiana pilotları ise bir anlık dikkatsizlik veya dalgınlık nedeniyle uçağın durduğunu fark edemedi. Ardından korkunç bir patlama sesi duyuldu. Güney Koreli Asiana Havayolları’nın Airbus A330-300’ünün kıvrık kanat ucu yani winglet’i, körüğe yanaşmaya çalışan THY uçağının dikey kuyruğuna çarptı. Çarpışma etkisiyle THY uçağının dikey kuyruğu sol tarafa doğru devrildi. Olayın nedeni, başlatılan soruşturma neticelendiğinde ortaya çıkacak. Sevindirici kısım herhangi bir can kaybı ya da yaralanma yaşanmayıp sadece maddi hasarın meydana gelmesi oldu.

Ne kadar dikkatli olunsa da havalimanlarında uçakların birbirleriyle veya yer hizmetleri veren araçlar ile çarpışması vakalarına zaman zaman rastlıyoruz. Bu konuda hiç kuşkusuz en bilinen örnek 2011 yılında New York JFK Havalimanı’nda Air France’ye ait Airbus A380’in Delta Havayolları’na ait CRJ-700 uçağına çarparak spin atmasını sağladığı dramatik anların görüntüsü.

UÇAĞIN KOKPİT CAMI HAVADAYKEN PATLADI!

Çinli Sichuan Havayolları’na ait Airbus A319’un kokpit camı 32 bin feet irtifada önce çatladı bir süre sonra tamamen kırıldı. Yardımcı pilot ile birlikte kokpit ekipmanlarından bazıları uçağın dışına doğru savruldu. Neyseki pilot güvenli bir şekilde uçağı indirebildi.

Yaklaşık 1 ay önce ABD’li Southwest havayollarına ait Boeing 737-700 uçağının seyir esnasında motoru patladı. Motordan sıçrayan parçalar uçağın camlarından birini kırdı. Jeniffer Riordan isimli yolcu oluşan basınç farkı nedeniyle kırılan camdan dışarı savrulup aldığı darbeler yüzünden hayatını kaybetti. Dünya henüz bu olayın şokunu atlatamadan Pazartesi günü Çin’de çok daha tehlikeli bir olay yaşandı.


İlgili Haber | Uçakta Camdan Fırlayan Kadının Öyküsü


Chongqing’ten Tibet’teki Lhasa şehrine gitmek için 119 yolcusuyla havalanan Sichuan Havayolları’na ait Airbus A319, 32 bin feet yani yaklaşık 10 km irtifada saatte 920 km hızla seyrederken sağ ön kokpit camı çatladı. Çatlak giderek büyüdü ve bir süre sonra cam tamamen kırıldı. Kırılan cam tarafında oturan yardımcı pilot ve kokpitteki pek çok ekipman oluşan basınç farkı nedeniyle dışarı doğru savruldu.

Oluşan ciddi gürültü, kokpitten dışarı savrulanlar ve azalan görüş mesafesine rağmen kaptan pilot uçağı Chengdu’ya indirmeyi başardı. Olay yardımcı pilot ve bir kabin görevlisinin yaralanması ile çok ucuz atlatıldı.

Bir kaç farklı katmandan meydana gelen kokpit camları, üretim aşamasında şiddetli basınç ve sıcaklık farklarına, ciddi darbelere karşı çok önemli testlerden geçiriliyor. Dış katmanın çatlaması havacılıkta oldukça sık rastlanan bir durum. Ancak camın tamamen kırılması çok büyük bir felaket nedeni olabilir.

Şiddetli dolu ve kuş çarpmaları kokpit camlarının kırılmasının en yaygın nedenleri. Ağustos 2015’te Delta ve 2017’de Atlasglobal uçakları dolu nedeniyle ciddi hasar almıştı.

Kokpit camlarının katmanları arasından özel elektrik kabloları geçiyor. Buzlanma olduğunda devreye giren sistem, camı ısıtarak buzları çözüyor ve böylece pilotlara iyi bir görüş açısı sağlıyor. Kokpit camı çatladığında bazen bu kablolarda meydana gelen kısa devreler, cam üzerinde sigara yanıklarına benzeyen küçük yapısal hasarlar da oluşturabiliyor.

BOEING 737 MAX’IN TÜRKİYE’DEKİ İLK OPERATÖRÜ CORENDON OLDU!

Boeing’in yeni nesil tek koridorlu yolcu uçağı 737 MAX’in Türkiye’deki ilk kullanıcısı Corendon Havayolları oldu.

Tek koridorlu yolcu uçakları havacılık endüstrisinin en büyük pazarını oluşturuyor. Boeing’in 737; Airbus’ın A320 ailesi ile varlık gösterdiği pazarda kıyasıya bir rekabet var. İmalatçılar yeni nesil teknolojilerle geliştirdikleri modelleri, havayollarının hizmetine sunarken, üretim programlarını da tek koridorlu uçaklara olan aşırı talep artışına göre revize ediyor. Airbus, 2019 yılında ayda 60 tane A320 neo, Boeing ise ayda 57 tane 737 MAX üretmenin hazırlığı içinde. Zira Boeing’in 737 uçakları için biriken sipariş sayısı 4622; Airbus’ın ise A320 uçakları için 6126 siparişi birikmiş durumda. Yani rekabet giderek kızışacak.

Bir yanda bu kıyasıya rekabet sürerken; hafta içerisinde Boeing’in Seattle’deki tesislerinde düzenlenen törenle 737 MAX uçağını teslim alan Corendon, Türkiye’de bu uçağı filosuna katan ilk havayolu oldu.

737 MAX, Amerikalı imalatçı Boeing’in ilki 1966 yılında havalanan 737 ailesinin dördüncü nesli durumunda. 737 MAX uçakları, yakıt tasarrufu, sessizliği, verimliliği, çevreciliği ve uzun menziliyle öne çıkıyor. Öyle ki 737 MAX, günümüzdeki tek koridorlu uçak modellerine göre % 40 daha sessiz ve en yakın rakibine oranla % 8  daha verimli. Yeni aerodinamik tasarıma sahip olan kıvrık kanat ucu yani “wingletler”i ile yüzde 2 civarında ekstra yakıt tasarrufu sağlıyor. Sky Interior kabin dizaynı ve yeni nesil LED ışıklandırmalarıyla ferah bir kabin tasarımına sahip olan uçak, yolculuğu keyifli hale getirmeyi amaçlıyor. 737 MAX için üretilen LEAP-1B motorlara sahip olan uçağın menzili 5.656 km.

Aralık 2015’te üretimine başlanan 737 MAX ilk uçuşunu 29 Ocak 2016’da yaptı. Boeing tarihindeki en hızlı satılan uçak modeli ünvanını elinde bulunduran 737 MAX bugüne kadar 92 firmadan 4 bin 474 sipariş aldı. 110 tanesinin teslimatı yapıldı. Uçağın liste fiyatı 110 milyon dolar.

AIRBUS A330NEO’DA İLK TESLİMAT YAKLAŞIYOR!

Airbus A330neo’da ilk teslimat yaklaşıyor. Lansman müşterisinin renklerine boyanan ilk uçak kabin testleri için havalandı.

Avrupalı imalatçı Airbus, uçaklarını yeni motorları ve güncel teknolojiler ile donatarak daha verimli hale getiriyor. Bu modelleri de neo yani new engine optimization ismiyle piyasaya sürüyor. A330’un neo versiyonu için de 19 Ekim 2017’den bu yana iki test uçağı ile uçuş testleri devam ediyor. Hafta içinde A330neonun lansman müşterisi olan TAP Portugal renklerine boyanmış ilk A330neo, Airspace adı verilen yeni kabin tasarımının testleri için ilk kez havalandı. 4 saat 32 dakika süren test uçuşunda yeni kabin tasarımındaki klima, mürettebat dinlenme alanları gibi çok sayıda alandan ölçümler yapıldı. Konfor, Ambiyans, Servis ve Tasarım kavramlarının öne çıkarıldığı Airspace kabin tasarımı Airbus’ın çok güvendiği bir ürün. Yolcuların seyahat deneyimini en üst düzeye çıkarmak için tasarlanan kabinin, başta A350 olmak üzere bundan sonraki yeni modellerde standart olarak uygulanması planlanıyor. Kategorisinde en düşük işletme maliyetini sunan ve en iyi performans gösteren A330neo’nun Portekizli havayoluna ilk teslimatının yaz aylarında yapılması planlanıyor.

TESLA ELEKTRİKLİ ARAÇ VE QANTAS’IN BOEING 787 DREAMLINER REKOR KIRDI!

Hafta içinde Amerikalı elektrikli araç üreticisi Tesla tarafından paylaşılan bir video oldukça ilgi gördü. Videoda Tesla’nın X SUV model aracı, Avustralyalı Qantas Havayoları’na ait Boeing 787 Dreamliner’ı çekerken görülüyor. Bu elektrikli bir aracın bugüne kadar çektiği en ağır yük olması ile Tesla’yı Guinness rekorlar kitabına taşıdı.

Rekor denemesi Melbourne Havalimanı’nın 1000 feet yani yaklaşık 3.5 km uzunluğundaki taksi yolunda gerçekleşti. Elektrikli aracın tipik olarak 2500 kg civarında bir çekiş gücü olması beklenirken 130 ton ağırlığındaki uçağı çekerek rekorun sahibi oldu. Test esnasında uçakta az miktarda yakıt vardı. Yolcu ve yük taşımıyordu. Avustralya’daki iki havaalanında uçakların hareket ettirilmesi için elektrikli römorkörler kullanan Qantas, rekor denemesinde yer alarak bu konuda yapılan çalışmaların sürdürülebilirliği için farkındalık yaratmak çabasında.

Bu, Qantas ve Tesla’nın birlikte yer aldığı ilk video değil. 2016 yılında, Qantas’ın Boeing 737-800 uçaklarından biri ile Tesla’nın P90D modeli havalimanı pistinde yarışmıştı. Tesla saatte 248 km hıza ulaşırken uçak saatte 256 km hıza ulaşıp teker keserek havalanarak yarışı kazanabilmişti.

adbanner