Havacılık Bülteni-25

İSTANBUL’DA ASKERİ HELİKOPTER MAHALLEYE DÜŞTÜ!

Kara Kuvvetlerimize ait bir UH-1 helikopteri, eğitim uçuşu için havalandıktan sonra, teknik bir arıza yaşadı. Bunun üzerine Samandra’da bulunan Kara Havacılık Alayı’na dönmeye çalışırken Sancaktepe yakınlarında düştü. Kazada 4 asker şehit olurken bir asker de yaralı olarak kurtarıldı. Kazanın nedeninin helikopterde yaşanan bir güç kaybı veya kontrol kumandasında yaşanan bir arıza olması muhtemel görünüyor. Kazanın nedenine dair soruşturma başlatılırken, pilotların yerleşim yerinin üzerine düşmemek için yaptıkları son kritik manevra sayesinde çok daha büyük bir felaketin önüne geçildi.

Arama kurtarma, nakliye ve pilot eğitimi gibi görevlerde kullanılmak üzere tasarlanan ve 16 binden fazla üretilerek dünyanın en çok imal edilen askeri helikopterlerinden biri olan UH-1İlk uçuşunu 22 Ekim 1956’da yaptı. 1959 yılında ise Amerikan Ordusu’nda hizmete başladı. 2004 yılında Amerikan Ordusu bütün UH-1’leri UH-60 Blackhawk (Karaşahin) ‘lar ile değiştirdi.

UH-1’ler daha önce de birçok kez kazaya karıştı:

28 Kasım 2002’de Bandırma 6. Ana Jet Üssü’ne bağlı UH-1 eğitim alanına inişi sırasında düştü. 2’si ağır toplam 6 askeri personel yaralandı.

16 Mart 2006’da Erzincan’a gitmekte olan UH-1 yüksek gerilim hattına çarparak düştü. 5 asker şehit oldu.

10 Nisan 2006’da Kocaeli’nin Uzunçiftlik beldesi yakınlarında UH-1 düştü. Üç askeri personel yaşamını yitirdi.

10 Ocak 201’de Kara Havacılık Okul Komutanlığı’na ait eğitim uçuşu yapan UH-1 Ankara’nın Polatlı ilçesi yakınlarına düştü ve 5 subayımız şehit oldu.

25 Mayıs 2010’da ise Samandıra’daki 4. Kara Havacılık Alayı’ndan havalanan T-182T Cessna askeri eğitim uçağı, kalkışından kısa bir süre sonra hemen hemen aynı bölgede sokak ortasına düşmüştü. Uçaktaki 3 askeri personel yaralı olarak kurtulmuştu.

14 Şubat 1995’de ise İstanbul Samandıra Askeri Havaalanı’ndan Ankara’ya gitmek üzere havalanan Dornier-28-D2 tipi askeri uçak kalkıştan kısa süre sonra uçakta motor yangını nedeniyle, Alemdağ’da yerleşim birimlerinin üzerine düştü. İki pilotun yanı sıra Teknisyen Astsubay Çavuş da şehit oldu.

 

İLK AIRBUS A330neo TESLİM EDİLDİ!

Avrupalı imalatçı Airbus, ilk A330neo uçağını lansman müşterisi olan TAP Portekiz’e Toulouse’de düzenlenen bir törenle teslim etti. Uçak aralık ayı içinde Sao Paulo Lizbon seferleriyle hizmete başlayacak. TAP, A330neo uçağı için verdiği 10 siparişin yıl bitmeden 2 tanesini daha filoya katmayı planlıyor. Kapsamlı bir filo dönüşümü geçiren havayolu, 15 tane a330neo’yu Mayıs 2019’a kadar diğer 19 tanesini ise 2020’ye kadar hizmete alacak. 2019 içinde 4 tane A321LR ve A320neo uçaklarının da yer aldığı 37 yeni uçağı filosuna katacak olan havayolu, 2019 yılı sonunda uçuşlarının yüzde 70’ini yeni uçaklarıyla yapmanın planlarını yapıyor. Bu süre içinde ortalama filo yaşı da 15’ten 7’ye düşmüş olacak.

Havayolu 2019’da ayrıca uçuş ağına San Francisco, Chicago O’Hare ve Washington Dulles dahil olmak üzere ABD’de yeni destinasyonları eklemeyi planlıyor.

Şuan filosunda 50 tane A320 ailesi, 18 tane A330 ve 4 tane A340 olmak üzere tamamı Airbus olan 72 uçak bulunduran TAP’in Bölgesel iştiraki olan TAP Express’in uçakları da dahil edilirse yaklaşık 90 uçağı bulunuyor.

OMAN AIR TÜRKİYE PAZARINA GİRDİ!

2015 yılından bu zamana kadar Genel Satış Acentesi ile Türkiye’de varlığını sürdüren Umman Sultanlığı’nın Milli Hava Yolu Oman Air, Türkiye ofisini hizmete açtı. Havayolunun, Avrupa Bölge Müdürlüğü’ne bağlı olarak çalışacak, Türkiye Müdürlüğü görevine de Eda Büyükakkaş getirildi.

Oman Air Türkiye ofisinin hizmete girmesi sebebiyle, Nişantaşı St. Regis Istanbul Hotel’inde 27 Kasım Salı gecesi benim de katıldığım özel bir kutlama düzenlendi. Türkiye’nin dört bir yanından acenteler, tur operatörleri, sektörün önde gelen profesyonelleri ve basın mensuplarının da katılımı ile gerçekleşen gecede, açılış konuşmasını Eda Büyükakkaş yaptı.

Büyükakkaş’ın ardından, Oman Air Avrupa Bölge Müdürü Rogier de Jager, Oman Air’i tanıtan bir sunum gerçekleştirdi. 1993 yılında kurulan Oman Air hızla büyüyerek Maskat’ı Ortadoğu Bölgesi’nin en önemli merkezi haline getirerek, Maskat’ın endüstriyel, turistik ve ticari anlamda gelişmesine yardımcı oldu. Şuanda 57 destinasyona uçan ve gelecekte bu sayıyı artırma hedefinde olan Oman Air’in filosunda 4 tane Boeing 787-8, 4 tane 787-9 Dreamliner, 6 tane Airbus 330-300, 4 tane Airbus 330-200, 5 tane Boeing 737-900, 21 tane Boeing 737-800, 4 tane Embraer 175 ve 3 tane 737 MAX bulunuyor. 2018 sonunda Oman Air’in filosuna 5 yeni 737 max ve 3 tane 787-9 daha katılacak.

BOEING 777X İÇİN SONA YAKLAŞILIYOR!

Amerikalı imalatçı Boeing’in 777 uçaklarının yeni nesil versiyonu olan 777X’in ilk test uçağının ana gövdesinin üretimi tamamlandı. Uçağın yer testleri için ayrı bir prototipinin üretimi Eylül ayında tamamlanmıştı.

Yeni üretilen bu protorip ise uçuş testlerinde kullanılacak. İlk test uçuşunu 2019 yılı içinde yapması planlanan dev uçağın “final body join” olarak adlandırılan ve bir uçağın üretimindeki en önemli aşamalardan biri olarak kabul edilen işlem kapsamında ön, orta ve arka gövde parçaları birbirlerine bağlandı. Böylece uçağın gövdesi somut olarak ortaya çıktı. Yapılacak ilk deneme uçuşunun ardından, uçuş testlerinde kullanılmak üzere üç tane daha 777X üretilecek.

777X, 77 metrelik gövde uzunluğu ile dünyanın en uzun yolcu uçağı ünvanına sahip olacak. Uçağın kanat açıklığı ise 72 metre.

Sınıfındaki uçaklara göre yüzde 12 daha az akaryakıt tüketen ve toplam operasyonel giderler bakımından havayoluna yüzde 10 oranında avantaj sunacak 777X ailesinin gökyüzü ile buluşacak ilk modeli, 777-9 olacak

14 bin 75 kilometre menzile sahip olacak 777-9, 400 ila 425 arasında koltuk sahip. Boeing, ilk olrak 2013 yılında duyurduğu, 777X için şu ana kadar All Nippon Airways, Cathay Pacific, Emirates, Etihad, Qatar Airways, Lufthansa ve Singapur Havayolları da dahil 340 adet sipariş aldı.

Her ne kadar 777X projesinin takviminde bir miktar gecikme yaşanıyor gibi gözükse de 777X’in ilk teslimatının 2020 gerçekleşmesi bekleniyor.

Kompozit malzeme kullanım oranının ciddi şekilde artırıldığı uçak, özellikle katlanabilir kanat uçları ile dikkat çekiyor. Bu sayede kanat açıklığı 65 metreden 72 metreye yükseliyor.

EN ESKİ BOEING 747 EMEKLİ OLDU!

KLM havayolları filosunda bulunan ve aktif olarak görev yapan dünyanın en eski 747’si gökyüzüne veda etti.

Haziran 1989’dan beri hizmet veren Bangkok isimli Boeing 747-400, görev süresince 134.279 saat uçtu. 18.024 kez kalkış yaptı. Bu rakamlar onun 15.7 yıl boyunca kesintisiz uçtuğu anlamına geliyor! Gerçek bir emektar olan 747 bu sürede yaklaşık 6 milyon yolcu taşıdı. 26 Kasım 2018’de Los Angeles’ten Amsterdam’a son uçuşunu yapan süper Jumbo emekliye ayrıldıktan sonra KLM filosunda sadece 11 tane 747-400 kaldı.

Bangkok isimli 747’nin son durağı ise Corendon Grubu’nun kısa süre önce Amsterdam Schiphol Havalimanı yakınlarında açtığı otelin bahçesi olacak. Uçağı Hollandalı uçak dönüştürme şirketi AELS’den satın alan Corendon, uçağı otelinin bahçesine getirmek için çalışmalara başladı.

747’nin Bangkok isminin ise 1 Temmuz 1989’da, Bangkok’da KLM’nin Catering hizmeti aldığı ve mürettebatının dinlendiği otelin de yer aldığı bölge olan Laksi’de bulunan 100 yaşındaki manastırda görevli dokuz Taylandlı rahip tarafından verildiği biliniyor.

TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERSİTESİ’NDE SÖYLEŞİ

28 Kasım Çarşamba günü, Havalı Bi’ Kariyer Herkesin Hakkı ismini verdiğim konferansım için Ankara’da Türk Hava Kurumu Üniversitesi öğrencileriyle, AnkaHUT topluluğunun katkılarıyla, bir araya geldim ve çok keyifli bir söyleşi yaptık. Mezun olduktan sonra ne yapacağını planlamaya çalışan üniversite öğrencisi arkadaşlarıma, kendi kariyer yolculuğumdan anektodlar da içeren bazı bilgiler aktararak neyi nasıl yapmaları ve yapmamaları gerektiğini anlatmaya çalıştım. Oldukça verimli geçen söyleşinin sonunda çiçeğimi alıp toplu fotoğraf çekimi gerçekleştirmeyi ihmal etmedik. Siz de üniversitenizde bu konferansın düzenlenmesini istiyorsanız lütfen yilmazmuh@yilmazmuh.commail adresi aracılığıyla irtibata geçin.

adbanner