Havacılık Bülteni-29 – Boarding Info

Written by 19:50 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-29

MİLLİ İHA ANKA YERLİ MOTORLA UÇTU!

Türk Havacılık ve Uzay Sanayi tarafından geliştirilip üretilen ve Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından aktif olarak kullanılan yerli İnsansız Hava Aracı ANKA, TEI tarafından geliştirilip üretilen yerli ve milli PD-170 motoru ile ilk uçuşunu başarıyla gerçekleştirdi. Böylece Türk Savunma Sanayii için İHA motorlarındaki dışa bağımlılığı sonlandırmak ve ortaya çıkan yeni ihtiyaçlara cevap verebilmek konularında önemli bir aşama geride bırakıldı.

Operatif İHA Motoru Geliştirme Projesi kapsamında geliştirilen PD170 için Ocak 2017’deki ilk motor çalıştırma işleminin ardından tam 4 bin saat test yapıldı.

PD170, 20 bin feet yani yaklaşık 6 km yükseklikte sağladığı 170 beygir gücüyle irtifa gücü konusunda sınıfında lider, yakıt tüketimi ve güç/ağırlık oranı konusunda sınıfının en iyilerinden biri olarak gösteriliyor.

Bugüne kadar ANKA Thielert Centurion motorunun modifiye edilmiş bir versiyonu ile uçuyordu. Dört silindirli dizel motor toplam 155 beygir güç üretiyordu. PD170 ise 170 beygir güç üretiyor. Daha güçlü yerli motoru sayesinde ANKA artık daha fazla faydalı yük yani silah taşıyabilecek ve yüksek irtifalarda daha uzun süre kalabilecek.

Pervaneli motorların, irtifa arttıkça güç kaybetmesine bağlı olarak, PD170 de 30 bin feet yani yaklaşık 10 bin metre yükseklikte 120 beygir güç üretebiliyor.

TEI mühendisleri, motorun gücünü küçük modifikasyonlarla 210 beygire kadar yükseltebilecek. Bu da gelecek nesil ANKA tasarımlarında daha fazla yük ve silah taşınabileceği anlamına geliyor. Çift turbocharging sistemine sahip motor için yeni bir üretim ailesi oluşturulması gündemde.

PD170 motorunun bir üst versiyonu PD220 ile ilgili çalışmalara da başlandı. PD220, Baykar Makina tarafından geliştirilen Akıncı isimli yeni nesil İHA platformuna da güç verecek.

İSTANBUL HAVALİMANI’NA TAŞINMA NEDEN ERTELENDİ?

Devlet Hava Meydanları İşletmesi, başta Cumhurbaşkanlığı olmak üzere sektörün tüm ilgili kurum ve kuruluşlarına gönderdiği bir yazı ile İstanbul Havalimanı’na taşınma operasyonunun 3 Mart 2019 tarihinde yapılmasına karar verildiğini duyurdu.

Yazıda 30-31 Aralık’ta yapılması planlanan ORAT olarak adlandırılan taşınma operasyonunun ertelenmesine gerekçe olarak, İstanbul Valiliği’nin o tarihlerde hava durumunun kötü olacağı beklentisi ve havalimanında görev yapan 700 adet plakasız araç için hazırlanacak geçici tescil işlemlerinin yetişmemesi gösterildi. Ayrıca havalimanında görev yapacak gümrük ve emniyet personelinin tam kapasite çalışma eğitimi, tayin süreçlerinin tamamlanması ve personel yetersizliği gibi hususların işletmeye geçişte ciddi güçlükler oluşturacağı da diğer gerekçe olarak sunuldu.

Şu anda İstanbul Havalimanı’ndan iç hatlarda Ankara, İzmir, Antalya, Trabzon, Adana ve Gaziantep’e; dış hatlarda ise Kıbrıs Ercan ve Bakü’ye uçan Türk Hava Yolları, kısa süre içinde uçuş ağına yeni iç hat ve dış hat noktaları ekleyecek. THY, gerekli izinleri aldıkça dış hatlarda Moskova, Londra, Frankfurt, Münih, Kuveyt, Tiflis ve Aşkabat’a; iç hatlarda ise da Diyarbakır, Kayseri ve Hatay’a İstanbul Havalimanı’ndan uçmaya başlayacak.

A319neo FAA ve EASA SERTİFİKASI ALDI

Avrupalı imalatçı Airbus’ın dar gövdeli uçak ailesi A320 uçaklarının yeni motorlara sahip ve yeni teknolojilerle donatılmış versiyonları olan A320neo ailesinin en küçük üyesi A319neo, Amerikan Federal Havacılık Dairesi FAA ve Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı EASA’nın uçuşa elverişlilik makamlarından ortak Tip Sertifikasını aldı.

Böylece A320neo ailesinin üç modeli A319neo, A320neo ve A321neo uçaklarının üçünün de uluslararası otoriteler tarafından CFM LEAP-1A motorlarıyla çalışması onaylanmış oldu.

A319neo uçağı için yaşanan bu önemli gelişme, uçağın geçen yıl Mart ayında gerçekleştirdiği ilk uçuşundan bu yana devam eden yoğun sertifikasyon uçuş testi programının bir sonucu olarak gerçekleşti. Uçak o günden bu yana 500 saatten daha uzun test uçuşu gerçekleştirdi.

Yaklaşık 7000 km menzile sahip olan A319 neo, iki sınıflı kabin düzeninde 140 tek sınıfta ise 160’a kadar yolcu taşıyabiliyor. Ayrıca etkileyici bir kalkış performansına sahip olan uçak havayollarının en zorlu ve uzak havalimanlarına bile operasyon yapmasını sağlayacak.

ÇİN’İN TAMAMI KOMPOZİT İHA’SI İLK KEZ UÇTU

Çinlilerin geliştirdiği insansız hava aracı Wing Loong I-D, Çin’in batısındaki bir havaalanında yapılan uçuş denemesinde 30 dakikalık test uçuşunu başarıyla tamamladı.

Yüzde yüz Çin yapımı olan ve akıllı silah kategorisinde kullanılabilecek Wing Loong I-D, güçlü motoru ve geliştirilmiş aerodinamik özellikleri ile dikkat çekiyor. Tamamen kompozit malzemeden üretilen İHA’nın basit yükleri elektro optik kapsüller ve sentetik aralıklı radar.

Özellikle askeri keşif uçuşları için tasarlanan İHA, 4 ayrı noktasında toplam 10 farklı füze ve bomba taşıyabiliyor. 400 kilogram taşıma kapasitesi olan İHA, yakıt ikmali gerekmeden 35 saat boyunca uçabiliyor.

İHA’nın görevleri arasında istihbarat, gözetim ve keşif, sınır devriyesi, terörle mücadele ve kaçakçılıkla mücadele yer alıyor. Ayrıca kaynak araştırmaları, boru hattı denetimleri ve doğal afet durumlarının izlenmesi gibi görevler için de uygun.

BOMBARDIER GLOBAL 7500 HİZMETE GİRDİ

Kanadalı imalatçı Bombardier’in en yeni iş jeti Global 7500, düzenlenen törenle ilk sahibine teslim edilerek hizmete başladı. Business jet dünyasında yeni bir çığır açması beklenen uçak Bombardier’in en büyük ve en uzun menzilli iş jeti.

İlk Global 7500’ün sahibi Jetcraft ve Stonebriar Ticari Finans ortaklığı oldu. Bombardier ilk sahibinden kiraladığı Global 7500 ile, 2019 yılının başında dünya genelinde bir gösteri turu yapacak. Bombardier, 2019’da 15 ila 20 arasında Global 7500’ü teslim etmeyi planlıyor. 2020’de teslimat yüzde 35 – 40 kadar artacak. Bombardier, Global 7500 için kaç sipariş aldığını açıklamazken, 2022’ye kadar üretilecek uçakların satışının yapıldığı açıklandı.

2010’da Global 7000 olarak ilan edilen uçağın adı, 2018’de Global 7500 olarak değiştirildi. 14260 km menzile sahip olan uçak, tasarım aşamasında belirlenen orijinal kalkış ve iniş performansı taahhütlerini test uçuşları sırasında aştı ve 1.7 kilometreden kalkış yaparak en yakın rakibine neredeyse 150 metre fark attı.

(Visited 105 times, 1 visits today)
Close