Written by 20:00 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-41

DÜNYANIN EN İYİ HAVALİMANLARI

Havacılık endüstrisinin, havalimanı alt başlığında en çok önemsenen ve dünya genelinde kabul gören sıralamayı 1999’dan bu yana İngiltere merkezli Skytrax yapıyor. Her yıl dünyanın en iyi havalimanlarını tamamen yolcularının tecrübeleri üzerinden değerlendiriyor. Bu yılki çalışmanın sonuçları, hafta içinde Londra’da düzenlenen bir törende duyuruldu.

Dünya genelinde 500 civarında havalimanında 100’den farklı milletten yaklaşık 15 milyon yolcu havalimanlarını puanladı. Puanlama yapılırken havalimanlarındaki servis ve ürün performansı, check-in bankosundan varış terminaline; transferden alışverişe; güvenlikten göç ofisine kadar her açıdan değerlendirildi.

Havalimanlarının mükemmelliğinin küresel bir kriteri olarak atfedilen ve tamamen yolcu deneyimleri doğrultusunda yapılması sebebiyle çok önemsenen Skytrax 2019 sıralamasının sonucunda sürpriz olmayacağı üzere Singapur Changi Havalimanı, yedinci kez üst üste dünyanın en iyi havalimanı seçildi. Changi, bu ünvanı toplamda 10. kez kazandı.

Yolcularına seyahatleri öncesinde olağanüstü konfor sunan bir havalimanı olan Changi’de 24 saat açık olan ücretsiz iki sinema salonunda gişe rekorları kıran filmleri ücretsiz izlemek mümkün. Çatı katında bulunan yüzme havuzunda veya kelebek bahçesinde çok hoş vakit geçirebilirsiniz. Sekiz ayrı bahçesi, üç ayrı spa salonu ile yolcunun rahat etmesi için her şey düşünülmüş. Havalimanının dördüncü terminali 31 Ekim 2017’de dünyanın en teknolojik terminali olarak hizmete girdi. Önümüzdeki günlerde dünyanın en yüksek kapalı şelalesine ev sahipliği yapacak Jewel Changi Terminali’nin açılışı öncesi Changi Havalimanı, dünyanın en iyi havalimanı ünvanını her şeyiyle hak ettiğini bir kez daha kanıtlamış oldu.

Zirvede yer alan Changi’yi yerinden edecek hiçbir güç olmasa da listenin devamında geçen yıla göre bir miktar hareketlilikten söz etmek mümkün. Tokyo Haneda Havalimanı, yıllardır ikinciliği pek kimseye kaptırmayan Seul Incheon’u yerinden etmeyi başardı. Haneda, aynı zamanda iç hatlarda dünyanın en iyi havalimanı ve dünyanın en temiz havalimanı ödüllerini de aldı.

Seul Incheon Havalimanı listede üçüncü sıraya geriledi. Güney Kore’nin dünyaya açılan kapısı olan Incheon, aynı zamanda Dünyanın En İyi Transit Havaalanı ödülüne layık görüldü.

Katar’ın başkenti Doha’da bulunan Hamad Havalimanı, 2016’da olağanüstü bir atılım ile 22 basamak birden yükselerek 10. Sıraya tırmanmıştı. Yükselişini 2017’de de sürdüren Doha, altıncı sıraya kadar ilerledi. 2018’de  listenin beşinci sırasında kendine yer bulan Doha, istikrarlı yükselişini bu yıl da sürdürerek 2019 sıralamasında dördüncü sırada yer aldı.

Hong Kong Havalimanı ise bir yıl aranın ardından bir basamak gerileyerek yeniden beşinci sıradaki yerini aldı. Geçtiğimiz yılın 7’incisi Japonya’nın Nagoya Chubu Centrair Havalimanı bu yıl bir basamak yükselerek altıncı sırada yer alırken, Münih Havalimanı’nın düşüşü bu yıl da devam etti ve yedinciliğe geriledi. Londra Heathrow geçen yıl olduğu gibi bu yıl da sekizinci olurken; listenin dokuzuncu sırasında sürpriz bir şekilde bir başka Japon Narita Havalimanı kendine yer buldu. Zürih Havalimanı ise geçen yıla göre bir basamak gerileyerek 10’uncu sırada yer aldı.

Türkiye’den hiçbir havalimanımız dünyanın en iyi 100 havalimanı sıralamasında ve değerlendirme yapılan hiçbir alt kategoride kendisine yer bulamadı.

BOEING 737 MAX’IN YAZILIM GÜNCELLEMESİ TAMAMLANDI!

Boeing, 5 ay içerisinde iki büyük ölümlü kazaya karışan 737 MAX tipi uçakları için güvenlik seviyesini artırmayı sağlayacak yazılım güncellemesini tamamladığını duyurdu. 737 MAX uçaklarının Manevra Karakteristikleri Takviye Sistemi (MCAS) sistemi için yapılan yazılım güncellemesi, uçakların Hücum Açısı sensörlerinin, uçağın yunuslama momenti istikrarını destekleme görevi sırasında yanlış veri tespit edilmesi durumunda ek güvenlik tedbirlerini devreye alıyor. Güncelleme ayrıca normal olmayan uçuş koşullarında mürettebatın iş yükünü de azaltıyor.

Boeing mühendisleri, yazılım güncellemesi sürecinde 200’den fazla pilot, havayolu temsilcisi ve denetçiyle bir araya gelerek, uçakların uçuş kontrol yazılımı üzerinde ayrıntılı değişiklikler yaptı. Güncelleme sonrası sistemin artık “daha ​​sağlam” hale getirildiğini duyuran Boeing, bu durumun orijinal tasarımın yetersiz olduğu anlamına gelmediğini de ileri sürdü.

MCAS’ın tek bir hücum açısı sensöründen beslenerek hatalı veriler üzerinden değerlendirme yapması, pilotların kritik bir anda uçağın kontrolünü kaybetmesine neden oluyordu. Birçok pilot, uçağın dokümanlarında ve eğitim süreçlerinde MCAS sistemini devreden çıkarmak konusunda bilgi almadıklarını iddia ediyor.

Yazılım güncellemesi ile artık uçuş kontrol sistemi, iki hücum açısı sensörünün girdilerini otomatik olarak karşılaştıracak. Uçağın flaplarının kapalı olduğu durumda sensörler arasındaki uyuşmazlık 5,5 derece veya daha fazla olduğunda, MCAS sistemi devreye girmeyecek. Kokpitteki bir gösterge aracılığıyla sistem pilotları duruma dair bilgilendirecek.

Güncelleme sonrası MCAS artık pilotun lövyeyi geri çekmesiyle tersine çevirebileceğinden fazla dengeleme girdisi sağlayamayacak. Böylece pilotlara istedikleri an MCAS’ı devreden çıkararak uçağı manuel olarak kontrol etme yetisi sağlanmış olacak.

MCAS sisteminde yapılan değişiklikler hakkında Boeing pilotlara da eğitim verecek. Online platform üzerinden yaklaşık yarım saat sürecek eğitim haricinde pilotlar için ekstra simülatör eğitimi gerekmeyecek.

Amerikan Federal Havacılık Dairesi ve diğer havacılık otoriteleri tarafından güncellemenin onayını bekleyen Boeing, yazılımı bir gün içinde tüm operatörlere dağıtılabileceğini ve güncellemenin uçaklarda yüklenmesinin sadece bir saat süreceğini duyurdu.

Uçakların ne zaman yeniden gökyüzüyle buluşacağı ise yine FAA tarafından verilecek onay bağlı. Uçağın kullanıcısı durumundaki pek çok havayolu, FAA’in yanısıra kendi sivil havacılık otoritelerinin de ayrıca uçakla ilgili sertifikasına başvurmayı planlıyor.

ÇİN’DEN AIRBUS’A REKOR SİPARİŞ!

Çin devlet başkanı Xi Jinping’in hafta içinde Avrupa’ya yaptığı ziyaretler havacılık açısından önemli gelişmeler doğurdu.

Avrupalı imalatçı Airbus ile Çinli Havacılık Şirketi CAS arasında, çeşitli Çinli havayollarına satılmak üzere 300 uçaklık bir sipariş anlaşması imzalandı.

Liste fiyatı toplam 30 milyar Euro olan sipariş paketi 290 tane A320 ailesi ve 10 tane A350 uçağını kapsıyor. Bu siparişlerle Çinli havayollarının hem iç hat hem de dış hatlarda rekabetçi tavrı çok daha güçlenmiş olacak. Ayrıca Çin’in bu toplu uçak satın alma kararının Boeing üzerinden ABD’ye yapılan bir politik manevra olarak yorumlanıyor.

Airbus’un küresel tahminlerine göre, önümüzdeki 20 yıl içinde Çin’in 7 bin 700 yeni yolcu ve kargo uçağı uçağına ihtiyacı olacak. Bu durum, aynı süre içinde dünya genelinde 37.400 olması beklenen toplam uçak talebinin yaklaşık yüzde 20’sinin Çin’den geleceği anlamına geliyor.

2019 Ocak ayı sonu itibariyle Çinli havayollarının filolarında 1,455 tane A320, 17 tane de A350 hizmet veriyor.

Airbus A320 Ailesi uçakları için bugüne kadar 14.600’den fazla sipariş aldı ve 8.600’ün üzerinde uçağı teslim etti. Bu rakamlar A320’yi dünyanın en başarılı tek koridorlu yolcu uçağı yapmaya yetiyor. A350 uçakları ise Airbus’ın hava yolu seyahatlerinin geleceğine yön vermek için geliştirdiği en modern ve verimli geniş gövde uçak ailesi. Airbus’ın ayrıca Çin’de uçakların imalatının tamamlandığı bir son montaj hattı da bulunuyor.

İZLANDALI WOW AIR İFLAS ETTİ!

2012’de hizmete başlayan ve bir süredir ekonomik krizle boğuştuğu için kendisine yatırımcı arayan İzlandalı ultra düşük maliyetli havayolu Wow Air, 28 Mart itibariyle tüm uçuşlarını durdurduğunu açıkladı.

Potansiyel yatırımcılarla yapılan görüşmelerin sonuç vermemesi üzerine bu kararı alan havayolu, mağdur olan yolcuların Avrupa Birliği düzenlemeleri uyarınca tazminat alma haklarına sahip olduğunu açıkladı.

Reykjavik merkezli çok ucuza uzun menzilli Transatlantik uçuşlarla adını duyuran havayolunu Icelandair Grubu satın almak için girişimde bulundu. Ancak önce 2018 yılının kasım ayında ardından da 24 Mart’ta müzakerelerin olumsuz sonuçlandığı açıklandı.

ABD merkezli özel sermaye fonu Indigo Partners, yüzde 49’luk hisseyi almak için WOW Air ile görüşmelere başlamıştı. Ancak Indigo da müzakerelerden çekildi.

2018 yılında 3.5 milyon yolcu taşıyan WOW’un filosu 10 tane A321 ve 321neo ile bir tane A320neo’dan oluşuyordu.

2018 yılının sonlarında, WOW Air, kiralık dört A330-300’ü sahiplerine iade edip, dört tane A321’i de Air Canada’ya satarak filosunu neredeyse yarıya indiren; bunun yanında bazı destinasyonlara yapılan uçuşları ve çalışan sayısını da azaltarak, havayolunu çalışır durumda tutmanın yollarını arayan şirketin çabaları sonuç vermedi.

Böylece WOW da son dönemde Avrupa kıtasında iflas bayrağını çeken airberlin ve alt markası NIKI, Alman eğlence havayolu Azur Air, İngiliz merkezli charter havayolu Cello Aviation, Kıbrıslı taşıyıcı Cobalt Air, Germania ve alt markası Bulgarian Eagle, Norveçli Primera Air, Litvanya merkezli eğlence havayolu Small Planet Airlines, İsviçre merkezli bölgesel taşıyıcı SkyWork Airlines ve Belçikalı VLM Airlines’ın ardından bu kervana katıldı.

PİLOTLAR DUSSELDORF YERİNE YANLIŞLIKLA EDINBURG’A UÇTU!

Hafta içinde en çok konuşulan olaylardan biri de British Airways’in BA3271 sefer sayılı Düsseldorf seferine katılan yolcuların, pilotlara yanlış uçuş planlarının verilmesi nedeniyle Edinburgh’a uçuşu oldu.

British Airways adına seferi gerçekleştiren Alman WDL Aviation şirketine ait British Aerospace 146 tipi bölgesel uçağın kokpit ekibi London City Havalimanı’ndan kalkış gerçekleştirdikten rotayı Edinburgh’a çevirdi.

Pilotun Edinburgh için alçalmakta olduklarını duyurduğu anonsuyla yolcular büyük bir şok yaşadı. İnişin ardından kendisi de şaşkınlık yaşayan pilotun yolcuların yanına geldiği ve Düsseldorf’a gitmek isteyenler el kaldırsın dediği; uçaktaki herkesin de el kaldırdığı iddia ediliyor.

Yaklaşık 2 saatlik bekleyişin ardından uçak Edinburgh’tan yakıt alarak havalandı ve Almanya’nın Düsseldorf şehrine ulaştı.

British Airways, yaptığı açıklama ile pilotların bir hatası bulunmadığını duruma yanlış uçuş planının neden olduğunu belirtti.

Havayolunun, uçaktaki yaklaşık 90 yolcuya, Düseldorf’a planlanlanan varış saatinden 5 saat 20 dakika sonra ulaştıkları için AB Rötar Yönetmeliği EU261 uyarınca kişi başı 250 Euro tazminat ödemesi gerekiyor.

Olayın ardından Ryanair’in resmi twitter hesabı üzerinden yaptığı paylaşım da oldukça ilginçti. Ryanair’ın tweetinde, ‘’Hey British Airways sana bir hediyem var’’ ibaresiyle Aptallar için Coğrafya kitabının kapak resmine yer verildi.

HAVALI Bİ’ KARİYER HERKESİN HAKKI SÖYLEŞİLERİ SÜRÜYOR!

Geçtiğimiz hafta Konya’da kariyer planlaması üzerine söyleşideydim.

25 Mart Pazartesi günü Necmettin Erbakan Üniversitesi Kariyer ve Danışmanlık Topluluğu’nun düzenlediği 4. Kariyer Zirvesi’nin konuşmacılarından biriydim. Sektörden alanında uzman çok sayıda seçkin davetlinin konuşmacı olarak yer aldığı etkinlikte genç arkadaşlara kariyer planlaması için bazı ipuçları verdik.

Oldukça keyifli geçen söyleşide mezun olduktan sonra ne yapacağını planlamaya çalışan üniversite öğrencisi arkadaşlarıma, kendi kariyer yolculuğumdan anektodlar da içeren bazı bilgiler aktararak neyi nasıl yapmaları ve yapmamaları gerektiğini anlatmaya çalıştım. Siz de üniversitenizde bu konferansın düzenlenmesini istiyorsanız lütfen yilmazmuh@yilmazmuh.commail adresi aracılığıyla irtibata geçin.

(Visited 30 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info