Havacılık Bülteni-48

THY NEDEN KÜME DÜŞTÜ?

Havayolu ve havalimanlarının birbiriyle rekabetinde en prestijli değerlendirme sistemi, İngiliz merkezli Skytrax’in yaptığı sıralamalar, derecelendirmeler ve düzenli olarak dağıttığı ödüller.

Ne kadar adil olduğu bilinmese de Skytrax, tamamen yolcu deneyimi ve memnuniyetine dayandığını iddia ettiği araştırmaları neticesinde; havayollarını kabinden havalimanı hizmetine, ikramdan terminal operasyonuna, koltuk konforundan uçak içi eğlence sistemine kadar 800 farklı konuda analizleyerek yıldızlı bir sistematiğe göre sıralıyor.

Bu sıralamada 5 yıldızlı şirketler kategorisinde yer alan havayolları, küresel ölçekte dünyanın en iyileri kabul ediliyor. Havayolları da bu yıldızların getirdiği prestiji gururla yolcularına anlatıyor.

2014 yılında Abu Dabi merkezli Etihad Havayolları, ani bir kararla, sistemin ve sıralamanın adil olmadığı gerekçe göstererek,

Skytrax sisteminden çekildiğini açıkladı.

Ancak bu karar uzun sürmedi ve Etihad, 2016’da tekrar sisteme katıldıktan çok kısa bir süre sonra ”Skytrax 5 Yıldızlı Havayolları” listesinde kendine yer buldu. Yaklaşık 3 yıl sonra, geçtiğimiz hafta ise Etihad, Skytrax tarafından 4 Yıldızlı Havayolları’ kategorisine düşürüldü.

Skytrax şirketinin, en önemli gelir kalemi, havayollarına çeşitli danışmanlık hizmetleri sunmak. Bu yüzden her fırsatta danışmanlık yaptıkları havayolları ile verdikleri ödüller arasında bir korelasyon olmadığını iddia ediyorlar. Ancak böylesi bir durumun ortaya bir çıkar çatışması çıkarması oldukça doğal görünüyor!

Etihad’ın düşürülmesinin ardından Böylece 5 yıldızlı havayolları listesinde 10 havayolu kaldı! All Nippon Airways, Asiana Airlines, Cathay Pacific Airlines, EVA Air, Garuda Indonesia, Hainan Airlines, Japan Airlines, Lufthansa, Qatar Airways ve Singapore Airlines

Türk Hava Yolları da uzun yıllar boyunca Skytrax’in Güney Avrupa’nın En İyi Havayolu ödülünü kimseye kaptırmadı. THY düzenli olarak dünyanın en iyi Business Class Lounge, en iyi Business Class İkram kategorisi ödüllerini de almayı başarıyordu.

Ancak THY de geçtiğimiz Haziran ayında Skytrax derecelendirmelerine katılmama kararı aldı ve Skytrax ile ilişkisini bitirdiğini açıkladı.

Bu kararın arkasındaki asıl gerçeğin ise, 5 yıldızlı havayolu kategorisine girmeyi başaran ilk Avrupalı havayolunun Lufthansa olmasının yarattığı rahatsızlığın yattığı düşünülüyor.

Uzun zamandır yer aldığı ”4 yıldızlı havayolları” kategorisinden küme düşerek 3 yıldızlı havayolları kategorisine indirilen THY’nin yeni ligindeki en özel rakipleri arasında American Airlines, United, Air India, EasyJet ve Ryanair göze çarpıyor.

Türk Hava Yolları’nın küme düşürülmesinin ardından; 4 Yıldızlı Havayolları kategorisinde artık 42 havayolu var. Bu havayolları arasında tek Türk ise Atlasglobal Havayolları. 5 Aralık 2017’de bu kategoriye seçilmesi uygun bulunan havayolu, şimdilik listedeki yerini korumayı başarmış durumda. THY’nin de yer aldığı 3 Yıldızlı Havayolları kategorisinde 50 havayolu bulunurken; 2 yıldızlı tek bir havayolu bulunuyor.

YOLCU OLMAYANLAR DA GÜVENLİKTEN GEÇECEK!

Hafta içinde, ABD’nin Florida Eyaleti’nde bulunan Tampa Havaalanı yetkilileri; seyahat etmeyecek kişilerin de belirli kriterler doğrultusunda, güvenlikten geçmesine izin verileceğini açıkladı. Ülkenin en büyük üçüncü havaalanında böyle bir kararın alınması, 11 Eylül felaketinden sonra rutin hale gelen uygulamanın dünya genelinde yeniden kaldırılabileceği hakkında bir umut oluşturdu.

Yolcuların yakınlarıyla neredeyse uçağın kapısında vedalaşmasını sağlayabileccek bu kararın altında yatan öncelikli gerekçenin, terminallerin içindeki mağaza ve restoranlara daha fazla insanın erişim sağlaması olduğu düşünülüyor.

Alınan karar sonucunda her cumartesi günü saat 08:00 ila 20:00 arasında, 100 kişi güvenlik kontrol noktasının ötesine geçmeye hak kazanacak. Havaalanını gezip yolcularını uğurlayabilecek. Restoranlardaki lezzetleri deneyimleyip, free shop mağazalarından alışveriş yapabilecek. Bunun için en az 24 saat önce online başvuru yapmak gerekiyor. Başvurunun onaylanması durumunda, ziyaretçiler belirlenen saat aralığında, geçerli bir kimlik ve fotoğrafları ile havalimanı güvenliğini geçip; alandaki tüm olanaklardan faydalanabilecek. Tampa Havalimanı, uçak biletiniz olmadan terminalde dolaşabileceğiniz ABD’deki tek havalimanı değil.

2017 yılında, Pittsburgh, yolcu olmayan kişilerin havaalanı güvenliğinden geçmesine izin veren ABD’deki ilk havaalanı oldu. Uygulamanın başlamasının ardından her hafta yüzlerce kişi havaalanına gelmeye başladı. Güvenlikten geçmek için ziyaretçilerin havalimanının içindeki bir stantta kayıt yaptırmaları ve standart TSA güvenliğinden geçmeleri gerekiyor. Ziyaretçilere yalnızca pazartesiden cumaya kadar 09:00 – 17:00 saatleri arasında izin veriliyor.

Kasım 2018’de ise Seattle Tacoma Havaalanı, uçak yolcusu olmayan ziyaretçilerin online başvuru sonrasında güvenlikten geçmelerini sağlayan bir aylık bir test programı başlattı. Bu süre zarfında programdan 1.165 kişi yararlandı.

İnsanların kısa süre içinde gösterdikleri ilgi karşısında, bu yıl içinde daha kalıcı bir şekilde uygulamanın hayata geçirilmesi düşünülüyor.

TÜRKİYE’DE ÜRETİLEN İLK HELİKOPTER MOTORU TESLİM EDİLDİ!

Genel Maksat Helikopteri Programı kapsamında, Sikorsky S70’lerin yerine TUSAŞ ana yükleniciliği ve Sikorsky, Aselsan, TEI, Alp Havacılık firmalarının alt yükleniciliğinde, T70 isimli model geliştiriliyor.

T-70 helikopterlerine güç verecek ilk 4 turboşaft motor, Eskişehir’de TEI tesislerinde düzenlenen törenle Türk Havacılık ve Uzay Sanayi TUSAŞ’a teslim edildi. T700-TEI-701D modeli motorlar, Türkiye’de üretilen ilk helikopter motorları oldu.

Yalnızca motorların üretimi değil, motorların yaklaşık 30 yıllık ömürleri boyunca TEI’nin nihai kullanıcılara servis, bakım, onarım, revizyon, eğitim, teknik destek alanlarında hizmet verme ve yedek parça sağlama konusunda önemli katkıları olacak.

TUSAŞ T70 helikopterinin ihraç edilmesi durumunda; alıcıların helikopterde motor olarak T700-TEI-701D motorunu tercih etmeleri durumunda TEI üretimi motorların da yurt dışına ihraç edilme fırsatı doğmuş olacak.

TEI, 2020 yılından itibaren turboşaft motorları için Seri İmalat Fazı’na geçecek. Ardından haftada 1 motor üretebilme kapasitesine erişilmesi planlanıyor. Böylece 236 tanesi kesin ve 12’si opsiyonel yedek olmak üzere toplamda 248 adet T700-TEI-701D motorun üretiminin TEI tarafından 2025’e kadar tamamlanması hedefleniyor.

T-70 helikopterleri, kargo, arama kurtarma, yangınla mücadele, hava ambulansı ve sahil güvenlik gibi alanlarda görev yapacak. Maksimum kalkış ağırlığı yaklaşık 10 ton olacak helikopter, 6096 metre irtifada saatte yaklaşık 300 km hıza ulaşacak.

PEKİN DAXING HAVALİMANI’NDA TEST UÇUŞU YAPILDI!

Bir ticari yolcu uçağının piste teker koyması, o havalimanında temel inşaat işlerinin tamamlandığı anlamına geliyor.

2014 yılında inşaatına başlanan ve 11.5 milyar dolara mal olan Pekin Daxing Havalimanı’nda da ilk test uçuşları yapıldı. Nisan sonunda pist ve taksi yollarının onayı alındıktan sonra düzenlenen uçuş testine 4 ayrı Çinli havayolunun 4 ayrı uçak tipi katıldı. China Southern’in Airbus A380’i; China Eastern’in Airbus A350’si; Air China’nın Boeing 747-8’i ve Xiamen Havayolları’nın 787-9 Dreamliner uçakları uçuş testini gerçekleştirdi.

Uçuş testinin bir parçası olarak, havaalanı yetkilileri asgari performans kriterleri, uçuş prosedürleri, iletişim olanakları navigasyonu, pistler, meteoroloji ve havaalanı aydınlatma sistemi dahil olmak üzere birçok sistemi doğruladı. Uçuş testlerinin başarıyla tamamlanmasının ardından, yetkililer artık havaalanını ticari operasyonlar için hazırlamaya odaklanacak.

Şehir merkezine 46 km uzaklıkta yer alan Daxing’in, dünyanın en işlek ikinci havalimanı durumundaki Pekin Capital Havalimanı’nın yerini alması değil yükünü hafifletmesi planlanıyor. Yani her iki havalimanı da faaliyetlerini sürdürecek.

Tüm inşaat sürecinin Haziran sonunda tamamlanması planlanan Daxing Havalimanı’nda Ağustos ayında ise düşük görüş şartlarında bir uçuş testi daha yapılacak. Havalimanının 30 Eylül’de faaliyete başlaması hedefleniyor.

Yedi piste sahip olacak havalimanının 2021’e kadar yıllık yolcu kapasitesinin 45 milyona; 2025’te ise 72 milyona ulaşması bekleniyor.

FALCON 8X REKOR KIRDI!

Fransız imalatçı Dassault’un en yeni iş jeti Falcon 8X’in 24 Nisan’da Santa Monica – New York Teterboro arasındaki 4 saat 28 dakika süren uçuşta kırdığı hız rekoru onaylandı. Rekor uçuşunda Falcon 8X, aynı mesafeyi bir önceki uçuşa göre 24 dakika daha kısa sürede kat etti.

Rekor uçuşunda Santa Monica’dan 2 mürettebat ve 4 yolcu ile kakış yapan iş jeti, 6 bin 186 litre yakıt ve 90.718 kg yükle havalandı. Hızlı ve sessiz gerçekleşen kalkışın ardından, uçak hızlandıktan kısa bir süre sonra pilotlar gürültüyü azaltmak için gaz kollarını çekerek düz uçmaya başladı. Motorlara maksimum güç verilmemesi sayesinde, uçak Santa Monica Havalimanı gürültü limitleri içinde kalmayı başardı. Zira Güney California’nın sayfiye şehirlerinden olan Santa Monica’da iş jeti trafiğini azaltmak için havaalanının pist uzunluğunu 1067 metreye indirilmiş ve kalkışlar için gürültü limiti getirilmişti. 95 dBA’dan daha gürültülü uçaklar Santa Monica’ya iniş kalkış yapamıyor. Bu açıdan Santa Monica’dan yapılacak testler büyük önem taşıyor.

İş jeti kalkış esnasında kanat tasarımı ve güçlü sessiz motorlarıyla pistin 975. metresinde teker kesti. Falcon 8X test için Portland’dan Santa Monica’ya geldiğinde de iniş için pistin sadece 610 metrelik bölümünü kullandı.

Falcon 8X, 0.85 Mach hızla New York’a uçtu. Bir rekor uçuşu olması nedeniyle kule, daha yüksek hızla ve daha kısa bir alçalma yapmaya izni verdi. Bu da uçağa zaman kazandırdı. Böylece sınıfının en iyisi olarak lanse edilen Falcon 8X, rekor uçuşunu başarıyla tamamladı.

QANTAS UÇUŞLARINDA ATIK İSTEMİYOR!

Her yıl 50 milyondan fazla yolcu taşıyan Avustralyalı Qantas ve alt markası Jetstar Havayolları, bu uçuşlarda 80 tane tam yüklü Boeing 747 jumbo jetin ağırlığına eşdeğer miktarda atık üretiyor.

Uçuşlarda oluşan atık miktarını azaltmak için harekete geçen Qantas, sıfır atık politikasını hayata geçirdiği ilk ticari uçuşunu Sidney-Adelaide arasında gerçekleştirdi. Bu uçuşta kullanılan tüm ürünler ya kompostlaştırılabilir ya yeniden kullanılabilir ya da geri dönüştürülebilir malzemelerle oluşturuldu. Havayolunun bu rotadaki her biri uçuşunda ortalama 34 kg atık oluşuyor. Bu da yılda 150 ton atık anlamına geliyor.

Proje kapsamında uçuşta kullanılan yaklaşık 1000 tane tek kullanımlık plastik eşya sürdürülebilir alternatiflerle ikame edildi ya da uçuştan tamamen çıkarıldı. Bu uçuşta yolculara servis yapılan yemek kapları şeker kamışından ve çatal bıçak gibi ürünler nişasta bazlı bir malzemeden üretildi. Kabin ekibi de yemek servisinden sonra ortaya çıkan yemek atıklarını özel bir şekilde istifledi.

Ayrıca uçuştaki yolcular ya hiç kağıt biniş kartı kullanmadı ya da geri dönüştürülebilir özel bir kağıt ile oluşturulan biniş kartı sunuldu. kullanmadı.

Havayolu uçuşların sonunda oluşan atıkları 2021’in sonuna kadar yüzde 75 azaltmak ve 2020’nin sonuna kadar da uçuşlarında tek kullanımlık plastikleri 100 milyon azaltmayı hedefliyor.

Qantas’ın sadakat programı tarafından da desteklenen kampanya doğrultusunda yolculara sıfır atık politikasından elde edilen kazanımın her 1 doları için 10 Qantas Puanı sunulacak. Ağaç dikmenin önemine de vurgu yapan uygulamadan elde edilecek gelirin bir kısmı da Avustralya ve Yeni Zelanda’nın yeşil olmayan alanlarında ağaç dikim faaliyetlerine aktarılacak.

Geçen yıl, Qantas, hardal tohumundan üretilen biyoyakıt kullanarak Avustralya ile Amerika Birleşik Devletleri arasındaki ilk biyoyakıt uçuşunu yapmıştı.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir