Havacılık Bülteni-51

UÇAK KANADI İÇİNDE SEYAHAT DÖNEMİ BAŞLIYOR!

Delft Teknoloji Üniversitesi ve Hollanda’nın milli havayolu KLM, geleceğin uçağını geliştirmek üzere birlikte çalışıyor. “Flying-V” olarak adlandırılan uçağın tasarımında, geleneksel uçaklardaki kanat, gövde, kabin gibi tüm bileşenlerde devrim niteliğinde değişiklikler planlanıyor. V şeklinde tasarlanan uçağın, bir Airbus A350’ye göre % 20 daha fazla yakıt verimliliği sağlaması amaçlanıyor.

Havacılık tarihinde kendinden önceki uçaklara göre tasarımda çığır açan birkaç model oldu. Jet çağını başlatan De Havilland Comet; kendine özgü kambur ve iki katlı kabini ile Boeing 747; üretiminde kullanılan yeni nesil teknolojiler ve malzemeler ile  787-9 bunlardan bazılarıydı. Ancak bunların dışında havacılık tarihin büyük bir bölümünde, iki tarafına kanatların yerleştirildiği silindirik gövdeleriyle, uçaklar benzer dış görünüşe sahiplerdi. Flying-V ise uzun süre sonra uçak tasarımında yeni bir çağ başlatacak gibi görünüyor.

Flying-V, yüksek verimli ve uzun mesafeli uçuşlar gerçekleştirecek bir jet olarak, Berlin Teknik Üniversitesi öğrencisi Justus Benad’ın Airbus Hamburg’da yazdığı bir tez üzerinden tasarlandı. Airbus A350’nin sunabileceği her şeyi sunan, ancak hem operatörlere hem de çevreye daha düşük bir maliyetle hayata geçirilmesi amaçlanan geleceğin uçağı olarak projelendirildi. Şimdi ise Delft Teknoloji Üniversitesi tarafından, proje lideri Dr. Roelof Vos’un rehberliğinde geliştiriliyor.

Flying-V’nin A350’ye benzer bir kanat açıklığına sahip olması planlanıyor. Yani uçağın operasyonları için havaalanlarında herhangi bir değişikliğe ihtiyaç duyulmayacak. Uçağın standart konfigürasyonda 314 civarında yolcu taşıması ve 160m3 kargo hacmine sahip olması bekleniyor.

Kağıt üzerinde A350 ile benzer bir işleve sahip olmasına rağmen, Flying-V’nin boyut olarak çok daha küçük olması, onu aerodinamik olarak çok daha güçlü hale getirmesi; bunun da uçuş performansını önemli oranda artırması hedefleniyor.

Yolcu kabini, kargo kompartmanı ve yakıt depoları dahil olmak üzere tüm bileşenlerin aerodinamik kanatlara yerleştirildiği tasarım sayesinde, hafiflik, güçlü aerodinamik, havanın akış yüzeyinin azalması gibi özellikler bir araya gelerek ekonomik ve konforlu uçuş sağlanacak.

Uçağın ölçekli bir modelinin, KLM’in 100. Kuruluş günü kapsamında Ekim ayında Schiphol Havalimanı’nda düzenlenecek KLM Experience Days etkinliğinde gösterilmesi planlanıyor.

ATATÜRK HAVALİMANI NE OLACAK?

6 Nisan’da “Büyük Göç” olarak adlandırılan taşınma operasyonunun ardından tam kapasite olarak hizmete başlayan İstanbul Havalimanı’na dair bazı yolcu istatistikleri açıklandı. Buna göre Mayıs ayında İstanbul Havalimanı’nı 5 milyon 28 bin 447 yolcu kullanırken; ay boyunca havalimanından 35 bin 696 sefer gerçekleştirildi. Yapılan bu uçuşların 17 bin 814’ü geliş, 17 bin 882’si ise gidiş seferi oldu.

Havalimanını kullanan yolcuların ise 2 milyon 591 bin 190’ı İstanbul’a geldi. 2 milyon 637 bin 257 yolcu ise İstanbul’dan ayrıldı. Mayıs ayında havalimanında toplam işlenen bagaj sayısı ise 3 milyon 390 bin 583 olarak kaydedildi.

İstanbul Havalimanı ayrıca 2 Haziran Pazar günü, 10 milyonuncu yolcusunu ağırladı. İstanbul Havalimanı’ndan seyahat eden 10 milyonuncu yolcu, İzmir’e bayram ziyaretine giden Esra Yeşilöz oldu. Şanslı yolcuyu havalimanı yöneticileri çiçek ve hediyelerle uğurladı. Bando ekipleri de bu kutlamaya eşlik etti.

Öte yandan ticari uçuşlara kapatılan Atatürk Havalimanı’nın işletmecisi TAV, devir teslim işlemlerini tamamlayarak havalimanını, Devlet Hava Meydanları İşletmesi’ne teslim etti. DHMİ yetkilileri, terminal binası içinde bakım onarım çalışmalarına başladı. Bakımların ardından havalimanındaki sistemlerin çalışması kontrol edilecek. Ardından bazı sistemler sökülerek diğer havalimanlarına transfer edilecek.

THY STRAZBURG UÇUŞLARINA BAŞLADI!

Türk Hava Yolları, dünyanın 124 ülkesini kapsayan uçuş ağına bir yeni nokta daha ekledi. Dünyanın en çok ülkesine uçan havayolu olan THY, Fransa’nın Strazburg şehrine tarifeli uçuşlarına başladı. İstanbul Havalimanı ve Strazburg Entzheim Havalimanı arasında gerçekleştirilecek uçuşlar haftada dört gün karşılıklı icra edilecek.

THY’nin Fransa’da uçtuğu yedinci şehir olan Strazburg, havayolunun bu yıl içinde Şarjah ve Marakeş’ten sonra uçuş ağına yeni eklediği üçüncü yurtdışı nokta oldu.

THY’nin bugün için bugün yolcu ve kargo olmak üzere filosunda 335 uçak bulunuyor. Havayolu bu uçaklarla 50 yurtiçi, 260 uluslararası olmak üzere dünyanın 124 ülkesindeki 310 noktasına uçuyor.

KUVEYT’TEN SABİHA GÖKÇEN’E UÇACAK!

Körfez ülkelerinin Türkiye’ye olan ilgisi sürüyor. Kuveyt’in milli havayolu, Kuveyt ile İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı arasında uçuşlara başladı. Her gün karşılıklı olarak icra edilecek seferler Airbus A320 uçaklarıyla yapılacak. Kuveyt’ten Sabiha Gökçen’e gelen ve 80 yolcusu bulunan ilk uçak havalimanında, bir havacılık geleneği olan su takı ile karşılandı. Böylece Kuveyt Havayolları, İstanbul Sabiha Gökçen’den Kuveyt’e tarifeli uçuş yapan üçüncü havayolu oldu.

RYANAIR EMİSYONLARINI AZALTTI!

İrlanda merkezli düşük maliyetli havayolu Ryanair, uçuşlarında ortaya çıkan aylık karbondioksit emisyon değerlerini yayımlayan ilk AB havayolu oldu. Rapora göre havayolunun Mayıs ayında yaptığı uçuşlarda yolcu-km başına ortalama 66g karbondioksit emisyonu oluştu. Bu değerler Ryanair’i AB havayolu pazarında yolcu / km başına en düşük CO2 değerlerine sahip havayolu yapıyor.

Son 10 yılda yolcu km başına zararlı gaz emisyonlarını yüzde 18 azaltarak 82 gramdan 67’ye düşüren havayolunun hedefi, 2030 yılına kadar bu değeri 60 g’ın altına düşürmek. Lufthansa, British Airways ve Air France KLM gibi şirketlerde yolcu km başına emisyon değerleri 120 gramın üzerinde ölçülüyor.

Ryanair’in çevresel taahhüdü, 20 Milyar Dolar’ın üzerinde yatırım yapılarak siparişi verilen uçakların 2019 ve 2024 arasında teslim alınması ile 210 uçaklık Boeing 737 filosuna kavuşmayı kapsıyor. Şirket böylece yıllık yolcu sayısını yüzde 4 artırırken; yüzde 16 yakıt sarfiyatı sağlarken gürültü seviyesini de yüzde 40 azaltacak.

HAVA KARGO PAZARI NEDEN DARALIYOR?

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), hava kargo pazarında kilometre ton cinsinden ölçülen talebin, Nisan 2019’da bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 4,7 oranında düştüğünü gösteren bir rapor yayınladı. Rapora göre sektörde 2019’un Ocak ayında başlayan olumsuz seyir tüm hızıyla devam ediyor.

Çin Yeni Yılı ve Paskalya nedeniyle 2019’da hava kargo pazarında dalgalanma devam ediyordu. Ancak Ağustos 2018’de zirve yapan değerin yüzde 3’ten daha yüksek bir oranda altına inildiği görülüyor.

Avrupa’da Brexit ile ilgili belirsizliğin ve ABD ile Çin arasındaki gerilimin ticaret güvenliğine yansıyarak küresel ticareti zayıflatması bu düşüşün en büyük sebebi olarak görülüyor. Negatif eğilimin, önümüzdeki aylarda da devam etmesi öngörülüyor Havayolları da 2018 sonundan bu yana küresel ticaretteki düşüşe ayak uydurmaya çalışmak için kapasite artışı kararlarını gözden geçiriyor. Ekonomik faaliyetlerin sürdürülebilmesi için hükümetlerin ticaret engellerini hafifletmesi tek çıkar yol gibi görünüyor.

adbanner