Written by 09:30 Havacılık Bültenleri

Havacılık Bülteni-52

DÜNYANIN EN İYİ HAVAYOLLARI AÇIKLANDI!

2001 yılından bu yana, havayolları ve havalimanlarını düzenli olarak; doğrudan yolcu deneyimleri ve puanlamalarına dayandırarak sıralayan İngiliz merkezli Skytrax, 2019 yılının en iyi havayollarını, bir gelenek olduğu üzere Paris Airshow’da açıkladı.

Singapur Havayolları, 10 yıl aradan sonra geçen sene elde ettiği “Skytrax Dünyanın En İyi Havayolu” ünvanını bu yıl yeniden Qatar Airways’e kaptırdı. Geçen yıl zirvedeki yerini Singapur’a kaptıran Qatar Airways, 5’inci kez dünyanın en iyisi seçildi.

Ödüllerin verilmeye başlandığı 2001’den bu yana Dünyanın En İyi Havayolu ödülünü; 2011, 2012, 2015, 2017 ve 2019 olmak üzere 5 kez Qatar Airways; 4’er kez Singapore Airlines, Emirates ve Cathay Pacific aldı. Asiana ve British Airways ise birer kez ödülün sahibi oldu.

Skytrax tarafından açıklanan2019 Yılında Dünyanın En İyi Havayolları listesinde zirvede yer alan Qatar Airways veikinci sıradaki Singapore Airlines’ın ardındanJapon All Nippon Airways üçüncü; Hong Kong merkezli Cathay Pacific dördüncü, Dubai merkezli Emirates ise beşinci sırada kendine yer buldu.

Tayvanlı EVA Air listede altıncı sırada kendine yer bulurken; Çinli Hainan Airlines yedinci; Avustralyalı Qantas sekizinci oldu. Almanların milli havayolu Lufthansa’nın dokuzuncu olduğu sıralamada onuncu sırayı Tayland’ın bayrak taşıyıcı havayolu Thai Airways aldı.

Qatar Airways dünyanın en iyi havayolu seçilmesinin yanında en iyi Business Class, en iyi Business Class koltuğu ve Orta Doğu’nun en iyi havayolu ödüllerinin de sahibi oldu.

Geçtiğimiz yıl zirvede yer alan ve bu sene dünyanın en iyi ikinci havayolu seçilen Singapur Havayolları ise, en iyi kabin ekibi, en iyi first class, en iyi first class koltuğu ve Asya’nın en iyi havayolu ödüllerinin sahibi oldu.

Dünyanın en iyi düşük maliyetli havayolu Air Asia olurken; en temiz havayolu Tayvanlı Eva Air oldu. Dünyanın en iyi tatil havayolu Air Transat seçilirken en iyi havalimanı servisi ödülünü Japon All Nippon Airways kazandı. En iyi uzun menzilli düşük maliyetli havayolu Norwegian olurken; Star Alliance en iyi havayolu ittifakı Philippine Airlines en çok gelişim kat eden havayolu seçildi. Dünyanın en iyi bölgesel havayolu ise Bangkok Airways oldu.

TÜRK ŞİRKETLER NE DURUMDA?

Türk Hava Yolları, Haziran 2018’de Skytrax değerlendirmesinden çıkma kararı almıştı. Skytrax, bu kararın ardından THY’yi 2018’in en iyi 18. havayolu olarak göstermişti; 2019’da ise THY Skytrax sıralamasında dünyanın en iyi 27’nci havayolu olarak kendine yer buldu…

Atlasglobal, Yunan Aegean’ın ardından Avrupa’nın en iyi 2’nci; dünyanın en iyi 10’uncu bölgesel havayolu seçildi. Pegasus ise “Türkiye’nin en iyi düşük maliyetli (low cost) havayolu” olurken SunExpress de geçen yıl olduğu gibi “Türkiye’nin en iyi tatil havayolu” oldu. Ayrıca TAV İşletme Hizmetleri tarafından işletilen Frankfurt Havalimanı’nda yer alan “primeclass” Lounge, Skytrax tarafından yılın “en iyi 10 bağımsız özel yolcu salonu” listesinde kendine yer buldu.

BAYRAKTAR TB2 REKOR UÇUŞ SÜRESİNE ULAŞTI!

Milli Silahlı İnsansız Hava Aracı Bayraktar TB2 önemli bir kilometre taşını daha geride bıraktı. Türk havacılık tarihinde ilklere imza atan ve son olarak terör örgütüne karşı yürütülen Pençe Harekâtı’nda başarıyla görev yapan Bayraktar TB2, 100 bin uçuş saatini başarıyla tamamladı. Böylece yerli ve milli imkânlarla tasarlanıp üretilen SİHA, kendi sınıfında gökyüzünde en uzun süre görev yapan milli hava aracı oldu.

Üç yedekli aviyonik sistemleri ile sensör füzyon mimarisiyle tamamen otonom taksi, kalkış, normal seyir ve iniş kabiliyetine sahip olan Bayraktar TB2, TSK envanterine giren ilk milli taktik insansız hava aracı sistemi olarak 2014 yılından bu yana aktif olarak kullanılıyor. Kanatlarında Roketsan tarafından üretilen 4 adet MAM-L ve MAM-C füzelerini taşıyabilen Bayraktar TB2, yerleşik lazer hedef işaretleyicisi ile hassas hedefleme yapma kabiliyetine sahip. Bu özelliklerle Türkiye, dünyada kendi SİHA’sı ve mühimmatlarını üreten 6 ülkeden biri olarak öne çıkıyor. Yüzde 93 yerlilik oranına sahip olan Milli SİHA, hedefe yakın alanlara verilebilecek hasarları önlemek amacıyla hızlı gör ve vur özelliğine sahip hepsi bir arada çözüm sunan bir sistem olarak dikkat çekiyor. Türk Silahlı Kuvvetleri için silahlandırılan sistem, keşif, sürekli havadan gözetleme, hedef tespiti ve imha imkanı sağlıyor.

Milli SİHA Bayraktar TB2, TSK tarafından sınır içi ve ötesinde gerçekleştirilen Hendek, Fırat Kalkanı ve Zeytin Dalı harekâtlarında oyun kurucu olarak rol aldı. Savunma uzmanları harekâtların beklenenden çok daha kısa sürede sona ermesini ve daha az kayıp yaşanmasında en önemli etkenlerden birinin milli SİHA’lar olduğunu belirtti. Bayraktar TB2 SİHA sistemleri özellikle Afrin’de düzenlenen Zeytin Dalı Harekâtı’nda bütün uçuşlarının yüzde 90’ından fazlasını yaparak, 5 bin 300 saat uçuşla adeta harekâta damgasını vurdu.

Yapılan anlaşmalar kapsamında Bayraktar TB2 SİHA’lar, Ukrayna ve Katar’a ihraç edildi. Aynı kapsamda Milli SİHA’ya ilgi duyan başka ülkelerle de görüşmeler devam ediyor.

AIRBUS A321 XLR’I DUYURDU!

Paris Air Show’un ilk gününde Avrupalı imalatçı Airbus, uzun süredir beklenen A321 XLR yani ekstra uzun menzilli uçağını ilk kez duyurdu. 2023’te piyasaya sürülmesi amaçlanan uçak, fuarın sivil havacılık kısmının en çok konuşulan konusu olmayı başardı. A321’nin geliştirilmiş modeli olan yeni A321XLR, dünyanın en verimli ve uzun menzilli tek koridorlu uçağı olacak. Bu özellikler, havayollarına daha uzun menzil ve daha fazla kapasite gerektiren pazarlara açılma imkanı sağlayacak. A321XLR’ın kapasitesi, A321LR uçağına göre yüzde 15 daha fazla. Ayrıca A321 LR uçağının 97 ton olan maksimum kalkış ağırlığı A321 XLR uçağında 101 tona yükseltilecek. Menzil ise 7400 km’den 8700 km’ye yükseltilecek. Böylece Hindistan’dan Avrupa’ya; Çin’den Avustralya’ya çok sayıda yeni non-stop uçuş rotası oluşturulabilecek. Ayrıca Avrupa ile Amerika arasında kesintisiz transatlantik uçuşlar mümkün hale gelecek. Daha iyi menzile sahip olabilmesi için A321 XLR uçaklarında daha önceki uçaklarda opsiyonel olarak kullanılan birkaç ilave merkezi tankından daha fazla yakıt kapasitesine sahip olan yeni bir Arka Merkezi Tank tasarlanıp yerleştirilecek. A321XLR modelinin lansman müşterisi ise 4 adet sipariş veren Lübnan’ın bayrak taşıyıcısı Middle East Airlines olarak açıklandı.

A321XLR modeli için yaptığı açıklamanın ardından Airbus, dünyanın dört bir yanınki çok sayıda müşteriden 48’i kesin ve 79’u taahhüt siparişi aldı. Öte yandan bazı havayolları Airbus’a daha önce A321 uçakları için verdikleri toplam 99 siparişi A321XLR uçağına çevirdi.

Airbus, 2019 Paris Havacılık Fuarı’nın ilk üç gününde 149 adedi kesin, 214 adedi taahhüt olmak üzere toplamda 363 adet yeni uçak siparişi aldı. Bu siparişlere ek olarak, havayolları ve uçak kiralama şirketleri, çoğunluğu A320 tek koridorlu uçaklardan oluşan 352 adetlik mevcut uçak siparişlerini daha büyük olan A321neo ve yeni A321XLR modelleri ile yeniledi. Ayrıca, A220 için 85; geniş gövdeli A330neo uçakları için de 24 yeni sipariş alındı.

BOEING 737 MAX SİPARİŞ ALDI!

Paris Air Show’da Amerikalı imalatçı Boeing’i sevindirecek bazı gelişmeler de yaşandı. Aer Lingus, British Airways, Iberia, Vueling ve LEVEL gibi havayollarını bünyesinde barındıran IAG Grup ve Boeing arasında fuarın ikinci günü bir niyet mektubu imzaladı.

Buna göre IAG grubu, 200 tane Boeing 737 MAX uçağı satın alma niyetini açıkladı. Anlaşmanın liste fiyatı 24 milyar doların üzerinde.

Teslim alınacak MAX modeli arasında bir ayrım olup olmayacağı açıklanmadı. Ancak uçakların ağırlıklı olarak Vueling ve LEVEL filolarında konuşlandırılması öngörülüyor.

Anlaşmaya göre IAG’nin istediği zaman fikrini değiştirme hakkı da bulunuyor.

Tarihinin en hızlı ve en çok satan modeli olan 737 MAX uçaklarının 6 ay içinde yaşadığı ve yaklaşık 350 kişinin yaşamını yitirdiği iki kaza nedeniyle Boeing aylardır çok büyük bir kriz yaşıyor. Dünya genelinde tüm Boeing uçakları yere indirildi.

Bu yüzden Amerikalı imalatçı Etiyopya kazasından bu yana hiç uçak siparişi alamadı.

IAG ile yapılan görüşmeler ve atılan imzalar ABD’li imalatçı için küçük de olsa bir umut kaynağı olarak yorumlanıyor. IAG tarafından atılan bu adımın, Boeing’in müşterilerinin güvenini yeniden kazanmasına yardımcı olacağına inanılıyor.

REKORTMEN UÇAK MOTORU 50 BİN SAAT UÇTU!

İngiliz uçak motoru imalatçısı Rolls-Royce ve Rusların milli havayolu Aeroflot, bir motorun hizmet süresi için inanılmaz bir rekoru kutluyor. Havayolunun kullandığı Trent 700 motorlarından biri, overhaul olarak adlandırılan büyük bakıma girmeden 50.000 saatin üzerinde hizmeti tamamladı. Bu kırılması güç bir dünya rekoru anlamına geliyor.

2008 yılında ilk kez hizmete giren rekortmen motor bugün hala Airbus A330 uçağına güç veriyor.

İlk olarak 1995 yılında hizmete giren Trent ailesi motorların 7 varyantından biri olan Trent 700 motorlarının ilki, hizmete girdiğinden bu yana kullanıldığı uçaklarda 125 milyon saatin üzerinde uçtu. Trent ailesi motorların en son versiyonu olan Trent 7000 ise geçtiğimiz Kasım’da hizmete başladı.

Peki bir uçak motorunun bakım gerektirmeden 50.000 saatin üzerinde uçması ne anlama geliyor diye merak ediyorsanız;

1000’den fazla defa dünyanın çevresini dolaşmak; motorun beş yıldan daha uzun bir süre kesintisiz şekilde çalışması; 50 defa Ay’a yolculuk…

YERLİ YAZILIMLA 25 YILDIR ZİRVEDE!

1994 yılında iki kadın girişimci tarafından, dünyanın beşinci havacılık bilişim teknolojileri firması olarak kurulan Hitit Yazılım, kuruluşunun 25. yılında dünya havayolu sektörünün temsilcilerini Türkiye’de buluşturdu.

Türk mühendislerinin ürettiği tamamı yerli ve yenilikçi yazılımlarla havacılık teknolojileri alanında küresel bir başarı hikayesine dönüşen Hitit, kuruluşunun 25. Yılı şerefine düzenlediği etkinlikte sektörün önemli aktörlerini Kapadokya’da bir araya getirdi.

Benim de davetli olduğum ancak Japan Airlines’in A350 teslimat töreni için Toulouse’de olmam nedeniyle katılamadığım etkinlikte, havayolları pazarlaması alanında dünyaca ünlü ve sektörün en çok takip edilen isimleri arasında yer alan Soar isimli kitabın yazarı Shashank Nigam da konuşmacılar arasındaydı.

Havayolu teknolojisindeki son gelişmeler ile güncel uygulamaların Hitit profesyonelleri ve küresel uzmanlar tarafından masaya yatırıldığı etkinliğe 16 ülkeden 25 havayolu temsilcisi katıldı.

Konferansın açılış konuşmasını yapan Hitit Satış ve Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Nevra Onursal Karaağaç; Türkiye’de olmayan bir sektörü hayata geçirdiklerinin altını çizerken yerli yazılımla, havacılık yazılımı alanındaki dışa bağımlılığı ortadan kaldırdıklarını söyledi. Hitit yazılım bugün hem Türkiye’ye hem de 17 farklı ülkeye havacılık teknolojisi ihraç ediyor. 2019’da ihracat yaptığı ülke sayısını ise 20’ye ulaştırmayı hedefliyor. Biz de uluslararası arenada göğsümüzü kabartan Hitit Yazılım’ın başarılarını gururla takip etmeyi sürdüreceğiz.

(Visited 2 times, 1 visits today)
Close