Havacılık Bülteni-56

UÇAKTA TUVALETLERİ KALDIRIYOR!

Gökyüzünde büyüyen rekabet, havayollarını kar marjını koruyabilmek için farklı uygulamalara gitmeye zorluyor. Filipinler merkezli Cebu Air de ilginç ve çok tartışılacak bir karara imza atma hazırlığı içinde. Şirket, Airbus’a verdiği yeni A330-900neo tipi uçaklarındaki tuvaletleri kaldırıp, mutfakları yeniden tasarlayıp, daha ince koltuklar kullanarak, uçağın koltuk kapasitesini 440’dan 460’a çıkaracağını duyurdu.

Özellikle Asya ülkelerinin havayolları bir süredir daha fazla yolcu taşımanın en ucuz yollarını keşfetmeye çalışıyor. Bunun nedeni özellikle Uzakdoğu’da giderek büyüyen orta sınıf yolcu profili. Bölgede her yıl 100 milyon yolcu ilk kez uçağa biniyor. Artan taleple başa çıkabilmek için pek çok havayolu siparişlerinde değişikliğe giderek geniş gövde uçaklar almaya başladı. Cathay Pacific’inde aralarında yer aldığı çoğu havayolu ise tüm ekonomi sınıfı koltuklarında diz mesafesini daraltarak kabine ekstra koltuklar eklemeye çalışıyor.

Yapılan araştırmalara göre uçaklar giderek daha rahatsız hale geliyor. 2000’lerin başında koltuklar arasındaki mesafe ortalama 86 cm iken günümüzde 76 cm’ye düşmüş durumda. Uzakdoğuluların vücut ölçülerinin daha ‘küçük’ olduğu gerekçesiyle havayolları diz mesafesi ve bacak boşluğunun bölgede daha az sorun edildiğini söylüyor.

Havayolları ise koltukları sıkıştırarak yolculara iyilik yapıldığı görüşünde. Avustralya merkezli Qantas, alınan bu tarz önlemler sayesinde uzun uçuşlarda bilet fiyatlarının son 10 yılda yarı yarıya düştüğünü iddia ediyor.

PEGASUS YENİ DEĞERLERİNİ DANS EDEREK ANLATTI!

2018 yılında Çalışanlarıyla birlikte Pegasus’u Pegasus yapan ve onu geleceğe taşıyacak olan değerlerini yeniden tanımlamak üzere harekete geçti. Yapılan 6 çalıştay sonrasında; yeni değerler yenilikçilik, insan odaklılık, hedef odaklılık, rekabetçilik, etkin ve verimlilik olarak belirlendi. Pegasus, bu değerleri çalışanlarına eğlenceli bir videoyla tanıttı.

Pegasus çalışanlarının katkılarıyla çekilen ve bir rap şarkı eşliğinde dönen değerler videosunda, genel müdür ve üst yönetim dahil olmak üzere genel müdürlükten havaalanı çalışanlarına kadar her departmandan Pegasuslu şarkıyla birlikte ritim tutuyor ve dans ediyor. Video, Pegasus çalışanlarının şirketin kendisi gibi enerji, dinamik ve heyecanlı olduğunu yansıtıyor. Bu video hafta boyunca sektörde en çok konuşulan videolar arasında yerini aldı.

NORWEGIAN BITCOIN İLE BİLET SATACAK!

Norveç merkezli havayolu Norwegian Air, uçak bileti rezervasyonlarında müşterilerine Bitcoin ile ödeme seçeneği sunacağını duyurdu.

Uygulamanın ilk aşamasında Bitcoin ile ödeme yapma seçeneği yalnızca Norveç bölgesinde yaşayan müşterilere sunulacak. Havayolu Bitcoin’in yanında başka dijital para birimlerinin de ödeme sistemi içerisine entegre edileceğini duyurdu. Öte yandan Norweigan Air, Norwegian Block Exchange (NBX) ismiyle kendi kripto para borsasını da Ağustos’ta Norveç’teki yatırımcılara sunduktan sonra gelecek aylarda komşu ülkelerde de kullanıma açacağını açıkladı.

Havayolun müşterilerin söz konusu borsada işlem yaparken puan kazanabilecekleri bir ödül programı oluşturduğuna ve bu puanların havayolunun sadakat programına entegre edilmesiyle bazı ayrıcalıklar ile uçak biletlerinde indirim için kullanılabileceği duyuruldu. NBX müşterileri, borsada yaptıkları işlemler ve NBX ödeme sistemi üzerinden yapılan ödemelerle nakit para yerine kullanılabilecek puanlar kazanabilecek.

WOW AIR KÜLLERİNDEN DOĞUYOR: WAB

2011 yılında kurulan İzlandalı düşük maliyetli havayolu WOW Air, 2018 son baharında büyük bir ekonomik krize girdi. Bazı destinasyonlara yapılan uçuşları durdurmak, filoyu küçültmek ve çalışan sayısını azaltmak gibi adımlarla havayolunu aktif tutmanın yollarını arayan şirketin potansiyel yatırımcılarla yaptığı görüşmeler de başarısız olunca WOW Air, 2019 yılının Mart ayında faaliyetine son vermişti. Havayolunun neden başarısız olduğu sorusunun cevabı, kime sorduğunuza göre değişiyor. Pilotlara sorarsanız, gazetecilerin hatası; CEO’ya sorarsanız, hata A330 uçaklarının sipariş esilmiş olması. Çoğu insana sorarsanız da başarısızlığın nedeni havayolunun genel iş modeli ve fiyatlandırmasının, çetin rekabet ortamı göz önüne alındığında hiç bir anlam ifade etmemesinde saklı.

WOW Air’in operasyonlarını durduğundan beri, geri dönüşü ile ilgili söylentiler oldu. Yakın bir gelecekte WOW küllerinden doğabilir. İki eski WOW yöneticisi, yeni bir iş birliği için güçlerini birleştirdi. “Biz Döndük” anlamına gelen We Are Back, kısa adıyla WAB adında yeni bir havayolu şirketi kurmak için çalışmalara başlayan ikilinin, potansiyel bazı yatırımcılar bile bulduğu iddia ediliyor.

WAB Havayolları’nın kuruluş sürecinin plana uygun şekilde ilerlediği ve işletme lisansı için başvuru yapıldığı iddia ediliyor.

Yeni kurulacak düşük maliyetli havayolunun, ticari olarak faaliyetlerine bu sonbaharda, Avrupa ve kuzey Amerika’da on dört varış noktasına uçacak altı uçakla başlaması öngörülüyor. Önümüzdeki 12 ay içinde, 500 çalışan istihdam edilmesi ve gelecek yıl 1 milyon yolcu uçurarak yaklaşık 160 milyon Dolar gelir elde etmeyi umuyorlar. Bulunan yatırımcının, üç ilk yıl için yaklaşık 40 milyon dolar tahsis eden bir İrlanda yatırım fonu Avianta Capital olduğu iddia ediliyor. İlginçtir ki bu fon Ryanair’in kurucularından birinin kızına ait. Bahsedilen yatırımın, kurulacak havayolunun yüzde 75’lik hissesi olarak kabul edilmesi bekleniyor. Geri kalan pay, eski WOW yöneticisi ikiliye ait olacak. İlginç bir şekilde WOW Air eski CEO’su Skúli Mogensen bu yeni havayolu şirketi projesine dahil değil.

Şu anda kurucu iki eski WOW yöneticisi havayolunun hizmete başlaması için İzlanda bankalarından fon bulabilmenin hazırlığı içinde. Yeni havayolunun kurulup kurulamayacağı; kurulursa ne kadar başarılı olabileceğini zaman gösterecek.

BOEING ZARAR ETMEYE DEVAM EDİYOR!

Boeing, yılın ikinci çeyreği için mali sonuçlarını açıkladı. Şirketin karnesinde yılın ikinci çeyreğinde 3.7 milyar dolar zarar yazıyor. Boeing’in bu zararındaki en büyük pay, 737 MAX uçaklarının hala yerde olması. Geçen yıl 2,4 milyar dolar kar açıklayan şirketin bu yılın ilk yarısındaki rekor zararı, Lion Air ve Ethiopian Airlines kazalarına ilişkin dava masrafları ve potansiyel tazminatları da içermiyor.

737 MAX uçaklarının aylık üretimini 52’den 42’ye düşüren şirket uçakların sahiplerine teslim edilememesi nedeniyle 1,7 milyar dolarlık maliyet artışıyla karşılaşmış durumda. Uçakların ne zaman gökyüzü ile buluşacağı henüz belli değil. Boeing CEO’su Muilenburg, uçakların 2019’un dördüncü çeyreğinde uçacağını tahmin ediyor. Tarihin tekrar ertelenmesi durumunda, Boeing 737 MAX’lerin üretimini azaltmayı değil, üretim sürecini geçici olarak durdurmayı da düşünüyor. Çünkü şuan fabrikadan çıkan uçakları park edecek alan kalmadığı için uçaklar, çalışanların araçlarını park ettiği otoparklarda bekletiliyor.

Uçaklar ile ilgili yazılım güncellemesini tamamlayıp FAA’den sertifika alıp uçakları eylülde gökyüzüyle buluşturmayı bekleyen Boeing ardından şu an ayda 42 olan üretim sayısını, 2020’de ayda 57’ye çıkarmayı hedefliyor.

EGYPTAIR 787 DREAMLINER’I BİYOYAKITLA UÇURACAK!

Mısır’ın milli havayolu EGYPTAIR için filosuna beşinci Boeing 787 Dreamliner’ı kattı. Yakıt konusunda süper verimli olarak adlandırılan 787’yi teslimat uçuşunda biyoyakıtla kullanmak için özel bir programı hayata geçiren havayolu, şirketinin operasyonel verimliliği ve sürdürülebilirliğini artırmak ile birlikte çevresel hassasiyetlere dikkat çekmeye çalışıyor.

Üstün yakıt verimliliği ve çevresel performans için tasarlanan 787 Dreamliner uçakları, hafif kompozit malzemeleri, yüksek verimli motorları ve diğer aerodinamik iyileştirmeleri sayesinde yakıt tüketimini ve zararlı gaz emisyonlarını yüzde 20 ila 25 oranında azaltıyor. Dreamliner ailesi uçaklarının, 2011 yılında hizmete başlamasından bu yana, yaklaşık 17 milyar litre yakıt tasarrufu sunduğu hesaplanıyor. Bu da yılda 10 milyon aracın trafikte azalması ile eş değer bir çevreci etki.

2021 yılına kadar filosundaki uçakların üçte ikisini yeni teknoloji uçaklardan oluşturma hedefine sahip olan Kahire merkezli EGYPTAIR, operatörlere teslimat uçuşlarında biyoyakıt kullanma seçeneği sunan yeni Boeing programını kullanan ilk operatör oldu. Sürdürülebilir havacılık yakıtlarının karbondioksit gibi zararlı gaz emisyonlarını yüzde 80’e kadar azalttığı biliniyor. Seattle’dan Kahire’ye yapılan 10.973 km’lik teslimat uçuşu aynı zamanda sürdürülebilir yakıt kullanılan en uzun 787 uçuşu anlamına da geliyor.

ÇOCUK HAVALİMANI BAGAJ KONVEYORUNA GİRDİ!

ABD’de Atlanta Hartsfield Jackson Havalimanı’nda bagaj konveyoruna çıkan bir çocuğun yarattığı paniğin kaydedildiği görüntüler, hafta içinde havacılık dünyasında en çok izlenen ve paylaşılan video oldu. Bantın üzerine çıkan çocuk, bagaj teslim bölümünden, yükleme bölümüne kadar gitti ve orada havalimanı çalışanları tarafından kurtarıldı.

Annesi Spirit Airlines kioskunda oğlu ve kendisinin biniş kartlarını yazdırırken 2 yaşındaki çocuk, bagajların taşındığı platforma tırmandı ve yaklaşık 5 dakikalık bir yolculuğa çıktı. Platformdan inemeyen çocuk, bagajlar ile birlikte gözden kayboldu. Diğer görüntülerde, çocuğun, bagaj kontrollerinin yapıldığı farklı odalarda platformun üzerinde gittiği; korkmuş çocuğun, platformdan kurtulmaya çalıştığı ancak başarısız olduğu görüldü. Bagaj yükleme odasına kadar giden çocuğu, havalimanı çalışanları fark edip platformun üzerinden kurtardı.

Anne Edith Vega, oğlu Lorenzo’yu, bilet işlemlerini yapmak için bir anlığına yere bıraktığını, kafasını kaldırdığında her şey için çok geç olduğunu söyledi. 2 yaşındaki Lorenzo’nun olayda sağ eli kırıldı. Ancak her şeye rağmen uzmanlar olayın ucuz atlatıldığı görüşünde.

TUPOLEV 204 RUSYA’DA GÖREVİNİ TAMAMLADI!

Orta menzilli Rus uçağı Tupolev Tu-204’ün Rusya’da 23 yıl süren yolcu taşıma macerası bitti. Gökyüzünde 53 yıl hizmet veren Tu-134 ve bugün hala uçuşlarına devam eden ve muhtemelen gökyüzünde 50 yılını dolduracak olan Tu-154 ile karşılaştırıldığında Tu-204’ün hizmet ömrü bir hayli kısa sürdü.

Geçtiğimiz mayıs ayında Tu-134’ün son operatörü olan Alrosa Havayolları uçağı emekliye ayırmadan önce hoşça kal seramonisi düzenlememişti. Aynı durum Tu-204 için de uygulandı. Tu-204’ü yolculu operasyonlarda kullanan son ticari operatörü olan Red Wings Airlines, uçak için bir hoşçakal seramonisi yapmadı.

Yirmi yıl önce Airlines 400 adıyla ve filosundaki tek bir Tu-154 ile hizmete başlayan Red Wings Havayolları, 2007 yazında ilk Tu-204’ü teslim aldıktan sonra adını değiştirdi. Filosundaki tüm Tu-204’leri, şirketin en büyük hissedarı olan, leasing şirketi Ilyushin Finance Company’den kiralayan havayolu, Tu-204’ün faaliyete geçmesi sırasında “havayolunun iş modeli ve özellikleri için en uygun” uçak tipinin bu olduğunu düşünerek uçakları almıştı. Tu-204’ler Boeing 737’den yüzde 15 daha verimli olacağı iddiasıyla filoya katıldı.

Red Wings’in Tu-204 operasyonunda 95 pilot 132 kabin ekibi ve 60 teknisyen görev aldı. Teknik personelin tamamı Kazan merkezli KaPO bakım merkezine transfer edildi. Bazı pilotlar Airbus A320 uçakları için yeniden eğitildi. Havayolunun filosunda bugün 14 tane A320 ailesi uçağı yer alıyor. Kalan pilotlar, emekli oldu ya da devletin Tu 204 uçuran özel birimine geçiş yaptı.

Red Wings, A320 ile Tu-204 arasındaki verimlilik bilgilerini paylaşmayı reddediyor.

Red Wings’in Tu-204’leri emekliye ayırması, uçağın aktif filo sayısını düşürdü. Günümüzde aktif olarak kullanılan 25 tane Tu-204 olduğu sanılıyor. Bunların 12 tanesi Rusya dışında, Kuzey Koreli Air Koryo, Kübalı Cubana ve Mısırlı Cairo Aviation filosunda. Tupolev, geri kalan uçakların ya Rus devlet varlıklarının filosunda ya da çeşitli kargo şirketlerinde bulunduğunu söylüyor.

adbanner