Havacılık Bülteni-65

PEKİN DAXING HAVALİMANI AÇILDI!

Çin, havacılıkta dünyanın en hızlı büyüyen pazarı. 2022 yılına kadar da sektörün en büyük pazarı haline geleceği düşünülüyor. Önümüzdeki 20 yılda Çinli havayollarının filosuna 7.500’den fazla yeni uçak katılacak. Ülkenin başkenti Pekin, daha fazla turiste hizmet etmek için uğraşırken; ülkedeki en büyük sorunlardan biri havalimanlarının kapasitesi. Şehrin dünyaya açılan kapısı Pekin Capital Havalimanı, uzun zamandır kapasitesinin üzerinde bir performansla hizmet veriyor. Bu yüzden de özellikle son dönemde adı rötarlarla anılıyor.

Çinliler mevcut sorunlara bir çözüm olarak hayata geçirmek için kolları sıvadığı; uzun zamandır merakla beklenen Pekin Daxing Uluslararası Havalimanı, 25 Eylül’de düzenlenen açılış töreninin ardından hizmete başladı.

Cumhurbaşkanı Xi Jinping’in “yeni ve güçlü bir ulusal kalkınma kaynağı” olarak lanse ettiği; açılışı Çin Halk Cumhuriyeti’nin 70. kuruluş yıldönümü kutlamaları ile aynı döneme denk getirilen havalimanı, yaklaşık 100 futbol sahası büyüklüğünde.

Daxing Havalimanı, uzun zamandır dünyanın en işlek ikinci havalimanı durumundaki Pekin Capital Havalimanı’nın yerini alması için değil; yükünü hafifletmesi için yapıldı. Yani her iki havalimanı da faaliyetlerini sürdürecek. Böylece Pekin, uzun mesafeli uluslararası uçuşlar yapılan birden fazla havaalanına sahip, Londra, Paris, Tokyo ve New York gibi seçkin şehirler grubuna katılmış oldu.

TERMİNAL TASARIMIYLA ÖNE ÇIKIYOR!

Aralık 2014’te temeli atılan ve 2015 yılında inşaatına başlanan Pekin Daxing Havalimanı, dünyanın en geniş kapsamlı entegre ulaşım sistemine sahip havalimanı. Iraklı mimar Zaha Hadid tarafından tasarlanan terminal binası, kimileri için anka kuşunu andırsa da daha çok bir deniz yıldızına benzetiliyor.

Terminal binasının, altı kollu radyal bir plana sahip olması sayesinde, terminalin içindeki herhangi iki mesafe arası 600 metreyi aşmıyor. Ortalama bir hızla yüründüğünde havalimanı içinde herhangi bir yere ulaşmanız 8 dakikadan daha uzun süre almıyor. Bu sayede özellikle transfer yolcularının uçağı kaçırma endişesi ortadan kaldırılmış.

İç hat ile dış hat ayrımının dikey olarak yapıldığı havalimanı terminalinde, iki kat gidiş, iki kat geliş yolcuları için ayrılmış. Tasarımın tüm bu özellikleri terminaldeki verimliliği artırıyor. Tasarımın getirdiği en önemli özelliklerden biri de yolcular güvenlik kontrol noktasından geçtikten sonra, kendilerini uğurlamaya gelen yakınlarını görebiliyor. Sekiz adet “C” şeklinde dev sütunla desteklenen terminal binasında, bu sayede içeri giren doğal ışığın miktarını önemli ölçüde artırılmış.

268 uçak park yeri; üç dikey ve bir yatay olmak üzere toplam dört piste sahip olan havalimanı, 700 bin metrekarelik terminal binasına sahip. Havalimanında 2022 yılına kadar yıllık 45 milyon yolcu kapasitesine ulaşılması hedefleniyor. Bu rakamın 2025 yılına kadar 72 milyona çıkması ve uzun vadede 100 milyona ulaşması bekleniyor. Hedef havalimanının toplamda sekiz piste sahip olduğu bir yapı haline getirilmesi.

Çin Sivil Havacılık Otoritesi’nin raporlarına göre, yeni Havalimanından toplam 16 havayolu, 116 rotada Uçuş operasyonları gerçekleştirecek. Bu rotaların 101’i iç hat; 15’i ise dış hat olacak. Yaklaşık 50 yabancı havayolu, Pekin’e yaptıkları uçuş operasyonlarının tamamını veya bir kısmını önümüzdeki birkaç çeyrekte bu havalimanına taşımayı planlıyor. Tüm havayollarının Pekin operasyonlarının nihai durumunu alması, 2021 kış sezonunu bulacak.

Daxing Havalimanı’nı kullanacak yolcuları, self check-in kontuarları ve otomatik valiz teslim kioskları, yüz tanıma teknolojisi, bagaj takibi için radyo frekansı tanımlama (RFID) ile kağıtsız seyahat deneyimi gibi pek çok yeni nesil havalimanı teknolojisi bekliyor.

Çin’in başkentinin geleneksel kuzey-güney merkez ekseninde yer alan havalimanı, Pekin şehir merkezinin 46 km güneyinde bulunuyor. Bu mesafe, Pekin Capital Havalimanı’nın şehir merkezine olan uzaklığının tam iki katı. Ancak havalimanı için yeni inşa edilen metro hattı Daxing Airport Express, hızlı tren, şehir içi raylı sistem ve karayoluyla otoyol üzerinden yolcuların havalimanına ulaşması mümkün. Daxing’den bir ekspres trenin Pekin’in güneyine ulaşması yaklaşık 20 dakika sürecek.

Daxing’in açılmasıyla birlikte, Çin’in en eski havalimanı olan Pekin Nanyuan Havalimanı, perşembe günü itibariyle kapanacak.

EN ÇOK BAĞLANTILI UÇUŞ HANGİ HAVALİMANINDA?

İngiltere merkezli seyahat araştırma şirketi OAG’nin 2019 yılının Megahub Index’ini açıkladı.

Havalimanlarının etkinlik ve verimlilik durumlarını birbirleriyle kıyaslamak için oldukça ciddi bir veri olan bağlantı endeksi için, dünyanın en büyük 200 havalimanında altı saatlik bir süre zarfında gelen ve giden bütün yolcular için tüm muhtemel bağlantıları göz önünde bulunduruluyor. Sonucunda da dünyanın en çok bağlantılı uçuş yapılan havalimanları ortaya çıkıyor.

Geçtiğimiz yıl zirveyi Amerikalı havalimanlarının elinden alan, İngilizlerin milli havayolu British Airways’in kalesi Londra Heathrow, bağlantılı uçuşlar konusunda dünyanın megahubu ünvanını elinde tutmayı başardı. Çalışmanın yapıldığı gün Heathrow’da 65 binden fazla olası uluslararası bağlantılı uçuş ihtimali vardı.

Bu yıl listenin ikinci sırasında; geçen yıla göre bir basamak yükselen Lufthansa’nın merkezi Frankfurt var. Geçen yılın ikincisi Chicago O’Hare ise bu yıl üçüncü sırada. Dördüncü Amsterdam ve beşinci Münih ile birlikte Avrupa, bağlantı konusunda kontrolü ele almış gibi görünüyor. Geçen yılın beşincisi Kanada Toronto Havalimanı ise bu yıl bir basamak düşerek altıncı sırada kendine yer bulmuş. İlk 50’de 15 ABD’li havalimanı dikkat çekiyor.

İlk 10 Megahub’un yarısının Avrupa’da yer alması, kıta için havacılık pazarının yoğunluğunun önemini yansıtıyor. Avrupa’da planlanan tüm havacılık kapasitesinin yüzde 15’i bu 5 havalimanı tarafından karşılanıyor.

Türk Hava Yolları’nın uçuşlarının yüzde 79’una ev sahipliği yapan İstanbul Havalimanı ise bağlantılı uçuşlar endeksinde kendine 17. Sırada yer buldu. Geçen yıl aynı listede Atatürk Havalimanı’da 17’nci sıradaydı.

Asya Pasifik havalimanları arasında bağlantılı uçuş listesinde zirvede Singapur Changi var. Genel sıralamada 9. Sırayı alan Singapur Havayolları’nın kalesi Changi’yi 10. Sıradaki Hong Kong; 11’inci Seul Incheon ve 12’nci Kuala Lumpur Havalimanı izliyor.

Latin Amerikalı havalimanları arasında en yüksek sırayı geçen yıla göre 5 basamak yükselen 15. Sıradaki Mexico City aldı.

Geçen yıla göre Megahub Endeksi’nde en büyük düşüşü gösterenler, Dubai (DXB), Delhi (DEL), Bombay (BOM) ve Fort Lauderdale (FLL) olurken; en büyük sıçramayı yapan havaalanları, 11. sıradan 5. sıraya yükselen Münih (MUC), 15. sıradan 11. sıraya yükselen Seul Incheon (ICN) ve 20. sıradan 15. sıraya yükselen Mexico City (MEX) oldu.

DÜŞÜK MALİYETLİLERDE BİZDEN BİRİ!

Düşük maliyetli (low cost) havayollarının çok sık kullandığı ve en çok bağlantılı uçuş opsiyonu bulunan mega hublar sıralamasının zirvesinde ise Malezya’nın başkenti Kuala Lumpur zirvede. AirAsia havayolları, uçuşlarının yüzde 41’ini buradan yapıyor.

Bu listenin zirvesinde Asya Pasifik bölgesindeki havalimanlarının hegamonyasını görmek mümkün. İlk 10 sıradaki havalimanlarının 7’sini Asyalı havalimanları oluştururken 2 Amerikalı 1 Avrupalı havalimanı ilk 10 sıranın diğer üyeleri. İlk 10’daki Avrupalı tek havalimanı Vueling’in uçuşlarının yüzde 42’sine ev sahipliği yapan Barcelona El-Prat Havalimanı! Pegasus Havayolları’nın evi İstanbul Sabiha Gökçen ise 16. Sırada yer alıyor.

THY’DE 4 FARKLI BİLET SEÇENEĞİ!

Türk Hava Yolları ve Anadolu Jet, iç hat tarifeli seferlerindeki uçuş paketlerinde yeni bir uygulamayı hayata geçirdi. Buna göre THY’de yolculara 4, Anadolu Jet’te ise 3 farklı seçenekte uçma imkanı sunulacak.

Türkiye’de, 50 şehirdeki 52 havalimanına tarifeli sefer yapan Türk Hava Yolları, iç hat uçuşlarında ekonomi kabininde Ekonomi Promosyon ve Ekonomi Esnek olarak iki farklı tipte sunulan uçuş paketleri artık EcoFly, ExtraFly ve PrimeFly seçenekleriyle sunulacak. Business sınıfında ise tüm ayrıcalıklar tek pakette yolculara sunulmaya devam edecek. Yeni paketler, yolcuların ücretsiz koltuk seçimi, kabin ve uçak altı valiz hakları, bilet değişikliği ve iptal haklarında farklılıklar sunuyor. Ayrıca uçakta tüm bilet tiplerinde ücretsiz ikram sunulmaya devam edilecek.

Öte yandan AnadoluJet’te de benzer bir uygulama hayata geçirildi. Havayolunun, tüm yurt içi seyahatlerinde daha önce, promosyon ve esnek sınıf olmak üzere iki farklı opsiyonla yolculara sunulan uçuş paketleri yeni dönemde Standart, EkstraJet ve KonforJet seçenekleriyle sunulacak.

A400M İLE HELİKOPTERİN İLK KURU TEMASI!

Avrupalı imalatlı Airbus’ın yeni nesil askeri nakliye uçağı A400M, bir H225M helikopteri ile havada kuru temasını başarıyla tamamladı. Fransa’nın güneyinde gündüz düzenlenen dört test uçuşunda A400M, bir tanker uçağı olarak kabiliyetlerini kanıtlamada belirleyici olan 51 kuru temas gerçekleştirdi.

Yakıt içermeyen ve 105 knot’a kadar düşük uçuş hızlarında 1.000 ft ile 10.000 ft arasında gerçekleştirilen testler, 2019 başında yapılan önceki yakın uçuşların olumlu sonuçlarını da onaylamış oldu. A400M için 2021 yılındaki nihai sertifikasyon öncesinde uçuş test programındaki bir sonraki adım ise ıslak test operasyonları. Bu testlerin de 2019 yılı sonuna kadar yapılması planlanıyor.

Test uçuşları ayrıca, Fransız Silahlı Kuvvetleri için gelecekteki çok yönlü askeri helikopteri Guépard için fizibilite çalışması kapsamında, Fransız Savunma Tedarik Ajansı (DGA) tarafından talep edilen bir H160 helikopteri ile A400M arasındaki ilk yakın temas denemelerini de içeriyordu. Bu testler de başarıyla tamamlandı.

A400M çeşitli ülkelerin üretimini ortak olarak gerçekleştirdiği müşterek bir proje. Avrupa’nın ortak nakliye uçağı A400M’in birçok parçası da Türkiye’de imal ediliyor. Dünyanın en yeni nesil stratejik nakliye uçaklarından Türkiye’nin toplam 10 siparişi bulunuyor ve bu uçakların 9 tanesi teslim alındı. Proje için 1 milyar 100 milyon dolardan fazla ödeme yapan Türkiye, tanesi 120 milyon dolar olan uçaklardan sonuncusunu 2022’de teslim alacak.

AIR FRANCE UÇUŞLARINDA PLASTİKLERİ KALDIRIYOR!

Air France’ta tek kullanımlık plastik parçalar yerine biyolojik bazlı malzemelerden üretilen ürünleri kullanmaya başladı. Havayolu, uçuşlarında 100 milyon plastik bardak yerine kağıt bardak, 85 milyon plastik çatal bıçak takımı yerine biyolojik bazlı malzemeler kullanarak; 25 milyon plastik çay-kahve karıştırma çubuğunun yerine ise ahşap karıştırıcıların geçmesiyle, yıl sonuna kadar 1300 ton plastiğin kullanılmasına engel olacak..

Ayrıca, 2015 yılından beri servislerinde plastik pipet servisine son veren şirket, 1,3 milyon plastik ürün kullanımının önüne geçti.

Yolcularına çevre kirliliğini azaltmayı taahhüt eden havayolu, atıkların azaltılması, geri dönüştürülmesi ve tekrar işlenmesiyle, operasyonlarda oluşan karbondioksit salınımını azaltmayı bu sayede çevre kirliliğini en aza indirmeyi amaçlıyor.

2011’den beri yaptığı girişimlerle karbondioksit salınımı oranını, yolcu başına  yüzde 20’ye kadar düşüren Air France, böylece 2020 için belirlediği bu hedefi 2018’de başarmıştı.

Öte yandan Air France, Paris Charles de Gaulle Havalimanı ile bir iş birliğine imza attı. 2020 yılından itibaren, havaalanında kontrol edilen bagajlar bir RFID çipi ile etiketlenecek. Bu sayede yolcular, seyahat boyunca bagajlarını takip edebilecek.

İlk etapta Paris Charles de Gaulle havaalanının 2 numaralı terminalinde kullanılacak RFID çipli etiketler, ardından diğer terminallere de yayılacak. Nihai hedef ise, Air France uçuşlarının gerçekleştiği tüm havalimanlarında bu yeni teknolojiyi uygulamak.

Bagajların takibi ve tanımlanmasını geliştiren uygulama, valizlerin güvenli koşullarda transferini sağlamaya yardımcı olurken; aynı zamanda kaybolan eşyaları bulmak için harcanılan zamandan tasarruf sağlıyor. Böylece havayolunun hem maliyetleri azalıyor hem de operasyonel performans artırılıyor. RFID çipli etiketler sayesinde bagajlar, sahipleri ile uzaktan ilişkilendiriliyor.

MOSKOVA SHEREMETYEVO’DA ÜÇÜNCÜ PİST HİZMETE GİRDİ!

Moskova Sheremetyevo Havalimanı’nın (SVO) uzun süredir yapımı devam eden üçüncü pisti hizmete başladı. Pistin tamamlanarak hizmete girmesi Sheremetyevo’yu Rusya’nın üç piste sahip ilk havaalanı haline getirdi.

Pist-3, havaalanının Kuzey Terminal kompleksinin kuzeyinde yer alırken, ülkenin en büyük havalimanının mevcut iki pisti Kuzey ve Güney Terminalleri arasında yer alıyordu.

Pist-3 Sheremetyevo’nun iniş kalkış yapabilecek uçak kapasitesini saatte 65’ten 90’a çıkarmasını sağladı. Mevcut iki pistin birbirine çok yakın olması nedeniyle eşzamanlı iniş kalkışlar çok zor yapılabiliyor ve pistlerin bakımının yapılması zorlaşıyordu. Yeni pistin hizmete alınmasıyla bu sorunlar ortadan kaldırıldı.

2011’den bu yana yapımı devam eden yeni pistin başlangıçta Rusya’nın ev sahipliği yaptığı 2018 FIFA Dünya Kupası’na yetiştirileceği açıklanmıştı. İnşaat süresince yeni pistin maliyeti 35 milyardan 55.7 milyar Ruble’ye yani yaklaşık 857 milyon Dolar’a yükseldi.

Yeni pistin hizmete başlaması en çok Sheremetyevo’yu merkez olarak kullanan Rusların bayrak taşıyıcısı Aeroflot’u sevindirdi. Geçtiğimiz yıl Rusya’nın en büyük havayolu grubu olan Rossiya Airlines iştirakinin bazı uçuşlarını Vnukovo ‘dan Sheremetyevo’ ya transfer etmişti. Tüm bunlar Sheremetyevo’nun Rusya’nın lider havalimanı konumunu daha da güçlendirdi. Ülkenin en işlek kapısı durumundaki Sheremetyevo, üç pistiyle, 2030 yılına kadar yolcu kapasitesini yıllık 65 milyon kişiye çıkarmayı planlıyor. Darısı yıllardır bir türlü bitirilemeyen Sabiha Gökçen’in ikinci pistine diyelim…

adbanner