Havacılık Bülteni-74

TÜRK HAVA YOLLARI KUZEY IŞIKLARINA UÇMAYA BAŞLADI!

Türk Hava Yolları uçuş ağını genişletmeyi sürdürüyor. Havayolunun İstanbul’dan uçmaya başladığı en yeni destinasyon, Kuzey ışıkları fenomeninin en iyi izlenebildiği noktalardan biri olan Rovaniemi oldu.

Finlandiya’da başkent Helsinki’nin ardından uçulan ikinci destinasyon olan Rovaniemi ile birlikte THY’nin uçtuğu nokta sayısı 317 oldu. THY şu anda 126 ülke ile dünyanın en fazla ülkesine uçan havayolu ünvanını da elinde bulunduruyor. 5 Aralık’ta başlayan Rovaniemi seferleri Salı, Perşembe, Pazar günleri olmak üzere haftada 3 kez karşılıklı olarak icra edilecek.

THY uçuşların başlamasıyla birlikte, popüler kış destinasyonu Rovaniemi’ye, Avrupa Birliği üye ülke taşıyıcıları dışında tarifeli sefer düzenleyen ilk havayolu ve ayrıca bu güzergâhta business class uçma şansı sunan tek havayolu ünvanlarını da ele geçirdi.

Güneşten gelen yüklü parçacıkların, dünyanın manyetik alanıyla etkileşimi sonucu gökyüzünde oluşan ışımalara kutup ışıkları deniliyor. Kuzey Kutbu’nda gerçekleşen bu doğa olayı; Kuzey Işıkları olarak adlandırılıyor. 23 Eylül-21 Mart arasındaki günlerde daha yaygın olarak görülebilen kuzey ışıklarını daha net görebilmek için havanın açık ve bulutsuz olması gibi şartların oluşması gerekiyor. Kuzey ışıklarının en sık görüldüğü saat aralığı ise 23:00 ile gece 02:00 arası.

Atmosferin üst katmanlarında, iyonosfer bölgesinde, 80-100 km irtifada oluşan Kuzey ışıklarında yeşil, kırmızı, mavi ve mor olmak üzere 4 renk bulunuyor. Yeşil renk oksijen moleküllerine, kırmızı oksijen atomuna, mavi renk nitrojen moleküllerine ve mor/mor ötesi renk ise nitrojen atomuna ait.

Adını Şafak Tanrıçası Aurora’dan alan ve Aurora Borealis olarak bilinen kutup ışıkları, gökyüzünde yay, bulut, çizgi, daire gibi çeşitli şekillere benzer görüntüler oluşturuyor. Orta Çağ’da insanların tanrıdan gelen işaretler olduğunu düşündüğü fenomen için ilk olarak 1619’da Galileo Galilei tarafından Aurora Borealis ismi kullanıldı. 1741’de Anders Celcius, bu ışımaların meydana geldiği zamanlarda büyük manyetik akımlar oluştuğuna dair gözlemlerini açıkladı.

Bundan 30.000 sene önce yaşadığı bilinen erken homosapienler yani Cro-Magnon’ların, Güney Fransa’da yaşadıkları mağara tavanlarında kuzey ışıklarını anlatan çizimlere rastlandı. Kuzey ışıklarının yalnızca Dünya’da değil diğer gezegenlerde de görüldüğünü Cassini Uzay Gemisi fotoğraflarla kanıtladı. Kutup ışıklarının en iyi gözlenebildiği yer Kuzey Amerika’da bulunan Yellowknife, Avrupa’da ise Norveç yakınlarında yer alan Tromso olarak kabul ediliyor.

Rovaniemi, Kuzey kutup çizgisi üzerinde yer aldığı için, kuzey ışıklarının en iyi izlendiği noktalardan biri. Kış aktivitelerinin çeşitliliği ve kuzey ışıklarının en iyi deneyimlendiği noktalardan olması sebebiyle en popüler kış turizmi destinasyonları arasında üst sıralarda yer alan Rovaniemi, dünyanın birçok noktasından gelen misafirlere doğa dostu cam eskimo evleri iglo ve buzdan otelleri ile konaklamada da farklı alternatifler sunuyor.

İSTANBUL HAVALİMANI’NDA SKYTEAM LOUNGE AÇILDI!

SkyTeam, yolcularına seyahatlerinin her aşamasında daha sorunsuz deneyim sunmayı amaçlayan bir havayolu ittifakı. İttifaka üye 19 havayolu bulunuyor. Her yıl 630 milyon yolcu, 175 ülkede 1.150 varış noktasına bu havayolları tarafından gerçekleştirilen günlük 14.500’den fazla uçuşla seyahat ediyor.

İstanbul Havalimanı Dış Hatlar giden katındaki gümrüklü alanda SkyTeam Lounge hafta içinde düzenlenen bir törenle hizmete başladı. SkyTeam konseptinin yerel mimari ile harmanlanarak dizayn edildiği yolcu salonundan, İstanbul Havalimanı’nda uçuş operasyonları yürüten SkyTeam üyeleri Aeroflot, Air France, KLM, Korean Air, MEA, Saudia ve Tarom hava yollarının first, business class ve elite plus yolcuları faydalanacak. Özel yolcu salonunda misafirlere yerel ve uluslararası lezzetler ile Türk mutfağından seçmeler ve taze pide ikramı yapılacak.

Doğal ışığa sahip salonda, duş alanlarının yanı sıra kablosuz internet erişimi ve her koltukta elektrik bağlantısı bulunuyor. 24 saat hizmet verecek 582 metrekarelik salon, 145’ten fazla oturma kapasitesine sahip.

SkyTeam, 2013  yılında Atatürk Havalimanı’nda da özel yolcu salonu açmıştı. Atatürk Havalimanı’nda ticari yolcu operasyonlarının sona ermesiyle lounge kapılarını kapatmıştı. İstanbul Havalimanı’nda açılan salon, SkyTeam’in dünya çapındaki 7’nci özel yolcu salonu oldu.

Diğer SkyTeam Lounge’ları, Kanada Vancover, Pekin Capital, Dubai, Hong Kong, Sidney, Londra Heathrow Terminal-4’te hizmet veriyor. İstanbul’dan sonra açılacak 8’inci özel yolcu salonu ise 2020’nin başında Şili’nin başkenti Santiago’da hizmete başlayacak.

SkyTeam üyesi havayollarından biriyle First ve Business Class sınıfında seyahat eden yolcular, Seyahat sınıflarına bakılmaksızın, SkyTeam üyesi bir havayolu şirketiyle seyahat eden SkyTeam Elite Plus üyeleri bu salona erişebilir. SkyTeam Elite Plus üyeleri, yine SkyTeam üyesi bir havayolu şirketiyle seyahat edecek bir misafirlerini de özel yolcu salonuna alabiliyor. Lounge imkanlarından faydalanma süresi, seyahatinizi gerçekleştireceğiniz tarifeli kalkış saatinize 24 saat kala aktif hale geliyor.

HAVAYOLUNUN CEO’SU KAÇAKÇILIK SEBEBİYLE KOVULDU!

Daha önce havayolu şirketi çalışanlarının, çeşitli kaçakçılık faaliyetleri karışmaları sebebiyle kovulduklarını veya tutuklandıklarını duymuştuk. Ancak bu kez olayın içinde bir havayolu CEO’su var.

Endonezya’nın milli havayolu Garuda Indonesia, geçen ay filosuna ilk kez Airbus A330-900neo uçağını kattı. Bir havacılık geleneği olarak, havayolunun üst düzey yöneticileri, uçağı teslim almak ve evlerine getirmek için Airbus’ın merkezi Toulouse’a uçtu.

Ancak 22 kişinin yer aldığı ve kargo taşınmayan uçuşta eve getirdikleri tek şey A330neo değildi. Garuda Indonesia CEO’su Ari Askhara, bu teslimat uçuşunda demonte bir Harley Davidson motosiklet ve iki adet Brompton katlanır bisiklet de getirdi. Gümrük yetkilileri, ürünleri uçakta tespit etti. Soruşturma başlattı.

CEO’nun havayolunun personellerinden birine 2018 yılında klasik model motosikleti bulması konusunda talimat verdiği ortaya çıktı. Daha sonra da motosiklet ve bisikletlerin ücreti, Nisan 2019’da Garuda Indonesia’nın Amsterdam’daki finans müdürünün hesabına bir banka havalesiyle yapıldığı tespit edildi.

CEO, ürünler için ödemesi gereken yaklaşık 70.000 Dolar ithalat vergisinden kurtulmak için bu yolu seçmişti. Endonezya’nın Devlet Teşebbüsleri Bakanı, havayolunun patronunun görevden alınacağını ve olaya karışan tüm personelin peşine düşülüp, devleti zarara uğratan tüm insanlar hakkında kapsamlı bir soruşturma yapılacağını duyurdu.

Motosiklet kaçakçılığı ile anılan CEO Askhara, Eylül 2018’de, önceki CEO’nun şirketin karlılıklarını artırmak için yasadışı yollar denediği gerekçesiyle göreve getirilmişti. Garuda 2018’de 5 milyon Dolar kar açıkladı. Ancak 2019 yılı temmuz ayında 175 milyon dolarlık net zarar göstermek için hesaplar revize edildi. Endonezya makamlarının rakamlarla ilgili usulsüzlükler bulması üzerine 241,9 milyon Dolar değerinde bir uçak içi eğlence sistemi anlaşması imzalandı. Yine de Garuda’nın hisseleri bu yıl yüzde 66 yükseldi ve tarihinin en büyük yıllık kazanç rakamlarına ulaşıldı. Şirket yılın üçüncü çeyreğinde 98.6 milyon dolar net kar bildirdi. 2014-2016 arasında Garuda Indonesia’da CFO koltuğunda oturan Askhara, daha önce devlete ait bir liman işletmesinin CEO’su idi.

Garuda Indonesia CEO’su hafta içinde yaptığı bir açıklama ile 2020 yılında 20 yeni rota açacaklarını duyurmuş ve bunlardan birinin de İstanbul olacağını belirtmişti. Skytrax 5 yıldızlı havayolları listesinde yer alan Garuda Indonesia, önümüzdeki yıl Cakarta-İstanbul uçuşlarını Airbus A330-900neo uçaklarıyla icra etmeye hazırlanıyor. Seferlerin başlama tarihi ise henüz net değil.

EMIRATES’İN REKOR UÇUŞU!

Birleşik Arap Emirlikleri’nin bağımsızlık gününün 48’inci yıldönümünü kutlamak için Emirates tarafından EK2019 sefer sayılı özel bir uçuş düzenlendi. 145 ülkeden 540 yolcunun yer aldığı uçuş ile Emirates yeni bir dünya rekoru kırarak, Guiness Rekorlar Kitabı’na adını yazdırmayı başardı.

Uçuş 29 Kasım’da Airbus A380 tarafından “Diversity-Çeşitlilik” sloganı ile gerçekleştirildi.

Birleşik Arap Emirlikleri üzerinde alçak irtifada, yaklaşık iki saat süren uçuşun kokpitinde, kaptan pilot koltuğunda BAE’den Abbas Şaban; yardımcı pilot koltuğunda Alman kadın pilot Karin Arning oturdu. Uçuşta 18 farklı ülkeden 22 kabin memuru görev yaptı.

Bu özel uçuşun yolcuları, aileleri ve çocukları ile birlikte Emirates Grubu çalışanları arasından seçilirken; aralarında engelli bireyler de dahil olmak üzere farklı etnik köken, din ve kültürlere sahip olan yolcular uçuşta hazır bulundu.

Yolcular uçuşa davet edilirken, ulusal kıyafetlerini giymeleri hatırlatıldı ve uçuş boyunca bu renkli kostümler, farklı mirasları ve gelenekleri onurlandıran canlı bir kolaj haline geldi.

Birleşik Arap Emirlikleri, 200’den fazla millet ve kökenden gelen insanların dayanışma ve uyum içinde birlikte yaşadıkları bir yer olarak; özellikle son dönemde hoşgörünün ve bir arada yaşamanın dikkat çekici bir sembolü haline geldi. Karşılıklı saygı ve ortak diyalog köprüleri üzerinde birleşen ve güçlenen BAE vatandaşlarının çeşitliliğini temsil eden bu özel uçuş, ülkede günlük yaşantının ayrılmaz bir parçası olan ruhun bir örneği olarak yorumlandı.

AIRBUS A350-1000’İN MAKSİMUM KOLTUK KAPASİTESİ ARTIRILDI!

Avrupalı imalatçı Airbus, Haziran 2019’da, Avrupa Havacılık Emniyeti Ajansı (EASA’ya) A350-1000 modelinin maksimum oturma kapasitesinin artırılması için başvuruda bulundu. Otorite, mevcut A Tipi acil durum çıkışlarının daha fazla yolcu için uygun olmadığını gerekçesiyle başvuruyu reddetti.

Ancak Airbus, bu kararın üzerine A + acil durum çıkışlarının yeni şemasını geliştirip tekrar başvuruda bulundu. Geliştirilen ve değiştirilen Tip A + acil çıkışların montajı ile maksimum yolcu kapasitesinin 440’dan 480’e çıkarılması EASA tarafından onaylandı.

EASA, uçaktaki dört adet acil çıkış kapısı çiftinin hepsinde çift şeritli tahliye kaydırağı (silde) olan yeni bir sisteme onay verdi. Değiştirilmiş acil çıkış sistemleri sonucu artan kapasite, uçuş güvenliğini etkilemiyor. Bununla birlikte, her bir A + çıkış çifti için uçuş operasyonlarına ilave bir kabin ekibi üyesi gereksinimi oluştu.

Onay alınan bu kapasite artışının Airbus’a, özellikle de A350-1000 programında, en büyük rakibi Boeing 787 veya 777X’e karşı ek avantajlar ve daha fazla rekabet gücü sağlayacağı düşünülüyor.

Öte yandan Airbus, Kanada’nın Mirabel şehrindeki A220 programının merkezinde düzenlenen törenle, üretilen 100’üncü A220 uçağını, uçağın en büyük Avrupalı müşterisi durumundaki Letonya merkezli havayolu AirBaltic’e teslim etti. Uçak, toplamda 50 siparişi bulunan airBaltic filosuna katılan 21’inci A220 oldu.

Büyük bir filo dönüşüm programını hayata geçiren ABD’nin 3 büyük havayolundan biri olan United Airlines, Avrupalı imalatçı Airbus’a, liste fiyatı 7.1 Milyar Dolar olan 50 adet A321XLR siparişi verdi. Uçakların filodaki Boeing 757 uçaklarının yerini alacağı açıklandı. Havayolunun, Newark / New York ve Washington DC’den gerçekleştireceği transatlantik rotalarda uçurulması planlanan A321 XLR uçaklarının, 2024 ve 2025 yılında filoya katılıp hizmete başlaması planlanıyor.

Airbus hafta içinde Kasım 2019 karnesini de açıkladı. Buna göre özellikle Dubai Airshow etkisiyle, ay boyunca toplam 222 yeni sipariş alındı. Böylece Airbus tarihinde tüm uçakları için alınan toplam sipariş sayısı 20.058 oldu. Kasım ayında havayollarına 77 uçak teslim edildi.

HAVALİMANINDA BAGAJ TAŞIYAN OTONOM TRAKTÖR

Teknoloji ve inovasyon, uçuşların operasyonel süreçlerine çeşitli şekillerde yansıtılmaya devam ediyor. Havaalanılarında yüz tanıma teknolojisini kullanan biyometrik biniş çalışmalarının ardından, Charlatte Autonom, Toulouse-Blagnac Havaalanı ve Air France ortak bir proje geliştirdi. Havalimanında yolcuların bagajlarını uçağa taşımak için otonom traktör fikri hayata geçirildi.

AT135 model bagaj traktörlerinin testine başlandı. Aracın bagaj toplama alanı ile uçak arasında yaptığı operasyonlar test ediliyor. Air France uçuş operasyonlarını, Toulouse-Blagnac Havaalanı ise altyapısın bu test için entegre etti.

Akıllı havaalanı tasarımları için önemli bir adım olaran değerlendirilen testlerin sonunda proje hayata geçirildiğinde operasyonel verimliliği artması bekleniyor.

Araç, çevreyi tanıyan, her yöndeki engelleri tanımlayan ve kararlar verebilen akıllı sensörlere sahip. Lidar, kameralar, GPS, kilometre sayacı ve otonom direksiyon yazılımı ile donatılan araç, havaalanında bağımsız olarak gezinme yeteneğine de kavuşturuldu.

Traktör, operasyonları sırasında, bagajları, valiz toplama alanında toplayarak, uçağın bulunduğu önceden programlanmış varış noktasına götürüyor. Uçağın yakınındaki görevliler traktörü boşalttığında, otonom araç yeniden bagaj toplama alanına dönüyor.

adbanner