Havacılık Bülteni-75

AKINCI TİHA İLK UÇUŞUNU YAPTI!

Türk havacılık tarihi önemli kilometre taşlarından birini daha geride bıraktı. Baykar Savunma tarafından geliştirilen ve şeklinden dolayı “Uçan baluk” olarak adlandırılan Bayraktar AKINCI Taarruzi İnsansız Hava Aracı 6 Aralık’ta Çorlu Hava Meydan Komutanlığı’nda ilk uçuş testini başarıyla tamamladı. Türkiye, Bayraktar AKINCI’nın uçuşuyla birlikte bu sınıfta insansız hava aracına sahip dünyadaki 4 ülkeden biri oldu. Yerli ve milli imkânlarla BAYKAR Milli S/İHA Sistemleri Üretim ve Ar-Ge Tesisleri’nde geliştirilen ve Türkiye’nin en gelişmiş özelliklere sahip insansız hava aracı olan Bayraktar AKINCI TİHA, 1 Eylül 2019 tarihinde ilk motor testini gerçekleştirmişti. Bayraktar AKINCI TİHA ilk uçuş testi öncesi taksi, koşu ve frenajı içeren havalanmaya yönelik yer testlerini tamamladı.

Sorunsuz tamamlanan tam otomatik taksinin ardından pist başı yapan İHA pistte koşmaya başladı. Akıncı 81 knot süratte burun kaldırdı ve süratini 110 knot’a kadar çıkardı. Akıncı 10 dakika içinde 4499 feet irtifaya tırmandı. 16 dakikalık başarılı bir uçuştan sonra 84 knot süratle piste teker koydu.

24 saat havada kalabilen ve 40 bin feet servis tavanına sahip olan Bayraktar AKINCI 400 kilogram dâhili ve 950 kilogram harici olmak üzere toplam 1350 kilogram faydalı yük taşıma kapasitesine sahip.

5.5 ton kalkış ağırlığı bulunan Bayraktar AKINCI TİHA, 2 adet 450 beygir gücünde turboprop motordan güç alıyor. Bayraktar Akıncı TİHA aynı zamanda 2×750 HP ve 2×200 HP güç üreten motorlar için de farklı konfigürasyonlarla da uçabilecek şekilde tasarlandı.

BAYKAR tarafından yerli ve milli imkânlarla geliştirilen, Türk Silahlı Kuvvetleri, Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve Milli İstihbarat Teşkilatı tarafından aktif olarak kullanılan, Ukrayna ve Katar’a da ihraç edilen Bayraktar TB2 Silahlı İnsansız Hava Aracı’ndan daha uzun ve daha geniş olan Bayraktar AKINCI Taarruzi İnsansız Hava Aracı stratejik görevler icra edecek.

Kendine özgü bükümlü kanat yapısıyla 20 metre kanat açıklığına sahip olan hava aracı platformu tam otomatik uçuş kontrol ve 3 yedekli otopilot sistemi sayesinde yüksek uçuş güvenliği de sağlayacak.

Bayraktar AKINCI TİHA, TÜBİTAK/SAGE tasarımı ve ROKETSAN üretimi milli mühimmatlar MAM-L, MAM-C, Cirit, L-UMTAS, Bozok, Kanatlı Güdüm Kiti (KGK)-MK-82, Gökdoğan, Bozdoğan, SOM füzelerini kullanabilecek. MKEK üretimi MK-81, MK-82, MK-83 bırakabilecek. F-16’ların icra ettiği bazı görevleri de gerçekleştirecek olan Bayraktar AKINCI TİHA, burun kısmında bulunacak milli üretim AESA radarı ile yüksek durumsal farkındalığa sahip olacak.

Bulundurduğu 3 adet yapay zekâ bilgisayarı vasıtasıyla sensörlerden ve uçak üzerinde bulunan kameralardan aldığı verileri kaydederek bilgi toplayabilecek. Hiçbir dış sensöre veya Küresel Konumlama Sistemi’ne ihtiyaç duymadan hava aracının yatış, dikilme ve yönelme açılarını tespit edebilecek olan bu yapay zekâ sistemi, coğrafi bilgileri kullanarak çevresel farkındalık sağlayacak. Gelişmiş yapay zekâ sistemi elde ettiği verileri işleyerek karar verme özelliğine sahip olacak. İnsan gözüyle tespit edilemeyen kara hedeflerini tespit edebilecek olan yapay zekâ sistemi Bayraktar AKINCI’nın daha etkin kullanımını sağlayacak.

Milli olarak geliştirilen AESA radar sayesinde yüksek durumsal farkındalık ile görev icra edebilecek olan Bayraktar AKINCI TİHA, Sentetik Açıklıklı Radar (SAR) ile elektro optik sistemlerin görüntü almakta zorlandığı kötü hava koşullarında dahi görüntü alarak kullanıcıya aktarabilecek. Meteoroloji radarı ve çok amaçlı hava radarını bünyesinde barındıracak olan hava aracı platformu bu kabiliyetleriyle sınıfında lider olacak.

QATAR AIRWAYS 1 MİLYONUNCU YOLCUSUNU KARŞILADI!

İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’nda, Qatar Airways’in 1 milyonuncu yolcusu için özel bir karşılama seremonisi düzenlendi.

Doha’dan Sabiha Gökçen’e seyahat eden İrem Şeker, uçağın kapısında alkışlarla karşılandı ve kendisine Qatar Airways ile Sabiha Gökçen Havalimanı’ndan uçan bir milyonuncu yolcu olduğu bildirildi.

Qatar Airways Güney Doğu Avrupa ve Türkiye Müdürü Ferit Aksun tarafından Şeker’e iki kişilik Sabiha Gökçen-Doha gidiş dönüş bilet hediye edildi. Uçaktaki diğer yolcular ise, geleneksel Türk Lokumu ve ikramları ile karşılandı.

Qatar Airways Sabiha Gökçen Havalimanı’nda beş yıldır faaliyet gösteriyor. Sabiha Gökçen-Doha arasında günde 3 uçuş yapan havayolu; Doha’dan İstanbul Havaalanı’na da günde 2 kez uçuyor. Havayolu İzmir, Ankara, Adana, Bodrum ve Antalya ile birlikte Türkiye’de 7 noktayı Doha üzerinden dünyaya bağlıyor.

250’den fazla uçaktan oluşan modern filosuyla, merkezi Doha Hamad Havaalanı’ndan, dünya genelinde 160’tan fazla noktaya, sefer düzenleyen Qatar Airways, 2019’da Skytrax tarafından, beşinci kez ‘dünyanın en iyi havayolu’ seçilmişti. Tamamen yolcu deneyimleri ve puanlamaları ile dağıtılan ödüllerin verilmeye başlandığı 2001’den bu yana ‘Dünyanın En İyi Havayolu’ ödülünü; 2011, 2012, 2015, 2017 ve 2019 olmak üzere 5 kez ile en çok kazanan havayolu durumunda..

QANTAS AIRBUS A350-1000’İ SEÇTİ!

Qantas, Sunrise projesi için Airbus A350-1000’i seçti. Dünyanın en uzun non-stop ticari seferlerini başlatmaya hazırlanan Qantas, bu ultra-uzun menzilli seferlerde Boeing 777X ve Airbus A350-1000 arasında seçim yapmaya çalışıyordu.

2023’ün ilk yarısında Avustralya’nın doğusundaki şehirleri Londra ve New York’a aktarmasız şekilde bağlayabilmek için Boeing ve Airbus’tan gelen uçak önerilerini değerlendiren havayolu A350-1000’e yakın olduğunu duyurdu. Daha önce 2019 sonuna kadar nihai kararını açıklayacağını duyuran havayolu uçuşların başlatılıp başlatılmayacağı ile ilgili karar için Mart ayını beklemeye kara verdi. Karar vermeden önce 12 uçaklık sözleşme şartlarının hazırlanması için Airbus ile yakın bir çalışma başlatılıldı. Airbus, A350-1000 uçaklarına ilave bir yakıt tankı ekleyerek “maksimum kalkış ağırlığını arttıracak” böylece Qantas’ın bu seferleri yapabilmesi için gereksinimleri karşılanacak. Proje için 12 uçak almayı düşünen Qantas liste fiyatı 366 Milyon Dolar olan uçaklarda yüzde 50’ye yakın indirim istedi.

Qantas, pilotlarla anlaşmaya varmanın “Sunrise Projesinin hayata geçirilmesi için son engel olduğunu duyurdu. Pilotlarla görüşmeler devam ediyor ve havayolunun pilotlara maaş artışı önerdiği biliniyor. A350 ve A330 filolarında uçan pilotların bu uçuşları dönüşümlü olarak yapmaları isteniyor.

Qantas, Avustralya Sivil Havacılık Güvenliği Otoritesi ile “21 saate kadar varabilecek uzun mesafeli uçuşlar için gerekli olan mevcut [mürettebat] operasyon sınırlarının uzatılmasını onaylamak için“ son aşamaya geldi. Havayolu Sunrise uçuşları için herhangi bir yasal engel görünmediğini duyurdu.

Qantas CEO’su Alan Joyce, “A350 fantastik bir uçak ve Airbus ile masadaki anlaşma bize ticari açıdan, yakıt verimliliği, işletme maliyeti ve müşteri deneyiminin mümkün olan en iyi kombinasyonunu veriyor” dedi. “Uçağın, Sunrise projesi için doğru seçim olduğunu belirten Joyce, eğer istersek diğer uzun mesafeli rotaları da hayata geçirmek için ekonomik olarak en doğru seçimin A350-1000 olduğunu açıkladı.

RYANAIR YOLCULARINA 737 MAX İLE UÇTUKLARINI SÖYLEMEYECEK!

5 ay içinde iki ölümlü kazaya karışan ve bu yüzden Mart ayından bu yana dünya genelinde yerde yatan Boeing 737 MAX uçaklarının 2019’da gökyüzü ile buluşamayacağı belli oldu. 2020’nin ilk çeyreğinde uçakların yeniden uçması için çalışmalar sürerken, filosu, 400’e yakın Boeing 737’den oluşan Ryanair CEO’su Michael O’Leary yaptığı bir açıklamada, bilet alma aşamasındayken yolculara, uçacakları Boeing 737’nin alt tipi hakkında bilgi vermeyeceklerini duyurdu.

O’Leary karara gerekçe olarak, filoda yüzlerce Boeing 737 bulunması, seferlere uçak atamalarını rastgele yapmaları ve yolcuların biletlerini haftalar önce satın almasını gösterdi.

Konunun yolcuları için herhangi bir problem oluşturacağına inanmadığını belirten O’Leary, 737 MAX ile uçup uçmayacağını araştıran yolcuların bunu her şekilde öğrenebileceğini ve her hâlükârda o uçağa binmeyebileceğini de iddia etti. Boeing 787 tipi uçaklarda 2013 yılında yaşanan “yere indirme” olayını hatırlatarak, 737 MAX’ların yeniden uçmaya başlamasının ardından bir kaç hafta içinde yolcuların buna alışacağını ve daha önce olanların unutulacağını düşündüğünü açıkladı.

Ryanair’in halihazırda, 135 tanesi kesin ve 75 tanesi opsiyonlu olmak üzere toplam 210 adet Beoeing 737 MAX siparişi bulunuyor.

ABD Başkanı Donald Trump Boeing’e uçağa yeni bir kaç özellik ekleyip ismini değiştirerek pazara yeniden sunmasını tavsiye etmişti. Temmuz ayında Boeing fabrikasında objektiflere yakalanan Ryanair’e ait 737 MAX uçaklarından birinin 737-8200 şeklinde yazıldığı görülmüştü.

Amerikalı United ise tüm yolcuların 737 MAX ile uçtuklarını bildiklerinden emin olmalarını sağlayıp, uçmak istemeyenlerin kayıtsız şartsız uçuşlarının değiştirileceği ya da paralarının iade edileceği açıklanmıştı.

TAMAMEN ELEKTRİKLİ UÇAK HAVALANDI!

Havacılık endüstrisinde hafta içinde bir ‘ilk’ daha yaşandı. Tamamen elektrikli ilk ticari uçak DHC-2 de Havilland Beaver, Kanada’nın Vancouver kentinde havalandı. Deneme uçuşu yaklaşık 15 dakika sürdü. Dünyanın tamamen elektrikli ilk ticari uçağının deneme uçuşu, motor üretecisi Avustralyalı magniX ile Kanada merkezli havayolu şirketi Harbour Air ortaklığında gerçekleştirildi.

Test uçuşunda kokpitte Harbour Air’in kurucusu ve yöneticisi Greg McDougall vardı. 62 yaşında ve altı yolcu kapasitesine sahip olan uçak, 750 beygir gücünde (560 kW) magni500 tahrik sistemi ile güçlendirildi. Haziran 2019’da Paris Airshow’da tanıtılan magni500, uçaklara güç sağlamak için temiz ve verimli bir yol izleyen, yüksek güç yoğunluklu bir elektrikli tahrik sistemi.

Bu teknoloji sayesinde hem havayollarının bakım maliyetlerinin düşeceği hem de sıfır emisyon sağlanacağı belirtiliyor. Başarılı test ardından, uzmanlar havacılıkta elektrik çağının resmen başladığı yorumunda bulundu.

Teknolojinin hayata geçmesi konusundaki önemli detaylardan biri şarj ömrü. Test uçuşunu gerçekleştiren uçak lityum bataryalarla sadece 160 kilometre yol kat edebiliyor. Ancak, havacılıkta elektrik ‘devrimi başlatmak’ için bunun şimdilik yeterli olduğu düşünülüyor.

Sivil havacılık endüstrisi, insanlar gökyüzüne gittikçe daha fazla alıştıkları için en hızlı büyüyen karbon emisyonu kaynaklarından biri durumunda. Her geçen gün yeni teknolojilerle donatılmış hava araçları gökyüzüyle buluşmaya devam ediyor. Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO), daha verimli biyoyakıt tüketen motorların ve daha hafif uçak malzemelerinin kullanımının yanı sıra rota optimizasyonu konusunda da sektörü sürekli teşvik ediyor.

magniX ve Harbour Air şimdi tahrik sistemi ve uçakların güçlendirilmesi için sertifikasyon ve onay sürecine başlayacak. Sertifikasyon süreci tamamlandıktan sonra, Kanada deniz uçağı operatörü, 2022 yılına kadar filosundaki 40’tan fazla uçağın tamamını elektrikli hale dönüştürmeyi planlıyor.

HAVALI Bİ’ KARİYER HERKESİN HAKKI GTÜ’DE!

9 Aralık Pazartesi günü, Gebze Teknik Üniversitesi’nde Havacılık ve Uzay Kulübü’nün düzenlediği, Sivil Havacılık Günü etkinliğinin konuşmacıları arasındaydım. “Havalı Bi’ Kariyer Herkesin Hakkı” isimli konferansım için hem çeşitli bölümlerde okuyan üniversite öğrencileri hem de Fen Lisesi öğrencilerinden oluşan özel bir grupla bir araya geldim. Oldukça verimli ve keyifli geçen söyleşide, kendi kariyer yolculuğumdan anektodlar da içeren bazı bilgiler aktararak; onlara kariyer yolculuklarında neyi nasıl yapmaları ve yapmamaları gerektiğini anlatmaya çalıştım. 19 Aralık Perşembe günü de Özyeğin Üniversitesi’nde olacağım. Siz de okulunuzda/üniversitenizde bu söyleşinin düzenlenmesini istiyorsanız; yilmazmuh@yilmazmuh.com mail adresi aracılığıyla irtibata geçebilirsiniz.

adbanner