Havacılık Son 21 Yılın En Kötü Dönemini Yaşadı

Havacılık veri analizi şirketi Cirium tarafından yayınlanan rakamlar, havacılık sektörünün, 2020 yılında, COVID-19 nedeniyle, 21 yıllık küresel büyüme trendinin en kötü dönemini yaşadığını gösteriyor. 2020’de, dünya çapında havayolları, 2019’a göre % 49 daha az uçuş gerçekleştirdi ve yolcu trafiği % 67 azaldı. Cirium, 2020’de yalnızca 16,8 milyon uçuşun gerçekleştiğini ve bunun da 1999’dan bu yana en düşük rakam olduğunu söylüyor.

Cirium CEO’su Jeremy Bowen, “Bu ciddi gerileme, COVID-19 sonrası yeni dönemde kendini sıfırlamaya çalışan, mücadele halindeki havacılık sektörünün karşılaştığı zorluğun gerçek boyutunu gösteriyor” diyor.

2019’da küresel olarak gerçekleşen 33,2 milyon uçuşa karşılık, 1 Ocak-20 Aralık 2020 tarihleri arasında sadece 16,8 milyon uçuş yapılabildi. Bu da 2020’de 2019’a göre % 49 daha az uçuş gerçekleştiği anlamına geliyor. 2020’deli uçuşların çoğu 13 milyon (% 77) iç hat uçuşları olurken; 3,8 milyonu (% 23) ise dış hat uçuşları oldu.


İlgili Haber | Havacılıkta 2020’den Öne Çıkanlar


Araştırma, 2020’deki en popüler uçağın Airbus A320 olduğunu söylüyor. 2020 yılında A320, 6.07 milyon uçuş gerçekleştirdi. Cirium, bu durumun 2020’de iç hatlar ve kısa mesafeli uçuşların hâkim olmasından kaynaklandığını söylüyor. Ayrıca, dünya çapındaki yolcu uçağı filosunun yüzde% 30’u uzun süreli park (Storage) durumuna alınırken; Airbus A320neo uçaklarının yalnızca % 10’u Storage oldu. 

Ticari Uçuşlar % 41.7 Azaldı

Flightradar24 verilerine göre, ticari uçuşlar, 2020’de, bir önceki yıla göre % 41,7 azaldı, Nisan ortasında en düşük seviyeye inen ticari uçuş sayısı, yeniden azalma eğilimine girdiği Ağustos ortasına kadar ılımlı bir toparlanma yaşadı. Yıl sonunda ise yeni yıl hareketliliği sayesinde bir miktar hareketlendi. Aralık ayında ticari uçuş trafiği, 2019’a göre % 36,5 daha düşük gerçekleşti. Aralık ayında Kasım ayına göre ticari uçuş sayısı % 9,2 arttı. 2019 yılının Aralık ayında ticari uçuş sayısı 2019 yılının Kasım ayına göre % 3,4 artmıştı.

Toplam Trafik %27 Azaldı

Flightradar24 tarafından takip edilen toplam uçuş sayısı ise 2020’de, bir önceki yıla göre % 27 azaldı. 2020’de sadece 50 milyon uçuş gerçekleşirken; Aralık ayındaki uçuşlar, 2019’un aynı dönemindeki seviyelerinin % 19 altına düştü. Takip edilen toplam uçuş sayısı Kasım ve Aralık 2020 dönemleri arasında % 2,3 arttı.

İç Hatların Hakimiyeti

İç hat uçuşları bu yıl gökyüzündeki uçuş trafiğinin büyük bir yüzdesini oluşturmasına rağmen, 2019 seviyelerine göre % 40 azaldı. 2019’da gerçekleşen 21,5 milyon iç hat uçuşuna karşılık; 2020’de 13 milyon civarında iç hat uçuşu yapıldı. Dış hat uçuşları ise 2019’a göre % 68 azaldı. 2019’da 11,7 milyon uluslararası uçuş gerçekleşti. 2020’de ise yalnızca 3,8 milyon uluslararası uçuş gerçekleşebildi.

Cirium verileri, 2020’nin uçuş trafiği anlamında en yoğun gününün 95.000’den fazla uçuşun gerçekleştirildiği 3 Ocak olduğunu gösteriyor. Buna karşılık, 2020’nin en sakin günü yalnızca 13.600 uçuşun gerçekleştirildiği 25 Nisan 2020. Bu da en yoğun ve en sakin gün arasında % 86 düşüş anlamı taşıyor.

Uçuş sayısı açısından 2020’nin en yoğun havalimanı Atlanta Hartsfield Jackson oldu. Uzun yıllardır dünyanın en yoğun havalimanı ünvanını elinde bulunduran havalimanında, 2020’de 250.800’den fazla uçuş gerçekleştirildi. Güney Kore’de Seul – Jeju rotası ise 2020’nin yine en yoğun rotası oldu. Yıl boyunca bu rotada 71.900 uçuş gerçekleştirildi.

En İşlek Havayolları

ABD’li Southwest Havayolları, 2020’de havacılığın yükünü sırtladı. Southwest 2020’de yaptığı 869.800 uçuş ile yalnızca Kuzey Amerika’da değil, dünya çapında tüm havayollarının uçuş sayılarını geride bırakmayı başardı. Ryanair, 207.000 uçuş gerçekleştirerek Avrupa’nın en işlek havayolu olarak öne çıktı. Çin’in güçlü havayolu China Southern, bu yıl 500.700 uçuş gerçekleştirerek Asya-Pasifik bölgesindeki havayolları arasında zirvede yer aldı. Latin Amerika’da ise Sao Paulo merkezli Azul Airlines 138.500 uçuş gerçekleştirdi. Qatar Airways, 84.100 uçuş gerçekleştirerek Orta Doğu ve Afrika’daki en yoğun havayolu ünvanını kazandı. Türkiye’de ise en çok uçuş yapan havayolu şirketi tahmin edileceği üzere Türk Hava Yolları oldu.

Eurocontrol Verileri de Karanlık

Avrupa hava sahasını yöneten Eurocontrol tarafından 2020 yılı ve 2019 yıllarına yönelik açıklanan rakamlar da, havacılık açısından 2020’nin ne kadar karanlık olduğunu ortaya koyuyor.

Avrupa’nın en işlek 10 havalimanında, günlük ortalama uçuş sayısı verilerine göre, 2019 yılında zirvede yer alan Frankfurt Havalimanı’nda 2019 yılında günde ortalama 1408 uçuş gerçekleştiği görülürken, 2020’de günlük ortalama uçuş sayısı 580’e inmiş. Frankfurt’un, böylece Avrupa’nın en işlek havalimanı ünvanını Amsterdam’a kaptırdığı görünüyor. Paris Charles de Gaulle Havalimanı’da 2020’de, bir basamak yükselerek ikinci sıraya yükseldi.

2019 yılında günde ortalama 893 uçuş gerçekleşen İstanbul Havalimanı’nda ise 2020’de 504 uçuş gerçekleşti. Bu rakamlar ile İstanbul Havalimanı 8’inci sıradan 5’inci sıraya tırmanmayı başardı.

Avrupa’nın en işlek 10 havayolunun, günlük ortalama uçuş sayısı verilerine göre ise zirvenin adı değişmese de uçuş sayılarının dramatik şekilde düştüğü görülüyor. Listenin zirvesinde yer alan İrlandalı Ryanair’in 2019 ve 2020 yılları arasında, günlük ortalama uçuş sayıları arasındaki farkı yıl bazında değerlendirdiğimizde, havayolunun bir önceki yıla göre yarım milyon daha az uçuş yaptığı ortaya çıkıyor!

2019 yılında günde ortalama 1331 uçuş gerçekleşen Türk Hava Yolları’nın, 2020’de 626 uçuş gerçekleştirdiğini ve listede 5’inci sıradan 2’nci sıraya tırmandığı görülüyor.

Havacılık Endüstrisi Umut Vadediyor!

Araştırma, oldukça kasvetli bir tablo ortaya koysa da, Cirium tablonun tamamen karanlık ve kötü olduğunu düşünmüyor.

Bowen, “havacılık bu zor ve korkunç yılı atlatacak. Daha yeni, daha az yakıt tüketen uçaklar ve doğru büyüklükteki filolarla, daha güçlü bir şekilde ortaya çıkacak. Önümüzdeki yıllarda yavaş yavaş toparlanacağından eminiz” diyor.

Cirium, 2021’de, havacılıkta birkaç kısa ve orta dönem  trendinin ortaya çıkacağını düşünüyor. Özellikle yeni yerli havayollarının birleşeceği veya satın alınacağı; Asya-Pasifik bölgesinde daha fazla konsolidasyon olması bekleniyor. Cirium ayrıca yeni nesil uçakların uçacağını düşünüyor. Bunların da A320neo’nun yanı sıra, Boeing 737 MAX olması öngörülüyor. Daha eski ve daha büyük uçaklar emekli olacak ve bu eski uçaklardan bazıları kargo uçakları olarak yeniden kullanılacak.

Cirium’un analizi, çoğumuzun zaten bildiği şeyleri kesin rakamlar vererek açıklıyor. Havayolu endüstrisi bu yıl köklü bir değişim yaşadı ve değişmeye devam edecek. Geleceğe yönelik olarak, Cirium’un öngördüğü bu trendlerin çoğu gerçekleşmeye başladı bile. Önemli olan, bu değişikliklerin ne kadar ileri gideceği ve hangilerinin kalıcı olacağı…

adbanner