Havalimanında Uçak Yanaştırma (Marshalling) Nedir?

Havacılıkta yanaştırma, yer göstericilik veya yer kılavuzluğu anlamlarına gelen marshalling; havalimanı, uçak gemisi veya helikopter pistlerinde, yer hizmetleri personeli ve pilotlar arasındaki görsel sinyalizasyondur.

Marshalling, bire bir görsel iletişim temelli bir uygulamadır ve yer hizmetlerinin önemli bir parçasıdır. Uçak ve hava trafik kontrolü arasındaki radyo iletişimine alternatif veya ekstra katkı olabilir.

Bir marshallerın standart ekipmanları, yansıtıcı yelek, akustik kulaklıklı bir kask, eldiven ve elde taşınan ışıklı işaret tabelalarıdır.

Marshall görevlileri, pilotlara, dönüşe devam, yavaşla, dur ve motorları kapat gibi sinyaller vererek, uçağı park yerine veya piste yönlendirir.

Marshaller bazen, üzerinde “Follow Me – Beni Takip Et” yazılı bir araçla (genellikle sarı bir minibüs veya dama tahtası desenli bir kamyonet) pilotlara yol tarifi verir ve öncülük eder.

Daha yoğun ve donanımlı havalimanlarında, marshalling görevlilerinin yerini Görsel Yönlendirme Sistemi (Visual Docking Guidance System-VDGS) alabiliyor.

Marshalling Sırasında Dikkat Edilmesi Gerekenler

Marshalling İşaretleri

Marshalling Kuralları

  • Eğitim almış ve bu konuda yetkilendirilmiş personel marshalling yapabilir.
  • Yol gösterici, tüm marshalling işaretlerini ICAO EK-2’ye uygun olarak, açık ve kesin vermekten sorumludur.
  • Yol gösterici mutlaka fosforlu yelek giymelidir.
  • Marshalling işlemi gündüz; masa tenisi raketlerine benzeyen işaret çubukları, geceleri ve düşük görüş şartlarında ise ışıklandırılmış çubuklar kullanılarak yapılır.
  • Körüklü pozisyonlarda bulunan “Elektronik Yaklaştırma Sistemi”ne ait acil durum butonunun yeri bilinmelidir.
  • Uçağın park alanına dönüşü sırasında kanat sarkmasının neden olduğu riskli bölgelere kanat kontrolü yapması için personel yerleştirilir.
  • Apron koşullarından dolayı dar alanlara park edecek uçaklar için; uçağın her iki kanadını kontrol etmek üzere personel konuşlandırılır.
  • Uçağın yan tarafından (Kaptan tarafı-Sol taraf) yapılan işlemlerde, uçağın sağ tarafı kontrol dışı kaldığından, bu kısmı kontrol etmek üzere ikinci bir işaretçi görevlendirilir.
  • Bir uçağın yerdeki hareketi esnasında marshalling veya wing walking yapacak olan personel, gündüz koşullarında, görünürlüğü yüksek renklerde marshalling raketleri/ flamaları kullanılmalıdır. Görüşün düşük olduğu durumlarda veya gece koşullarında mutlaka ışıklı marshalling raketleri kullanılmalıdır.
adbanner