Havayolu ile Seyahat Talebinde Tarihin En Kötü Yılı

Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), 2020 yılına ait küresel yolcu trafiği sonuçlarını açıkladı. Havayolu ile seyahat talebinin, yolcu başına kilometre geliri (revenue passenger kilometers -RPK) cinsinden incelendiğinde, havacılık tarihindeki en keskin düşüşü olduğu ortaya konuldu. Talep, 2019’a kıyasla, yüzde 65,9 düştü. Ayrıca, ileriye dönük rezervasyonlar, Aralık sonundan bu yana keskin bir düşüş gösteriyor.

2020’de dış hat yolcu talebi, 2019 seviyelerinin yüzde 75,6 altında kaldı. Kapasite, mevcut koltuk kilometre (available seat kilometers – ASK) cinsinden yüzde 68,1 azaldı ve doluluk oranı da yüzde 19,2 düşerek yüzde 62,8 olarak gerçekleşti.

2020 yılında iç hat seyahat talebi de 2019’a göre yüzde 48,8 azaldı. Kapasite, yüzde 35,7 daralırken, doluluk oranı 17 puan düşerek, yüzde 66,6’ya geriledi.

Aralık 2020’de ise toplam trafik, 2019’un aynı ayının, yüzde 69,7 altında kaldı, Kasım’daki yüzde 70,4 daralmaya göre çok az iyileşme görüldü. Kapasite yüzde 56,7 azaldı ve doluluk oranı da % 24,6 düşüşle; yüzde 57,5 ​​oldu.

Ocak 2021’de yapılan geleceğe dönük seyahat rezervasyonları, bir yıl öncesine göre yüzde 70 azaldı ve bu durum, havayollarının nakit pozisyonları üzerinde daha fazla baskı oluşturdu. Beklenen toparlanmanın zamanlamasını potansiyel olarak etkileyen bu durum, sektörde tabloyu daha da karattı.

IATA’nın 2021 için temel tahmini, 2020 yılındaki talebin yüzde 50,4’lük gelişim sağlaması ve bu sayede 2019 seviyelerinin yüzde 50,6’sı seviyelerine ulaşılan bir iyileşme tablosu ortaya çıkması yönünde. Bu öngörü değişmeden kalırken, Covid-19 virüsünün yeni mutasyonlarına yanıt olarak daha ciddi seyahat kısıtlamaları devam ederse, bu tahminlerin altında kalınması gibi bir tablodan da endişe ediliyor. Böyle bir senaryonun gerçekleşmesi durumunda, talep artışı 2020 seviyelerine göre sadece yüzde 13 ile sınırlı kalabileceği ve bu da 2019 seviyelerinin yüzde 38’ine ulaşılabileceği anlamına geliyor.

IATA CEO’su Alexandre de Juniac: “2020 yılı tam bir felaketti. Onu tarif edecek başka bir kelime yok. Kuzey yarımkürede yaz sezonunda küçük bir iyileşme oldu ve sonbaharda durdu. Salgının devamı, mutasyon ve yeni COVID-19 türleri karşısında daha ciddi seyahat kısıtlamaları getirildiği için yıl sonundaki tatil sezonunda tablo giderek karardı ” şeklinde durumu özetliyor.

Uluslararası Yolcu Pazarları

  • 2019 ile 2020 arasında hava trafiğindeki en büyük düşüş; yüzde 80,3 ile Asya-Pasifik bölgesinde yaşandı., Daha sıkı karantina kararları ile Aralık 2020 ile Aralık 2019 arasındaki düşüş yüzde 94,7’ye ulaştı, Kasım 2019 ile Kasım 2020 arasındaki fark da yüzde 95’ti. Yıllık toplam kapasite rakamları ise yüzde 74,1 azaldı. Doluluk oranı yüzde 19,5 düşüşle, yüzde 61,4 olarak gerçekleşti.
  • Avrupalı ​​taşıyıcılar, 2020’de, 2019’a göre yüzde 73,7 trafik düşüşü yaşadı. Kapasite yüzde 66,3 düştü ve doluluk oranı, yüzde 18,8 düşüşle, yüzde 66,8 oldu. 2020’nin Aralık ayı ile 2019’un Aralık ayı arasında trafik, yüzde 82,3 düştü. Kasım ayları arasındaki fark ise yüzde 87 olmuştu.
  • Orta Doğulu havayollarının 2020’de yıllık yolcu talebi 2019’a göre yüzde 72.9 düştü. Yıllık kapasite, yüzde 63.9 düştü ve doluluk oranı da 18.9 puan düşerek, yüzde 57.3 oldu. Kasım ayları arasındaki farklılık yüzde 86,1 iken, Aralık ayları arasındaki fark, yüzde 82,6 olarak ölçüldü.
  • Kuzey Amerika havayollarının yıllık trafiği, 2019’a kıyasla yüzde 75,4 düştü. Kapasite, yüzde 65,5 düşerken, doluluk oranı, yüzde 23,9 düşüşle, yüzde 60,1 oldu. Aralık ayında talep, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 79.6 düşüş yaşarken, Kasım ayındaki düşüş yüzde 82.8 oldu.
  • Latin Amerikalı havayolları, 2019’a kıyasla tüm yıl boyunca yüzde 71,8’lik bir trafik düşüşü yaşadı. Bu da bölgeyi, Afrika’dan sonra 2020’nin en iyi performans gösteren bölgesi haline getirdi. Kapasite yüzde 67.7 düştü ve doluluk oranı 10.4 puan düşüşle, yüzde  72.4’e geriledi. Aralık ayları arasındaki düşüş, yüzde 76,2; Kasım ayları arasında ise yüzde 78,7 olarak ölçüldü.
  • Afrikalı havayollarının trafiği, yüzde 69,8 düşse de bölgeler arasında en iyi performans olarak kayıtlara geçti. Kapasite yüzde 61,5 düştü ve doluluk oranı 15,4 puan düşüşle, yüzde 55,9’a geriledi. Bu da yine tüm bölgeler arasında en düşük değer. Aralık ayı talebi, Kasım ayındaki yüzde 75,8’lik düşüşün çok ötesinde, bir önceki döneme göre yüzde 68,8 düşüş gösterdi. Bölgedeki taşıyıcılar, dünyanın geri kalanına kıyasla biraz daha az katı uluslararası seyahat kısıtlamaları ile uğraşmak durumunda kaldı.

İç Hat Yolcu Pazarları

Çin’in Çin’in iç hat yolcu trafiği, 2020’de, 2019’a kıyasla yüzde 30,8 düştü. Aralık ayında ise bir yıl önceki Aralık ayına göre yüzde 7,6 azaldı. Bu, yeni salgınlar ve bunun sonucunda ortaya çıkan kısıtlamalar nedeniyle Kasım’daki yüzde 6,3’lük düşüşe kıyasla bir gerileme olarak kayıtlara geçti.

Rusya’nın iç hat trafiği yıllık bazda yüzde 23,5 azaldı. Ancak Aralık ayında yaşanan yüzde 12’lik düşüş; Kasım’daki yüzde 23’lük düşüşe göre çok iyi bir toparlanma anlamına geliyordu. Yüm yıl sonuçlarındaki görece iyi tablo, yaz boyunca iç turizmin patlaması ve düşen ücretlerle desteklendi.

 

Aşıların dağıtılmaya başlanmasının, küresel hava yolculuğu talebinde hızlı ve düzenli bir toparlanmaya yol açacağı konusundaki iyimserlik, yeni salgınları ve virüsün mutasyonu haberi karşısında durdu. Bugün Dünya, geçtiğimiz 12 ayın neredeyse herhangi bir anında olduğundan daha kapalı durumda. Yolcular, hızla değişen ve küresel olarak koordine edilmeyen seyahat kısıtlamalarıyla karşı karşıya. Ayrıca havayolu endüstrisinin, ayakta kalabilmek için hükümetlerden gelecek mali desteğe daha da ihtiyaç duyduğu bir dönemi yaşıyoruz.

adbanner