Getty Images

Havayolu Seyahatleri Dijitalleşiyor

Havaalanlarında yolcuları robotlar karşılayacak, parmak izi, iris ve yüz taraması gibi biyometrik teknolojiler yaygın hale gelecek, uçak rezervasyonları sesli komutlarla gerçekleştirilebilecek, uzun menzilli sefer sayıları artacak, uçmak daha da ucuzlayacak… Havacılık sektöründeki yeniliklere hazır olun!

Teknoloji dünyasında yaşanan gelişmeler, hayatımızın pek çok farklı alanında ciddi değişimler yaşamamıza sebep oluyor. Bir yandan bu gelişmeleri takip etmeye çalışırken bir yandan da bu gelişmelerin hayatımıza dokunan kısımları için bir adaptasyon süreci yaşıyoruz. Her geçen gün daha çok dijitalleşiyoruz.

1950’li yıllarda dünyada 31 milyon yolcu, havayolu seyahati gerçekleştirirken bu sayı 2017 yılında 4.1 milyara ulaşmış durumda. Havayolu seyahatleri yaşantımızın ayrılmaz bir parçası haline geldiği için, teknolojinin gelişiminden de ciddi şekilde payını alıyor. Önümüzdeki günler, havacılık endüstrisi için pek çok yeniliğe gebe. Seyahatlerimizi doğrudan etkileyecek olan, çoğu teknoloji temelli bazı yeniliklere kısaca göz atalım:

Check-in devri kapanıyor

Uçuş öncesi, bazen online, bazen kiosktan bazen de bankoya giderek yaptırdığımız check-in döneminin sonuna yaklaşıyoruz. Artık havayolu şirketleri, mobil uygulamaları üzerinden, uçuştan 24 saat önce sizin kontrolünüzü otomatik olarak gerçekleştirerek, biniş kartınızı size yönlendirecek. Siz de havalimanına gittiğinizde, varsa bagajınızı teslim edip; doğrudan uçağınızın sizi beklediği kapıya yöneleceksiniz. Şu anda Delta, Southwest, Lufthansa ile Swiss Havayolları bu uygulamayı belirli ölçüde hayata geçirmiş durumda.

Robotlar karşılayacak

Artık bazı havaalanlarında sizi robotlar karşılayacak. Biniş kartınızı taratarak kendinizi tanıtabileceğiniz bu robotlara, valizlerinizi teslim edecek ve yüklerinizden kurtulacaksınız. Robotlara birçok farklı dilde talimat vermek mümkün olacak. 29 Ekim 2018’de hizmete açılması planlanan İstanbul Yeni Havalimanı’nda da 5 tane robot görev yapacak. IGABOT isimli robotlar, yolcuları yönlendirip, bilgi ihtiyaçlarını karşılayacak ve çeviri hizmeti verecek. Türk Hava Yolları (THY) da geçtiğimiz günlerde, Atatürk Havalimanı’nda, deneme amaçlı “Leo” isimli robotu yolcularının kullanımına sundu.

Kablosuz internet uçuşa geçecek

Kesintisiz, yüksek hızlı ve geniş bant kablosuz internet hizmeti, kabinde olmazsa olmazlar listesine çoktan girdi bile. Önümüzdeki günlerde, uçakta wi-fi’nin kalitesi üzerinden rekabetler başlayacak. Böyle bir hizmeti olağanüstü hız ve özelliklerle kullanabilmenin maliyetini yolcular ödeyecek olsa da; seyir esnasında 70 Mbps hızında internete erişmek muhteşem bir deneyim olacak.

Biyometrik tanımlama hızlanacak

Havalimanlarında güvenlik ve pasaport sırasında bekleme süresini en aza indirmek ve havalimanlarını tehditlerden arındırmak için parmak izi, iris ve yüz taraması gibi biyometrik teknolojiler, artık çok daha yaygın hale gelecek. Bu teknolojiler sayesinde, kameralar yüzünüzü tarayıp sistemde kayıtlı olan bilgileriniz üzerinden sizi doğrulamaya çalışacak.

Sesli komutlarla bilet alacağız

Artık uçak rezervasyonlarımızı sadece sesli komutlarla gerçekleştirebileceğiz. Expedia ve Kayak gibi siteler, uçuş ve otel seçimlerini konuşarak yapabileceğimiz sistemleri hayata geçirmeye hazırlanıyor. Amadeus tarafından denenen, uçak koltuğu veya bir otel yatağını “deneyimleyebilmenize” olanak veren sanal gerçeklik headsetleri, bunun bir sonraki aşaması olacak.

Havaalanında keyifli saatler

Bugün mobil uygulamaları sayesinde birçok havalimanı, bulunduğunuz noktaya en yakın restoranlar ve onların menülerini bildirim halinde cebinize gönderiyor. Önümüzdeki günlerde, bir dokunuşla yiyecek sipariş edebileceğimiz, beklerken e-postalarımızı kontrol edebileceğimiz ya da internette dolaşmamıza olanak tanıyan iPad bankaları oluşturulmuş havalimanları da görmeye başlayacağız.

Daha ucuza daha uzun uçuş

Son 2 yıldır, özellikle Avrupa ile Kuzey Amerika arasında sefer düzenleyen düşük maliyetli (low cost) havayolu şirketi sayısı ve bu şirketlerin uzun menzilli sefer sayıları ciddi ölçüde arttı. Konfordan ziyade uzak diyarları daha ucuza keşfetmek isteyen gezginlere müjdemiz olsun. Bu havayollarının sayısı da yaptıkları seferler de artacak.

Fiyat karşılaştırmak zorlaşacak

Havayolları, maliyetlerini düşürmek ve her kesimden yolcu profiline hitap edebilmek için, kabinde yeni alternatifler sunmak konusunda vites yükseltmiş durumda. Ekonomik kaygılar yüzünden, havayollarının çoğu, koltuğun çeşidinden, valiz hakkına; uçak içi ikramdan internete kadar kabindeki her hizmet kalemi için alakart fiyatlandırma sistemini uyguluyor. Bu sayede aynı seferde, herkese istediği ölçüde hizmet veya istediği fiyata uçuş imkânı sunulabiliyor. Ancak koltuk fiyatı üzerine oluşan çok sayıda eklenti yüzünden, bilet fiyatlarının karşılaştırması konusu, yolcu için neredeyse çözülmesi imkânsız bir matematik problemine dönüşecek! Hatta geliştirilen yazılımlar sayesinde havayolları yolcuların tüketim alışkanlıkları ve seyahatinin amacı doğrultusunda, kişiye özel fiyatlandırma sistemine geçmenin üzerinde de çalışıyor. Yani bir arkadaşınızla aynı uçağa, aynı anda bilet almaya çalıştığınızda farklı ücretlerle karşılaşacağınız günler yakın!

adbanner