Hong Kong’un En Yeni Havayolu

Hong Kong’un en yeni havayolu olmaya hazırlanan Greater Bay Airlines’ın 2021’in sonlarında faaliyete geçmesi bekleniyor. Havayolu, iş planı olarak, tamamı ekonomi sınıfı koltuklarla donatılan Boeing 737’leri bölgesel rotalarda uçurmayı planlıyor ve bölgenin en değerli havayolu olmayı vaat ediyor.

İlk olarak 2020 yılında, Hong Kong’un en yeni havayolu şirketi olma vizyonu ile piyasaya çıkan Greater Bay Airlines ile ilgili detaylar ortaya çıkmaya başladı. Kısa süre önce yayına giren şirketin resmi web sitesi üzerinden elde edilen bilgilere göre, havayolu, 2021’in dördüncü çeyreğinde operasyonlara başlamayı planlıyor. Havayolunun, Eylül ayı ortasında Hong Kong Sivil Havacılık Departmanı’ndan hava operatörü sertifikasını (AOC) alması bekleniyor.

Greater Bay Airlines’ın arkasında kim var?

Greater Bay Airlines’ın kurucusu, Hong Kong’da yaşayan zengin bir girişimci olan Bill Wong Cho-bau. Bu ismi aynı zamanda, Çin ve Asya’daki birkaç farklı ülkede faaliyet gösteren Shenzhen merkezli bir havayolu olan Donghai Airlines’ın arkasındaki kişi olarak da tanıyoruz.

Donghai Airlines, 23 adet Boeing 737-800’den oluşan bir filoya sahip. Ayrıca şirketin, 25 adet Boeing 737 MAX-8 ve 5 adet Boeing 787-9 siparişi daha bulunuyor.

Greater Bay Airlines’ın CEO’su, 2015-2017 arasında Cathay Dragon’un CEO koltuğunda oturan Algernon Yau Ying Wah. (Cathay Dragon, Hong Kong’un ulusal havayolu olarak kabul edilen Cathay Pacific Havayolları’nın bölgesel yan kuruluşu durumunda)

Genel olarak Hong Kong’da Cathay Pacific’i çevreleyen politika göz önüne alındığında, yeni kurulacak şirketin, Çin yanlısı duruşu dikkat çekiyor. Zira Greater Bay Airlines, ilk uçuşunu, Çin’in ulusal gününü kutlamak için Pekin’e tek seferlik özel bir seferle gerçekleştirmeye hazırlanıyor.

Öte yandan, havayolunun kuruluş mantığı şu şekilde özetleniyor: Greater Bay Airlines, Merkezi Hükümetin, Guangdong-Hong Kong-Makao Greater Bay Area’yı geliştirmeye yönelik ulusal stratejisine ve Hong Kong’un Çin Anakarası’nın genel gelişimine entegrasyonuna yanıt olarak kuruldu.

Greater Bay Airlines hangi uçaklarla uçacak?

Greater Bay Airlines, şimdilik yalnızca Boeing 737-800’ler ile operasyon yapmayı planlıyor. Havayolu, 2022’ye kadar 10 adet Boeing 737’yi ve 2026’ya kadar da 30 adet uçağı, hizmete almayı planlıyor.

Havayolunun 737-800’leri, tek kabin konfigürasyonunda toplam 189 koltukla donatılacak. First class kabin uçaklarda bulunmayacak. Koltuklarda USB giriş olacak. Koltuk arkası kişisel ekranlar ve uçak için kablosuz internet erişimi Wi-Fi bulunmayacak.

Greater Bay Airlines’ın ilk 737-800’ü Hong Kong’a geldi. Daha önce Norwegian filosunda görev yapan uçak, beş yaşında.

Greater Bay Airlines nereye uçacak?

Greater Bay Airlines, Çin Anakarası, Kuzey Asya ve Güneydoğu Asya’da güçlü bir ağ kurarak, toplamda 100’den fazla destinasyona hizmet vermeyi hedefliyor.

Greater Bay Airlines, ilk varış noktaları Bangkok (BKK), Phuket (HKT) ve Singapur (SIN) olmak üzere; 2021’in dördüncü çeyreğinde faaliyete başlamayı planlıyor. Bu rotalar, oldukça rekabetçi pazarlar oldukları için bazı ilginç lansman seçenekleri de düşünülmüş.

Greater Bay Airlines’ın iş modeli nedir?

Greater Bay Airlines, “bölgedeki en değerli taşıyıcı” olmayı umuyor. Bunun pratikte ne anlama geldiği zaman içinde görülecek. Havayolu, muhtemelen adil bir düşük maliyetli havayolu modeli üzerinden ilerleyecek. Ancak havayolu, uçaktaki tüm hizmetlerin parayla satılması konusunda Air Asia kadar katı olmayacak gibi görünüyor. Biletler satışa çıktığında şirketin iş modeli hakkında daha fazla bilgiye sahip olabileceğiz.

Yeni havayolunun, Hong Kong’un havacılık pazarındaki yeri

Asya’da devam eden tüm seyahat kısıtlamaları göz önüne alındığında, Hong Kong’da yeni bir havayolu şirketi kurmak için doğru bir zaman olup olmadığı tartışır. Ancak, en azından rekabet ortamı açısından ve bazı başka yönlerden bakıldığında potansiyel olarak iyi bir zaman olarak da görülebilir.

  • Cathay Pacific elbette Hong Kong’un küresel taşıyıcısı durumunda ve ayakta kalabilme mücadelesine uzun zamandır devam ediyor.
  • Cathay Dragon, Hong Kong’da büyük bir bölgesel rakipti, ancak şimdi Cathay Pacific ile birleştirildi.
  • Hong Kong’un en büyük ultra düşük maliyetli taşıyıcısı olan HK Express, Cathay Pacific tarafından satın alındı.
  • Hong Kong Airlines, HNA Group’un bir yan kuruluşu durumunda. Havayolu, teknik olarak hala faaliyetteyken önemli ölçüde küçüldü ve şirketin geleceği belirsiz görünüyor.

Yeni kurulan şirketin, Hong Kong’un fazla rakibi kalmamış olması nedeniyle, sağlam bir zemine oturtulan, verimli, düşük maliyetli bir aktörün pazara girmesi için kötü bir zaman olmayabileceği düşünülüyor. Hong Kong, son dönemde, Covid-19’un ötesine geçen sorunlarla da karşı karşıya. Öte yandan, Greater Bay Airlines’ın, Pekin yanlısı duruşu göz önüne alındığında, iyi bir konumda kendisini sağlama almış gibi de görünüyorlar.

Hong Kong Merkezli Son Havayolu Hangisiydi?

Hong Kong’ta havacılık sektörüne giriş yapmak için ne kadar doğru bir zaman olduğu tartışılır. Hong Kong merkezli kurulan son büyük havayolu şirketi Oasis Hong Kong Airlines olmuştu. Yaklaşık on yıl önce, filosundaki 747’ler ile Londra ve Vancouver’a uçan havayolu, yalnızca birkaç yıl sektörde tutunabilmişti. Bakalım Greater Bay Airlines daha kalıcı olmayı başarabilecek mi?

adbanner