İstanbul Havalimanı Kapanacak mı?

Sabahattin Önkibar’dan İstanbul Havalimanı için büyük bir iddia geldi. Önkibar Youtube’daki kişisel kanalında yayınladığı bir video ile İstanbul Havalimanı’nda yapılacak bir uluslararası inceleme ile uluslararası uçuşlara kapatılabileceğini iddia etti.

Önkibar, Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO)’nun, İstanbul Havalimanı’nı güvenlik zaafiyetleri çerçevesinde incelemeye aldığını ve bu incelemeler sonucunda kusurların bulunması durumunda bu yıl açılan İstanbul Havalimanı’nın uluslararası uçuşlara kapatılabileceğini söyledi.

Ulaştırma Bakanlığı konuyla ilgili bir yazılı açıklama yaptı.

İstanbul Havalimanı’nın bir ‘topla-dağıt-işle-aktar’ havalimanı olarak Türkiye’ye ekonomik ve sosyal değer kattığına dikkat çekilerek, “Bununla beraber ICAO üyesi olup, gerek emniyet gerekse de güvenlik alanlarında ICAO tarafından yürütülmekte olan Küresel Emniyet Gözetimi Denetim Programı (USOAP) ve Küresel Güvenlik Denetim Programı (USAP) kapsamında denetimler yapılmaktadır. Ülkemiz, ICAO tarafından güvenlik alanında son olarak 4-11 Aralık 2014 tarihleri arasında denetlenmiş, yüzde 93,63 uyumluluk oranı ile denetimden başarıyla geçmiş olup, uygulama ve mevzuat uyumluluğu açısından en başarılı ülkelerden bir tanesidir” denildi.

Bakanlık, ICAO tarafından 27 Haziran 2019 tarihinde ‘ICAO Küresel Güvenlik Denetim Programı (USAP) 2020 Faaliyet Planı’ konusunda yayımlanan elektronik bültende 2020 yılı içerisinde güvenlik denetimine tabi tutulacak ülkelerin listesinin duyurulduğunu, bu ülkeler arasında Türkiye’nin de bulunduğunu bildirdi. IATA‘nın da İstanbul Havalimanı’nı incelemeye aldığı ve denetleyeceği iddiaları karşısında, IATA’nın herhangi bir ülkeyi veya havaalanını denetleme gibi bir görevi ve yetkisi bulunmadığı ifade edildi.

6 yıl aradan sonra denetlenecek

Söz konusu planlamada Asya Pasifik bölgesinden 9, Doğu ve Güney Afrika’dan 5, Avrupa’dan aralarında Türkiye’nin de bulunduğu 9, Ortadoğu’dan 4, Kuzey Amerika’dan 6, Güney Amerika’dan 2, Batı ve Merkezi Afrika’dan 3 ülkenin denetleneceğinin belirtildiğine dikkat çekilerek, şöyle denildi:

“ICAO genellikle ülkeleri 2-4 yıl aralığında denetimlere tabi tutmakla birlikte hangi ülkenin hangi sıklıkta denetleneceğine risk değerlendirmesi, ülkenin geçmiş denetimlerinde uyumluluk durumu ve bulgularını kapatma durumuna göre karar vermektedir. Ülkemizin son denetimdeki uyumluluk oranı yüksek olduğu için 6 yıl aradan sonra tekrar ICAO tarafından denetlenecektir. Diğer yandan yine aynı haber kaynaklarında IATA‘nın da İstanbul Havalimanı’nı incelemeye aldığı ve denetleyeceği iddiaları yer almaktadır. IATA bilindiği üzere havayolu işletmelerinin oluşturduğu bir sektör STK’sı olup, herhangi bir ülkeyi veya havaalanını denetleme gibi bir görevi ve yetkisi bulunmamaktadır. Sonuç olarak ne ICAO ne de IATA’nın İstanbul Havalimanı ile ilgili bir denetimi ya da herhangi bir olumsuz görüşü bulunmamaktadır. Söz konusu haberlerin, eksik bilgiden kaynaklanan kamuoyunu yanıltıcı iddialar içerdiği değerlendirilmektedir.”

Lufthansa Türkiye Genel Müdürü Kemal Geçer, konuyla ilgili fikirlerini Boarding Info izleyenleri için aktardı.

adbanner