Japon Havayolu İstanbul’a Uçmak İçin Neden Lufthansa’dan Onay Almak Zorunda?

Muhammed YILMAZ / 02.09.2019

Japonların en büyük havayolu ANA’nın, Tokyo-İstanbul seferlerine başlama kararı alma hazırlığı içinde olduğu biliniyor. Ancak havayolunun uçuşlara başlayabilmek için kararı tek başına alma şansı yok! Almanların milli havayolu Lufthansa bu durumun önündeki en büyük engel gibi görünüyor.

Japonların Avrupa pazarındaki en büyük havayolu ANA (All Nippon Airways). Bu sebeple 2012 yılının başında, ANA ile Almanların milli havayolu Lufthansa arasında bir ortak girişim (Joint Venture) kuruldu. Lufthansa Grubu’nun alt şirketlerinden Austrian Airlines ve SWISS de Nisan 2013’te bu stratejik ortaklık girişimine dahil oldu. İşbirliği, katılımcı 11 havayolu şirketinin, Japonya ile Avrupa kıtası arasındaki haftalık 116 uçuşu kapsıyor.

TÜRKİYE-JAPONYA ARASINDA TURİZM HACMİ!

Seul’den İstanbul’a Korean Air ve Asiana’nın tarifeli uçuş yapıyor olması ve hiçbir Japon havayolunun Türkiye’ye direkt uçuşunun bulunmamasına rağmen 2014 yılına kadar Türkiye’de Japon turist sayısı Koreli turistten daha fazlaydı. Japonya ile Türkiye arasındaki turizm hacminin zirve yaptığı 2012’de Türk Hava Yolları ve diğer yabancı havayolları aracılığıyla her gün Türkiye’ye ortalama 558 Japon geliyordu.

Türkiye turizmi, zayıflayan güvenlik algısından ötürü geçtiğimiz beş yılda ciddi şekilde daraldı. Ancak geçtiğimiz yıl Türkiye, yeniden rekor sayıda turisti ağırladı. İyileşme rakamları hem Japonya hem de Kore’den önceki yıllarda gelen turist sayısının hala altında olduğumuzu gösteriyor. Bu durumun en önemli sebebi olarak Japonya ve Kore’nin güvenliğe çok duyarlı olduğu düşünülen pazarlar arasında yer alması gösteriliyor. Ayrıca bu durumun arkasında Türk Hava Yolları’nın 2017’de İstanbul-Osaka uçuşlarını durdurması gibi başka faktörler de var. (Gelecek nisan ayında uçuşların yeniden başlaması planlanıyor)

Türkiye’deki güvenlik sorunu algısının dağılması ve Japonya’nın 2019 yılını ‘Türk Kültür Yılı’ ilan etmesi, iki ülke arasında turizmin daha da artabileceği fikrini doğurdu. Bu sebeple ANA’nın, İstanbul’a tarifeli uçuşlar düzenleyebileceği yüksek perdeden konuşulmaya başlandı. ANA’ya göre Japon yolcular, bir Japon havayoluna, yabancı bir havayoluna verdiklerinden daha fazla ücret verip uçmayı tercih edecekler.

JAPONLAR İSTANBUL’A UÇMAK İÇİN LUFTHANSA’DAN ONAY ALMAK ZORUNDA!

İstanbul’a muhtemel bir ANA uçuşu sanıldığı kadar kolay görünmüyor. Ortaya konulan en önemli senaryolardan biri ANA ile Lufthansa ortak girişimi üzerinden bunun gerçekleşebileceği. Her ne kadar ANA ve Lufthansa, aralarındaki JV kurallarını açıklamamış olsa da havacılıkta yapılan bu tip işbirliklerinin şartları genellikle havayollarının uçtukları pazardaki destinasyonları ve diğer havayollarıyla yaptıkları işbirliklerini de kabul etmelerini gerektiriyor. Bu sebeple İstanbul’a ANA uçuşu, Lufthansa’nın arka bahçesinden olacak gibi görünüyor.


İlgili Haber | Havayolları Neden Partner Oluyor?


Lufthansa, daha önce ANA’nın LOT Polish Airlines ile işbirliği yapmasını reddetmişti. Çünkü Almanların milli havayolu, bir Polonyalnın Japonya’ya uçacaksa ANA-LOT ortaklığını, ANA-Lufthansa ortaklığına tercih edeceğini düşünüyor. LOT Havayolları, ANA ve Lufthansa’nın da dahil olduğu Star Alliance ittifakının bir parçası olmasına rağmen, ortak girişimler (JV) bu tip durumlarda her zaman önceliğe sahip oluyor.

THY-LUFTHANSA / THY-ANA İLİŞKİLER AĞI!

Türk Hava Yolları’nın Lufthansa ile oldukça karmaşık bir ilişkisi var. Her iki havayolu da Star Alliance’de ortak. Aynı zamanda Türk ve Alman havayolunun yüzde 50 ortaklığa sahip olduğu SunExpress şirketi bulunuyor. Ancak bir yandan da THY, Lufthansa’nın körfez ülkelerine bağlantılı uçuş trafiğini zorlayan harika bağlantılara sahip yükselen bir yıldız durumunda. Ayrıca Almanya’daki Türk vatandaşlarının sayısının fazlalığı ve Türkiye-Almanya uçuş pazarında da THY’nin Lufthansa karşısında ciddi bir üstünlüğü bulunuyor.

ANA, İstanbul’a bir şekilde uçarak Türk Hava Yolları ile ortaklığını artırmak isteyecektir. ANA ile THY arasında THY’nin İstanbul-Japonya uçuşlarında code share anlaşması bulunuyor. Yani iki havayolu da kendi satış kanalları üzerinden aynı uçuşa bilet satıyor. ANA ve Türk Hava Yolları arasındaki anlaşma ayrıca, THY’nin Abu Dabi, Bahreyn ve Dubai’ye uçuşlarında da ortak kod paylaşımını kapsıyor. Öte yandan ANA’nın İstanbul Havalimanı’na uçması, Doğu Avrupa, Orta Doğu ve Afrika’da daha fazla bağlantı olanağı sağlayacak.

ANA İSTANBUL’A NASIL UÇACAK?

Havacılık endüstrisinde hiçbir havayolu, ticari ilişkilerini tek bir ortaklık kapsamıyla sınırlı bırakmaz. Birbirleriyle karmaşık ilişkiler ağı oluştururlar. Lufthansa’nın da ANA dışında Asya’da başka ortaklıkları mevcut. Örneğin Tokyo Haneda ile İstanbul arasında bir slot açılırsa Lufthansa bunun Japan Airlines (JAL) yerine ANA tarafından alınmasını ister. Çünkü bu durum ANA ile işbirliği kapsamında, ilgili slotta kendinin de bilet satıp gelir elde edebileceği anlamına gelir.

Tüm bu gerekçeler bir araya geldiğinde ANA’nın İstanbul’a başlatacağı potansiyel bir uçuş konusunda Japonların THY ile daha derin bir ortaklık için pragmatik davranacakları kesin. Ancak Lufthansa ile devam eden ortaklıklarını da olumsuz etkileyecek bir adım atmak istemeyecekleri de kesin olan diğer bir gerçek. Gelişmeleri hep birlikte takip edeceğiz.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir