Kabin Havasını İyileştiren Teknoloji

Kabindeki hava kalitesi hiç bu kadar önemli olmamıştı! COVID-19’un küresel bir salgına dönüşmesinin ardından, yaklaşık bir yıldır, orijinal ekipman üreticileri (OEM) ve operatörler, iş jetlerinin kabinlerindeki hava kalitesinin yükseltilmesine odaklandı. Özellikle üzerinde çalışılan konu ise, yolcuların ciddi şekilde endişe duyduğu bir konu olan, kabindeki havanın virüsler ve diğer tüm patojenlerden arındırılması.

Kurumsal havacılık dünyası, kabinde yolcuların soludukları havanın patojenden arındırılarak, seyahatleri yolcular için daha güvenliği hale getirecek yeni teknolojilere yoğunlaşmış durumda. Bu projelerden biri de, Aviation Clean Air (ACA) tarafından geliştirilen NeedlePoint Bi-Polar Ionization (NPBI) teknolojisi. Uçakların çevresel kontrol sistemlerine (ECS) entegre edilen bu sistem, ECS aktif edildiği an harekete geçiyor ve hava kanalları yoluyla kabine ve kokpite hava akışı sağlıyor.

ACA ortaklarından Jonathan Saltman geliştirdikleri teknolojiyi şu şekilde özetliyor: “Sistem etkinleştirildikten sonra, kabindeki hava içinde bulunan su moleküllerine pozitif ve negatif iyonların bağlanmasını sağlayan soğuk plazma yayarak, sporlar, virüsler ve bakterileri nötralize eden moleküler bir reaksiyon oluşturuyor. Yaptığımız testler, NPBI’nin COVID-19 dahil olmak üzere çeşitli bakteri türleri ve virüslerin yanı sıra kokular ve statik elektriğe karşı etkili olduğunu kanıtladı.”

California’da 5 Ocak’ta sonuçlanan laboratuvar testleri, 90 dakika içinde bu olumlu tablonun ortaya çıkarılabildiğini gösterdi. Sonuçlar NPBI’nın, kabin içinde COVID-19 virüsünü yüzde 99,9999 oranında nötralize ettiğini ortaya koyuyor. 12 Şubat’ta laboratuvar tarafından yapılan daha ileri testlerde de influenza A ve B virüslerinin yanı sıra rinovirüs, E. coli, MRSA ve aspergillus için benzer bir nötralizasyon ve azalma oranları bulundu.


İlgili Haber | Uçaklarda Covid-19 Savaşı: Elektrostatik Püskürtme


Sistemin kurulumu, uçağa bağlı olarak değişmekle birlikte, büyük çoğunluğunu ECS için gerekli kablo değişikliklerinin oluşturduğu, yaklaşık 50-100 adam/saat sürüyor.

Sistem Hangi Uçak Tipleri İçin Uygun?

Geliştirilen sistem, Cessna Citation Latitude ve Sovereign serisi modelleri ile Citation Excel / XLS / XLS + serisi ve Cessna Citation X jetlerinin yanı sıra Beechcraft King Air 300 serisi turboprop uçaklara kurulum için onayı aldı. Diğer uçak modellerine entegrasyonu için de geliştirme planları sürüyor.

Etkinleştirildikten sonra, dakikalar içinde devreye giren sistem, kabindeki hava ve yüzeyler dahil olmak üzere, tüm kabin içini sürekli olarak dekontamine etmek için tasarlandı.

Kabin havası yönetimi ve temizlik çalışmaları için herkesin tercih ettiği tek bir yöntem yok. Geleneksel HEPA filtreleri gibi sistemlere çok iyi bir alternatif olarak geliştirilen iyonizasyon temelli sistemlerin, geleceğin lider kabin hava temizleme teknolojileri olacağı düşünülüyor.

adbanner