Kahramanmaraş’ta Yangın Söndürme Uçağı Neden Düştü?

Orman Bakanlığı’nın bu yaz sezonu için Rusya’dan kiraladığı 3 adet Beriev Be-200 tipi uçaktan biri olan ve Adana’da konuşlanan yangın söndürme uçağı, Kahramanmaraş’taki ormanlık araziye yıldırım isabet etmesi nedeniyle başlayan yangına havadan müdahale için bölgeye sevk edildi.

Adana Şakirpaşa Havalimanı’ndan gelen ve yangın bölgesine ilk dalışını yapan uçak, alevlerin üzerine 12 ton su bıraktı. Ardından, beklenmedik şekilde irtifa kazanamayarak dağlık alana çakıldı. Uçakta bulunan 5’i Rus, 3’ü Türk toplam 8 kişilik mürettebatın tamamı yaşamını yitirdi.

Yaşanan kazanın nedenlerini belirlemek üzere, soruşturma yürütmek için oluşturulan Ulaştırma Bakanlığı’na bağlı Kaza İnceleme Kurulu çalışmalara başladı.

KAZANIN NEDENİ HİDROLİK SİSTEM ARIZASI MI?

Kaza yapan uçağın, 28 Temmuz’da başlayan Manavgat yangınına havadan müdahaleler sırasında arızalandığı ve bakım için uzun süre yerde beklediği biliniyor. Hidrolik sisteminde arıza tespit edilen uçak, bakımın ardından 2 Ağustos’ta tekrar uçmuş ve kalkıştan kısa süre sonra yeniden acil iniş yapmak zorunda kalmıştı. Yaşanan kazanın, uçaktaki bu hidrolik sistem arızasına bağlı olarak mı gerçekleştiği ise büyük bir soru işareti.

İlk uçuşunu 1,5 yıl önce 14 Şubat 2020’de yapan Rus yapımı uçak, 2 adet Progress D-436TP jet motorundan güç alıyordu.

BERIEV BE-200’ÜN İLK ÖLÜMLÜ KAZASI OLDU!

Kahramanmaraş’ta yaşanan olay, Beriev Be-200 amfibik uçaklarının, 2’nci büyük kazası olurken; ilk ölümlü kazası olarak kayıtlara geçti. Daha önce 6 Temmuz 2006’da Portekiz İçişleri Bakanlığı filosundaki bir Beriev Be-200, eğitim uçuşu sırasında kaza yapmıştı. Uçağın su doldurma manevraları için coğrafi koordinatlarının belirlenmesinde yapılan hatadan kaynaklanan kazada, uçak ciddi yapısal hasar görmesine rağmen, uçaktaki 9 kişi kurtulmayı başarmıştı.

İlk uçuşunu 24 Eylül 1998’de gerçekleştiren ve 31 Temmuz 2003’te hizmete başlayan Beriev Be-200 tipi amfibik uçaklar toplam 12 adet üretildi. Uçaklar, yangın söndürme görevlerinin dışında arama kurtarma, deniz devriyesi, kargo ve yolcu taşımacılığı için de kullanılabiliyor.

Be-200 uçaklarını diğer amfibik uçaklardan ayıran özelliği, tam basınçlı gövdeye sahip olması ve bu sayede birçok görevi yerine getirebilmesi olarak öne çıkarken, Be-200, her mevsim, gece ve gündüz olumsuz hava koşullarında tüm uçuş aşamalarında seyrüsefer ve uçuş kontrolünü sağlayan uçuş/navigasyon ve iletişim ekipmanları ile donatılabiliyor. Tasarımcılar, Be-200’ü tasarlarken, 148 ayrı rekorun sahibi en büyük amfibik uçak A-40 “Albatros”un tasarımı ve test sonuçlarını dikkate aldı.


İlgili Haber | Orman Yangınlarında Kaç Sorti Uçuş Yapıldı?


İlgili Haber | Yangın Söndürme Uçaklarının Attığı Kırmızı Sıvı Ne?


İlgili Haber | Türkiye’nin Yangın Söndürme Uçağı Var mı Yok mu?


İlgili Haber | Yangınla Mücadelede Türkiye’ye Hangi Ülke Kaç Uçak Gönderdi?


İlgili Haber | Dünya’nın En Büyük Yangın Söndürme Uçağı

adbanner