Görsel: James D. Morgan - Getty Images

Kokpitin Üzerindeki Kapak Ne İşe Yarıyor?

Pek çok kişi, Hollandalı KLM’in pilotlarından birinin sosyal medyada paylaştığı bir video ile Boeing 747’nin kokpitinin tavanında bir kapak olduğunu fark etmesine neden oldu.

Otomobillerdeki sunroof’lara benzeyen bu kapakların amacı, acil durumlarda pilotların kokpitten çıkmaları için alternatif bir yol oluşturmak.

Boeing 747. Görsel: Reinhold Möller – Wikimedia

5 Eylül 1986’da Pan American World’ün (PanAm) Karaçi’de teröristler tarafından kaçırılma girişiminde, pilotlar bu kapağı kullanarak uçaktan ayrılmıştı. Bunun dışında bazı özel uçuşlarda pilotların bayrak sallaması, selamlama yapması gibi özel amaçlarla bu kapak kullanılıyor.

24 Haziran 2007 Le Bourget Havalimanı / Paris Air Show Görsel: Pierre Verdi / AFP – Getty Images)

Acil çıkış kapağı, Boeing 747’nin tüm modellerinde mevcut. Ayrıca Airbus A350 ve Boeing 787’nin kokpitinde de benzer kapaklar bulunuyor.

Tüm büyük ticari uçakların kokpitinde, pilotlar için alternatif bir çıkış yolu tasarlanması uçuş emniyeti açısından şart. 747, 787 ve A350’deki kapak yapısının aksine; Airbus A320 ailesi, A330, A340 ve A380 ile Boeing 737 ailesi, 757, 767 ve 777 uçaklarının tümünde kokpitin yan tarafındaki en arka pencereler açılır kapanır şekilde tasarlanıyor.

Görsel: Joao Carlos Medau – Wikimedia

Bu pencereler genellikle kilitsiz bir mekanizmaya sahip ve kaydırılarak açılıyor. Kabin basınçsız olduğu durumlarda açılabilen pencerelerin bir başka avantajı da kuş çarpması veya volkanik küller nedeniyle ön pencerelerin hasar görmesi nedeniyle, ileri görüşün kaybedildiği durumlarda destek görevi sunması ile uçak yerdeyken pilotların temiz hava alma ihtiyacı ve yer personeli ile iletişim için de kullanılabilmesi.


İlgili Haber | Volkanik Patlamalar Uçaklara Nasıl Zarar Veriyor?

adbanner