Malezya Havayolları Airbus A380’den Neden Vazgeçti?

Malezya Havayolları, şirketin iflastan kurtulmasını sağlayan geniş kapsamlı bir yeniden yapılanmanın ardından, Airbus A380’leri filosundan çıkarma kararı alan havayolları arasına katıldı.

COVID-19 salgınının başlangıcından bu yana, uzun mesafeli hava yolculuğu talebindeki benzeri görülmemiş düşüş nakit akışını azalttığı için, dünya genelinde havayolları A380’lerini yere indirdi ve sonrasında da emekliye ayırma kararı aldı.

Çevrimiçi olarak düzenlenen bir basın brifinginde konuşan Malezya Havayolları CEO’su Izham Ismail, havayolunun artık dört motorlu superjumbolarına veda etmenin yollarını aradığını, çünkü havayolunun gelecekte bu uçaklara ihtiyaç duymayacağını açıkladı. Bu uçağı satmanın zorluklarının farkında olduklarını söyleyen Ismail, A380 uçaklarını filodan çıkarmanın yollarını aradıklarını belirtti.


İlgili Haber | Coronavirus 4 Motorlu Yolcu Uçaklarını Bitirdi


Malezya Havayolları, en son 2013 yılında A380’i filosuna katmıştı. Havayolu, A380 uçaklarını Kuala Lumpur’dan Londra ve Hong Kong’a yaptığı uçuşlarında kullanıyordu.

Geçtiğimiz aylarda Etihad Airways, Air France, Lufthansa, Thai Airways gibi havayolları, gelecekteki filo planlarında A380’e yer olmadığını duyurmuştu. A380’in en büyük müşterisi olan Emirates dışında, pandemiden sonra A380 ile operasyonlara devam etmeyi planladığını açıklayan şirketler ise British Airways ve Qantas oldu. Bu şirketler A380 ile operasyonlara tamamen kapılarını kapatmamış olsa da uçaklarını yeniden gökyüzü ile buluşturmak için piyasa koşullarını yakından takip ediyor. Bu şirketlerin, süperjumbo ile uçuşlara başlamasının 1-2 yılı bulabileceği düşünülüyor.

China Southern de pandemi sürecinde A380 ile operasyonlarını kesintisiz sürdürdü. Gelecekte A380 operasyonlarına devam edecek az sayıdaki havayolundan biri de Çinli havayolu olacak.

Malezya Havayolları İflastan Nasıl Kurtulacak?

A380’ler ile ilgili bu açıklama, İngiltere iflas mahkemesinin Malaysia Aviation Group’un (MAG) yeniden yapılanma planına devam etmesini resmi olarak onaylamasından hemen sonra geldi. MAG yönetimi, İngiliz mahkemeleri tarafından onaylanan yeniden yapılandırma planının, uçak kiralama şirketleri ile yapılan bir anlaşmanın yanı sıra devlete ait tek hissedar olan Khazanah Nasional’dan gelen 891 milyon Dolar’lık sermaye enjeksiyonunu içerdiğini duyurdu. Anlaşma, şirketin borçlarını 3,7 milyar Dolar’ın üzerinde azaltacak ve 2025 yılına kadar yeniden yapılandırma dönemi boyunca şirketi finanse edecek.

Boeing 737 MAX Teslimatları Ötelenmek İsteniyor!

MAG yönetimi ayrıca bu hafta, havayolunun 737 MAX siparişlerini 2024’te teslim almaya hazır olduğunu duyurdu. Ancak Ismail, havayolunun bu teslimat tarihini ileriye taşıma olasılığı üzerinde de çalıştığını açıkladı. Havayolunun CEO’su, 737 MAX ile ilgili devam eden sorunların o zamana kadar çözüleceğini ve tüketici güveninin yeniden sağlanacağını umduğunu da sözlerine ekledi.

Malezya Havayolları, Boeing’e, 15 adet MAX 8 ve 10 adet MAX 10 olmak üzere toplam 25 adet sipariş verdi. 2016’daki ilk plana göre havayolu, yalnızca 25 MAX 8 alacaktı. Ancak daha sonra siparişin içeriğinde değişiklik yapılarak 10 adet sipariş MAX 10 modeline çevrildi.

Yan Gelirlere Önem Verilecek!

Malezya Havayolları, iç ve güneydoğu Asya seyahat pazarlarındaki talebin 2022’nin ikinci veya üçüncü çeyreğinde 2019 seviyelerine ulaşacağını düşünüyor. Tüm zorluklara rağmen, yeniden yapılandırma planı kapsamında 2023’te başabaş noktasına ulaşılması hedefleniyor.

Ismail ayrıca daha önce grubun karlılığa geri dönmesi için işlerini çeşitlendirmeyi ve kendilerini küresel seyahat grubu olarak yeniden konumlandırmayı planladıklarını duyurdu. Bu plana göre, grubun portföyündeki farklı iş segmentlerine ve yan kuruluşlara öncelik verilecek bir paradigma değişikliği gündemde. MAG’ın seyahatle ilgili diğer ürün ve hizmetlere katılımının, uçuşların ötesinde genişletilmesi amaçlanıyor. Bu plan, müşterilerin uçtan uca seyahat deneyimlerini tamamlamalarına yardımcı olmak konusunda uzun bir yapılacaklar listesini içeriyor. MAG, uçuş dışı gelirinin 2025 yılına kadar yüzde 60 artışla 972 milyon Dolar’a çıkarmayı bekliyor.

Malezyalıların İflas Tehdidi!

Geçen yıl Ekim ayında, Malezya Havayolları yönetimi, alacaklıların kendilerine önerilen yeniden yapılandırma planna destek vermemesi durumunda, şirketin iflas edip kapanmasından başka seçeneği kalmayacağını belirterek, tehditvari açıklamalar yapmıştı.

Uçak kiralama şirketlerinin, yeniden yapılandırma planını kabul etmemesi durumunda, şirketin Malezya Havayolları’nın havayolu işletme operatörü sertifikasınının (AOC) farklı bir isim altında yeni bir havayoluna geçirilmesi veya kardeş havayolları Firefly ve MASwings’in sertifikalarının kullanılmasını da içeren “B Planı” nın devreye alınabileceği açıklanmıştı.

adbanner