Pegasus Uçağı Pistten Çıktı Sabiha Gökçen’de 2’nci Pist Tartışmaları Başladı

5 Ocak 2020 Pazar günü itibariyle İstanbul’u etkisi altına alan şiddetli yağmur ve rüzgar, uçuş trafiğini de ciddi şekilde etkiliyor. Özellikle İstanbul Havalimanı’nda rüzgar hızının saatte 105 kilometreye kadar çıktığı anlar yaşandı. Çok sayıda uçak pas geçmek zorunda kalırken; başka havalimanlarına divert edilenler de oldu.

Hava muhalefetinin yarattığı tatsız olay ise korkulan İstanbul Havalimanı’nın aksine; rüzgar hızının İstanbul Havalimanı’nın yarısı kadar olduğu Sabiha Gökçen’de yaşandı.

Pegasus Havayolları’nın PC747 Sharjah seferinden dönen Boeing 737-800, Sabiha Gökçen Havalimanı’na teker koyduktan sonra kayarak pistten çıktı. Toprak alanda çamura adeta saplanarak duran uçaktaki 164 yolcu slide olarak adlandırılan şişme kaydırak yardımı ile tahliye edildi ve terminale alındı. Yolcu ve mürettebattan yaralanan olmadı. Yaşanan kırım sırasında rüzgar hızı, 030 dereceden 27 knot yani saatte yaklaşık 50 km olarak ölçülürken; hamleli esen rüzgarın hızı anlık olarak saatte 68 km’ye çıkıyordu.

Olayın ardından Sabiha Gökçen Havalimanı’nın hizmet veren tek pisti uçağın kurtarılması ve pistin temizlik çalışmaları için kapatıldı.

Pistin kapanması nedeniyle Sabiha Gökçen Havalimanı’na inecek uçaklar, İstanbul Havalimanı’na yönlendirildi. Başlangıçta 1 saat içinde açılması planlanan pist, neredeyse 24 saat sonra açılabildi. Onbinlerce yolcu mağdur olurken; özellikle olayın yaşandığı ilk saatlerde havalimanı terminalinde kendilerine sağlıklı bilgi aktarılmayan yolcular ıslıklı protestolarda bulundu. Hem Pegasus uçağının bulunduğu yerden hava koşullarının da etkisiyle çok geç çıkarılabilmesi ve havalimanının 24 saate yakın kapalı kalması; hem de yolcuların şiddetli protestosuna maruz kalınmayı gerektirecek bilgilendirme eksikliği gibi konular nedeniyle sSabiha Gökçen’de kriz yönetimi mi eksik konuları gündeme geldi.

Öte yandan Pegasus uçağının yaşadığı kırımın ardından, 2014 yılında ihalesi yapılan ve 2015’te yapımına başlanan ikinci pistin bu kadar uzun sürede neden tamamlanıp hizmete başlayamadığı da tartışma konusu oldu. Sabiha Gökçen’e bir pistin yapılamadığı dönemde dünyanın en büyük terminaline ve aktif iki piste sahip İstanbul Havalimanı’nın sıfırdan inşa edilmiş olması soru işaretlerini artırdı.

Yıllardır yolcu sayısında rekor artış yaşayan ve mega havalimanı haline gelen Sabiha Gökçen’de tek pist bulunması uçuş operasyonlarının sıfır hata ile yönetilmesini zorunlu kılıyor ve böylesi olağanüstü durumlar yaşandığında havalimanının tamamen uçuşlara kapanması sonucunu doğuruyor. Yıllar içinde beklenenden çok daha fazla uçuş trafiğine sahip hale gelen havalimanının hizmet veren tek pistinin rutin bakımları bile, gece 01-05 arasında havalimanın gece operasyonlara kapanmasıyla yapılabiliyor.

adbanner