Written by 17:43 Güncel-Gündem, HAVACILIK

Pilot Adayları En Kolay Nerede İş Bulabilir?

Asya-Pasifik bölgesindeki pilot ihtiyacı, bu mesleğe gönül verenler için parlak bir gelecek vaat ederken, bunun tersine yerel havayolları için ciddi baş ağrısı olacağa benziyor. Bir başka deyişle her zaman olduğu gibi; hayat birileri için kazandırırken; birilerine de kaybettirecek gibi görünüyor. Bölgede hızla artan pilot ihtiyacı, havayolu pilotu olmaya gönüllü olanlar için yeni bir pencere açtı.

Asya-pasifik bölgesinde beklenen büyük artışile küresel hava trafiği önümüzdeki yirmi yıl içinde ikiye katlanacak. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’ne (IATA) göre, yalnızca bu bölgede yılda yaklaşık 4 milyar yolcunun uçakla seyahat edeceği bir döneme yaklaşıyoruz.

Yerel havayolları şu anda kokpitlerinde görev vermek için yetenekli pilot bulmakta zorlanırken;gelecekte durum çok daha zorlaşacak gibi görünüyor. Bu sebeple, iyi maaşlarla saygın bir iş yapmayı isteyen havayolu pilotları gözlerini Asya-Pasifik bölgesine yöneltmek zorunda kalacak.

Arz Talep Dengesizliği

statista.com web sitesi tarafından hazırlanan bir rapora göre, dünya genelinde 290.000 aktif pilot var Airbus ve Boeing, önümüzdeki 20 yıl boyunca 540 bin ila 800 bin arasında yeni pilotun gerekli olacağını tahmin ediyor. Mevcut ihtiyacın bölge tarihinde havacılık istihdamı alanında en büyük oranda Asya-Pasifik bölgesinde olması beklenirken; yine de bir arz-talep dengesizliği yaşanabileceği öngörülüyor.

llgili Haber | Gelecekte Yolcu Uçakları Tek Pilotla mı Uçacak?

Çok çeşitli tahmin ve tartışmalara rağmen, uçaklar henüz pilotsuz uçamıyor. Bu yüzden profosyonellere olan ihtiyaç gittikçe artıyor ve Asya Bölgesi’nin artan ekonomisi, yükselen gelir seviyesi ve zenginliğinden dolayı seyahat etmek isteyen yolcu sayısındaki artış ile beraber pilotlara olan talep de giderek artacak.

Arz ve talep arasındaki sürekli artan farkla ilgili göz önünde bulundurulması gereken bir diğer önemli faktör, önümüzdeki 5 ila 10 yıl içinde birçok kıdemli ve tecrübeli pilotun emekli olacağı gerçeği. Bu da havacılık sektöründe yetenekli profesyoneller için günden güne artan bir talebin kaçınılmaz olduğu anlamına geliyor.

Vietnam, dünyada en hızlı büyüyen havacılık pazarlarından biri durumunda. 2020’ye kadar Vietnam yerel havayollarının büyük bir nitelikli pilot açığı yaşayacağı öngörülüyor. Asya-Pasifik bölgesindeki diğer ülkelerde de durum pek farklı sayılmaz.

Malezya, Endonezya, Tayland, Singapur ve Çin, pilotlara olan talebin katlanarak arttığı ülkeler arasında. Bu yüzden, yerel havayolları kendileriyle çalışacak yeni pilotları çekmenin yollarını bulmak için sürekli kafa yoruyor.

Yerel Pilotların Avantajları

Yerel pilotlar bu büyük rekabet ortamında en çok talep edilenler arasında. Düşük maliyetli havayollarının büyümesindeki önemli faktörlerden biri pilot kıtlığı.

Vietnam’ı üzerinden devam edersek. Şu an ülkede beş yerel havayolu var. Neredeyse hepsi büyüyor ve geçen yıl yeni bir yerel havayolu daha kuruldu. Sadece bu yeni havayolunun bile 240 yeni pilota ihtiyacı vardı. Önümüzdeki yıl, 2 hatta 3 havayolunun daha pazara girmeyi planladığı bilinen başka bir gerçek. Bu nedenle en az 300 yeni pilot talebi daha oluşacak.

Yeterli sayıda kalifiye yerel pilot bulunmadığından, yeni havayollarının yöneticileri Avrupa, Amerika veya Avustralya havayollarından pilotları “çalmaya” mecbur kalacak. Vietnam havayollarında çalışan yabancı pilotların oranı şuanda yüzde 70 civarında. Bölgedeki diğer ülkelerde çalışan yabancı pilotların oranı da aşağı yukarı aynı.

Fakat yabancı pilot “çalmak” kalıcı bir çözüm değil.Şirkete girereken uygulanan aşırı karmaşık değerlendirme süreçleri, oldukça zorluyor. Büyük bir bürokrasinin yanı sıra kültürel ve zihniyet farklılıkları, Çinli havayollarının havacılık sektöründe en yüksek maaş teklifi vermesine rağmen, bu tip ülkelerde yabancıların çalışmasını engelleyen diğer önemli nedenler arasında yer alıyor.

Bununla beraber, yabancı pilotların çoğu 1-2 yıllık süreli sözleşmeler imzalayarak; genellikle sözleşme sürelerini uzatmıyor. Havacılık endüstrisi, stratejik planlama ve mantıklı düşünüp karar almanın zorunlu olduğu bir sektör. Her şey önceden hesaplanıp, iyi bir planlama yapılmalı ve pilotların kalmasını engelleyen ya da pilotların ayrılma nedenleri arasında olan faktörler dikkate alınmak zorunda.

Dolayısıyla, hızla büyümeyi planlayan havayolları, sözleşmelerinin bitimine gün sayan pilotlara muhtaç kalıyor. Bu nedenle bölgesel havayollarının çoğu, gökyüzünde kariyer yapma hayali kuran pilot adaylarını çekmeye çalışıyor.

Pilotlar İçin Yeni Olanaklar

Havayolu ile seyahat eden yolcu sayısında müthiş bir artış yaşanıp; havayolları çalıştıracak uçuş ekibi bulamamak sorunundan şikayet ederken, hem Airbus A320 hem de Boeing 737 kullanan yeni yerel pilotlar ellerini ovuşturabilirler. Onlar için yeni bir kariyer yolculuğunu, inişi hiç olmadığı kadar yumuşak bir uçuşla özdeşleştirmek mümkün.

Bölgesel havayolları pilot eksiği sorunu yaşayıp, nitelikli pilotlar bulmak için yeni yollar bulmaya mecbur kalıyor. Uçuş ekibi eksikliğini önlemek için bazı havayolları  gençlerin gelecekte kendi personeli olmaları için, onları eğitmek üzere kendi kurum içi akademilerini kurmakta çareyi buldu .

Hatta bazı havayolları yeni nesil pilotları işe almak amacıyla müstakbel uçucu personelin eğitim masraflarını finanse ediyor. Bazı havayolları da ihtiyaç duydukları pozisyonları hızlı bir şekilde doldurmak amacıyla pilotların “kaptan pilot” olarak kalifiye olabilmeleri için gereken minimum saatleri “düşürüyor”.

Yeni eğitim merkezleri de yerel havacılık eğitimi ihtiyaçlarını karşılamak konusunda harekete geçti. Uluslararası kabul gören, Avrupa’nın en büyük 3 bağımsız havacılık eğitim merkezinden biri olan BAA Eğitim Akademisi, geçtiğimiz yıl Vietnam’da şube açtı.

İyi Eğitimin Önemi

“Pilotluk mesleği, tüm dünyada prestijli ve Asya bölgesi de bundan istisna değil. Pilotların iyi ücret alması da önemli bir faktör. Vietnam’da ortalama aylık maaş sadece 150 Dolar civarında. Karşılaştırma yapmak gerekirse, yeni pilotlar ayda yaklaşık 6.000 Dolar kazanıyor Bu nedenle eğitim pahalı olsa da, 3-4 yıl içinde yatırım gerçekten karşılığını veriyor gibi görünüyor.

Uzmanlara göre pilot adayları arasında, işlerini iyi yapmak için bilgi ve becerileri olan yüksek motivasyonlu insanlar öne çıkıyor. Dakiklik, ayrıntılara dikkat, istikrarlı karakter, risk yönetimi becerileri, karar verme ve çoklu görev yapabilme yeteneği, başarılı bir pilot olmak için gereken birçok kalite ve kişilik özellikleri arasında gösteriliyor.

Sezgin VARLI 

(Visited 124 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info