Pilotlarla İletişim Koptuğunda Neden Savaş Uçakları Havalanıyor?

Kenya Airways’in KQ118 sayılı Nairobi (Kenya) ve Amsterdam (Hollanda) uçuşunu icra eden 5Y-KZC tescilli Boeing 787-8’in kokpit ekibi ile Alman hava trafik kontrolörleri arasındaki iletişim kesildi. İki savaş uçağı anında harekete geçirildi!

KQ118 sefer sayılı uçuşu gerçekleştirmek üzere, Nairobi’den Amsterdam’a gitmek için  19 Eylül saat 11:59’da kalkması beklenen 787-8, gece yarısından yedi dakika sonra havalanabildi. Kenya hava sahasından ayrıldıktan sonra uçak, Etiyopya, Sudan, Mısır ve bir çok Avrupa ülkesinin hava sahasını aşıp, Amsterdam’a teker koyacaktı. Uçağın Hollanda hava sahasına girmeden önce geçmesi gereken son ülke Almanya idi.

Alman hava trafik kontrolörleri, FL400 seyir irtifasında (yaklaşık 40.000 feet) uçakla iletişimi kaybetti. Bunun üzerine Alman Hava Kuvvetleri’ne ait iki Eurofighter savaş uçağı havalandı ve gökyüzünde Kenyalı uçağın peşine düştü. Bu esnada süpersonik savaş uçaklarının neden olduğu sonik patlamalar, birçok Almanı gece yarısı uykularından uyandırdı ve başka bir paniğe neden oldu.  Landshut’tan Frankfurt’a kadar çok sayıda yerde panik telefonları alındı.


İlgili Haber | Sonik Patlama Nedir? Nasıl Oluşur?


Uçuşa dair radar verileri, uçağın 04:06 – 04:26 UTC arasında Almanya üzerinden uçtuğunu ve bu esnada oluşan sonik patlamaların, Pazartesi sabahı yerel saatle 06:00 ile 06:30 arasında bir çok Almanı korkuttuğu sanılıyor.

İletişim kaybının yaşandığı yer göz önüne alındığında, birçok uzman, uçaktaki kokpit ekibinin, Avusturya hava sahasından Alman hava sahasına geçerken frekans değiştirmeyi unuttuğu/başaramadığı için bu sorunun yaşanmış olabileceğini tahmin ediyor.

Alman Hava Kuvvetleri’ne ait iki Eurofighter’ın pilotları uçağa yaklaşarak, Boeing 787’nin kokpit ekibinin dikkatini çekti ve kule ile iletişimin kurulması sağlandı. Dreamliner, yaklaşık 30 dakika sonra Alman hava sahasından çıkıp, sorunuz bir şekilde Amsterdam’a teker koydu.

İletişim Koptuğunda Savaş Uçakları Neden Havalanıyor?

İlk sebep, savaş uçağının pilotları, kuleye yanıt vermeyen sivil uçakta bir acil durum varsa, bunu tespit ediyor ve makul bir süre içinde, en doğru şekilde aksiyon alınmasını sağlıyor. Birçok ülke, sahip olduğu, kısa sürede ticari bir uçağa en iyi şekilde ulaşabilen süpersonik savaş jetleri sayesinde, bu gibi durumlar için hızlı tepki verebiliyor.

İkincisi ve daha ciddi sebep ise savaş uçaklarının potansiyel riskli bir durum tespit edilmesi halinde, yolcu uçağını düşürmek üzere havalanıyor. Ancak elbette, böylesi bir kararın en yüksek siyasi makamlar tarafından onaylanması gerekiyor. Sivillerle dolu bir ticari uçağı ‘düşürme’ yeteneği, yirmi yıl önce, kaçırılan ticari yolcu uçaklarının, terör silahı olarak kullanıldığı 11 Eylül saldırıların bu yana daha yüksek olasılık haline geldi.

Sonuç olarak, kule ile iletişimi kopan herhangi bir yolcu uçak için savaş jetlerinin havalanmasının amacı; kokpit ile kule arasındaki iletişimin yeniden kurulmasını sağlamak ve uçuşta her şeyin her zamanki gibi sorunsuz işlediğinden emin olabilmek. Yolcu uçağını kontrol etmek üzere havalanan savaş uçakları, pilotların herhangi bir sebeple bilincini yitirmesi, bayılması, oksijensiz kalması gibi sağlık sorunları yaşamadığından; uçağın hava korsanları tarafından kaçırılmadığından ve radyo iletişiminin gerçekten (ve doğru frekansta) çalıştığından emin olunabilmesini amaçlıyor.

adbanner