Qantas Londra’dan Sidney’e 19 Saat 19 Dakika Non-Stop Uçmayı Başardı!

Bilim insanları, ışınlanmayı keşfedene kadar olabilecek en iyi senaryo bu gibi görünüyor!

Avustralya’nın milli havayolu Qantas, Sunrise Projesi kapsamında yaptığı ikinci deneysel araştırma uçuşunda, Londra’dan Sidney’e non-stop bir uçuşu başarıyla tamamlayarak; modern uçakların yeteneklerinin sınırlarını zorlayan bir başarıya daha imza attı. Bu deney uçuşunda yer alan yolcular, havacılık endüstrisinde bir rekorun kırılmasına şahit olurken; uçuş boyunca çok nadir görülen bir detay olarak iki kez güneşin doğuşuna tanık oldu.

QF7879 sefer sayılı uçuş, hem menzil olarak (17.800 kilometre – yaklaşık 11.060 mil) hem de uçuş süresi anlamında (19 saat ve 19 dakika) ile ticari bir havayolu tarafından gerçekleştirilen dünyanın en uzun yolcu uçuşu rekorlarını kırdı.

Bu başarı, dünyanın öbür ucu olarak adlandırılan Sidney’i, Avrupa ve Amerika Birleşik Devletleri’ndeki destinasyonlarla doğrudan birbirine bağlayacak olan ultra uzun mesafeli uçuşların hayata geçirilmesi için önemli bir dönüm noktası.

Araştırma uçuşundaki 50 yolcu, Perşembe günü Londra Heathrow Havalimanı’nda, şafak vakti yağmurlu bir havada başlayan yolculuklarını; Avustralya’nın doğu sahilinde, cuma günü öğleden sonra aydınlık ve sıcak bir günde tamamladı. Eğer aynı rotada aktarmalı bir şekilde seyahat etseler; yolculukları en az 3 saat daha fazla uzayacaktı.

Bu uçuşlar henüz tarifeli şekilde başlamadı. Yani yolcular bilet ücretini ödeyerek bu seferde yer alamıyor. Qantas, 2022 veya 2023’e kadar tarifeli uçuşların başlamasını planlıyor. Ancak uçuşlar resmi olarak başlamadan önce Avustralyalı havayolunun, havacılık otoritelerini, pilotların, kabin ekibinin ve yolcuların havada 22 saate kadar rahatlıkla başa çıkabildiklerine ikna etmesi gerekiyor.

Qantas, uzun süredir New York-Sidney uçuşlarının da dahil olduğu “Sunrise Projesi”ni hayata geçirme planları yapıyor. Havayolunun patronu Alan Joyce, bu projeyi ticari uçuşların “son sınırı” olarak nitelendiriyor.

İlgili Haber | 16 Saat 16 Dakika Süren New York-Sidney Uçuşu Testi Geçti

Londra’dan Sidney’e yapılan QF7879 sefer sayılı uçuş, Avustralya Sivil Havacılık Güvenliği Otoritesi’ne sunmak için veri toplamak üzere havayolu tarafından gerçekleştirilen üç araştırma uçuşundan biriydi. Pilotlar, bu uçuşlarda beyin dalgası monitörleri kullanıyorlar ve uçuş öncesi, sırası ve sonrasında idrar örnekleri veriyor. Uyku döngülerini de kontrol eden bir hormon olan melatonin seviyeleri bu sayede test ediliyor.

Uçuşta yer alan, başta Qantas çalışanları ve havayolunun sık uçan yolcuları arasından seçilen diğer yolcuların da, uçuş sırasında uyku düzeni, fiziksel aktiviteleri ve hatta eğlence sistemi kullanımlarını ölçümleyebilmek için biyometrik monitörler kullanıldı. Uçuşu gerçekleştiren Boeing 787-9 Dreamliner’da çok az sayıda gazeteci de yer aldı. Böylece Qantas, bu test uçuşlarını bir PR faaliyeti olarak da değerlendirmiş oldu.

Uçağın Sidney’e inişi, Qantas’ın 99. yıl dönümü kutlamalarına denk geldi ve yüzlerce çalışan, özel olarak organize edilen bir kutlamada uçağı selamladı. Böylece uçuşun başarıyla tamamlanmasıyla birlikte; yaklaşık 12 boyunca sürecek olan, havayolunun 100’üncü yıl kutlamaları da resmi olarak başlamış oldu.

CEO Joyce, yılın sonuna doğru yapılacak olan son test uçuşunun ardından Sunrise Projesi’nin devam edip etmeyeceğine karar verileceğini açıkladı. Bu durumun, havacılık regülatörlerine de bağlı olduğunu ve uçuşları ekonomik açıdan uygulanabilir kılmak için doğru uçağa sahip olmak istediklerini söyledi. Şu anda en uygun adaylar Boeing 777-9 ve Airbus A350-1000 olarak görülüyor. Ayrıca, uçuşların başlaması, müşterilerin bu non-stop seyahatlere ve etkilerine katlanmaya istekli olup olmadıklarına da bağlı olarak değişecek.

UÇUŞTAN ÖNE ÇIKAN DETAYLAR

  • Yolcuların tümü, uçağın ön kısımda konforlu business class koltuklara otursa da, çantalarını ekonomi bölümündeki baş üstü dolaplata koymaları istendi. Bu, uçağın dengelenmesi için önemliydi. Uçakların burun kısmının daha ağır oluşu, uçak üzerindeki sürtünmenin artması ve daha fazla yakıt tüketimine neden oluyor.
  • Dreamliner’in yakıt tankları tamamen doldurulmadı. Kapasitesinden daha az yolcu taşıdığı ve uçuş sırasında elverişli rüzgar akımlarından faydalanacak şeklinde rota planlaması yapıldığı için, daha az yakıt yüklemesi yapıldı. İnişte en az 90 dakika daha uçulabilecek yakıt kalması hesaplandı.
  • Heathrow’un 27 Sol pistinde sabah saat 6: 09’da kalkış yapan uçak; Kuzey Avrupa üzerinden neredeyse doğuya doğru giden bir rota izledi. Yolcular ilk gün doğumunu, Berlin üzerinde saat 6.45’te yaşadı.

İlgili Haber | Sunrise Projesi Nedir?

  • Uçuşta yolcular, Sidney Üniversitesi’nden Profesör Corinne Caillaud tarafından bir dizi egzersiz yaptırıldı.
  • Uçuşta yemek servileri, Sidney saatine göre yapıldı. Kalkıştan iki saat sonra; Londra’da kahvaltı zamanı, olsa da Sydney zamanına göre akşam yemeği saati olduğu için yolculara, karbonhidrat yüklü, baharatsız bir akşam yemeği sunuldu.

  • Polonya ve Belarus üzerinde seyrederken; dışarıda güneş parlıyor olsa da güneşlikler kapatıldı ve kabin ışıkları Sydney gecesinin başlangıcını taklit etmek için kısıldı.
  • Kazakistan’ın başkenti Astana üzerinde, yolcuların çoğu uyurken, (Londra saatiyle 11: 45’te) güneşin batışına şahit olundu.
  • Gece boyunca, rota doğuya doğru devam etti ve güneye doğru dönüp Çin’e girildi. Dreamliner, Hong Kong üzerinden okyanusa açılmadan önce Çin hava sahasında yaklaşık beş saat geçirdi.
  • Yakıtı optimize etmek için tasarlanan rota, Qantas için sıra dışı. Qantas, 1989’da Londra’dan Sidney’e direk uçmuştu. O zamanlar Boeing 747 ile gerçekleşen uçuşta ağırlık azaltabilmek için, sadece 23 kişilik bir kabin konfigürasyonu denenmiş ve yakıt depoları ağzına kadar doldurulmuştu.
  • 1989’daki tarihi uçuşu gerçekleştiren VH-OJA tescilli Boeing 747-400, şu anda Sidney’in güneyinde bir havacılık müzesinde sergileniyor.
  • O zamanlar seyir daha güneyden gerçekleşiyordu. Çünkü Qantas, daha ekonomik rotaya geçmek için gereken hava sahası izinlerine sahip değildi. Çin, Kazakistan ve Rusya dahil olmak üzere çeşitli hükümetlerden bu uçuş için özel uçuş izni talep edildi.

  • Uçuşta görev yapan kabin ekibi ve dört pilot dönüşümlü olarak dinlenmeye çekildi.
  • Uçuşun 13’üncü saatinde ışıklar açıldı. Yolcular için uyanma vakti. Çünkü Sidney’de sabah oluyordu. Yolculara ikinci öğünleri yani kahvaltı servis edildi. Sahanda yumurta ve somon füme, müsli ve taze meyve menüyü oluşturdu.

İlgili Haber | 12 Gün Süren Uçuş Nasıl 17 Saate İndirildi?

  • Uçuşun 15’inci saatinde Endonezya şehri Ambon üzerinde uçarken güneş yeniden doğdu yolcuları ikinci kez selamladı. Uçaktaki yolcular Perşembe günü Avrupa’ya doğan güneşten sonra Cuma günü Filipinlere doğan güneşe şahit oldu.
  • Uçuşun 16’ncı saatinde, uçak Avustralya ana karasına, kuzeydeki tropik Darwin şehri yakınından giriş yaptı. Ancak Sidney’e hala üç saatten fazla uçuş süresi vardı.
  • Uçuşun 19’uncu saatinde Dreamliner Sidney için alçalmaya başladı.
  • Kalkıştan 19 saat 19 dakika sonra, saatler Londra’da gece 1’i; Sidney’de öğlen 12’yi yarılarken uçak Sidney’e teker koydu.
  • Londradan kalkışın ardından Dreamliner, İngiltere, Hollanda, Almanya, Polonya, Belarus, Rusya, Kazakistan, Çin, Filipinler ve Endonezya olmak üzere toplam 11 ülkeyi geçti.

Muhammed YILMAZ

adbanner