Rus Yolcu Uçağı Mısır Tarlasına İndi!

Rusya’nın başkenti Moskova’da havacılık tarihinde unutulmayacaklar listesine girecek bir uçak kazası yaşandı.

Ural Havayolları’na ait VQ-BOZ tescilli Airbus A321, U6-178 sefer sayılı Moskova – Simferopol seferini icra etmek üzere, Zukovski (ZIA) Havalimanı’ndan kalkışını başarıyla gerçekleştirdikten hemen sonra, 750 feet  irtifada kuş sürüsünün içinden geçti.

Her iki motorunu kaybeden uçağın kokpitinde yer alan Rus pilotlar, uçağı havalimanının 3-4 kilometre yakınında yer alan Rybaki Köyü’nde bir mısır tarlasına iniş takımları kapalı bir biçimde indirmeyi başardı.

Mucizevî iniş sonrasında kullanılamayacak hale gelen uçakta sevindirici olan şey ise 226 yolcu ve 7 mürettebatın tamamının başarılı bir biçimde tahliye edilmiş olması. Tahliye kaydırakları (slide) ile uçaktan indirilen yolculardan 10 tanesinin hafif yaralandığı biliniyor.

KAHRAMAN PİLOTLAR!

Uçağın kokpitinde yer alan 41 yaşındaki Kaptan pilot Damir Yusupov ve 23 yaşındaki yardımcı pilot Gregory Murzin sivil havacılık tarihine geçmekle kalmayıp; Rusya’da adeta kahraman ilan edildi. 2013 yılında St. Petersburg Devlet Sivil Havacılık Üniversitesi’nden onur derecesiyle mezun olan ve mezun olduktan hemen sonra şirket tarafından işe alınan Yusupov’un 3.000’den fazla uçuş saati tecrübesi bulunuyordu. 2017 yılında aynı üniversiteden mezun olan Murzin ise geçen yıl işe girdi ve toplamda 600 uçuş saati tecrübesi vardı.

Olay esnasında soğuk kanlı bir tutum sergileyerek etrafta inebilecekleri toprak bir alan belirleyen kokpit ekibi, motorları tamamen kapatarak yakıt akışını kesmek ve iniş takımlarını açmamak gibi kritik kararlar alarak bir facianın eşiğinden dönülmesini sağladı. Olağanüstü hassas davranışlar sergileyerek uçağı gövde üstüne indirmeyi başardılar.

Rus sosyal medya platformu VKontakte’de yayınlanan videoda yardımcı pilot Murzin, uçağı nasıl güvenli bir şekilde indirmeyi başardıklarını anlattı. Murzin, “Kalktıktan sonra kuşlar motorlara girdi ve sol motor hemen durdu.” dedi. “Sonra ikinci motor da kuşlardan hasar gördü ve uçakta  denge problemi yaşamaya başladık. Yeterince itki sağlayamıyorduk ve irtifa kaybediyorduk. Kaptan pilot otopilottan çıkıp uçağın kontrolünü kendisi aldı ve uçağı güvenle indirdik’’ diye ekledi.

UÇAK GÖVDE ÜZERİNE NASIL İNER?

Bir uçağı iniş takımları kapalıyken gövde üzerine indirmeyi; normal bir iniş farklı kılan en önemli şey, uçağın yatay pozisyona getirileceği uygun anı kollamaktır. Bu durumu başarabilmek ancak çok iyi bir deneyim ve yetenek gerektirir. Kokpit ekibi olay anında, yerden 2-3 metre yükseklikte uzun bir süre ilerleyip en uygun anda iniş manevrasını gerçekleştirdi. Aksi halde sonuçlar çok daha ciddi boyutlara ulaşabilirdi.

HUDSON MUCİZESİ!

Bu kaza akıllara Hudson mucizesi olarak da bilinen ve Sully filmine de konu olan US Airways kazasını getirdi. 2009 yılında yaşanan olayda 1549 numaralı uçuşu icra etmek üzere New York La Guardia Havalimanı’ndan Charlotte’ye gitmek üzere, 150 yolcu ve 5 mürettebat ile havalanan ve kalkıştan kısa süre sonra kuş sürüsüne çarpan A320, motorlarını kaybetmiş ve kokpitte yer alan kaptan pilot Chesley Sullenberger ve ikinci pilot Jeffrey Skiles, uçağı Hudson Nehri’ne indirmeyi başarmıştı.

UÇAK YILLARCA TÜRKİYE’DE UÇTU!

Kaza yapan Airbus A321, üretimi tamamlandıktan sonra ilk olarak 2004 yılında Kibris Turk Hava Yollari filosunda TC-KTD tescili ve İskele ismiyle uçtu. 2010 yılında ise TC-ETR tesciliyle Atlas Jet filosuna geçen uçak, 2011 yılının Mayıs ayında EI-ERU tesciliyle Solaris Havayolları filosunda görev yaptı. Ardından 9 Kasım 2011’de VQ-BOZ tescili ile Ural Havayolları filosunda göreve başladı.

Ural Havayolları, 1943 yılında Sverdlovsk State Air Enterprises adıyla kuruldu ve ardından Rusların milli havayolu Aeroflot’un bir parçası olarak işletildi. 28 Aralık 1993’te Aeroflot Grubu’nun dağılmasının ardından ayrı bir anonim şirket olarak faaliyetlerini sürdürmeye başladı. Yekaterinburg merkezli havayolunun hisselerinin yüzde 75’i Ural Wings ve yaklaşık yüzde 15’i Ural Ulaştırma Bankası’na ait. Tamamı Airbus A320 ailesi uçaklarından oluşan 45 uçaklık bir filoya sahip olan havayolunun ortalama filo yaşı ise 14.3 olarak biliniyor. Bu uçakların 24 tanesi A320; 16 tanesi A321 ve 5 tanesi de A319 modeli. Bugün meydana gelen kaza havayolunun bugüne kadar karıştığı en büyük kaza durumunda.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir