Tamamen Elektrikli İlk Ticari Uçak Havalandı

Havacılık endüstrisinde bir ‘ilk’ daha yaşandı. Tamamen elektrikli ilk ticari uçak DHC-2 de Havilland Beaver, Kanada’nın Vancouver kentinde havalandı. Deneme uçuşu yaklaşık 15 dakika sürdü.

Dünyanın tamamen elektrikli ilk ticari uçağının deneme uçuşu, motor üretecisi Avustralyalı magniX ile Kanada merkezli havayolu şirketi Harbour Air ortaklığında gerçekleştirildi.

Deneme uçuşunda kokpitte Harbour Air’in kurucusu ve yöneticisi Greg McDougall vardı. 62 yaşında ve altı yolcu kapasitesine sahip olan uçak, 750 beygir gücünde (560 kW) magni500 tahrik sistemi ile güçlendirildi. Haziran 2019’da Paris Airshow’da tanıtılan magni500, uçaklara güç sağlamak için temiz ve verimli bir yol izleyen, yüksek güç yoğunluklu bir elektrikli tahrik sistemi.

Greg McDougall, “Hedefimiz tüm filoyu elektrikli araçlarla donatmak” dedi.

‘Elektrik çağı başladı’

magniX’in Başkanı Roei Ganzarski de, bu teknoloji sayesinde hem havayollarının bakım maliyetlerinin düşeceğini hem de sıfır emisyon sağlanacağını belirtti.

Deneme uçuşunun başarılı geçtiğini söyleyen Ganzarski, “Bugün yaşananlar, havacılıkta elektrik çağının başladığı anlamına geliyor” diye konuştu.

İlgili Haber | Havacılık Tarihinin İlk Elektrikli Uçak Kazası

Bir diğer unsur da şarj ömrü. Roei Ganzarski’ye göre deneme yapan bu uçak gibi araçlar lityum bataryalarla sadece 160 kilometre yol kat edebiliyor. Ancak Ganzarski, ‘devrimi başlatmak’ için bunu yeterli bulduklarını söyledi.

ICAO da Teşvik Ediyor

Sivil havacılık endüstrisi, insanlar gökyüzüne gittikçe daha fazla alıştıkları için en hızlı büyüyen karbon emisyonu kaynaklarından biri durumunda. Her geçen gün yeni teknolojilerle donatılmış hava araçları gökyüzüyle buluşmaya deva ediyor.

Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO), daha verimli biyoyakıt tüketen motorların ve daha hafif uçak malzemelerinin kullanımının yanı sıra rota optimizasyonu konusunda da sektörü sürekli teşvik ediyor.

İlgili Haber | Elektrikli Araçların Potansiyel Tehlikeleri

Bakan şans diledi

Kanada Ulaştırma Bakanı Marc Garneau, deneme uçuşundan önce yaptığı açıklamada ‘işlerin iyi gitmesi için şans dilemiş’ ve eğer uçuş başarılı olursa bunun ‘daha çevre dostu bir hava taşımacılığı için model teşkil edeceğini’ belirtmişti.

magniX ve Harbour Air şimdi tahrik sistemi ve uçakların güçlendirilmesi için sertifikasyon ve onay sürecine başlayacak. Sertifikasyon süreci tamamlandıktan sonra, Kanada deniz uçağı operatörü, 2022 yılına kadar filosundaki 40’tan fazla uçağın tamamını elektrikli hale dönüştürmeyi planlıyor.

İlgili Haber | Elektrikli Uçan Araba eVTOL Gerçek Olacak mı?

Muhammed YILMAZ

adbanner