Uçağa Kuş Çarpar mı?

“Bird strike” olarak ifade edilen kuş çarpmaları, her uçuşun kabusu. Kuş çarpmalarını önceden kestiremiyor olmak olayı en tehlikeli hale getiren unsurlardan.

Uçuş güvenliğini etkileyen kuş çarpmaları, büyük maddi hasara, yolcuların yaralanmasına ve bazı durumlarda can kayıplarına bile yol açabiliyor.

Çarpışmaların büyük çoğunluğu iniş ve kalkış anlarında meydana geliyor. Birçok olası kuş çarpması, kuşların son anda yön değiştirmeleri neticesinde önleniyor.

Yüksek hızda meydana gelen bir kuş çarpması etkisi, uçağa atılan bir taşın etkisi ile aynı.

Kuş çarpması vakalarının %65’inde uçağın gövde ve motor pallerinde küçük hasarlar meydana geliyor. Çoğu vakada kuş uçağın ön camına çarpıyor ya da motor tarafından emiliyor. Kuşun motorun kabine hava alınan kompresör kademelerine kaçması durumunda kabinde kötü bir koku duyuluyor.

Darbenin kuvveti, çarpan hayvanın ağırlığına, darbe esnasındaki hız farkına ve yönüne bağlı. Darbe enerjisinin büyüklüğü hız farkının karesi ile orantılı olarak artıyor.

Özellikle çarpışma bir kuş sürüsü ile yapılmışsa durum, uçuş güvenliği açısından çok daha vahim. Aynı anda birçok hasar meydana gelebiliyor ve hatta uçağın tüm motorları birden zarar görebiliyor.

Kuş çarpması olaylarındaki etkiyi azaltmak için havacılıkta 3000 metre altı uçuşlarda saate 450 km hız sınırı var.

Kuş çarpması olaylarının büyük çoğunluğu, göçmen kuşların göç hareketlerinin başladığı dönemlere denk geliyor. Böyle zamanlarda Hava Trafik Kontrol kuleleri, pilotları muhtemel sürülere karşı uyarıyor. Bugüne kadar yaşanan vakalara karışan kuşların türlere göre dağılımı ise:

  • kaz ve ördek %32
  • martı %28
  • avcı kuşlar %17

şeklinde ölçülmüş.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir