Westend61/Getty Images

Uçuş Numaraları Nasıl Belirleniyor?

Havacılık endüstrisindeki her şeyin bir nedeni var. Aklınıza gelebilecek her şey, pratik olması ve standartizasyonun sağlanabilmesi adına, daha önce belirlenmiş kodlara uygun şekilde ilerliyor.

Hepimiz uçuş kodunun (numarasının) önemini biliyoruz. Özellikle havalimanlarında uçuşları takip ettiğiniz ekranda veya uçuşu online olarak takip etmek istediğinizde başvurulan ilk kaynak hep uçuş numarası oluyor.

Yolculuk esnasında, biniş kartınızda somut olarak gördüğünüz, rakamlar ve harflerden oluşan uçuş kodları, rastgele bir kombinasyonun ürünü değil. Onlara gerçekten dikkat ediyor musunuz?

Günümüzün teknolojik kontrol dünyasında çok önemli gibi görünmeseler de; o harfler ve sayılar tamamen rastgele veya anlamsız değil. Öyle ki bazen, sadece uçuş numarası üzerinden, o uçuş hakkında çok fazla detayı tahmin etmek mümkün olabiliyor.

Her havayolu, belirli bir sistem dahilinde tüm uçuşlarına harf ve numaradan oluşan bir kod atıyor. Bu kodlar havayolunu temsil ediyor. Örneğin, Türk Hava Yolları TK, Pegasus PC, Onur Air 8Q kodunu kullanıyor.


İlgili Haber | Pilotlar Neden “Roger” Diyor?


Bu harflerin yanına bir de sayıların gelmesiyle sistem çok daha karmaşık hale geliyor. Her havayolu, numaraların nasıl tahsis edileceğine dair kendi kurallarına sahip olsa da hiçbir havayolu, uçuşlarda beş haneli rakama sahip kod kullanamıyor. Uçuş numaraları 1 ile 9999 arasında olabiliyor.

Genelde havayolları kuzey ve doğu yönlü uçuşlara tek sayıları; güney ve batı yönlü uçuşlara çift sayıları atıyor. Ancak bu kesin bir kural değil, istisnaları oldukça fazla! Havayolları genellikle, dönüş uçuşlarını, gidiş uçuşundan bir basamak daha yüksek olarak atıyor. Örneğin, THY’nin İstanbul-New York uçuşlarından biri TK-1 koduna sahip; bu uçuşun dönüşü ise TK-2 kodlu.

Genel olarak, uçuş numarası ne kadar düşük olursa, o güzergah havayolu için o kadar önemli anlamına gelebiliyor. Yani kendinizi düşük bir sayıya sahip uçuşta bulursanız, uçuşunuzun o havayolu şirketi için ciddi bir gelir kapısı olduğu konusunda, rahatlıkla bahse girebilirsiniz.


İlgili Haber | Pistlerin Üzerindeki Rakam ve Harfler Ne İfade Ediyor?


Bazı uçuş numaraları havayolu şirketinin ve ait olduğu ülkenin geçmişiyle ilgili de olabiliyor. Örneğin TK1881 uçuşu, Mustafa Kemal Atatürk’ün doğum yeri olması sebebiyle İstanbul-Selanik olarak atanmış.

Hiçbir havayolunun uçuş programında rastlayamayacağınız bazı uçuş numaraları da var❗️ Seferler, uçak modeliyle karışıklıktan kaçınmak için örneğin 747, 320 gibi bir kodlara sahip olmuyor. Sadece batıl inançların açıklayabileceği üzere, bazı havayolları 13 veya 666 gibi sayıları uçuşlarında kullanmıyor.

Havayolu şirketlerinin politikaları birbirinden farklı olduğu için bahsettiğimiz bütün konular ile ilgili istisnalar ve çelişkiler yakalamanız mümkün ve doğal. Zira havacılık endüstrisinde mükemmellik hiç bu kadar kolay olmadı.

adbanner