Uçuşlarınızda Çevreye Verdiğiniz Zararı Nasıl Telafi Edebilirsiniz?

Karbon emisyonlarını dengeleyen bu programlara bağışta bulunmaz halinde; yaptığınız uçuşlarla çevreye zarar verdiğiniz için kötü hissetmenize gerek kalmaz!

UÇUŞLARIMIZDA ÇEVREYİ NE KADAR KİRLETİYORUZ?

Havacılık sektörü, dünyadaki insan kaynaklı karbon emisyonlarının yüzde ikisini oluşturuyor. Küçük bir hesaplama ile, bunun nasıl mümkün olduğunu anlamak zor değil. Örneğin sıradan bir uçuşu ele aldığımızda; New York’tan Los Angeles’a ekonomi sınıfında gidiş-dönüş yolculuk yapan bir yolcu doğaya yaklaşık olarak 1,247 Pound (565 kg) karbondioksit yayıyor. Aynı seyahati business sınıfına yükselttiğimizde ise bu değer, 25,000 Pound’u (11,000 kg) bulabiliyor.

Bazı havayolları, karbon ayak izlerini azaltmak için, biyoyakıt kullanımı gibi çözümler üzerine çalışıyor. Bu sayede uçak emisyonlarını, %65-95 oranında azaltmak mümkün olabilir. Fakat biyoyakıtların yaygın kullanımı ise şimdilik çok uzak bir süreç gibi görünüyor. Bizler yolcu olarak aktarmasız uçuşları tercih etmek -çünkü taksi ve kalkış diğer uçuş aşamalarından daha fazla karbon yayar- veya karbon offsetleri satın alarak uçuşlarımızdaki karbon ayak izimizi etkisiz hale getirmek gibi bazı önlemler alabiliriz. Bunlar haricinde, havayolu şirketleri tarafından rezervasyon sürecinde sunulan, ağaç dikmek, fakir ülkelerde temiz yiyecekler sağlamak veya güneş panelleri ve rüzgar türbinleri kurmak gibi aktiviteler aracılığıyla, gezegenimizdeki karbon salınımını azaltmaya yönelik programlara katılarak bu dengeyi sağlayabiliriz.

Uzmanlar, karbon emisyonlarını dengelemenin hızla büyüyen bir eğilim olduğunu belirtiyor. Bloomberg’te yayımlanan bir habere göre, 2025 yılına kadar sadece ekonomi sınıfında yıllık 3.8 milyar Dolar’lık karbon dengeleme geliri elde edilebileceği tahmin ediliyor.

UÇUŞUMUZDAKİ BİREYSEL EMİSYONU NASIL HESAPLAYABİLİRİZ?

Bireysel karbon emisyon miktarını hesaplamanın en güvenilir yollarından biri Birleşmiş Milletler’in hava taşımacılığı kolu olan Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) tarafından  kullanıma sunulan karbon emisyonu hesaplama programıdır . Yolcular seyahat noktalarını, bilet sınıflarını, yüklerini ve uçak içi yolcu sayısını sisteme girerek, belirtilen rotada yolcu başına düşen emisyon ve tahmini kullanılan uçak yakıt miktarı gibi değerleri görebilirler.

Sonuç olarak doğaya yayılan karbon miktarı hesaplanabilmekte ve amaç en azından bu miktarda karbonu azaltan bir dengeleme programı bulabilmekte saklı.

BİR OFFSET PROGRAMI NASIL BULUNUR VE İNCELENİR?

Eğer uçtuğunuz havayolu şirketi karbon offset satın almak için bir seçenek sunmuyor ise bu programı kendiniz bulabilirsiniz. Hatta bağışta bulunduğunuz grup “an 501(c)(3)” kar amacı gütmeyen kuruluş olarak sınıflandırılırsa vergi indiriminden dahi faydalanabilirsiniz. Bununla birlikte offset programının gerçekten karbon salınımını azalttığına emin olmalısınız .Maalesef offset grupları ile ilgili herhangi bir yasal düzenleme bulunmadığından (gerçek veya sahte gruplar olabiliyor) etkili bir program bulmak zor olabilir.

Gold Standard ve Green-e gibi bazı bilinir ve güvenilir offset programlarını tercih ederek paranızın gerçekten karbon emisyonlarını azaltmaya yönlendirildiğinden emin olabilirsiniz. Bu programlarda dünyanın dört bir yanından yüzlerce seçenek sunuluyor ve yolcular kendilerine en uygun olanı seçebiliyor. Mesela Laos’taki ailelere temiz su sağlamak, Malavi’de daha temiz ve daha güvenli fırınlar oluşturmak, Panama’da biyolojik çeşitlilikte ormanlar oluşturmak gibi projelerden birini seçebilir veya Çad’daki ailelere yemek pişirme araçları sağlamaya yardımcı olabilirsiniz.

EN İYİ KARBON OFFSET HAVAYOLU PROGRAMLARI

Yine de şanslıyız; çünkü bazı havayolları siz bilet alırken yasal offset satın alma imkanları sunabiliyor ve bu işimizi oldukça kolaylaştırıyor İşte bu havayollarından bazıları:

British Airways

British Airways, karbon dengeleme konusunda sektördeki en etkili havayolu haline geliyor diyebiliriz. Bağlı bulunduğu ana şirket olan IAG grubun amacı 2050 yılına kadar sıfır emisyona ulaşabilmek. British Airways bu hedefe ulaşmak için önemli adımlar atıyor. İngiliz taşıyıcı kısa süre önce, tüm iç hat uçuşlarındaki emisyonların kendileri tarafından dengeleneceğini açıkladı. Bu da yılda 3 milyon Sterlin ve günde 75 karbon nötr uçuş anlamına geliyor. Şirket, Pure Leapfrog derneği  ile olan ortaklığıyla offset fonlarını Peru ve Kamboçya’daki ormanları korumaya ve Darfur’da (Sudan) temiz yemek pişirme alanları sağlamaya iletiyor.

Qantas

Avustralyalı Qantas’ın offset programları tarafından toplanan para, yerel halkın ekonomik gelişimini ve Büyük Bariyer Resifi’nin toparlanmasını desteklemeye yönlendiriliyor. Qantas Grubu, net emisyonlarının yüzde 50’sini 2050 yılına kadar azaltma sözü verdi. Ayrıca temmuz ayı itibariyle havayolu, karbon denge programlarına katılan yolcularına her 1 dolar başına 10 Qantas puan vermeye başladı. Qantas, yolcularının her 59 saniyede bir offset rezervasyonu yaptığını belirtiyor.


İlgili Haber | Qantas’tan Havacılığın Geleceği İçin 50 Milyon Dolar’lık Yatırım


Virgin Australia

Virgin Australia, yapılan offset bağışlarını 30.000 dönümlük doğal tazmanya ormanını koruma girişimi olan Tazmanya Arazi Koruma Birliği gibi projelere iletmektedir. Havayolu, her yıl 50.000 mt karbonu telafi ettiğini ifade ediyor.

Delta

Delta, 2012 yılında kendi karbon emisyonlarına karşılık gelen karbon offsetlerini gönüllü olarak satın aldı. Öncesinde Delta’nın offset fonları, Kenya ve Uganda gibi ülkelerde ormansızlaşmayı tersine çeviren The International Small Group & Tree Planting programına; Zimbabve’deki ormanları koruyan Kariba Projesine; ve Brezilya’da ülkenin inşaat endüstrisine daha sürdürülebilir uygulamalar getiren Brezilya Bandeira ve Capelli Projesine iletiyordu. Firma ayrıca, emisyonlarını 2050’ye kadar yarıya düşürme taahhüdünde bulundu.

Air New Zealand

Yeni Zelanda’lı havayolu, yolcu programı olan FlyNeutral ile Yeni Zelanda Hükümeti’ne bağlı Orman Yenileme Girişimi kapsamında orman restorasyon projelerine ve arazi sahiplerine karbon emici orman alanlarının korunmasını destekleyen bağışlar göndermesini sağlıyor. Yeni Zelanda’daki Hinewai Koruma Alanı, Güvercin Çalı Koruma Alanı ve Chatham Adası ormanı, Air New Zealand offsetlerinden yararlanan doğal alanlardan bazıları.

United

Chicago merkezli havayolu, offset fonlarını Peru’nun kuzeyindeki ormanların korunmasına yardımcı olmak için the Conservation International’s Alto Mayo Ormanı Karbon Denge projesine gönderiyor. United ayrıca yakın zamanda sürdürülebilir havacılık yakıtının gelişimini hızlandırmak için yapılan araştırma çalışmalarına 40 milyon Dolar yatırım yapacağını açıkladı.


İlgili Haber | United 737 MAX ile Uçmak İstemeyenleri Uçurmayacak


JetBlue

New York merkezli havayolu, karbon azaltma kuruluşlarına yapılan gönüllü bağışların 1 milyon metrik ton karbon emisyonuna eşdeğer olduğunu belirtti. JetBlue  bunun ABD ticari havayolunun en büyük offset uygulaması olduğunu belirtiyor. Üstelik bu rakamların içinde, müşterileri tarafından satın alınan ilave offsetler dahil edilmemiş. Firma, offset fonları vasıtasıyla Brezilya’daki yağmur ormanlarını korumak için Carbonfund.org ile ortaklık kurdu.

Scandinavian Havayolları (SAS)

2019’un başlarında SAS, yolcu programı olan EuroBonus ile yapılan rezervasyonlarda herhangi bir uçuştaki karbon ayakizini dengelemeye başladığını duyurdu. Havayolu, bu sayede emisyonlarının yüzde 40’ının dengeleneceğini belirtti. SAS ayrıca eylül ayı içerisinde başlattığı uygulama ile yolcularının bir sonraki uçuşları için bioyakıt satın almalarını mümkün hale getirdi. Hali hazırda tüm SAS uçuşları, yarı yarıya jet yakıtı ve biyoyakıt karışımı yapılıyor. Böylelikle karbon emisyon oranı yüzde 80’e kadar azaltılabilecek.

Sezgin VARLI

adbanner