Avrupalı imalatçı Airbus, hafta içinde, 2024 yılının ilk 6 aylık verilerini açıkladı. Şirket, yılın ilk yarısında müşterilerine 323 yeni uçak teslim etti. Bu sayı, 2023’ün aynı dönemine göre %2 artış anlamına geliyor. Airbus’ın sadece Haziran ayında teslim ettiği uçak sayısı ise 67 oldu.
Yılın ilk yarısındaki 323 uçak teslimatı, şirketin 2024 yılı için belirlediği hedef olan 770’in yaklaşık %42’sini temsil ediyor. Tedarik zinciri kısıtlamaları ve gecikmeler nedeniyle Airbus, yıllık hedefini kısa süre önce 800’den 770’e düşürmüştü.
Yılın ilk yarısında yapılan teslimatların 261’i A320neo ailesi uçakları için gerçekleşti.
Airbus, 2024’ün ilk yarısında 327 yeni uçak siparişi aldı. İptal ve dönüşümlerin ardından, ilk 6 ay sonucunda net sipariş sayısı 310 olarak gerçekleşti. Bu siparişlerin 192’si A320neo ailesi uçaklar için gelirken; kalanı geniş gövdeli uçaklara yapılan siparişlerdi. A220 ise bu dönemi hiç yeni sipariş almadan kapattı.
İkinci çeyrekte, en dikkat çeken sipariş, Hindistanlı IndiGo Havayolları’nın verdiği 30 adet A350-900 siparişi oldu. Bu gelişme ile A350 için bekleyen sipariş sayısı 1.309’a yükseldi. A350-900 varyantı için 955 adet ve A350-1000 için 354 adet sipariş bulunuyor.
Airbus ayrıca Çin’in kuzeyindeki Tianjin şehrinde bulunan son montaj hattından çıkan 700’üncü uçağını teslim etti. 180 ekonomi sınıfı koltukla donatılan A320neo, Chengdu Havayolları filosuna katıldı.
2008’de açılan Tianjin’deki son montaj hattı, Airbus’ın Avrupa dışında kurduğu ilk üretim hattıydı. 15 yıldan fazla süredir faaliyet gösteren tesis, Çin ile Batılı kuruluşlar arasındaki başarılı işbirliğinin sembolü durumunda.
Airbus’ın Çin’de üretip teslim ettiği uçak sayısı, toplam küresel teslimatların yaklaşık %20’sini oluşturuyor. Airbus, burada üretilen uçaklar için, 2008’de yaklaşık %20 olan Çin’deki pazar payını, %50’nin üzerine çıkarmış durumda. Diğer Çin yapımı A320’ler, Wizz Air ve Cebu Pacific dahil olmak üzere çeşitli uluslararası taşıyıcıların filosunda yer alıyor.
Boeing’in Verileri Oldukça Karamsar
ABD’li imalatçı Boeing’in son sipariş ve teslimat raporu ise şirket tarihinin en türbülanslı dönemlerinden birini geçirdiğini ortaya çıkarak kadar karışık.
Boeing’in 2024 yılının ikinci çeyreğine ait verileri içinde en olumlu gelişme, en fazla ticari yolcu uçağı teslimatının Haziran 2024’te gerçekleştirilmiş olması.
Boeing, Haziran 2024’te aralarında Air India, Southwest ve United’ın da bulunduğu müşterilere 44 uçak teslim etti. Ocak 2024’te yalnızca 27 uçak teslim eden Boeing, Şubat’ta 27, Mart’ta 29, Nisan’da 24 ve Mayıs’ta 24 uçak teslim edebilmişti.
Böylece 2024 yılının ilk çeyreğinde 83 uçak teslim eden Boeing, ikinci çeyrekte teslimat sayısını 92’ye yükseltti. Ancak bu rakamlar, 2023’ün ilk çeyrek ve ikinci çeyrek sonuçlarıyla karşılaştırıldığında oldukça düşük.
Boeing, Ocak-Mart 2023 döneminde 130 teslmat yaparken; Nisan-Haziran 2023 döneminde teslimat sayısını 136’ya çıkarmıştı.
Yeni sipariş konusunda da rakamlar Boeing’in yüzünü güldürmedi. Nisan-Haziran 2024 döneminde şirket sadece 25 yeni sipariş alabildi. Bu siparişler arasında EVA Air’den gelen dört adet 787-10 Dreamliner ve Türk Hava Yolları’ndan gelen dört adet 777F siparişi bulunuyor.
Boeing, Ocak-Mart 2024 döneminde American Airlines’ten gelen 85 adet 737 MAX siparişi sayesinde toplam 131 sipariş almayı başarmıştı. Yani, 2024’ün ilk altı ayında Boeing’in aldığı toplam sipariş 156 oldu. 2023’ün ilk 6 aylık dönemindeki sipariş sayısı 538 olarak gerçekleşmişti.
Boeing Haziran 2024’te 14 uçak siparişi aldı. Nisan ayını 7 sipariş ile kapatan şirket Mayıs’ta sadece dört sipariş alabilmişti.