26 Nisan Neden Dünya Pilotlar Günü? – Boarding Info

Written by 01:59 Bunları Biliyor Musunuz?, HAVACILIK

26 Nisan Neden Dünya Pilotlar Günü?

Pilot olmak, çoğu kimse için bir çocukluk hayali. Bu hayali gerçeğe dönüştürebilmeyi başaranlar, uçmanın bir tutku olduğunu ve sunduğu özgürlük hissini tanımlamanın mümkün olmadığını söylüyor.

Özellikle maddi açıdan tatmin edici şartlar sunması sebebiyle, son dönemde çok daha fazla insanın hayal ettiği bir meslek haline gelen pilotluk; bol seyahat edilen, kolay yapılabilir ve yüksek kazançlı gibi popüler inanışların aksine, sürekli kararlılık, fedakarlık ve özveri gerektiren çok özel ve zor bir meslek.

Öyleyse neden bu değerli mesleğin mensupları için özel bir gün olmasın?

1912 yılının 26 Nisan günü, Türkiye’nin 1 numaralı pilot lisansının sahibi yani ilk pilotu Mehmet Fesa Evrensev, günümüzde Atatürk Havalimanı’nın bulunduğu alandaki askeri apronda yer alan düzlükten, daha sonra Ordu ismini alacak olan R.E.P. tayyaresi ile havalanarak, ülkemiz semalarında ilk uçuşu gerçekleştirdi. 1999 yılından itibaren de 26 Nisan günü, Türkiye Pilotlar Günü olarak kutlanmaya başlandı.

Türkiye Havayolu Pilotları Derneği (TALPA)’nın, 2013 yılında Uluslararası Havayolu Pilotları Dernekleri Federasyonu (IFALPA) Olağan Kongresi’nde yaptığı teklif uygun bulununca da, 26 Nisan günü, 2014 yılından itibaren küresel düzeyde “Dünya Pilotlar Günü” olarak kutlanmaya başlandı.

Tüm kokpit camiasının, 26 Nisan Dünya Pilotlar Günü’nü kutluyor; inişlerinin kalkışlarına eşit olduğu bir meslek hayatı ve emniyetli uçuşlar diliyoruz.


Bir Bakışta | Mehmet Fesa Evrensev

1878’de İstanbul’da doğan Mehmet Fesa Evrensev, Galatasaray Lisesi’nde okudu. Harp Okulu’na girdi ve 1899 yılında Süvari Teğmeni olarak mezun oldu. 1911 yılında, orduda pilot olmak için eleman arandığı sırada Yüzbaşı olan Fesa Bey, adayların başında yer aldı.

Yapılan sınavı birincilikle kazanarak Fransa’ya uçuş eğitimine gönderildi. 1912 yılında yurda döndüğünde, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin 1 numaralı uçuş brövesi kendisine verildi. Türkiye’nin ilk pilotu unvanını aldı.

Balkan Savaşı’nda çeşitli uçuş görevleri ve filo komutanlığı da yaptı. Birinci Dünya Savaşı başlayınca, Kafkas Cephesine atandı. Kafkasya’ya giderken Karadeniz’de Amasra açıklarında Ruslar’ın Karadeniz’de batırdığı gemide yer alanlardan biriydi ve esir düştü. Sibirya’daki beş yıl, sekiz aylık esaret hayatından sonra kaçarak, Haziran 1920’de yurda döndü.

Doğu Cephesinde, Büyük Taarruz’dan önce de Batı Cephesinde hizmetler gördü. Savaştan sonra İzmir’deki Hava Okulu’na öğretmen olarak atandı. Kasım 1925’te, Binbaşı rütbesinde emekli oldu.

1933 yılında, Türkiye’nin ilk hava taşımacılığı teşkilatı olan Hava Yolları Devlet İşletme İdaresi‘ne genel müdür olarak atandı. Yani Mehmet Fesa Evrensev, Türk Hava Yolları’nın ilk genel müdürü oldu.

Yaklaşık 1 yıl süren hizmetin ardından, ömrünün kalan kısmını, Türk Hava Kurumu’na verdiği hizmetler ile geçirdi. 9 Nisan 1951’de İstanbul’da yaşamını yitirdi.

(Visited 200 times, 1 visits today)
Close
error: © Copyright Boarding Info