PAKİSTAN KAZASINDA ÖN RAPOR ÇIKTI!
Pakistan Havayolları’nın 22 Mayıs’ta Karaçi’ye inişi sırasında yerleşim merkezine düştüğü kazaya dair ön rapor açıklandı. Rapor, pilotların yeterlilikleri üzerinde büyük süpheler uyandırıyor. 91 yolcu ve 8 mürettebatın bulunduğu uçakta sadece 2 yolcu hayatta kalmayı başarırken; uçağın düştüğü yerleşim bölgesinde de bir vatandaş da hayatını kaybetti.
Rapora göre, uçak iniş için son yaklaşma sırasında 3000 ft irtifada olması gerektiği anda yerden 9780 ft yüksekte ve 245 kn gibi olması gerekenden çok daha yüksek bir hızdaydı. Kokpit ekibinin hem yüksek irtifada hem de hızlı olmalarına rağmen son yaklaşımlarını sürdürmeyi seçtikleri ve pist eşiğinden 10.5 mil uzakta ve 7.221 ft yükseklikte açtıkları iniş takımlarını, piste 5 mil kala sebebi bilinmez bir şekilde geri topladıkları görülüyor. Kaza inceleme kurulu, mürettebatın iniş sırasında standart prosedürlerin hiç birini gerçekleştirmediklerini ve uçuşun çoğu bölümünde CRM [ekip kaynak yönetimi] hataları gözlendiğini raporladı.
Hava trafik kontrolörlerinin, kokpit ekibini iki kez son yaklaşmadan vazgeçmesi için uyardığı ortaya çıkan rapora göre pilotlar, uçağı iniş takımları kapalı pozisyonda, pistin teker konulması gereken mesafesinden çok daha geç bir noktada, motorların içinde bulunduğu nacelle isimli yapıları piste sürttüğü ve pas geçme kararı alarak yeniden havalandıkları anlaşılıyor. Ancak bu esnada her iki motorun da hasarlandığı görülüyor.
A320’nin kara kutularındaki bilgiler; iniş sırasında, aşırı hız, iniş takımının kapalı oluşu ve yere yakınlık hakkında ortaya çıkan sesli ve görsel uyarıların tamamının pilotlar tarafından göz ardı edildiğini de ortaya koyuyor.
Kokpit ekibinin pas geçme kararı ve yeniden havalandıktan sonra kuleden farklı bir yaklaşım ile yeniden iniş denemesi için izin aldıkları ancak birkaç dakika sonra her iki motoru da kaybettiklerine dair acil durum deklare ettikleri anlaşılıyor. Bu noktadan sonra irtifasını koruyamayan uçağın pist eşiğinden 1,3 km uzaklıktaki yerleşim merkezinde evlerin üzerine düştüğü görülüyor.
ÜLKEDEKİ PİLOTLARIN YARISININ LİSANSI SAHTE!
Bu kaza ve açıklanan ön raporun ardından Pakistan sivil havacılığında şok etkisi yaratacak gelişmeler yaşandı. Pakistan havacılık bakanı, ülkedeki pilotların yüzde 30’undan fazlasının lisansının sahte olduğu ve uçmak için yeterli olmadıklarını açıkladı. Ülkedeki 262 pilotun, sınavlara kendilerinin girmediğini ve yerlerine başkalarını soktukları ortaya çıktı. Pilotların lisans için gerekli uçuş deneyimleri olmadan lisansa sahip oldukları açıklandı.
Pakistan’da, bir kısmı yabancı ülke vatandaşları olmak üzere 860 aktif pilot görev yapıyor. Ülkenin milli havayolu Pakistan Havayolları ve ülkedeki diğer havayollarının da sahte lisansa sahip pilotları bünyesinde barındırdığı ortaya çıktı. Sahte lisans sorununun sadece Pakistan Havayolları’nın sorunu olmadığı, tüm Pakistan havayolu endüstrisine yayıldığı kabul edildi. Pakistan Havayolları’ndaki 434 pilotun da 150’sinin sahte veya şüpheli lisanslara sahip olduğunun tespit edilip bu pilotların uçuşlardan men edildiği açıklandı.
22 Mayıs’ta yaşanan kazada görev yapan pilotların lisanslarının sahte olup olmadığı ise açıklanmadı. Ancak ön rapora göre kara kutudaki kokpit ses kayıtları dinlendiğinde; pilotların, uçuş boyunca koronavirüs hakkında sohbet ettikleri, virüsten ailelerinin nasıl etkilendiği üzerine konuştukları, uçuşa kesinlikle odaklanmadıkları ve aşırı özgüvenli oldukları ortaya konuldu.
İniş denemesi öncesinde hava trafik kontrolörlerinden gelen, çok yüksekte ve çok hızlı olduklarına dair uyarıları kesinlikle dikkate almadıkları verilen talimatlara kulak asmadıkları ortaya çıktı.
Pakistan’ın havacılık yetkilileri, 2018’den beri sahte pilot lisans iddialarının araştırıldığını açıklarken, kazanın hemen ardından radikal adımların atılıp şüpheli veya sahte lisansa sahip pilotların uçuşlardan çekilmesi tepki topladı.
1965’ten bu yana PIA irili ufaklı 10 kaza kırım olayı yaşadı. Bu olayların ardından yapılan soruşturmaların herhangi bir iyileşmeye yol açmadığı anlaşılıyor.
Bir zamanlar en iyi Orta Doğu havayollarından biri olan ve Emirates’in kuruluşunda da önemli bir rol oynayan havayolunun daha sonra ülkenin geri kalanı ile aynı kurumsal çürümeye maruz kaldığı vurgulanıyor.
Yıllar içinde, hem PIA hem de Sivil Havacılık Otoritesi, Pakistan Hava Kuvvetleri (PAF) görevlilerine veya emekli subaylarının hegamonyasına girerken; sivil havacılık sektörü ordu mensupları için emeklilik evi olarak anılmaya başlandı.
Şirketteki patronaj politikası büyük çaplı işe alımlara yol açarak havayolunu niteliksiz bir kalabalık grubu haline getirdi. Son yıllarda, PIA personelini içeren uyuşturucu kaçakçılığı ilgili iddialar ve soruşturmaların sayısının giderek arttığı ancak pek çoğunun sonuçsuz kaldığı görülüyor.
Pakistan Havacılık Bakanı, pilotların siyasi bir temel ile göreve başladıklarını ve pilotl alımlarında liyakatin göz ardı edildiğini itiraf ederken; şimdi hükümet olarak PIA’yı “yeniden yapılandırmak” ve onu “eski başarılı günlerine” geri döndürmeyi planladıklarını duyurdu.
Pakistan Hava Yolları Pilotlar Birliği (PALPA) ise kaza inceleme kurulunun dört üyesinden hiçbirinin Airbus A320 uçuramadığını savunarak ön rapordaki bulgulara itiraz etti. Ülkenin muhalefet partisi lideri ise pilotların günah keçisi ilan edildiğini iddia ederek soruşturmanın tarafsız şekilde yeniden yapılması ve havacılık bakanının istifa etmesi gerektiğini açıkladı.
SUNEXPRESS ALMANYA KAPATILDI!
1989’da Türkiye ve Almanya arasında uçmak üzere, Türk Hava Yolları ve Lufthansa’nın %50 ortaklığında kurulan SunExpress’in; Akdeniz, Karadeniz, Kızıl Deniz ve Kuzey Afrika destinasyonlarına ağırlıklı olarak charter ve tatil uçuşları düzenlemek amacıyla 8 Haziran 2011’de kurulan Frankfurt merkezli yan kuruluşu “SunExpress Almanya”nın kapatılmasına karar verildi!
Bu sürpriz kararın ardından yaklaşık 1200 personeli olan SunExpress Deutschland GbmH’dan kalan uçuşları, SunExpress Türkiye ve Eurowings’in gerçekleştirmesi planlandı.
SunExpress Almanya’nın uçuşlarının durdurulması kararının arkasında, Türkiye merkezli faaliyetleri güçlendirmek için tüm filodaki uçakların tek bir Genel Havacılık İşletme Ruhsatı (AOC) altında toplanması olduğu açıklansa da kapatılan şirketin uzunca bir süredir zarar ettiği ve Coronavirus’un yarattığı olumsuz ekonomik etkileri kaldıramadığı da iddia ediliyor.
Türk turizminde daha fazla büyüme kararı aldıklarını belirten SunExpress CEO’su Kownatzki, kararın değişen rekabet ortamı ve gelecekteki piyasa tahminlerine adapte olabilmek için verilmiş stratejik bir karar olduğunu duyurdu. Alınan karar ile birlikte SunExpress, Türkiye’ye ve Türkiye’den yapılacak turistik uçuşların yanı sıra Türkiye odaklı iç hat hava ulaşımı üzerine yoğunlaşma kararı aldı. SunExpress Almanya, ayrıca ortakları Lufthansa ve Eurowings için 9 uçak çalıştırıyordu. SunExpress filosundaki mevcut 69 uçağın 20’si şu anda Alman İşletme Ruhsatı’na (AOC) sahip.
BOEING 737 MAX NE ZAMAN UÇACAK?
Amerikan Federal Havacılık İdaresi (FAA) başkanı Stephen M. Dickson, Boeing 737 MAX’ın yeniden sertifikalandırma süreci için resmi bir takvim veya program olmadığını açıkladı. Uçakların hizmete ancak kapsamlı ve titiz bir inceleme sürecinin tamamlanmasının ardından dönebileceği bir kez daha vurgulandı.
Uçakların yeniden sertifikalandırılması için uçuş testlerinin yapılması, pilotların eğitim ihtiyaçlarının giderilmesi ve tüm nihai tasarım dokümanlarının da gözden geçirilmesi gerektiğinin altı çizildi.
737 MAX için tüm onay süreçlerinin tamamen FAA’in kontrol ettiğini ve bu yetkinin Boeing’e devredilmediğini açıklayan Dickinson, uçakların yere indirilmesinden bu yana üretilen tüm yeni 737 MAX uçakları için uçuşa elverişlilik sertifikalarını verme yetkisinin de yine FAA’de olduğunu duyurdu.
Pilotların, uçaklar gökyüzüne geri dönmeden önce yeni bir eğitim sürecinin tamamlamış olacağı açıklanırken; FAA’nın uçakların hizmete dönüş kararını vermeden önce, Boeing’in önerilen yazılım güncellemelerinin ve pilot eğitiminin, uçağın yere indirilmesine yol açan faktörleri ele alıp almadığını belirlemek için titiz bir inceleme yapacağı da vurgulandı.
Dickson, uçağı kendisinin de uçuracağına dair bir söz verdi ve yasak kararı kaldırılmadan önce kendisinin bu uçağı uçurmak için ikna olması gerektiğinin altını çizdi. Sorunlar tamamen çözüldüğünde FAA, tüm 737 MAX operatörlerine yönelik olarak, gerekli düzeltici eylemleri bildiren bir Uçuşa Elverişlilik Direktifi yayınlayacak.
HIZLI HABER TURU
QATAR AIRWAYS BOEING 777’LERİ EMEKLİ EDECEK!
Pandemi havayolu şirketlerinin planlarında radikal değişikliklere neden olmaya devam ediyor. Qatar Airways, filosunda bulunan 57 adet Boeing 777’yi 2024’e kadar emekliye ayıracağını açıkladı. Havayolunun filosunda bulunan 9 adet 777-200LR uçakları 2009-2011 ve 48 adet 777-300ER uçağı ise 2007-2019 yılları arasında teslim alınmıştı. Bu karar ile filodaki çok sayıda Boeing 777 uçağı 5 yıldan daha kısa aktif hizmet verdikten sonra emekliye ayrılmış olacak.
Bu karar ile CEO Akbar Al Baker’in çok önemsediği ve çok büyük paralar harcanarak hayata geçirilen QSuite kabin tasarımlarından da beklenenden çok daha erken vazgeçilmiş olacak. Havayolunun uzun mesafeli uçaklar filosunun belkemiğini oluşturan 777’lerin erken emekliliği ile pandemi nedeniyle yeniden uçmayacağı açıklanan A380’lerin filodan çıkması ile şirketin filo yapısı da tamamen değişecek. Qatar Airways’in 777’nin yeni nesil versiyonu 777X için toplam 60 siparişi bulunuyor. Bunların 10 adedi 777-8 ve 50 adedi ise 777-9 tipi. Havayolunun ayrıca 30 adet Airbus A350 siparişi de bulunuyor. Şirket yönetimi alınan bu kararların daha yeşil bir filoya yönelik bir hamle olduğu görüşünde. Ayrıca bazı 777-9 siparişlerinde yepyeni 4 kişilik çok özel first class kabinlerinin de hayata geçirileceği açıklandı.
LUFTHANSA HİSSEDARLARI DEVLET YARDIMINI KABUL ETTİ!
AB Komisyonu’nun ardından; Lufthansa’nın hissedarları da Alman hükümetinin 9 milyar Euro’luk mali yardımı ve şirketin hisselerinde pay sahibi olmasını öngören planı yüzde 98’lik bir oranla onayladı.
Lufthansa’nın CEO’su Carsten Spohr, kararı memnuniyetle karşılayarak şirketin “gelecek perspektifinin” güvence altına alındığını açıkladı.
Genel Kurul Toplantısında şirketin hisselerinin yüzde 39’u temsil edildi ve toplantıya katılan hissedarların yüzde 98’inin yardım paketini onaylaması ile gereken üçte iki çoğunluktan fazlasının sağlandığı kaydedildi. Lufthansa’nın en büyük hissedarı iş insanı Heinz Hermann Thiele, Alman hükümetinin şirketin hisselerinde pay sahibi olmasına karşı çıkmış ve yardım paketinin yeniden müzakere edilmesini istemişti. Alman hükümetinin yardım paketi, korona krizi ile ciro kaybına uğrayan şirkete 6 milyar euroluk doğrudan mali yardım ve bunun karşılığında devletin geçici olarak şirkette yüzde 20 pay ile hissedar olmasını öngörüyor. Alman hükümeti, Lufthansa’nın dış alımlardan korunması için hisse payını, stratejik kararlara etki edilebilecek alt sınır olan yüzde 25 artı 1 hisseye çıkarabilecek.
KLM UÇUŞLARINI KADEMELİ ARTIRIYOR!
Hollanda’nın milli havayolu KLM, yaz sezonu için kapasitesini kademeli olarak artıracak. Havayolu, Avrupa destinasyonlarına Temmuz’da 5.000; Ağustos’ta 11.000 uçuş gerçekleştirmeyi planlıyor. Kıtalararası uçuşların sayısı ise Temmuz’da 1.900; Ağustos’ta 2.100 olarak hedefleniyor. Şu anda havayolu, kıtalararası uçuşların yarısında sadece kargo taşıyor. Seyahat kısıtlamalarında yaşanacak gevşemeler ile yolculu seferlerin artması umuluyor.
Sezonun en yoğun iki ayı için toplam 20.000 uçuş planlayan havayolunun geçen yılın aynı dönemindeki uçuş sayısı ise 22.000’di. Potansiyel doluluk oranları da düşünüldüğünde tablo çok parlak görünmese de rakamlar Nisan ayındaki uçuş sayıları ile karşılaştırıldığında ise bambaşka bir tablo ortaya çıkıyor. KLM, Nisan ayında Avrupa’da 1.116 kıtalararasında ise 612 uçuş gerçekleştirebilmişti.
Öte yandan hafta içinde KLM, 3,4 milyar Euro tutarında finansal devlet desteği alacağını açıkladı.
AVUSTURYA HAVAYOLLARI 50 NOKTAYA UÇACAK!
Avusturya Havayolları’da gökyüzüne kademeli olarak dönüyor. Temmuz ayından itibaren, Avusturya’nın milli havayolu, aralarında Avrupa başkentleri, Yunan tatil adaları ve uzun mesafe destinasyonları da bulunan 50’den fazla noktaya uçacak.
Resmi seyahat kısıtlamalara bağlı olarak, geçen yılki yaz sezonu programının yüzde 20’sini planlayabilen havayolu Temmuz’dan itibaren filosundaki uçakların neredeyse yarısına karşılık gelen 36 uçağı aktif olarak uçuracak. Bu uçaklar, Bangkok, Chicago, New York ve Washington’a uzun mesafe rotaları için kullanılacak üç Boeing 767 ile Airbus A319, Embraer 195 ve Dash 8 gibi daha küçük uçaklardan oluşan bir karışım olarak belirlendi.
QANTAS 3 YILLIK KALKINMA PLANI HAZIRLADI!
Avustralyalı Qantas, pandeminin yarattığı krizden çıkmak için 3 yıllık planını duyurdu. Havayolu ayakta kalabilmek için bazı sert önlemler almaya hazırlanıyor. Grubun 29.000 çalışanından 8.000’i, Temmuz sonuna kadar işe dönecek. Grup bünyesinde çalışan en az 6.000 personel ise işini kaybedecek. İşsiz kalacaklar arasında en az 220 pilot, 1.050 kabin memuru, 1.500 yer personeli, 630 mühendis ve teknik ile 1.450 operasyon dışı çalışan personel yer alacak. Ek olarak, çoğu uluslararası olmak üzere 15.000 çalışan uçuşlar normale dönene kadar yıllık izin ve bitiminde ücretsiz izinle beklemede kalacak.
Qantas, Boeing 747’lerin erken emekliye ayrılmasının yanında filodaki yaklaşık 100 uçağın en az bir yıl yerde kalacağını açıkladı. Bu süreçte kiralık bazı uçakların vadesi doldukça iade edilebileceği vurgulandı. Qantas Group, daha önce sipariş ettiği Airbus A321neo ve Boeing 787-9’un teslimatlarını daa erteledi. Tüm bu 3 yıllık kalkınma planının uygulanmasının maliyetinin 1 milyar dolar olduğu tahmin ediliyor.
EMIRATES A380 İLE UÇUŞLARA BAŞLIYOR!
Dünyanın en büyük yolcu uçağı Airbus A380’in en büyük müşterisi olan Emirates, pandemi nedeniyle seyahat talebinde yaşanan keskin düşüş nedeniyle, A380 filosunu Mart ayında tamamen yere indirdi. Yaklaşık 3 aylık aradan sonra Emirates, 15 Temmuz’da Londra Heathrow ve Paris’e tarifeli seferler için A380 ile yeniden uçmaya başlayacağını duyurdu. A380 uçakları, önümüzdeki günlerde, belirli destinasyonlardaki seyahat talebine göre kademeli olarak daha fazla uçurulacak. Öte yandan uçuş ağını genişletmeyi sürdüren Emirates, 24 Haziran’dan itibaren Bangladeş’in başkenti Dakka ile 15 Temmuz’dan itibaren Münih’e uçuşlara başlayacak. Dubai’nin de 7 Temmuz’dan itibaren iş ve tatil amaçlı ziyaretçilere açılacağı açıklandı.
ABD İLE ÇİN ARASINDA UÇMAYA BAŞLADI!
ABD ile Çin arasındaki uçuşların Şubat ayında geçici olarak askıya alınmasının ardından, Delta, ABD ve Çin’i yeniden bağlayan ilk ABD’li havayolu oldu.
Haftada iki kez gerçekleşecek Şanghay-Seattle seferlerinde Delta, Airbus A350 uçaklarını kullanıyor. Uçuşlar Seul-Incheon aktarmalı gerçekleştiriliyor. Temmuz sonrasında, haftada birer kez Seattle ve Detroit’ten, yine Incheon aktarmalı Şanghay seferleri devam edecek.
EMBRAER’DEN ÇALIŞANLARINA COVID 19 UYGULAMASI!
Brezilyalı Embraer, home office çalışan, ücretli veya ücretsiz izinde olan ya da aktif olarak görevinde devam edip etmediğine bakılmaksızın, tüm çalışanların sağlık durumlarını izlemek için hem Android hem de iOS temelli özel bir uygulama geliştirdi. Günlük, gönüllü raporlamalara dayalı bir çalışma sistemi olan uygulama, COVID-19 ile uyumlu semptomların tanımlanmasına ve alınacak aksiyonlar için hızlı davranılmasına katkıda bulunuyor. São Paulo Eyaleti Hükümeti tarafından kullanılan modeli takip eden sistem, salgının yayılımını da takip edebilmek için sağlık ve güvenlik uzmanlarına gerçek zamanlı izleme sağıyor.