Uzun süren spekülasyonlardan ardından, İrlandalı uçak kiralama şirketi AerCap, General Electric’in kiralama birimi, GECAS’ı 30 milyar Dolar’a satın aldı. Anlaşma ile Dünya’nın en büyük iki uçak kiralama şirketi birleşecek ve 2.000’den fazla uçaktan oluşan bir filoya sahip olacak. Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği IATA Genel Müdürü Alexandre de Juniac, bu gelişmenin, pazardaki rekabeti azaltabileceği ve uçak kiralamayı daha pahalı hale getirebileceği konusunda uyardı.
Motor üreticisi General Electric’in uçak kiralama birimi GECAS, geçtiğimiz hafta 30 milyar Dolar’a AerCap tarafından satın alındı. Anlaşma, AerCap’ı, dünya çapında 2.000’den fazla uçağı bulunan dev bir havayolu haline getirmiş oldu. Üstelik iki şirketin henüz teslim almadığı 500’ün üzerinde de uçak siparişi bulunuyor.
Alexandrede Juniac, havayolları adına bu birleşme adımından endişeli. Reuters’a verdiği röportajda de Juniac, “Finansal kiralama şirketlerinin durumunun zor olduğunu anlıyoruz. Ancak bu birleşme ile, pazarda çok baskın bir oyuncuya haline gelmiş olmaları bizim için iyi bir haber değil.” dedi.
“Tek bir oyuncunun hakim olduğu bir tedarik zincirine sahip olmak asla iyi bir haber değildir. Bunun, [havayolları] için çok büyük bir maliyet olan kira sözleşmelerinde herhangi bir artış anlamına gelmeyeceğini umuyoruz. ” diyerek endişesinin nedenini açıklamaya çalıştı.
AerCap CEO’su Aengus Kelly, daha önce tekelleşme ile ilgili iddiaları reddetmiş ve pazarın genel büyüklüğü nedeniyle uçak kiralamada hala “bol miktarda rekabet” olacağını belirtmişti.
İmalatçılar Durumdan Nasıl Etkilenebilir?
Uçak kiralama şirketleri, şu anda küresel yolcu uçağı filosunun yarısını elinde bulunduruyor. Uçak kiralama pazarının en büyük iki oyuncusunu birleştiren anlaşma, uçak üreticileri Boeing ve Airbus’dan daha düşük fiyatlar alabilecekleri için, havayollarının kiralama şirketleriyle daha iyi anlaşmalar yapması anlamına gelebilir. Yapılan anlaşma ayrıca, binlerce uçağı park halinde bırakan salgın kaynaklı seyahat krizinin ötesine dair stratejiler geliştirilirken, havayollarından yeni siparişler almaya çalışan kiralama şirketleri ve uçak üreticileri arasında uzun süredir devam eden rekabeti daha da kızıştırabilir.
Hem Airbus hem de Boeing yetkilileri, şimdilik konuyla ilgili yorum yapmaktan kaçınırken; daha önce her iki kiralama şirketiyle yakın çalıştıklarını söylemekle yetiniyor. Uçak kiralama endüstrisi 1970’lerde gelişti ve başlangıçta uçak satın almaya gücü yetmeyen daha zayıf havayollarına hizmet verdi. Kiralama şirketleri, imalatçılara toplu bir sipariş verir ve daha ucuza uçakları satın alır. Aldıkları indirimin bir kısmını, kiralama yapacak olan havayollarına yansıtır. Havayolları ise yüksek borçlanma ile bilançolarını zora sokmamak amacıyla, doğrudan satın almak yerine, genellikle 5 ila 12 yıllık süreler için uçak kiralamayı tercih eder.
İlgili Haber | Havayolları Neden Satın Almak Yerine Uçak Kiralıyor?
Son dönemde uçak kiralamak, sektörde neredeyse ana akım haline geldi. Havayollarının bir çoğu, kendilerine sipariş ettikleri uçakları kiralama şirketlerine satıp sonra onlardan geri kiralamayı tercih ediyor. Bu ilişki, büyük uçak kiralama şirketlerini, geride bıraktığımız çalkantılı yılda havayolları için hayati bir nakit kaynağı haline getirdi. Uçak satışları bu sayede milyarlarca Dolar artttı ve kiraya verenler mevcut uçakların kirasının bir kısmını ertelemeyi kabul etti.
Büyük bir uçak kiralayıcısı olan Air Lease Corp.’un CEO’su John Plueger, geçtiğimiz hafta yaptığı bir yatırımcı çağrısında, “kiralama şirketleri olmasa, havayolu endüstrisi bugün olduğundan çok daha kötü durumda olabilirdi” şeklinde konuştu.
AerCap ve GECAS Nasıl Şirketler?
Çok sayıda yatırımcısı ve filosundaki 900’den fazla uçağıyla en büyük ikinci kiralama şirketi durumundaki GECAS, Boeing ve Airbus ile yapılan – çoğu GE motorlara sahip – yolcu uçakları ile küresel havayollarından startup’lara kadar çeşitli müşterilere bölgesel jetler ve kargo uçakları kiralıyor. GECAS’ın 31 Aralık itibarıyla varlıkları 35.9 milyar Dolar’dı.
GECAS, en büyük ABD bankalarına rakip olan, ancak 2008 mali krizi sırasında şirketi neredeyse batıran bir kredi operasyonu olan GE Capital’in kalan en büyük parçası durumundaydı. GECAS’ın AerCap’e satışı, holdingin bir zamanlar genişleyen operasyonlarını yeniden yapılandırmak için aldığı bir dizi kararın en son hamlesi oldu.
AerCap ise piyasa değeri 7.5 milyar Dolar olan filosundaki 1.050 uçağının yanı sıra yaklaşık 300 adet siparişi bulunan devi bir kiralama şirketi. AerCap, birleşmeler konusunda tecrübeli. 2014 yılında American International Group Inc.’den International Lease Finance Corp.’u satın almak için yaklaşık 7,6 milyar Dolar ödemişti. Birleşmenin ardından yeni şirket, küresel uçak filosunun yaklaşık yüzde 7’sine ve Airbus ve Boeing’in elindeki toplam siparişlerinin ise yüzde 4’üne sahip olacak.
Birleşmenin tamamlanmasının 9-12 ay sürmesi bekleniyor. Birleşmenin sonunda, GE’nin yeni şirkette yüzde 46 hisse alması ve yaklaşık 24 milyar Dolar nakit yaratması bekleniyor. GE CEO’su Larry Culp, bu hareketin GE’nin emsallerine göre daha iyi sermayelendirilmesine yardımcı olacağı görüşünde.
″Dönüşümümüzü daha da hızlandırmanın tam zamanı” diyen Culp, bu adımın, GE’nin riskini önemli ölçüde azaltarak, sermayesi iyi olan bir şirket olma yolunda devam etmelerini sağlayacağı görüşünde. AerCap CEO’su Kelly ise İrlandalı şirketin, anlaşmayı “cazip” bir indirimle tamamladığını belirtti.
Analistler, birleşmenin ardından ortaya çıkacak olan yeni kiralama şirketinin, rakiplere göre çok daha büyük olması nedeniyle, artık pazarda çok fazla etkiye sahip olmasını bekliyor. Şirketin çok fazla müzakere gücüne sahip olacağına kesin gözüyle bakılıyor.