Boeing 737’de Kabin Basınçlandırma Sistem Arızası

ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA), tüm Boeing 737 uçaklarında yaşanması muhtemel kabin irtifa basınç switch (anahtar) arızası nedeniyle, uçakların kontrol edilmesi için “acil” kodlu bir emniyet direktifi yayımladı.

Geçtiğimiz Eylül ayında, adı açıklanmayan bir operatör, üç ayrı 737 modelinde yaptığı iki testin de başarısız olduğunu raporlamasının ardından, switchler için ek kontroller getirilmişti. Boeing, o sırada bunun uçuş emniyeti üzerinde tehdit oluşturmadığına hükmetti. Ancak daha sonra, bunun potansiyel bir risk oluşturduğu ve daha fazla inceleme gerektirdiği tespiti yapıldı. FAA, yapılan soruşturmanın ardından, “her iki switchin de arıza oranı, başlangıçta tahmin edilenden çok daha yüksek ve bu nedenle bir uçuş emniyeti sorunu teşkil ediyor” açıklamasını yaptı. Yayımlanan uçuşa elverişlilik direktifi, o dönem gündeme gelen kontrolleri zorunlu hale getiriyor.

FAA, yaptığı açıklamaya “bu beklenmedik şekilde yüksek arıza oranına neyin neden olduğunu belirlemek için henüz yeterli bilgiye sahip olmadıklarını” ifadesini de ekledi.

Hazırlanan uçuşa elverişlilik direktifi, ABD’de yaklaşık 2.500 ve Dünya çapında 9.300’den fazla uçağı etkiliyor. Direktif uyarınca, kabin irtifa basınç switchleri, bir önceki kontrolden itibaren, 2.000 uçuş saati içinde yeniden kontrol edilecek.

Basınçlı sistemler, kabin içi basıncını 11 -12 psi arasında tutacak şekilde tasarlanıyor. 36.000 feet’e tırmanan bir uçakta, kabin basıncının 6.000-8.000 feet arasında bir değere eşit olması bekleniyor.


İlgili Haber | Kabin Neden Basınçlandırılıyor?


Yüksek irtifa uçuşlarında, düşük hava basıncı, kabinde (eğer basınçlandırılmazsa) oksijen yetersizliğine neden olabilir. Böylesi bir durum, uçaktaki herkesin sağlığını ve uçuş emniyetini doğrudan etkileyen bir sorun oluşturabilir.

Hazırlanan uçuşa elverişlilik direktifi için, FAA: “bu arızaları ele almak acil eylem gerekiyor” açıklaması yaparken; Boeing: “Haziran ayında yayımladığımız ve kontrol aralığını daralttığımız konuyla ilgili bir FAA talimatı” açıklamasını yaptı.

FAA, şimdiye kadar, kabin irtifa basınç sistemi anahtarları ile ilgili uçuş sırasında herhangi bir arıza bildirmediğini açıkladı.

Boeing’te İşler Karışık

FAA’dan gelen uçuşa elverişlilik direktifi, özellikle 737 MAX’ın 20 ay sonra  yeniden hizmete girmesinin ardından, Boeing uçakları ile ilgili, bu yıl içinde ortaya çıkan sayısız üretim sorununu takip ediyor.

FAA, geçtiğimiz ay, tüm Boeing 737 MAX operatörlerinin, otomatik uçuş kontrol sistemi MCAS üzerinde ek denetimler yapmalarını emreden bir direktif yayımlamıştı.


İlgili Haber | Uçakların Kaç Sertifikası Var?


Aralık 2020’de Boeing, tüm MAX uçaklarının 6.000 uçuş saatine ulaştıklarında yeniden kontrol edilmesi gerektiğine dair bir tavsiye yayımladı. Ancak FAA, kısa süre önce, bunu resmi bir zorunlu uçuşa elverişlilik yönergesi haline getirdi.

Geçtiğimiz hafta ise FAA, Boeing 787 Dreamliner teslimatlarda aylarca gecikmeyle sonuçlanabilecek başka bir üretim hatası keşfetti. 787’nin üretim süreci için devam eden kontroller kapsamında, şirketin teslim edilmeyen uçak envanterindeki bazı 787 uçaklarında, buruna yakın bir bölgede sorun tespit edildi.

adbanner