Airbus A350’nin Kargo Versiyonu Duyuruldu

Avrupalı ​​imalatçı Airbus, yeni nesil geniş gövde modeli A350’nin kargo versiyonunu piyasaya çıkarma planı için düğmeye bastı. Böylece en büyük rakibi Boeing’in, en güçlü kalelerinden biri olan geniş gövde kargo uçağı pazarında dengeleri değiştirmek için harekete geçti. Airbus, bu kararı alırken, pandemi nedeniyle patlama yapan e-ticaretin yarattığı yüksek talebin, küresel sağlık krizi tamamlandıktan sonra da devam edeceği üzerine bir kumar oynamış oldu.

Airbus, Dünya’nın en büyük yolcu uçağı üreticisi ünvanını Boeing’in elinden almış olsa da ABD’li imalatçı, kargo uçaklarıyla, uzun yıllardır hava kargo pazarını neredeyse tek başına domine ediyor.

Airbus yönetimi, A350’nin kargo versiyonunun, 2025’te hizmete girmesini hedeflediklerini açıklarken; uçağın lansman ve potansiyel müşterileri hakkında herhangi bir bilgi paylaşmadı. Airbus İcra Kurulu Başkanı Guillaume Faury, beklenenden daha iyi gerçekleşen 2021 ilk yarı yıl finansal sonuçlarını açıkladıktan sonra, A350’nin kargo versiyonu için çok umutlu olduklarını belirtti.

Boeing’in 767, 777 ve 747 kargo uçakları aracılığıyla, pazarda onlarca yıldır sürdürdüğü hegemonyaya, Airbus’ın meydan okuma planları, ilk olarak Mart ayında ortaya çıkmıştı.

KARGODA YENİ YARIŞ: 777x – A350

Boeing’in en yeni nesil çift motorlu geniş gövde uçağı 777X, Dünya’nın en büyük çift motorlu yolcu uçağı olmaya hazırlanıyor. Ancak, ABD Federal Havacılık İdaresi FAA tarafından, uçağın emniyet sertifikası standartlarını karşılamadığı açıklaması ve küresel anlamda yolcu talebinin pandemi nedeniyle zayıflaması nedeniyle, uçağın kargo versiyonu ile ilgili çalışmalar da neredeyse durma noktasına geldi. Ancak Airbus’ın A350’nin kargo versiyonu için aldığı bu kararın, 777X için çalışmaların yeniden hızlandırılmasına neden olacağı düşünülüyor.


İlgili Haber | Airbus ve Boeing Arasında Kargo Uçağı Rekabetinde Son Durum


Qatar Airways CEO’su Al Baker, geçtiğimiz ay Reuters’e verdiği demeçte, Boeing’in 777X kargo uçağı için kendilerine çeşitli tasarımlar gösterdiğini açıklamıştı. Al Baker, her iki imalatçının da geliştireceği kargo uçağıyla ilgilenebileceklerini belirterek, iki tarafa da açık kapı bıraktı.

Airbus, satış rakamları, orta boy 767 ile rekabet edemeyen A330 kargo uçağına bir alternatif olarak, A350’nin kargo versiyonu için aylardır gayri resmi olarak çalışmalarını sürdürüyordu. Avrupalı imalatçı, Dünya’nın ilk karbon fiber kargo uçağının kargo versiyonunu sahaya sürmenin, 2028’de yürürlüğe girecek olan daha katı küresel emisyon standartları ile çok daha mantıklı hale bürüneceğini düşünüyor. Zira getirilecek yeni standartların, mevcut 767 ile 777 kargo uçaklarının teslimatlarını kısıtlaması bekleniyor.

Boeing’in, 777X’in kargo versiyonunu müşterilere pazarlarken, A350’ye göre daha büyük olması ve mevcut kargo altyapısı ile entegre olacağı argümanlarını kullanması bekleniyor. Boeing CEO’su Calhoun, hafta içinde yaptığı açıklamada, mevcut kargo uçaklarının 777X ile değiştirdiğinde, %40 daha düşük emisyon rakamlarına ulaşılabileceğini belirtmesi ile bunun sinyallerini vermişti.

A350’nin kargo versiyonu ile ilgili yapılan duyuru, FedEx ve UPS gibi ekspres ve lojistik firmalarından; navlun odaklı Asya havayollarına; Lüksemburg merkezli Cargolux’ün öncülük ettiği özel hava kargo taşıyıcılarına kadar, pazardaki tüm potansiyel müşterileri elde edebilme rekabetinin de pimini çekmiş oldu. Piyasa kaynaklarına göre, Boeing’in kargo uçaklarının yolcu versiyonlarından daha yüksek fiyatlara satılması nedeniyle, hava kargo sektöründeki dengelerin, kalıcı olmayabileceği düşüncesi hakim.

A350’NİN KARGO VERSİYONU NASIL OLMALI?

Airbus CEO’su Faury, A350’nin kargo versiyonu için “Her gün daha da yakınlaşıyoruz, ancak henüz ticari anlaşmaları duyuracak noktada değiliz” dedi. Bir geçiş modeli olarak tanımlanan A350’nin kargo versiyonunun tasarımı, nispeten hafif ancak büyük hacimli paketler nedeniyle, kargo yerleşim alanını daha fazla önemseyen Amazon gibi e-ticaret liderlerinin ihtiyaçlarına cevap verebilmeli. Aynı zamanda daha fazla yük taşımak için yeni fırsatlar arayan ağır kargo nakliyatçılarının uçak ihtiyacını da karşılayabilmeli.

Endüstri kaynakları, henüz herhangi bir tamamlanmış tasarım planları olmamasına rağmen, A350 kargo uçağının 109 ton; 777X’in kargo versiyonunun ise 115-117 ton taşıma kapasitesine sahip olmasını bekliyor.


İlgili Haber | Fikirden Ürüne Airbus A350’nin Hikayesi


Yeni kargo uçakları, uluslararası yolcu seyahatinde bir hareketlenme bekleyen geniş gövdeli yolcu uçaklarının üretimini de destekleyebilir. Değer olarak küresel kargonun yaklaşık yarısı hava yoluyla taşınıyor ve bunun da yarısı genellikle yolcu uçaklarının kargo kompartmanında gönderiliyor.

Pandemi sırasında, birçok havayolu şirketi kullanılmayan yolcu uçaklarını park etmek zorunda kaldı ve e-ticaret, COVID-19’un yarattığı tam kapanma uygulamaları sırasında, birçok şirket için can simidi oldu. İşte bu noktada kargo uçaklarına ve kargo taşıma alanlarına olan talep ciddi şekilde arttı.

Ekonomistler, pandemi etkisi hafifledikçe eğilimlerin çözülmeye başlayabileceği konusunda uyarıyor. Ancak Faury, bu on yılın sonunda beklenen kargo değişim furyasını kaçırmaktan endişelenmediklerini söylüyor.

Boeing’in geçen yıl açıkladığı sektörel projeksiyonlarda, 930 adet amaca yönelik kargo uçağı ve 1.500 adet yolcu uçağından dönüştürülmüş kargo uçağı olmak üzere, sektörün önümüzdeki 20 yıl içinde ihtiyaç duyacağı kargo uçağı sayısının 2.430 olduğu bilgisine yer verildi.

adbanner