Uçaklar, yolcuları alıp kapılarını kapattıktan sonra, park halinde bulunduğu pozisyondan, apronda taksi hareketine başlayacağı yere kadar geri itilir. Towcar isimli özel bir araç yardımıyla gerçekleşen bu işleme “push back” adı verilir.
Towcar aracına, towbar denen ve uçağın burun iniş takımına bağlanan bir alet takılır.
İşlem, uçağın interfon kulaklığından pilotla irtibat halinde olan push back görevlisinin yönetiminde gerçekleşir.
Uçakların motorları vitesli bir sisteme sahip olmadığı için, uçaklarda “geri vites” de bulunmuyor. Fakat çoğu uçağın geri geri gitmesini sağlayan reverse thrust özelliği bulunuyor. Uçakların kendi imkanları ile geri gitmesi “power back” olarak adlandırılıyor.
Ancak böyle bir durumda oluşan motor kaynaklı güçlü hava akımı, çevredeki insan ve nesnelere zarar verebilir. Ayrıca motor da oluşan güçlü akım esnasında çevreden yabancı madde (FOD) alarak kullanılamaz hale gelebilir. Bu sebeplerden ötürü push back uygulaması tercih ediliyor.
Muhammed YILMAZ